Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer på hva dere handler i London sånn bortsett fra klær.

Tenkte på å kjøpe sengetøy, men lurer på hvordan pris og kvalitet er i forhold til her. Det må jo være noe spesielt da for å at jeg skal orke å drasse på det. Noen som har tips?

Har også lyst på ny tekanne. Hvor skal jeg gå da?

Skal dra alene, og være der i 6 dager. Tenker kanskje at det er litt lenge. Noen som har tanker om det?

For mange år siden da jeg var i London, fikk jeg tilsendt kart og brosjyrer fra et britisk turistbyrå i Oslo. Finner ingen steder på internett å bestille det. Noen som vet om det fortsatt er mulig?

Litt avhengig av hvilken prisklasse du tenker på ang. sengetøy, men department store'ene har for det meste fine interiøravdelinger der de har litt av det meste. Det finnes garantert drøssevis av spesialbutikker for den slags også, men jeg vet ikke om noen, dessverre. Om det lønner seg prismessig vet jeg ikke (tviler), men du har bedre utvalg av kvaliteter med tanke på thread count, materialtyper (f.eks. egyptisk bomull), vevtyper, etc.

Du skal ha en helt klassisk tekanne? Igjen ville jeg prøvd meg på department stores, eller spesialbutikker som Whittards.

Jeg hadde klart meg helt fint alene i 6 dager i London, men det kommer vel mye an på om du trives med å være alene sånn eller ikke. Sjekk om det er utstillinger etc du vil ha med deg, kanskje? British Museum, V&A, Tate osv.

Det britiske turistbyrået husker jeg, foreldrene mine ble kjent med de som drev det og jeg husker jeg fikk masse "visit Britain"-stash da jeg var 9-10 år. Men jeg er ganske sikker på at de er borte fra Oslo, dessverre. Når det gjelder kart anbefaler jeg å kjøpe et lommekart (jeg liker AA sine best, de gule og sorte) som koster £3-4 og dekker mye av London. TimeOut er fint for aktuelle utstillinger, restauranter osv. :)

Og hvis det er noen år siden sist du var der borte - Oyster Card lønner seg definitivt fremfor "turistkortene", særlig når du skal være der noen dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London Dungeon og Tower of London er must hvis man reiser med litt større barn. London Dungeon er kanskje litt skummelt, men man lærer enormt mye om London på en veldig morsom måte. Morsommere enn Madame Tussauds synes jeg. Det samme med Tower. Morsomt for voksne også for den saks skyld. Andre gang vi var der med våre tenåringer var vi også med på " The Jack the Ripper walk" i The White Chapel -kjempespennende. Kanskje mer for spesielt interesserte, men er fint for teåringer som ikke synes det er så gøy å shoppe. Alt dette er jo også en bra måte å prsktisere engelsk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London Dungeon og Tower of London er must hvis man reiser med litt større barn. London Dungeon er kanskje litt skummelt, men man lærer enormt mye om London på en veldig morsom måte. Morsommere enn Madame Tussauds synes jeg. Det samme med Tower. Morsomt for voksne også for den saks skyld. Andre gang vi var der med våre tenåringer var vi også med på " The Jack the Ripper walk" i The White Chapel -kjempespennende. Kanskje mer for spesielt interesserte, men er fint for teåringer som ikke synes det er så gøy å shoppe. Alt dette er jo også en bra måte å prsktisere engelsk på.

*kremt* Jeg hadde mareritt om London Dungeon i flere år etter at jeg var der, tror jeg var 8 omtrent... Så se det litt an. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Jeg hadde mareritt om London Dungeon i flere år etter at jeg var der, tror jeg var 8 omtrent... Så se det litt an. ;)

Ja "større barn" er vel et relativt begrep :) Våre var 12 og 14. Det var først når de er så gamle at de har noe særlig utbytte av London-historien som London Dungeon er gode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London Dungeon og Tower of London er must hvis man reiser med litt større barn. London Dungeon er kanskje litt skummelt, men man lærer enormt mye om London på en veldig morsom måte. Morsommere enn Madame Tussauds synes jeg. Det samme med Tower. Morsomt for voksne også for den saks skyld. Andre gang vi var der med våre tenåringer var vi også med på " The Jack the Ripper walk" i The White Chapel -kjempespennende. Kanskje mer for spesielt interesserte, men er fint for teåringer som ikke synes det er så gøy å shoppe. Alt dette er jo også en bra måte å prsktisere engelsk på.

Jeg har verken vært i London Dungeon, Tower of London eller Madame Tussard men håper jeg kanskje kan få med meg det når jeg drar til London til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan få informasjon og billetter fra Visit Britain. Jeg mener det er det gamle Britisk turistbyrå?

På undergrunnen i London har de også små automater der man kan kjøpe kart over byen for £2. Da får du kart med undergrunnstasjoner, bussruter og attraksjoner markert på. Veldig kjekt.

Men hvis du ikke har vært i London før, eller skal bruke litt tid der, anbefaler jeg en reiseguide. Kjøp, eller lån på biblioteket!

