Gå til innhold

jålete, men jeg prøver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med mops?

Dem er helt herlige skapninger.

Men dem røyter litt.

Men om dem får riktig kost, dusjes med ordentlig shampoo og tørkes godt med håndkle etterpå og evt får selolje, røyter dem mye mindre.

En mops trenger litt mosjon, men mange timer om dagen. (men det er jo opptil hva du lærer den)

Dem lukter ikke mye, og sikler ikke.

Min mops, leker kun med sine bamser og leker, siden jeg fikk hennes har hun aldri rørt skoene mine eller noe annet som er mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med mops?

Dem er helt herlige skapninger.

Men dem røyter litt.

Men om dem får riktig kost, dusjes med ordentlig shampoo og tørkes godt med håndkle etterpå og evt får selolje, røyter dem mye mindre.

En mops trenger litt mosjon, men mange timer om dagen. (men det er jo opptil hva du lærer den)

Dem lukter ikke mye, og sikler ikke.

Min mops, leker kun med sine bamser og leker, siden jeg fikk hennes har hun aldri rørt skoene mine eller noe annet som er mitt.

ja disse er veldig søte!:) men helsen er vel ikke helt god? en hund som er så flat i ansiktet har vel ikke så bra luftveier? hvordan er din da, kan den løpe og svømme? har hørt om mopser som ikke kan det=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da en real sak å ønske seg en hunderase som ikke er kjent for å sikle eller lukte? de fleste kjenner da til uttrykket å lukte våt fuglehund...

jeg vil anbefale hunden fra nicket mitt, en puddelvariant av en eller annen str.

De er like raske i hodet å trene som en border collie, men i motsetning til border er de ikke NØDT til å løse oppgaver hele tiden, om de ikke får en oppgave klarer de å slappe av og bare være rolige.

Basenji vil jeg ikke anbefale, de kan være ujevne i gemyttet og ganske harde.

korthårede hunder røyter også en del, pudler røyter ikke i det hele tatt. De kan sikle om de ser noe godt, men de drar ikke på lange tråder av sikkel slik en bokser eller retriever kan gjøre i blandt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese litt om Dachsen?

Den krever for all del mosjon den og, den trenger å være aktiv, men er også bedagelig anlagt. Den røyter normalt, men den korthårede (ikke den rufsete), trenger minimalt med pelsstell.

hvordan den lukter er nok som de andre sier, litt avhengig av hva du gjør med pleie.

du kan lese mer her: http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/rase-bruk.html

aha, takk skal du ha! trodde dachser hadde dårlig helse pga ryggen og sånn jeg, men skal sjekke dem ut=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja disse er veldig søte!:) men helsen er vel ikke helt god? en hund som er så flat i ansiktet har vel ikke så bra luftveier? hvordan er din da, kan den løpe og svømme? har hørt om mopser som ikke kan det=/

Dette er helt feil!

Dem fleste som snakker om sykdommene til mops er disse som ikke liker små hunder i det heletatt.

Min mops har ikke hatt en eneste sykdom, hun er svært aktiv og kan svømme.

Det er noen som ikke har lært seg hvor mye mat man skal gi dem, siden dem har lett for å legge på seg, da kan pusten bli et problem, men da er det eieren sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da en real sak å ønske seg en hunderase som ikke er kjent for å sikle eller lukte? de fleste kjenner da til uttrykket å lukte våt fuglehund...

jeg vil anbefale hunden fra nicket mitt, en puddelvariant av en eller annen str.

De er like raske i hodet å trene som en border collie, men i motsetning til border er de ikke NØDT til å løse oppgaver hele tiden, om de ikke får en oppgave klarer de å slappe av og bare være rolige.

