Gå til innhold

Norwegian vs Widerøe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket flyselskap er best å fly med (innenlands) sånn generelt, hvilket selskap foretrekker du? (det er kun disse to som er tilgjengelig)



Anonymous poster hash: f8d8f...02c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyr mye med Norwegian og er storfornøyd.

Anonymous poster hash: 79c3e...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StarBar

Uten tvil Wideroe. Har flydd en del de siste årene, både med wideroe og norwegian, og jeg foretrekker lett wideroe. Både wideroeflyene og sasflyene(som ofte blir brukt når du bestiller gjennom wideroe) er mye mer behagelige, både større benplass og bedre seter. I tillegg får man mange flere "goder" på wideroe/sas, både avis og gratis kaffe, gratis setevalg, bagasje og sikkert mer. I tillegg til alt dette er det faktisk nesten alltid billigst med wideroe, og de har jo også ungdomsbilletter som er veldig fint for meg som er student!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Av de to ville jeg valgt Norwegian. Widerøe har vel bare slike små propellfly, og de er både trangere, mer støyende inni, og flyr saktere enn jetflyene. Selv tar jeg bare de småflyene dit det ikke finnes andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får velge velger jeg Wf. De har dog aldri vært i konkurranse for min del, for de strekningene som er aktuelle for meg flyr Wf de korte rutene og Norwegian og SAS lange ruter. Liker meg best på Wf og SAS.

Anonymous poster hash: 47d4e...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norwegian, fordi de er billigst, og det er generelt ikke mye service på innenlands-ruter uansett. Utenlands går jeg som regel for litt dyrere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker Widerøe. Både fordi det er billigere for meg ettersom de har ungdomsbilletter, men også fordi jeg har god erfaring med dem.



Anonymous poster hash: a91b5...0b9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt merkelig sammenligning. Widerøe betjener hovedsaklig de regionale flyplassene, Torp, og Kjevik. Noe Norwegian ikke gjør. Det ville vært mer naturlig å sammenligne SAS og Norwegian.

Jeg har ikke noe i mot de ansatte i Norwegian. De er stort sett veldig dyktige og profesjonelle. Men jeg har et problem med selskapets etikk. Det er godt mulig de akkurat holder seg innenfor lovverket, men hvorfor er det så få som ser hva det gjør med de ansatte? Er det så viktig å spare et par hundrelapper på ferien at man velger å se helt bort i fra sitt etiske forbrukeransvar? Vi vil jo helst ikke kjøpe klær der kaniner har blitt torturert, eller hvor grønnsakene har blitt ihjelsprayet av giftstoffer. Vi fnyser på nesen over barneslaver i Asia som syr klærne til H&M og Zara. Hvorfor er det da ok å støtte selskaper som Norwegian og Ryanair som gjør alt de kan for å redusere personalkostnader ved å ta fra dem alle rettighetene som bransjen ellers har?

Alle som liker Norwegian (og Ryanair, osv) bør lese denne artikkelen: http://www.b.dk/kommentarer/sas-i-kamp-mod-hykleriet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt merkelig sammenligning. Widerøe betjener hovedsaklig de regionale flyplassene, Torp, og Kjevik. Noe Norwegian ikke gjør. Det ville vært mer naturlig å sammenligne SAS og Norwegian.

Jeg har ikke noe i mot de ansatte i Norwegian. De er stort sett veldig dyktige og profesjonelle. Men jeg har et problem med selskapets etikk. Det er godt mulig de akkurat holder seg innenfor lovverket, men hvorfor er det så få som ser hva det gjør med de ansatte? Er det så viktig å spare et par hundrelapper på ferien at man velger å se helt bort i fra sitt etiske forbrukeransvar? Vi vil jo helst ikke kjøpe klær der kaniner har blitt torturert, eller hvor grønnsakene har blitt ihjelsprayet av giftstoffer. Vi fnyser på nesen over barneslaver i Asia som syr klærne til H&M og Zara. Hvorfor er det da ok å støtte selskaper som Norwegian og Ryanair som gjør alt de kan for å redusere personalkostnader ved å ta fra dem alle rettighetene som bransjen ellers har?

Alle som liker Norwegian (og Ryanair, osv) bør lese denne artikkelen: http://www.b.dk/kommentarer/sas-i-kamp-mod-hykleriet

Nå tjener kabinansatte i Norwegian mer enn de i SAS, så synes ikke Norwegian er så ille egentlig.

Anonymous poster hash: a0d9c...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tjener kabinansatte i Norwegian mer enn de i SAS, så synes ikke Norwegian er så ille egentlig.

Anonymous poster hash: a0d9c...b56

Ikke i Norwegian Long Haul. Der tjener de småtterier i forhold til de som er aller dårligst betalt i Europa. Det er ikke bare lønn jeg tenker på, men også arbeidsvilkår. Norwegian har utstrakt bruk av kontraktspiloter som ikke er ansatt i Norwegian (det er forsåvidt ikke de kabinansatte heller), men de er enkeltmannsforetak, eller ansatt i bemanningsbyråer i land som har vesentlig dårligere vilkår enn det arbeidsmiljøloven krever.