Når jeg shopper i London kjøper jeg klær, sko, smykker, bøker, brettspill og interiørstæsj.

Markedene er alltid morsomme å besøke.

Charing Cross Road er berømt for bøker. Du finner også gigantiske kjedebutikker som Waterstones og Borders. Brettspill og spill generelt kjøper jeg på en butikk i Museum road, ved British Museum.

Camden har mange morsomme butikker, markeder og skobutikker. Jeg kjøper alltid et par Gola-sneakers :)Habitat har egen butikk i Regent Street, og har utrolig mye flott til huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Jeg lurer på hva dere handler i London sånn bortsett fra klær.

Tenkte på å kjøpe sengetøy, men lurer på hvordan pris og kvalitet er i forhold til her. Det må jo være noe spesielt da for å at jeg skal orke å drasse på det. Noen som har tips?

Har også lyst på ny tekanne. Hvor skal jeg gå da?

Skal dra alene, og være der i 6 dager. Tenker kanskje at det er litt lenge. Noen som har tanker om det?

For mange år siden da jeg var i London, fikk jeg tilsendt kart og brosjyrer fra et britisk turistbyrå i Oslo. Finner ingen steder på internett å bestille det. Noen som vet om det fortsatt er mulig?

John Lewis i Oxford Str. anbefales for kjøkken- og bruksgjenstander,elektriske artikler og elektronikk. De er også kjent for sin garanti om å være Londons laveste priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Anbefaler Long Acre pub'en i Convent Garden. God og rimelig mat, kjempestemning og godt utvalg i spennende drikke :)

Ellers anbefaler jeg helt klart å klatre til topps i St.Pauls fremfor å stå timesvis i kø ved London Eye! I tillegg får man med seg kirken som er mildt sagt majestetisk :) Nede i krypten har de en liten kafé med kanskje verdens beste sjokoladekake ;)

Når det gjelder teaterbilletter er det rimeligste å kjøpe billetter i half price ticket booth'en på Leicester Square, der man får til halv pris på matinéer og kveldsforestillinger samme dag. Kan være lang kø, men det er rimeligere enn å kjøpe direkte fra teateret. De har også en oversikt over dagens forestillinger med priser.

Jeg pleier å bo i Earl's Court, mange rimelige hoteller med jevnt grei standard og ikke minst er det som oftest rolig der om nettene :)

Av andre ting kan jeg anbefale en rusletur i Hyde Park hvis det er finvær, London Aquarium for alle med barn eller generelle marine interesser, Dalí Universe, Shakespeare's Globe og ikke minst rusleturen fra St.Pauls over Millennium Bridge og oppover langs Themsen til Westminister Bridge - masse gatekunstere og annet artig å se her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på tide og komme med et lite referat fra vår Londontur :)

Vi ville se de mest typiske turitattraksjonene, så vi startet med å ta to-etasjes røde busser som kjørte forbi slik som Buckingham Palace, London Eye, Big Ben, St. Pauls, London Dungeon, Madame Tussauds osv. Vi brukte Original Tour, måtte kjøpe billetter før vi gikk ombord, det sto folk som solgte billetter mange plasser så det var ikke noe problem. Der kunne vi også kjøpe billetter for London Eye, og da fikk vi med en gratis tur på Themsen. Vi gjorde sikkert en veldig dårlig deal med å kjøpe billettene slik, menmen :)

Siden dette var i november var det veldig kaldt, og det var ikke så lenge vi klarte å sitte ute oppe på bussen.

Når vi skulle opp i London Eye kunne vi bare gå rett inn, ikke noe kø. Absolutt å anbefale om man liker å se på utsikten og å få litt oversikt. Så veldig langt den dagen, herremin for en stor by!!

Madame Tussauds var det heller ikke noe kø, men det var mer enn fult nok inne der, så jeg vil ikke tenke på hvordan det er der på en helgedag. Synes det var veldig bra, men jeg hadde forventet mange flere dukker! Alle var liksom så opplagt at skulle være der, pluss at det var mange jeg ikke skjønner hvorfor ikke var der. F.eks hadde han i High School Musical et eget stort rom, der bare han var. Måtte stå i kø for å komme bort til noen av dukkene, fordi alle skulle ta tusen forskjellige poseringer ved alle..

Vi var på Camden Marked, og det var veldig spesielt. Var kjempemange boder og butikker av alle typer, men mest var det litt sån punket preg over det.

Vi var også på Portobello Road Marked, det ved Nothing Hill, det var også kjempestort! Mange frukt og grønnsaksselgere, fisk og kjøtt osv. Så var det veldig mange pelsselgere der :tristbla: , og bruktklær av det vi så.

En kveld dro vi på musical, We Will Rock You, basert på sangene til Queen. Den var veldig bra!! Flinke artister og bra stemning.

En ting vi egentlig hadde lest om, men egentlig ikke tenkt så mye over er at restaurantene stenger kl. 23.00, untatt McDonalds..