Basenji vil jeg ikke anbefale, de kan være ujevne i gemyttet og ganske harde.

korthårede hunder røyter også en del, pudler røyter ikke i det hele tatt. De kan sikle om de ser noe godt, men de drar ikke på lange tråder av sikkel slik en bokser eller retriever kan gjøre i blandt.

puddel ja, fine synes jeg, om man bare ikke klipper de som en hekk. tåler de bra norskt klima? har for meg at de er tynne i pelsen, som bomull, men det er kanskje bare noen jeg har for meg? har aldri hilst på en faktisk.

og hehe, jeg tåler at den sikler etter en bein i ny og ne, bare ikke hele sofaen blir full av slim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villanda

Adopter en voksen hun fra dyrebeskyttelsen, da vet du mye mer hva du får enn hvis du annskaffer deg en valp(: Og du hjelper et dyr som trenger det!:) vet ikke hvor du er, men dyrebeskyttelsen i tromsø har 9 hunder inne nå. kanskje noe der? du kan se selv ved å google "dyrebeskyttelsen tromsø" og gå til hjemmesiden deres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

oi, er det de som jodler? :D de har jeg ikke tenkt på! trodde dette var en veldig sjelden rase jeg. tusen takk for tipset, høres veldig interessant ut. så lenge de har en generelt bra helse også, men det er det vel større sannsynlighet for at de har når det ikke er en så populær rase?

De jodler, ja :) Det ser ut til at de blir mer og mer populære, og det er ikke vanskelig å finne en valp :) Fanconi er en sykdom som kan være et problem hos rasen, derfor er de aller fleste oppdrettere nøye med å teste (håper jeg!). Ellers er det ingen spesielle helseproblemer.

Basenji vil jeg ikke anbefale, de kan være ujevne i gemyttet og ganske harde.

Å? Vel, basenjien har vel sine ting, og de passer kanskje ikke for alle, men ujevne og harde? Tror det er viktig å velge riktig oppdretter og se hvordan foreldredyrene er. Og lese masse om rasen. Min tispe er verdens mykeste lille hund, som bare dilter etter meg hvor enn jeg går, og gjør ellers svært lite av seg. Hannhunden er full av selvtillit, men er stødig i hodet sitt og veldig snill. Ingen av de er sinte på andre hunder/mennesker/ting/whatever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt wippet kan være noe for deg jeg.

Og du undervurderer deg selv når du tror rasekriteriene dine er så mye mer jålete enn gjennomsnittets. Forskjellen er at mange ikke skjønner selv at de stiller feil eller for høye krav.

To timer tur hver dag, med frislepp, er godt nok for de fleste hunderaser.

Wippets er hyggelige hunder. Myke og føyelige, og lettstelte. De gidder som regel ikke all verdens av lydighetstrening, men vanlig hverdagslydighet får du til hvis du vil. Inne merkes de knapt, men er glad i å kose i fanget. Herlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Chinese Crested, og jeg vil si at de oppfyller alle de kriteriene :)

http://www.my-daydream.org/wp-content/2009/11/Versaceprophoto2_small.jpg

De elsker oppmerksomhet og kos, og er ganske rolige inne. Min haater å være ute på vinteren, så da blir det bare korte tisseturer. Men på sommeren kommer jeg selvfølgelig til å gå lange turer. Jeg har bare hatt henne i litt over en måned, men hun nærmer seg et halvt år. De har et mindre aktivitetsbehov enn store hunder, men kan bli ganske hypre også til tider :) De fleste elsker å leke, og blir SVÆRT knyttet til eieren sin. Røyter ikke, slipper alt pelsstellet, men du må regne med å bruke fuktighetskrem, solkrem, og jevnlige bad. De er smarte og lettlærte hunder, og ikke minst morsomme og finner på mye sprell.

Endret av paintarainb0w
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror absolutt wippet kan være noe for deg jeg.

Og du undervurderer deg selv når du tror rasekriteriene dine er så mye mer jålete enn gjennomsnittets. Forskjellen er at mange ikke skjønner selv at de stiller feil eller for høye krav.

To timer tur hver dag, med frislepp, er godt nok for de fleste hunderaser.