Vi har gjennom de siste 60 årene opparbeidet oss en hel del goder. Basert på felleskapets bidrag. Er det da greit at enkeltpersoner som aksjonærene i NAS, eller hvem det måtte være, filer på lønn og arbeidsvilkår for å tjene mest mulig i egen lomme? Gjerne med markedstrategien "billig reise".

Nei, nå sporer jeg av tråden. Det er ikke meningen.

Jeg får dra meg inn igjen ved å si at jeg foretrekker WIF eller SAS der jeg kan velge dem. Det er helt greit å betale mer når jeg vet at de ansatte har vern om stillingen, kan melde seg syke uten at det får konsekvenser for lønn eller arbeidsforhold, og der ledelsen ikke truer med å flagge ut. Og dermed redusere skatteinntektene til fellesskapet.

Men en ting skal NAS ha. De har veldig god sikkerhetskultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker Widerøe, fordi de flyr nærmest hjemstedet mitt så det er kortest reisevei.

Og fordi mindre fly = færre folk = mindre mas og trengsel og køtråkking og venting.

Dessuten har propellflya en særegen sjarm :rodmer:



Anonymous poster hash: 9d518...f19
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at Widerøe fortsatt har åpen cockpit? Husker jeg ikke likte det før mtp terror. Personlig vet jeg ikke hva jeg liker best, Widerøe har mindre trengsel og folk og ingen tilleggskostnader, men turbulens kjennes mye mer, og det bråker noe vanvittig med propellfly. Prismessig erfarer jeg at de gjerne kommer noenlunde likt ut. Norwegian har forøvrig også begynt å fly fra f.eks Torp. Fløy begge nylig og likte at Widerøe hadde servering ombord.

Tidsmessig bruker vel begge selskapene noenlunde samme tid, ihvertfall gjorde de det fra Torp til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn at Widerøe fortsatt har åpen cockpit? Husker jeg ikke likte det før mtp terror. Personlig vet jeg ikke hva jeg liker best, Widerøe har mindre trengsel og folk og ingen tilleggskostnader, men turbulens kjennes mye mer, og det bråker noe vanvittig med propellfly. Prismessig erfarer jeg at de gjerne kommer noenlunde likt ut. Norwegian har forøvrig også begynt å fly fra f.eks Torp. Fløy begge nylig og likte at Widerøe hadde servering ombord.

Tidsmessig bruker vel begge selskapene noenlunde samme tid, ihvertfall gjorde de det fra Torp til Trondheim.

Jeg tviler på de har åpen cockpit. Hvor lenge siden var det du fløy med dem sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Widerøeflyene har ikke hatt åpen cockpit på de strekningene jeg har flydd med dem de senere årene, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på de har åpen cockpit. Hvor lenge siden var det du fløy med dem sist?

Forrige mnd, men da var den lukket. De hadde som praksis før å ha cockpit ulåst, men jeg tror kanskje hendelsen med angrepet på Kato Air fikk dem til å revurdere og alltid ha den låst. Men jeg aner ikke om det er praksis eller ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forrige mnd, men da var den lukket. De hadde som praksis før å ha cockpit ulåst, men jeg tror kanskje hendelsen med angrepet på Kato Air fikk dem til å revurdere og alltid ha den låst. Men jeg aner ikke om det er praksis eller ikke i dag.

Mulig de endret det etter Kato Air-hendelsen, men flytypen Kato Air brukte har ikke cockpitdør i det hele tatt. Og det er det flere mindre aktører (fly) som ikke har det heller. Såvidt jeg huske ikke på noen av nordsjøhelikoptrene heller. I tillegg er det ikke krav til cabin crew før det er plass til mer enn 19 passasjerer.

Jeg tror ikke man skal gå rundt å være redd for terrorangrep mot fly. Det skal uhyre mye til før en klarer å gjøre noe i dag. Ettersom vi alle har friskt i minne både Kato Air, og 11. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de endret det etter Kato Air-hendelsen, men flytypen Kato Air brukte har ikke cockpitdør i det hele tatt. Og det er det flere mindre aktører (fly) som ikke har det heller. Såvidt jeg huske ikke på noen av nordsjøhelikoptrene heller. I tillegg er det ikke krav til cabin crew før det er plass til mer enn 19 passasjerer.

Jeg tror ikke man skal gå rundt å være redd for terrorangrep mot fly. Det skal uhyre mye til før en klarer å gjøre noe i dag. Ettersom vi alle har friskt i minne både Kato Air, og 11. september.

Nei var nok nettopp det som fikk Widerøe til å endre rutiner, for de pleide nemlig å la døren stå åpen/ulåst under hele flygningen (bortsett fra letting og landing). Sånn trygghetsmessig generellt er det vel hippsomhapp hvilket flyselskap man velger her. Norwegian er nok mer behagelig i forhold til motorstøy og turbulens, mens Widerøe syns jeg scorer bedre på service, samt det er mindre trengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian fordi det er billigst. Jeg flyr mye og studerer, så da går jeg for det billigste, men ikke nødvendigvis det beste.

Mye forsinkelser med Norwegian, men ellers er jeg fornøyd. Synes dog at Widerøe har noenlunde bedre service. Fordelen med Widerøe er jo at de flyr til alle småflyplasser, noe Norwegian ikke gjør. Widerøe = mindre fly = mindre folk - også en fordel. Jeg mener også at Norwegian har mer behagelige fly mtp størrelse, støy og turbulens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...