Gå til innhold

Vanlig å være nedtalende til kjæresten sin smak på klær osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg bare lurer på om det er vanlig at kjærester er nedtalende til hverandre når det kommer til smak innenfor interiør, design, klær osv.

Jeg er da gutten i forholdet og begynner å se meg lei på disse stadig nedtalende bemerkningene jeg får så og si hele tiden. Nå er kanskje jeg noe i overkant mer interessert i klær, design osv enn den gjenomsnittlige gutt.

Her om dagen handlet jeg meg noe på salg inne på et nettsted. Klærne synes jeg var fine og det var omtrent helt basic plagg som mange går med. På noen t-skjorter var det et slags påtrykk jeg synes var litt vintage og stilig. Når pakken kommer og jeg prøver klærne sier dama "Herlighet hva er det du har kjøpt nå? Det der så skikkelig fjortis ut". Jeg ble jo litt lei meg for jeg synes jo klærne var fine men får litt dårlig selvtilitt når jeg bærer plaggene fordi jeg får en slags stemme som sier at klærne egentlig ikke er fine.

Bilen jeg hadde inntil nylig likte jeg å holde på med litt og kjøpte noen klassiske felger som passer godt til bilen. På det feltet fikk jeg også stadig påpeikt at ting var harry og det ene med det andre. Jeg må bare si at dette var langt fra noe råneskute! Den var bare litt sportslig.

Dette gjelder masse mer. Interiørmessig er det kun hennes smak som er den "rette". Kommer jeg med forslag blir det fort overkjørt og det er ikke plass til ting jeg kanskje forbinder med gode minner osv. Hun mener vi må ha en stil i leiligheten, og det er jeg jo enig i, men å overkjøre partneren sin på alt og komme med utsagn som "herregud det der va jo ikke fint!" og oppriktig mene at kun sin egen smak er korrekt, da synes jeg kanskje det er å dra det litt langt?

Hva tenker dere om denne typen oppførsel i et forhold? Jeg begynner helt ærlig å bli ganske utslitt av dette og jeg sa jeg ble såra når hun står å sir at klærne jeg kjøper og liker "er fjortis". Virker ikke som hun forstår helt hvordan det er..



Anonymous poster hash: 42c41...5a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at jeg stort sett går i Acne, tiger, filippa K, basic H&M og den type klær (ikke at jeg er bedre av andre av den grunn, men for å kanskje danne seg et bilde). Likevell er det sjeldent bra nok. Jeg kan ikke si jeg ser så mange andre på min alder som kler seg i V-hals genser og oxfordskjorte under på universitetet jeg går på. Får stadig høre at jeg har veldig god klessmak av andre, men ikke av kjæresten min..



Anonymous poster hash: 42c41...5a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne om å holde kjeft og at du kler deg i hva pokker du vil. Og sett ned foten og si at det er like mye ditt hjem som hennes og at hun ikke har eneretten på å bestemme alt når det kommer til interiør

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å se bilen jeg :P

Men ts, ikke finn deg i at hun rakker ned på stilen din. Ta det opp ordentlig, og si at du blir oppriktig lei deg over at hun kommer med slike utsagn.

Endret av Lady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne om å holde kjeft og at du kler deg i hva pokker du vil. Og sett ned foten og si at det er like mye ditt hjem som hennes og at hun ikke har eneretten på å bestemme alt når det kommer til interiør

Jo men jeg kler jo meg i det jeg vil. Hun ilegger jo ikke restriksjoner eller noe sånt, men kommer med små bemerkninger. Det får meg ofte til å føle at jeg ikke kler meg bra nok for eksempel.

Hun er så bestemt. Det blir ofte krangling og dårlig stemning om jeg foreslår en nattelampe jeg synes er fin og som passer til stilen vi allerede har, men så skal hun ha den hun akkurat har sett seg ut. Hun får på en måte viljen sin hver eneste gang. For meg er det jo ikke så forbanna farlig hvilken lampe vi ender opp med, men det er jo kjekt å ha et ord med i saken og skape et felles hjem der jeg føler jeg også tar beslutninger.

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk lyst til å se bilen jeg :P

Men ts, ikke finn deg i at hun rakker ned på stilen din. Ta det opp ordentlig, og si at du blir oppriktig lei deg over at hun kommer med slike utsagn.

Ts ikke bli lei deg. Bli forbanna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

m545.jpg
Samme type modell med samme type felger for de som er veldig interessert :) Bil er noe jeg generelt er veldig opptatt av og da synes jeg det er unødvendig å komme med negative bemerkninger å si at bilen er harry i en veldig nedtalende tone. I tillegg når jeg står for all kjøring, henting og bringing blir det litt sånn..



