Gå til innhold

Tv hele dagen - dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ok å bruke TV ved sykdom, synes jeg. Men jeg ville ikke latt min treåring se SÅ mye TV til vanlig. Synes egentlig det er unødvendig å se TV hver dag, men i så fall ikke mer enn en halvtime. Kanskje en time i helgene. Men det er bare min mening. :)

Anonymous poster hash: 16105...a59

En time i helgene, det blir jo ikke en vanlig film en gang. Om man er aktiv ute ellers og leker inne også så gjør vel ikke noe tv litt?

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En time i helgene, det blir jo ikke en vanlig film en gang. Om man er aktiv ute ellers og leker inne også så gjør vel ikke noe tv litt?

Anonymous poster hash: f3875...81b

Men hvis man vil se en film hver helg, må ungen se en time TV hver eneste hverdag i tillegg? Det er totalmengden som skurrer for meg.

Anonymous poster hash: 16105...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke her å si at det ikke er fler som lar barnet sitt se på tv 4 timer lørdag, og 4 timer søndag? Jeg syntes iallefall det var deilig at barna satte på Disney channel så jeg kunne sove litt lenger om morgenen i helgen. Og vi koste oss med familiefilm og snop på lørdagskvelden.

Anonymous poster hash: df420...e3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke her å si at det ikke er fler som lar barnet sitt se på tv 4 timer lørdag, og 4 timer søndag? Jeg syntes iallefall det var deilig at barna satte på Disney channel så jeg kunne sove litt lenger om morgenen i helgen. Og vi koste oss med familiefilm og snop på lørdagskvelden.

Anonymous poster hash: df420...e3a

Når barna var tre år?

Anonymous poster hash: 16105...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg elsket film og tv da jeg var liten. Om jeg var syk eller været var dritt så koste jeg meg gjerne foran Tv'en og kan ikke akkurat påstå at jeg har tatt skade av det.

Jeg lærte meg faktisk engelsk i barnehagen av å se på DJ Catshow. Så er ikke bare negative ting med TV ;)

Så lenge en har en balanse og ellers er flink å aktivisere barnet så vil ikke noen timer TV titting utgjøre noe fare for barnets utvikling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å la 3 åringen se 3-4 timer på TV i helgene, hvis de selv ønsker å slappe av. Men her får de alltid tilbud om å ta en tur ut å leke, så da har jeg ikke noe dårlig samvittighet. Blir litt annerledes om jeg hadde sperret barnet inne fordi jeg ikke orket å gå ut. Når man er syk, da er man syk, dette forstår ofte barn hvis man sier det på riktig måte. Er man syk i flere dager, og ikke kan gå ut, så bør en få hjelp av familie eller venner såklart.



Anonymous poster hash: d4cce...417
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En time i helgene, det blir jo ikke en vanlig film en gang. Om man er aktiv ute ellers og leker inne også så gjør vel ikke noe tv litt?

Anonymous poster hash: f3875...81b

Vi ser ofte film i helga, men deler den opp og ser over to dager. Absolutt ikke noe problem.

Anonymous poster hash: bfd74...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke her å si at det ikke er fler som lar barnet sitt se på tv 4 timer lørdag, og 4 timer søndag? Jeg syntes iallefall det var deilig at barna satte på Disney channel så jeg kunne sove litt lenger om morgenen i helgen. Og vi koste oss med familiefilm og snop på lørdagskvelden.

Anonymous poster hash: df420...e3a

Det hender her.

La oss si de ser barnetv om morgenen, én film og så barnetv om kvelden. Da nærmer man seg kjapt fire timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Kom ikke her å si at det ikke er fler som lar barnet sitt se på tv 4 timer lørdag, og 4 timer søndag? Jeg syntes iallefall det var deilig at barna satte på Disney channel så jeg kunne sove litt lenger om morgenen i helgen. Og vi koste oss med familiefilm og snop på lørdagskvelden.

Anonymous poster hash: df420...e3a

Har ikke skjedd hittil...blir litt spill/lek på IPad/mobil og litt TV, ja, men ikke så lenge. Prøver å komme oss ut i helgene men er jo hjemme også og da blir det mest lek med Lego, bøker, piano, tegning/farging og annet.

Må føye til:

Er barna syke så blir det mer TV. Da får de ligge på sofaen med pledd og se TV når de orker.

Endret av Kaffelattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke her å si at det ikke er fler som lar barnet sitt se på tv 4 timer lørdag, og 4 timer søndag? Jeg syntes iallefall det var deilig at barna satte på Disney channel så jeg kunne sove litt lenger om morgenen i helgen. Og vi koste oss med familiefilm og snop på lørdagskvelden.

Anonymous poster hash: df420...e3a

Takk for det innlegget og de fem plussene! Det lettet min samvittighet på tv-tittingen på friske dager :)

Anonymous poster hash: f3875...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du misforsto. Når hun er syk så blir det hele dagen. Normale dager uten sykdom er en time på ettermiddagen og fire timer lørdag og fire timer søndag, ikke fire timer fordelt på to dager...

Anonymous poster hash: f3875...81b

Ja, jeg ser nå at jeg leste feil. Beklager det! Men jeg mener uansett at å se TV "hele dagen" når man er syk, er greit. Tviler på at det faktisk blir hele dagen.