Wippets er hyggelige hunder. Myke og føyelige, og lettstelte. De gidder som regel ikke all verdens av lydighetstrening, men vanlig hverdagslydighet får du til hvis du vil. Inne merkes de knapt, men er glad i å kose i fanget. Herlig rase.

hmmm, det virkerer som om de første som svarte i tråden mente jeg var for jålete og burde skaffe meg en robothund eller en polvått, så ja, hehe, folk er vel forskjellige=)

men fint at du kanskje synes whippet høres ut som en rase for meg:D jeg får ta meg en tur på utstillinger og undersøke litt rundt. tar nok laang tid før jeg en gang bestemmer meg, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Chinese Crested, og jeg vil si at de oppfyller alle de kriteriene :)

http://www.my-daydream.org/wp-content/2009/11/Versaceprophoto2_small.jpg

De elsker oppmerksomhet og kos, og er ganske rolige inne. Min haater å være ute på vinteren, så da blir det bare korte tisseturer. Men på sommeren kommer jeg selvfølgelig til å gå lange turer. Jeg har bare hatt henne i litt over en måned, men hun nærmer seg et halvt år. De har et mindre aktivitetsbehov enn store hunder, men kan bli ganske hypre også til tider :) De fleste elsker å leke, og blir SVÆRT knyttet til eieren sin. Røyter ikke, slipper alt pelsstellet, men du må regne med å bruke fuktighetskrem, solkrem, og jevnlige bad. De er smarte og lettlærte hunder, og ikke minst morsomme og finner på mye sprell.

aww, de er nydelige da:D men blir de solbrente om sommeren? får smøre de en gang i timen da:D hvorfor jevnlige bad (mer enn alle andre hunder trenger?)? bare lurer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, det virkerer som om de første som svarte i tråden mente jeg var for jålete og burde skaffe meg en robothund eller en polvått, så ja, hehe, folk er vel forskjellige=)

He he, det med robothunden var litt flåsete av meg, men de første kriteriene du satte opp virket unektelig veldig "bestemte", og spesielt gnaging kommer jo mye an på oppdragelse og stimuli, og ikke bare rase.

Jeg støtter forslaget om puddel! Særlig kongepuddel er blant mine favoritter. Har til dags dato ikke møtt en luktende puddel, og sikling og røyting er heller ikke noe problem. De krever en del pelsstell, med klipping og jevnlig børsting, men ingen hunder er jo helt uten ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

aww, de er nydelige da:D men blir de solbrente om sommeren? får smøre de en gang i timen da:D hvorfor jevnlige bad (mer enn alle andre hunder trenger?)? bare lurer:)

Ja, de er helt herlige :) Jeg har hatt flere hunder, men har aldri vært så knyttet til en hund som det jeg er nå. Det er noe helt spesielt med denne rasen :rødme: De kan bli litt solbrente ja, hvis det er sterk sol. Så er lurt å smøre de før man går ut. Neida, ikke oftere enn hunder med pels. Men er lurt å dusje de og smøre de med fuktighetskrem for babyer en gang i uken til annenhver uke, for å holde huden ren, pen og fuktig :) Hvis ikke kan de faktisk få kviser og litt urenheter i huden. Men det er ikke mye som skal til for å unngå dette :) Virkelig en fantastisk rase som anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, det virkerer som om de første som svarte i tråden mente jeg var for jålete og burde skaffe meg en robothund eller en polvått, så ja, hehe, folk er vel forskjellige=)

Fordi du ikke hadde fortalt at du har bodd med labrador før, og kommer til å gi 2 timer tur hver dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager mine flåsete svar, på startinnlegget virket du veldig uerfaren og ja, jålete. :gjeiper:

Hvis du har hatt en labrador før har du nok litt mer erfaring enn startinnlegget skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg blir provosert av denne tråden! :kjefte:

Ikke pga førsteinnlegget, men derimot av en del av svarene. Hva er så galt med å ønske seg en hund som trives og er rolig innendørs, lukter og røyter lite, ikke sikler og er generelt en enkel rase? Det finnes mange raser som er sånn, så at noen kommer med spydige svar om polvotter og robothunder blir bare latterlig.

Jeg elsker hunder selv, men vil også helst ende opp med en rase som fyller kriteriene til trådstarter.

Til TS: Lykke til med rasevalg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...