Gå til innhold

Kan du anbefale en god sci-fi eller fantasy bokserie?


Silfen

Anbefalte innlegg

Jeg må kjøpe meg nye bøker i morgen, har vært tom altfor lenge. Jeg kjøper kun serier som er ferdige, ellers glemmer jeg bare hva jeg har lest og blir aldri ferdig.

Jeg liker space operas som for eksempel Peter Hamiltons sagaer. Ellers alt fra Beautiful creatures, til Discworld, til Got og WoT, fra vampyrer til drager til magikere til space explorers. Vi har vel Norli og Outland her i Bergen som er best for sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferdige serier jeg har lest, som er i samme kateogri som de du har nevnt:

Legend av Marie Lu.

Divergent av Veronica Roth.

Mistborn-serien av Brandon Sanderson.

The Infernal Devices av Cassandra Clare.

The Mortal Instrument av Cassandra Clare.
The Hunger Games av Suzanne Collins.

Shatter Me av Tahereh Mafi.

The Lux series (Obisidian, Onyx, Opal, Origin, Oppostion. Siste boka kommer ut neste måned) av Jennifer L. Armentrout.

Uglis av Scott Westerfeld.

Ready Player One av Ernest Cline (Ikke en serie, men en veldig, veldig bra sci-fi)

Under the Never Sky av Veronica Rossi.

New Soul av Jodi Meadows.

Graceling av Kristin Cashore

Kan ha stavet noe feil, orker ikke sjekke, men disse er de jeg kommer på nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistborn har jeg lest. Den er knall.

Og seff har jeg lest HP. ;)

Skal sjekke de andre der som jeg ikke har lest, tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abhorsen trilogien er mine favoritter. Men jeg vil absolutt anbefale å ikke lese noe om bøkene før du leser dem. Jeg var så heldig å lese dem tidlig, og fikk en utgave av siste boken i trilogien som det ikke stod noe bakpå. Når jeg i ettertid har sett de som det står noe på - har jeg tenkt at dette var spoilers som definitivt hadde ødelagt leseropplevelsen og avslørt noe sentralt om karakterene som det er meningen man oppdage etterhvert som man leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin Hobb har noen trilogier som henger vel litt sammen i en større verden, men står også på egne bein :) Hun skriver også fabelaktig bra og "voksent" og har skapt en verden som er nok litt annerledes fra de standard-oppleggene. Og hurraa for gode kvinnelige karakterene!!


The Farseer Trilogy

  • Assassin's Apprentice (1995)
  • Royal Assassin (1996)
  • Assassin's Quest (1997)

Liveship Traders Trilogy

  • Ship of Magic (1998)
  • The Mad Ship (1999)
  • Ship of Destiny (2000)

The Tawny Man Trilogy

  • Fool's Errand (2001)
  • The Golden Fool (2002)
  • Fool's Fate (2003)

The Rain Wilds Chronicles er ikke ferdig ennå, men følger opp de andre. Alle er jo en del av samme verden og man får vite mer for hver bok man leser. Jeg synes i alle fall at de har vært veldig gode, og jeg er rimelig selektiv med fantasy.

Hun har også en annen trilogi som er litt fjernere knyttet til de andre trilogiene, men som var også helt fabelaktig bra. En del av aspekter ved karakterene der er litt... uventede for fantasy og snur de vanlige forventninger litt på hodet.. ;)

Soldiers Son Trilogy

  • Shaman's Crossing (2005)
  • Forest Mage (2006)
  • Renegade's Magic(2008)

Sanderson har forresten startet med ny serie igjen i tillegg til Mistborn, og den lover mye bra, men den er vel helt i begynnelsen så kanskje ikke helt noe for deg ennå - men hvis du skulle endre mening - the Stormlight Archive - de er to bøker som er ute nå og den andre måtte jeg faktisk lese ferdig før jeg kunne legge den fra meg.. Lenge siden sist! :)

Ellers.. vil tro du har kommet over Raymond E. Feist og Riftwar Saga allerede? Jeg kom vel så langt som til 18 bøker der, men skal si at kvaliteten begynner å dale før det. Men noen av de første trilogiene de er utrolig underholdende! Spesielt den andre - the Empire Trilogy.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Dante Valentine-serien (fire bøker totalt) av Lilith Saintcrow for noen år siden, mener å huske at det var en god serie. Rappkjefta, beintøff kvinnelig helt, urban fantasy-sjangeren.

Edit: altså det er jo ikke akkurat LOTR-kvalitet, men så bra du får det med det utgangspunktet jeg skrev over her.

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin hobb er genial. Digget liveships. Feist har jeg lest masse av også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Liveships er så utrolig gøyalt er at når man prøver å forklare til andre at det.. du.. det handle om skip som kan snakke og greier, da får man gjerne noen merkelige blikk.

Synes ellers Soldiers Son var utrolig bra også, likte ikke helt slutten faktisk, men synes hele konseptet med magi der og hvordan det ble utivklet var veldig forfriskende. Litt irriterende til og med, men på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Enders game?

God bok, og det er mange bøker. Finnes også en parallell bokserie til alle disse bøkene.

Orson Scott Card har skrevet bøkene. (som i de fleste tilfeller, bøkene er ganske så mye bedre enn den idiotiske filmen som kom ut for litt siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest den ennå. De hadde ikke bøkene foreslått her inne da jeg var og handlet, så jeg endte opp med The left hand of God og to til i en trilogi av Paul Hoffman. Virker lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Rain Wilds Chronicles er ikke ferdig ennå, men følger opp de andre. Alle er jo en del av samme verden og man får vite mer for hver bok man leser. Jeg synes i alle fall at de har vært veldig gode, og jeg er rimelig selektiv med fantasy.

Jo, det er den. Leste ut siste bok for et halvt år siden eller noe.

Tad Williams sine bøker er fantastiske.

Memory, Sorrow and Thorn (4 bøker) er vel den serien som er mest klassisk fantasy.

Otherland (også 4 bøker) går under kategorien urban fantasy, tror jeg. Definitivt en av de beste bokseriene jeg noensinne har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...