Ellers ser mitt barn også TV en time eller to om dagen, vanligvis. Men hun gjør så mye annet også, og sitter heller ikke passivt og ser på, at jeg synes dette er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man syk, så er TV "hele dagen" lov. Finn nå gjerne frem noen leker som hun kan tutle med når hun blir lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe problem med mye TV når barnet er syk.

I en vanlig helg synes jeg 4 t pr dag for en 3-åring er mye! Ikke om det er av og til, men at det er normalen, både lørdag og søndag, synes jeg høres mye ut.

Vi forbyr absolutt ikke TV eller iPad hjemme hos oss, og synes det kan være mye positivt med det. Men jeg ville aldri prioritert å bruke 1/3 av barnets våkne tid foran en skjerm. Er så mye annet vi heller fyller helgen med. Er gjerne ute på tur, besøk, svømmehallen, lekeplassen osv. Når vi er hjemme liker hun å bygge lego, pusle puslespill, perle, tegne, ha besøk av naboungene. Vi spiller spill sammen, leser bøker, lager mat. Og joda, hun spiller på iPaden, og vi ser film av og til. Men ikke i 4 timer...

Anonymous poster hash: 0696c...44c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du misforsto. Når hun er syk så blir det hele dagen. Normale dager uten sykdom er en time på ettermiddagen og fire timer lørdag og fire timer søndag, ikke fire timer fordelt på to dager...

Anonymous poster hash: f3875...81b

Da lurer jeg litt på hvor mye denne jenta di sover per døgn. Hvis hun f eks sover 12 timer om nettene så vil det si at hun bruker 40 % av sin våkne tid i helgene på å se på tv. Noe som i MINE øyne grenser til omsorgssvvikt. Ikke at man da heller skal leke med barnet personlig hele dagen, men få barnet til å aktivisere og underholde seg selv. Unger har ikke vondt av å rusle rundt og sutre litt før de faller til ro med å leke og bruke fantasien i et hjørne mens den voksne rydder/vasker/leser avisen.

Anonymous poster hash: 1114c...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg litt på hvor mye denne jenta di sover per døgn. Hvis hun f eks sover 12 timer om nettene så vil det si at hun bruker 40 % av sin våkne tid i helgene på å se på tv. Noe som i MINE øyne grenser til omsorgssvvikt. Ikke at man da heller skal leke med barnet personlig hele dagen, men få barnet til å aktivisere og underholde seg selv. Unger har ikke vondt av å rusle rundt og sutre litt før de faller til ro med å leke og bruke fantasien i et hjørne mens den voksne rydder/vasker/leser avisen.

Anonymous poster hash: 1114c...a9f

Noen måtte dra fram omsorgssvikt-kortet.

Anonymous poster hash: fc6ce...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge barnet er sykt så synes jeg det er helt greit med mye tvtitting.

Ellers er jeg av den meningen av at det er forholdet mellom aktiviteter som er viktig, dvs at det er greit å se en del på tv, bruke nettbrett osv, så lenge som barnet også leker mye og er mye ute.

Mine barn var slitne og hadde igrunn behov for litt passiv aktivitet når de kom hjem fra barnehagen, så her i gården var det gjerne en halvtime til tre kvarter med tv før middag og så barnetv en stund etterpå, når de var friske og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg litt på hvor mye denne jenta di sover per døgn. Hvis hun f eks sover 12 timer om nettene så vil det si at hun bruker 40 % av sin våkne tid i helgene på å se på tv. Noe som i MINE øyne grenser til omsorgssvvikt. Ikke at man da heller skal leke med barnet personlig hele dagen, men få barnet til å aktivisere og underholde seg selv. Unger har ikke vondt av å rusle rundt og sutre litt før de faller til ro med å leke og bruke fantasien i et hjørne mens den voksne rydder/vasker/leser avisen. Anonymous poster hash: 1114c...a9f

Herregud, dummeste jeg har hørt. Om man lar barnet se et par timer på mårran og et par timer på kvelden mener du at er omsorgssvikt? Utenom tv tid, så drar man jo gjerne ut og finner på ting. Og en 3 åring sitter somregel ikke pal foran tv'n i flere timer.

Anonymous poster hash: df420...e3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 4 timer fordelt på 2 dager er mye. Snakk om superforeldretendenser her ;)

Hun er jo syk! Blås i alle prinsippene, det er jo bare snakk om noen dager.

Dette! Helt enig. :)

Anonymous poster hash: 2e9a1...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg litt på hvor mye denne jenta di sover per døgn. Hvis hun f eks sover 12 timer om nettene så vil det si at hun bruker 40 % av sin våkne tid i helgene på å se på tv. Noe som i MINE øyne grenser til omsorgssvvikt. Ikke at man da heller skal leke med barnet personlig hele dagen, men få barnet til å aktivisere og underholde seg selv. Unger har ikke vondt av å rusle rundt og sutre litt før de faller til ro med å leke og bruke fantasien i et hjørne mens den voksne rydder/vasker/leser avisen.

Anonymous poster hash: 1114c...a9f

4 av 12 timer 33%, ikke 40. Men barnet mitt sover stort sett 10 timer.

Anonymous poster hash: f3875...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...