Anonymous poster hash: 42c41...5a4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg kler jo meg i det jeg vil. Hun ilegger jo ikke restriksjoner eller noe sånt, men kommer med små bemerkninger. Det får meg ofte til å føle at jeg ikke kler meg bra nok for eksempel.

Hun er så bestemt. Det blir ofte krangling og dårlig stemning om jeg foreslår en nattelampe jeg synes er fin og som passer til stilen vi allerede har, men så skal hun ha den hun akkurat har sett seg ut. Hun får på en måte viljen sin hver eneste gang. For meg er det jo ikke så forbanna farlig hvilken lampe vi ender opp med, men det er jo kjekt å ha et ord med i saken og skape et felles hjem der jeg føler jeg også tar beslutninger.

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

Si dette til henne :)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si dette til henne :)!

Forsøkt. Hun forstår det kanskje til en viss grad og er enig helt fram til neste beslutning skal taes igjen.

Jeg bare lurer på om dette er noe som er vanlig i et forhold? Jeg synes i alle fall det begynner å bli ganske slitsomt. I starten la jeg ikke så mye merke til det og svarte eventuelt bare humoristisk tilbake, men nå begynner det å bli på grensa til frekt og slemt..

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bilen hadde hun jo litt rett da. :P

Men om du også mener du er over gjennomsnittet interessert i stil og interiør, og ønsker å påvirke mer, må du tørre å faktisk ta diskusjonen. Det innebærer å kritisere ting hun vil ha, og argumentere for hvorfor, estetisk sett, dine forslag er bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt. Hun forstår det kanskje til en viss grad og er enig helt fram til neste beslutning skal taes igjen.

Jeg bare lurer på om dette er noe som er vanlig i et forhold? Jeg synes i alle fall det begynner å bli ganske slitsomt. I starten la jeg ikke så mye merke til det og svarte eventuelt bare humoristisk tilbake, men nå begynner det å bli på grensa til frekt og slemt..

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

Kanskje det kunne vært en ide å velge ut er par ting hver? Fks at hun finner nattbord, så finner du sengeteppe? Hva sier du om stilen hennes da? Hvordan hadde hun tatt det om du alltid kritiserte hennes klær/interiør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke vanlig, verken i kjæresteforhold eller i andre forhold. Du er nødt til å stå opp for deg selv, ellers så vil hun overkjøre deg totalt. Slike mennesker har en tendens til å bli for vant med å få viljen sin når det gjelder alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det kunne vært en ide å velge ut er par ting hver? Fks at hun finner nattbord, så finner du sengeteppe? Hva sier du om stilen hennes da? Hvordan hadde hun tatt det om du alltid kritiserte hennes klær/interiør?

Men det er jo det som ikke går. Finner jeg da et sengeteppe som i dette tilfellet, så blir det fort ikke fint nok og "herregud skal du seriøst ha det der?" så kan det være et helt vanlig grått sengeteppe liksom.

Jeg kritiserer henne ikke, for jeg synes hun er fin i det hun går med og for meg er det ikke så livsviktig at hun kler seg pent antrukket tilenhver tid. Liker hun det og er fornøyd så har jeg en fornøyd kjæreste og legger meg ikke oppi det.

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det høres veldig kjipt ut at hun gjør det.

Jeg hadde likt at en gutt kom med meningen sin angående interiør, han skal jo oppholde seg der han også.

Det virker jo som du bruker ganske ok klær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det som ikke går. Finner jeg da et sengeteppe som i dette tilfellet, så blir det fort ikke fint nok og "herregud skal du seriøst ha det der?" så kan det være et helt vanlig grått sengeteppe liksom.

Jeg kritiserer henne ikke, for jeg synes hun er fin i det hun går med og for meg er det ikke så livsviktig at hun kler seg pent antrukket tilenhver tid. Liker hun det og er fornøyd så har jeg en fornøyd kjæreste og legger meg ikke oppi det.

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

Hun må jo kunne skjønne at du blir såret når hun alltid kommer med slike utsagn. Si at du har valgt ut det sengeteppe fordi du liker det, og ønsker å være med å innrede hjemmet deres. Det er jo deres hjem, ikke hennes. Hvordan ville hun følt det om du alltid kritiserte ting hun velger?

Neste gang hun kritiserer klærne dine kan du jo kanskje svare dette? At så lenge hun er fornøyd med sine klær er du fornøyd, og at du hadde håpet på samme aksept tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun ikke hører når du sier du blir såret over sånne kommentarer, og av å ikke få med en finger i spillet, så ville jeg bare vært like frekk i kjeften tilbake. Og spør etterpå om hun syns det var noe hyggelig. Lov å komme med meningen sin, men går an å si det på en ordentlig måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bilen ser kul ut jeg!