Hotellet vi bodde på het Columbia Hotel, som lå like ved Hyde Park. Helt ok hotell, veldig fint og rent. Ikke noe nytt og fancy, men det er jo heller ikke så nøye når man bare skal sove der. Frokosten var så som så; Vi ble vist til et bord av personalet, så tok det ca. 10 min før de serverte oss te eller kaffe, juice (som minnet mest om saft), og en kurv med div. loff og hveteboller. På bordet sto det porsjonspakker med smør og syltetøy (?), tror det var mer sukker i den frokosten enn andre ting. Vi orket ihvertfall ikke mange dager med den frokosten, så vi kjøpte oss heller slike sandwich greier vi hadde på rommet, da ble vi ihvertfall mette ;)

Vi hadde en kjempefin tur, tror det er den fineste ferien jeg har hatt :) Fikk sett veldig mye vi lenge har ønsket å se, og vi hadde et nydlig høstvær, bortsett fra at det var litt kaldt. Siden vi dro i november var mye av juleutstillingene på plass, men ikke så mye av turistene. En venn av oss dro et par uker senere, og de hadde nesten stått i kø hele ferien, folk overalt i gatene på butikkene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i London bodde jeg og reisefølget mitt på Hotel Columbia. Bestilte gjennom sunhotels.com (så vidt jeg husker). Foruten dårlig ventilasjon og gammel røyklukt, er dette et utrolig sjarmerende hotell. Frokosten ikke så bra, men helt grei. Utsikt over Hyde Park fra hotellvinduet.

Reiser til London om ei uke, noen som har tips til noe "uturist" å gjøre?

Har sett det meste av kjente turistattraksjoner.. Og litt "lei" av Oxford Street (kommer selvfølgelig til å stikke innom der og, men kunne tenkt meg å oppdage et nytt område)..

Gate med spennede butikker? (ikke dyre designerbutikker!) Butikker med klær, te, nips, BØKER??

Noen som har oppdaget noe "gull" i form av fine parker, kafeer, bokhandler...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiser til London om ei uke, noen som har tips til noe "uturist" å gjøre?

Har sett det meste av kjente turistattraksjoner.. Og litt "lei" av Oxford Street (kommer selvfølgelig til å stikke innom der og, men kunne tenkt meg å oppdage et nytt område)..

Hva med å ta en tur til Brixton? Multikulturelt, med mange spennende restauranter og markeder. Annerledes bydel.

Det er jo kinesisk nyttår 1.februar, hvis du er der da? Regner med det blir kjempeliv rundt Soho/Chinatown da! :)

Hva med en London Walk (hvis været er OK)? Det er utrolig mange guidede tematurer - Street Art Walk f.eks? Eller en guidet "Food walk"? Time Out arrangerer.

I stedet for å se musikal - se et teaterstykke!

Gå på skøyter på en av Londons mange skøytebaner (søk på ice-rink + london). Det er baner i Hyde Park og på Tower f.eks. Eller hva med denne, som sikkert er den fineste?

Bøker: Charing Cross Road

Mitt beste tips er å enten velge en helt tilfeldig undergrunnstasjon, og dra dit og titte, eller sette deg på en tilfeldig buss og hoppe av når du ser et hyggelig område :)

Alltid massevis av konserter og utstillinger. Sjekk TimeOut (på nett, eller kjøp bladet når du kommer dit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange gode forslag!

Hva med en dags tur med tog utenfor London? Noen forslag? 1-2 timer?

Noen som vet noe om Bath? Er det en fin by å dra til en dag? Andre sjarmerende byer/landsbyer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag!

Hva med en dags tur med tog utenfor London? Noen forslag? 1-2 timer?

Noen som vet noe om Bath? Er det en fin by å dra til en dag? Andre sjarmerende byer/landsbyer??

Jeg har (dessverre) ikke vært i Bath, men tror det er herlig hvis man er interessert i historie og arkitektur. Jeg vil anbefale enten Oxford (min favoritt) eller Cambridge - flotte bygg og atmosfære. I Cambridge kan man jo også ta en "gondoltur" ned elven :) Mye historie i de byene, bare en kort togtur unna London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag!

Hva med en dags tur med tog utenfor London? Noen forslag? 1-2 timer?

Noen som vet noe om Bath? Er det en fin by å dra til en dag? Andre sjarmerende byer/landsbyer??

Bath er ikke å forakte! :) Evt en tur ned langs sørkysten vår- og sommerstid, enten øst- eller vestover. Jeg har vært mest mot øst (utenom Plymouth, men det blir litt lenger igjen), og kan f.eks. anbefale Southend-on-Sea med piren sin. :)

Bussforbindelsene er forøvrig også gode i England, og gjerne en del billigere enn toget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bath er helt fantastisk! :jepp: Vet ikke hvor lang tid det tar fra London, et par timer kanskje...? Masse gamle bygninger, romerske bad, fudge overalt og Jane Austen-museum (som jeg synes var overprisa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...