Gå til innhold

ani


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå sett ordet "ani" brukt i en setning, for første gang i mitt liv. Jeg har mange års universitetsutdannelse og tar av og til på meg konsulentjobber for et forlag, men dette ordet har jeg altså aldri sett før.

Kan noen forklare meg hva det betyr og hvem det er som bruker dette? Er det et ord jeg burde kunne, eller er det et dialektord som enkelte sniker inn i skriftspråket?



Anonymous poster hash: 885ab...fe7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt eller sett. I hvilken sammenheng? Skriv setningen du fant det i?



Anonymous poster hash: 77b1d...38e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg eventuelt har rosiner på grøten er de godt plassert på toppen. Rekkefølgen er smør>kanel, men denne kan ikke komme ani smøret. Kun rundt."

Oppi? Borti? Bortpå? Inntil?



Anonymous poster hash: 885ab...fe7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

"Eg var bare ani deg" -Eg var berre borti deg

Bergensk, men strilane seier det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå er jeg veldig forvirret, for jeg bodde sammen med en bergenser i åtte år og kan virkelig ikke huske å ha hørt dette ordet. Derimot var det mange andre bergenske ord jeg måtte lære meg.



Anonymous poster hash: 885ab...fe7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette virkelig ikke i bruk utenfor Vesatlandet? Jeg er fra Bergen, og jeg har aldri tenkt at dette er et bergensord. Aldri noen som har reagert på det, eller ikke skjønt hva det betyr (og ja, det betyr borti, som fysisk berøring).



Anonymous poster hash: 4a0a9...75d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig ikke i bruk utenfor Vesatlandet? Jeg er fra Bergen, og jeg har aldri tenkt at dette er et bergensord. Aldri noen som har reagert på det, eller ikke skjønt hva det betyr (og ja, det betyr borti, som fysisk berøring). Anonymous poster hash: 4a0a9...75d

Det høres veldig spesielt ut, og likner ikke på noe dialektord jeg har hørt før i hvert fall. Så er nok ikke brukt andre steder nei.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det noen steder i Nord-Norge, iallefall. "Ho va anni mæ med ballen".

Anonymous poster hash: 0f8d8...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg eventuelt har rosiner på grøten er de godt plassert på toppen. Rekkefølgen er smør>kanel, men denne kan ikke komme ani smøret. Kun rundt."

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

Må si det er ganske spesielt å IKKE klare å forstå betydningen av ordet i den konteksten det stod i.

Igjen vil jeg si at det er bemerkelsesverdig hvor lite mange de som er opptatt av språk faktisk skjønner av enkle sammenhenger. Logikk og språkinteresse er kanskje sterke motsetninger?

Anonymous poster hash: f043c...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er ganske spesielt å IKKE klare å forstå betydningen av ordet i den konteksten det stod i.

Igjen vil jeg si at det er bemerkelsesverdig hvor lite mange de som er opptatt av språk faktisk skjønner av enkle sammenhenger. Logikk og språkinteresse er kanskje sterke motsetninger?

Anonymous poster hash: f043c...505

Jeg hadde tenkt at det var en tastefeil eller en eller annen sær form for autocorrect. Jeg har aldri hørt eller sett ani blitt brukt før og hadde neppe klart å forstå betydningen av det uten å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det noen steder i Nord-Norge, iallefall. "Ho va anni mæ med ballen".

Anonymous poster hash: 0f8d8...c57

Ja, jeg har en kollega fra Finnmark, han bruker da også ordet ani. Jeg mener også jeg har hørt østlendinger bruke det, men de har kanskje plukket det opp andre steder fra?

Anonymous poster hash: 4a0a9...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er ganske spesielt å IKKE klare å forstå betydningen av ordet i den konteksten det stod i.

Igjen vil jeg si at det er bemerkelsesverdig hvor lite mange de som er opptatt av språk faktisk skjønner av enkle sammenhenger. Logikk og språkinteresse er kanskje sterke motsetninger?

Anonymous poster hash: f043c...505

Det kunne betydd oppi, borti, bortpå, inntil, på, i, nær, eller ved, det er mange muligheter.

Sammenhengen er ikke så vanskelig å se, men ordets egenbetydning var ikke klar.

Anonymous poster hash: 48469...eb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si det er ganske spesielt å IKKE klare å forstå betydningen av ordet i den konteksten det stod i.

Igjen vil jeg si at det er bemerkelsesverdig hvor lite mange de som er opptatt av språk faktisk skjønner av enkle sammenhenger. Logikk og språkinteresse er kanskje sterke motsetninger?

Anonymous poster hash: f043c...505

Og hva var det i innlegget under DU ikke forstod?

"Når jeg eventuelt har rosiner på grøten er de godt plassert på toppen. Rekkefølgen er smør>kanel, men denne kan ikke komme ani smøret. Kun rundt."

Oppi? Borti? Bortpå? Inntil?

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

Som du ser gjettet jeg meg jo til at det har med distanse eller berøring å gjøre, men for oss som bryr oss om språk, er det virkelig stor forskjell på oppi, borti og inntil. Og her er alle tre betydninger mulig. Ani ser ut som en skrivefeil. Det må sies at jeg rettet setningen dette ordet forekom i i innlegget mitt ovenfor. Slik så det ut opprinnelig:

Første innlegg: Når jeg eventuelt har rosiner på grøten er de godt plassert på toppen. Rekkefølgen er smør>kanel, men denne kan illevarslende ani smøret. Kun rundt. Deretter kommer sukkeret over hele og spesielt på sukker.

Andre innlegg, med korrektur: Oki. Illevarslende skulle da selvfølgelig være IKKE Komme ani smøret. Og jeg bruker brevet smør

Utfra disse setningene er det virkelig ikke lett å vite nøyaktig hva skribenten mener. Jeg synes det er nokså merkelig at de som bruker dette ordet i dagligtalen ikke har lært at det ikke er et ord som inngår i skriftspråket.

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra disse setningene er det virkelig ikke lett å vite nøyaktig hva skribenten mener.

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

Nå må du snart belite deg!

Og ikke har du hørt om Google heller, tydeligvis. Ikke vanskelig å finne forklaring på "ani" gjennom et raskt søk.

Anonymous poster hash: f043c...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må du snart belite deg!

Og ikke har du hørt om Google heller, tydeligvis. Ikke vanskelig å finne forklaring på "ani" gjennom et raskt søk.

Anonymous poster hash: f043c...505

Siden enkelte bergensere tydeligvis sliter med å beherske våre skriftspråk, kan jeg opplyse om at ani er flertallsform av anus. Det kunne google fortalt deg.

Og "Deretter kommer sukkeret over hele og spesielt på sukker" er bergensk for hva da?

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enkelte bergensere tydeligvis sliter med å beherske våre skriftspråk, kan jeg opplyse om at ani er flertallsform av anus. Det kunne google fortalt deg.

Og "Deretter kommer sukkeret over hele og spesielt på sukker" er bergensk for hva da?

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

Spør du meg? Ikke er jeg fra Bergen, og ikke har jeg skrevet det du har sitert.

Anonymous poster hash: f043c...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg? Ikke er jeg fra Bergen, og ikke har jeg skrevet det du har sitert.

Anonymous poster hash: f043c...505

Belite seg er et bergensk uttrykk og er i likhet med ani ikke et ord som inngår i noen av skriftspråkene våre.

Det var nå i hvert fall voldsomt som du forsvarte skribenten, slik skribenten forsvarte seg i den opprinnelige tråden.

Anonymous poster hash: 885ab...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borti betyr det. Vet om folk som sier det i nord, f.eks i Troms-traktene og nordover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...