Var en stund litt interessert i en fyr som kledde seg, etter min mening, helt bak mål.

Det gikk f.eks i rød bukse og mintgrønn skjorte, eller knallorange skjorte og knallblå bukse. Pastellrosa skjorte og lysegul, tettsittende bukse... Gjerne grønne, blå eller røde sko også...

Mens jeg kler meg mest i svart, hvitt, beige og har bare noen få fargerike plagg.

Det er jo bare klær... Fyren i seg selv var jo flott. Det kunne ikke falle meg inn å si til han at jeg som regel ikke syntes klærne hans var fine. Ga heller komplimenter for klærne de gangene han kledde seg pent.

Forstår hun at dette går inn på deg? Kanskje hun er for vant til å snakke nedsettende til folk, og trenger å virkelig få høre at man ikke kan holde på sånn.

Veldig mange menn driter i hvordan hjemmet ser ut, og er fornøyd med rosa sofa, masse typisk jentestæsj osv. Du er ikke blant disse, så da må jo din mening høres også.

Bare spør hvordan hun hadde følt seg om det var omvendt. Ganske enkelt, men effektivt.



Anonymous poster hash: c50ba...ebb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg kler jo meg i det jeg vil. Hun ilegger jo ikke restriksjoner eller noe sånt, men kommer med små bemerkninger. Det får meg ofte til å føle at jeg ikke kler meg bra nok for eksempel.

Hun er så bestemt. Det blir ofte krangling og dårlig stemning om jeg foreslår en nattelampe jeg synes er fin og som passer til stilen vi allerede har, men så skal hun ha den hun akkurat har sett seg ut. Hun får på en måte viljen sin hver eneste gang. For meg er det jo ikke så forbanna farlig hvilken lampe vi ender opp med, men det er jo kjekt å ha et ord med i saken og skape et felles hjem der jeg føler jeg også tar beslutninger.

Anonymous poster hash: 42c41...5a4

Ja men da får du være bestemt tilbake. Og hun prøver jo å sette restriksjoner. Hvis ikke hadde hun ikke bemerket noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten at du må behandle henne lignende en liten stund dersom du ikke når inn til henne.

Dette er min oppfatning: de som stadig hakker på andre føler at "de har jo rett til å si hva de mener" og "det er jo bare en kommentar" eller "jeg er slik, og jeg må jo ha lov til å være meg". De ser ikke selv at de tar seg rett på bekostning av andre.

De forstår ikke at slike stadige kommentarer over tid kan bryte andre ned. En og en kommentar setter et lite (til å begynne med umerkelig) spor, men resultatet blir større og større spor for hver kommentar slik at de begynner å svi mer og mer.

Det kan gå så sakte at man ikke selv merker det - men plutselig så føler man seg usikker, ikke bra nok som den man er, man velger klær, hårstil, ord og etterhvert oppførsel for å ikke "provosere" - eller man slutter å velge og spør den andre hva h*n synes er fint, lurt,... Det tar vekk livsglede og spontanitet.

Dersom du kommer med små stikk tilbake, så provoserer du frem en reaksjon. Da kan du kommentere at - det er slikt jeg får høre hele tiden, og det blir slitsomt.

Jeg har prøvd andre måter å formidle det på, men jeg føler jeg ikke får frem budskapet - så nå prøver jeg å vise deg det i praksis.

Noen må kjenne på seg selv hvordan ting oppleves, de klarer ikke å se det utenfra.

En slik reaksjon kan bli ganske sterk. De kan føle seg angrepet og gå rett i forsvar(angrep), de kan dempe egen dårlig samvittighet eller skamfullhet med å føle seg urettferdig behandlet eller de kan mene at det de gjør er "noe helt annet". De prøver bare å hjelpe, gi gode råd, vise omsorg, ...

Om du ikke får til det eller ønsker å gjøre det - så kan du vurdere å vise henne denne tråden? Eller si rett ut at du er redd for å bli en del av kulissene i hennes liv - og at du føler det ikke er plass til deg som et helt menneske? Om det er slik du føler?

Jeg håper du når henne, jeg er redd for at ellers blir du mer og mer dempet som individ, noe som enten bygger opp en frustrasjon i deg som blir nødt til å finne en vei ut eller at du i værste fall blir en utvisket versjon av den du er. Det er ikke godt å leve slik du beskriver.



Anonymous poster hash: c7dc6...686
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...