Gå til innhold

Ta med medisiner utenlands - løs regel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pseudoefedrin tilhører amfetaminklassen av medikamenter. Jeg har aldri sagt at du kan ta dem inn i Norge, tvert imot, men dette er preparater som i Norge er B-preparater hvilket betyr at det er direkte tøysete at man skal måtte ha diverse attester for å ta med dem inn i land hvor de selges over disk. Et B-preparat i Norge er ikke et B-preparat i andre land. Anonymous poster hash: 3cf85...0ff

Ja, men det er ikke amfetamin selv om de tilhører samme kjemiske gruppe.

Det er mange B-preparater som står på narkotikalisten globalt.

Reglene ble noe myket opp i fjor, men man bør alltid ha med attest for A-preparater.

Anonymous poster hash: 3510d...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En korreksjon på meg selv:

Selvsagt er ikke alle B-preparater regnet som narkotika. Den setningen var et resultat av for mange tanker i hodet samtidig.

Derimot er alle benzodiazepiner og derivater av disse, samt en del mindre potente opiater og derivater av disse, samt noen andre preparater klassifisert som narkotiske. Selv om de selges over disk i det aktuelle landet, er det ikke nødvendigvis lov å innføre dem,

Anonymous poster hash: 3510d...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/Medisiner-pa-utenlandsreise/Sider/default.aspx

Der er regelverket. Les også du som mener svaret mitt ikke henger på greip.

Anonymous poster hash: bac0f...5dd

Kjære vene, da. Dette er regelverket i Norge. Det har ikke nødvendigvis noe med regelverket i forskjellige utland å gjøre i og med at medisiner klassifiseres ulikt.

Anonymous poster hash: 3cf85...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, da. Dette er regelverket i Norge. Det har ikke nødvendigvis noe med regelverket i forskjellige utland å gjøre i og med at medisiner klassifiseres ulikt. Anonymous poster hash: 3cf85...0ff

Du er klar over at klassifikasjon av narkotika er internasjonal, også når det gjelder legemidler?

For enkelte preparater kan praksis i andre land være strengere enn her. Det er god grunn til å ha dokumentasjonen i orden.

Uansett skal du inn i norge igjen, så du er nødt til å forholde deg til norske regler selv om destinasjonen er i et veldig liberalt land.

Anonymous poster hash: 3510d...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner regnes som narkotika om man blir tatt uten dokumentasjon, men svært ulikt hvor strengt det er. Europa blir nesten aldri sjekket men om du har med deg ut av eu eller store mengder (langvarig opphold) er det høy risiko for at du må ha dokumentasjon. Men bare løp innom apoteket så fikser de det på ett par minutter. Og husk at den alltid skal ligge i orginalembalasje uten brutte forseglinger.

Orginalemballasje er greit, men uten brutte forseglinger? Da er jo poenget med å ta det med til utlandet borte. Hva har du dette fra?

Anonymous poster hash: d3dcc...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orginalemballasje er greit, men uten brutte forseglinger? Da er jo poenget med å ta det med til utlandet borte. Hva har du dette fra?

Anonymous poster hash: d3dcc...745

Har det fra sikkerhetskontrollen. Har måttet reise med store mengder medisiner opptil flere ganger. Og poenget borte fordi forseglingen er borte? Du trenger mest sannsynlig ikke medisinen før du er gjennom sikkerhetskontrollen? Så må du bruke den opp eller destruere før du reiser hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det fra sikkerhetskontrollen. Har måttet reise med store mengder medisiner opptil flere ganger. Og poenget borte fordi forseglingen er borte? Du trenger mest sannsynlig ikke medisinen før du er gjennom sikkerhetskontrollen? Så må du bruke den opp eller destruere før du reiser hjem :)

Medisinene mine er i orginalpakker på 50 stk. Om jeg bruker 50 stk av mine piller på en langhelg tror jeg jeg har store problemer med kroppen.

Anonymous poster hash: a8f3e...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det fra sikkerhetskontrollen. Har måttet reise med store mengder medisiner opptil flere ganger. Og poenget borte fordi forseglingen er borte? Du trenger mest sannsynlig ikke medisinen før du er gjennom sikkerhetskontrollen? Så må du bruke den opp eller destruere før du reiser hjem :)

Jeg har fått attest på at jeg skal reise inn og ut mellom to datoer. Ingen beskjed om dette. Da betyr jo det at jeg kan ta med meg tablettene tilbake. Veldig dumt å kaste tablettene..

Anonymous poster hash: d3dcc...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...