Gå til innhold

"Du snakker ujavnt"


cathrine.94

Anbefalte innlegg

I går var jeg på jobb, og prøvde å få kontakt med en kunde for å spørre han om diverse ting rundt betalingen. Han ignorerer meg blankt og jeg spør flere ganger, til slutt kommer han med kommentaren "du snakka ujavnt", så skjønner jeg ikke helt hva han mener med det og spør han en gang til om det med betalingen. Han sier igjen "du snakka ujavnt, hørte du ikke det?", jeg spør hva han mener og får tilbake "vet du ikke hva å snakke ujavnt er?" så sier han igjen "du snakka ujavnt!". Jeg mener nå selv at jeg snakket ganske så tydelig, så skjønner ikke helt hva han mente med dette. Selv så snakket han ikke akkurat tydelig.

Noen ideer om hva han mente med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Kanskje han hørte ujavnt, men ga deg skylden? :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen du snakket med er tydeligvis ikke helt normal. Enten har han nedsatt intelligens eller en form for personlighetsforstyrrelse eller lignende som gjør at han tenker litt annerledes enn en normal person. Høres ut som om han hadde problemer med å forstå deg på grunn av egne manglende evner, men skyldte på deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Kanskje han hørte ujavnt, men ga deg skylden? :klo:

Mulig det, hehe! Stod en dame bak han i køen og hun så sjokkert ut og himlet med øynene over han når hun endelig kom fram til kassa. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen du snakket med er tydeligvis ikke helt normal. Enten har han nedsatt intelligens eller en form for personlighetsforstyrrelse eller lignende som gjør at han tenker litt annerledes enn en normal person. Høres ut som om han hadde problemer med å forstå deg på grunn av egne manglende evner, men skyldte på deg.

Må nok ha vært noe sånt! Han var i hvertfall langt i fra normal, og det merket jo også hun som stod bak han i køen. Ekkel type i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som onkelen min.

Han har cochlear-implantat, og hører derfor hva vi sier, men klarer ikke tolke lydene til noe forståelig.

Men i stedet for å innrømme at det er han som ikke forstår, klager han alltid på at alle andre snakker "ujamnt".

Han er hverken uintelligent, har en personlighetsforstyrrelse, eller noe annet slikt, men stolthet har han i massevis, og det går tydeligvis på stoltheten løs å innrømme at han ikke forstår.

Kanskje det er en slik person du har vært utsatt for?

I så fall har du min fulle sympati.



Anonymous poster hash: add1f...52a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert også "unormal", men hva betyr ordet "ujavn"? Menes det "utydelig"?

Jeg vet ikke hva trådstarters kunde legger i ordet, men onkelen min bruker "ujamt" i betydningen utydelig ja.

Eller egentlig sier han at jeg snakker ujevnt, men meningen er at det er utydelig.

Jeg kan si "fluesmekker", mens han tolker lydene til å bli "fly*snekke*" (stjerne markerer lyd han ikke oppfatter av ulike grunner)

Anonymous poster hash: add1f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som onkelen min.

Han har cochlear-implantat, og hører derfor hva vi sier, men klarer ikke tolke lydene til noe forståelig.

Men i stedet for å innrømme at det er han som ikke forstår, klager han alltid på at alle andre snakker "ujamnt".

Han er hverken uintelligent, har en personlighetsforstyrrelse, eller noe annet slikt, men stolthet har han i massevis, og det går tydeligvis på stoltheten løs å innrømme at han ikke forstår.

Kanskje det er en slik person du har vært utsatt for?

I så fall har du min fulle sympati.

Anonymous poster hash: add1f...52a

Kanskje det var han som kom innom jobb! Var nå i hvertfall en litt spesiell opplevelse for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva trådstarters kunde legger i ordet, men onkelen min bruker "ujamt" i betydningen utydelig ja.

Eller egentlig sier han at jeg snakker ujevnt, men meningen er at det er utydelig.

Jeg kan si "fluesmekker", mens han tolker lydene til å bli "fly*snekke*" (stjerne markerer lyd han ikke oppfatter av ulike grunner)

Anonymous poster hash: add1f...52a

Jeg tolker det som utydelig, men igjen så vet jeg jo ikke hva kunden la i dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var han som kom innom jobb! Var nå i hvertfall en litt spesiell opplevelse for min del. :)

Det tviler jeg egentlig på, så lenge du ikke jobber i en sykehuskiosk/kafeteria/apotek, for han er innlagt på sykehuset akkurat nå. :)

Det er nok flere av samme typen.

Men at det var en spesiell opplevelse tviler jeg ikke på, jeg blir selv utrolig irritert når han holder på slik.

Anonymous poster hash: add1f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket du en annen dialekt enn han? Var han utlending?

Jeg har hørt det samme før, spesielt fra kunder med ”ikke-norsk-opphav” som hadde store problemer med å forstå annet enn Oslo-mål. De kunne si ting som ”Du snakka ujavnt” eller ”Hvor do komme fra? Do ikke snakka bra norsk” til alle som ikke snakket Oslo dialekt. Det var for så vidt nok av norske kunder med samme problem, da sto de der og overså deg helt til du slo om dialekten (dette var da som oftest eldre, finere fruer fra Oslo vest som nektet å forstå dialekter og a-endinger).



Anonymous poster hash: 26783...f9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket du en annen dialekt enn han? Var han utlending?

Jeg har hørt det samme før, spesielt fra kunder med ”ikke-norsk-opphav” som hadde store problemer med å forstå annet enn Oslo-mål. De kunne si ting som ”Du snakka ujavnt” eller ”Hvor do komme fra? Do ikke snakka bra norsk” til alle som ikke snakket Oslo dialekt. Det var for så vidt nok av norske kunder med samme problem, da sto de der og overså deg helt til du slo om dialekten (dette var da som oftest eldre, finere fruer fra Oslo vest som nektet å forstå dialekter og a-endinger).

Anonymous poster hash: 26783...f9d

Han var hverken utlending eller hadde en annen dialekt enn meg... men han overså meg utrolig lenge, jeg tenkte jo at han kanskje hørte dårlig og at han ikke hørte meg. Men det var jo tydelig at han hørte meg, når han svarte tilbake litt senere "du snakka ujavnt".... uff :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tviler jeg egentlig på, så lenge du ikke jobber i en sykehuskiosk/kafeteria/apotek, for han er innlagt på sykehuset akkurat nå. :)

Det er nok flere av samme typen.

Men at det var en spesiell opplevelse tviler jeg ikke på, jeg blir selv utrolig irritert når han holder på slik.

Anonymous poster hash: add1f...52a

Nei, var nok ikke han! Men sikkert samme typen menneske... Merket at irritasjonen trengte seg litt på akkurat i øyeblikket. Og når man er på jobb så må man jo bare finne seg i det, selv om man ikke aner noe om vedkommende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...