Gå til innhold

Hvem kvalifiserer til tittelen "lektor"?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Ja, det kan man så lenge utdannelsen er relevant for stillingen. Det hjelper f eks ikke å vise til en master i filmvitenskap hvis man jobber som sekretær. Og selv om man kan vise til relevans er det likevel ikke sikkert at det blir lagt til grunn.

Dersom man kan vise til relevans og til at arbeidets art er av tilvarende/lik verdi er vel sannsynligheten stor for at lønnen bør være tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Adjunkt med tilleggsutdanning har bachelorgrad eller tilsvarende som inkluderer PPU, og et år utdanning utover dette.

Lektor med tilleggsutdanning har mastergrad (eller tilsvarende?)som inkluderer PPU og et år utdanning utover dette.

Adjunkt og lektor er som ovennevnt, men uten det ekstra året.

En adjunkt med tilleggsutdanning/adjunkt med opprykk har altså ikke hovedfag/Master?

Har man hovedfag/Master så er man på linje med lektorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kan vise til relevans og til at arbeidets art er av tilvarende/lik verdi er vel sannsynligheten stor for at lønnen bør være tilsvarende?

Hvor sannsynlig det er avhenger av praksisen hos arbeidsgiver.

En adjunkt med tilleggsutdanning/adjunkt med opprykk har altså ikke hovedfag/Master?

Har man hovedfag/Master så er man på linje med lektorer?

Gjentar:

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

- Både adjunkt, adjunkt med opprykk, lektor og lektor med opprykk er titler som krever pedagogikk.

En bachelor er normalt tre år, en master er normalt fem år. En bachelor vil da tilsvare adjunkt i utdanning. En master vil tilsvare lektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor sannsynlig det er avhenger av praksisen hos arbeidsgiver.

Gjentar:

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

- Både adjunkt, adjunkt med opprykk, lektor og lektor med opprykk er titler som krever pedagogikk.

En bachelor er normalt tre år, en master er normalt fem år. En bachelor vil da tilsvare adjunkt i utdanning. En master vil tilsvare lektor.

Hovedfag (ikke pedagogikk i graden) har en lengde på 6 år.

Det vil altså at de med hovedfag tilsvarer lektor med opprykk?

(Hvis man ønsker å sammenlikne i et lønnsoppgjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

Hørt om google forresten?

For å titulere seg som adjukt må man ha 4 årig utdannelse, med 5 årig utdannelse har man opprykket.

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-KeyValue=36024

Og her er litt mer om lektorutdanning http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-...tor&-search

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, da lærte jeg noe nytt i dag og. Var sikker på at dette ble endret da allmenlærerutdanningen ble gjort fireårig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det vil med andre ord si at en som overhodet ikke jobber i skoleverket med hovedfag (6 år) kan lønnsmessig sammenliknes med (dersom arbeidsgiver mener det er relevant) lønn tilsvarende lektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjermund
Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

Hørt om google forresten?

Nå er det lenge siden dette temaet ble diskutert på denne siden, men kanskje noen leser dette allikevel. Det er så mange forstå-seg-på-ere på dette forumet i fht hva som kreves for å få tittelen "Adjunkt" og tittelen "Lektor", samt med "opprykk" i tillegg. Det gjør at jeg som lærerutdanner vil komme med noen presiseringer:

For det første er tittelen lærer (yrkesfaglærer - 3-årig, eller gammel allmennlærerutdanning - mens den var 3-årig), tittelen Adjunkt og tittelen Lektor alle knyttet til det å ha pedagogisk utdanning (Pedagogikk på høgskole, PPU (praktisk pedagogisk utdanning) på Universitet)

Adjunkt: 4 år på lærerhøgskole (inkl. pedagogikk - jf PPU på universitet)

Adjunkt med opprykk: Ett års tilleggsutdanning etter adjunktutdanningen, og det året må bestå av enten 60 sp i ett fag eller 30 sp + 30 sp.

Lektor, gammel ordning (hovedfag):

4 årig lærerutdanning (inkl. ped./PPU + 2 år hovedfagsstudier.

Lektor, ny ordning (master):

Alt. 1) Bachelor (3 år = 180 sp) + 1 år masterstudier + 1 år ped/PPU

Alt. 2) 5-årig lærerutdanning med mastergrad

Lektor med opprykk: 60 sp (ett år) tilleggsutdanning etter fullført Master.

Da håper jeg det ble større klarhet i hva som er hva og hvordan veien dit er. :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

Hørt om google forresten?

Dette er feil! Du må ha 4-årig lærerutdannelse for å inneha adjunkt-tittelen, 5 år for adjunkt med opprykk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg ser denne tråden ellers kunne jeg fortalt dere første gang tråden var aktiv, hva som er det riktige! :)

Betegnelsene "lærer, adjunkt, adjunkt med tillegg, lektor og lektor med tillegg" er alle betegnelser i hovedtariffavtalen som angir hvor man plasseres i lærernes kompetanselønnssystem.

Frey har, stort sett, kommet på rett spor, etter å ha vært litt på viddene forrige gang tråden var aktiv.

Men her er en forkortet ordlyd av det som står i tariffavtalen:

Stillingskode 7961 Lærer

Godkjent utdanning fra universitet elle høgskole tilsvarende 3 års normert studietid (180 studiepoeng/60 vekttall)

Stillingskode 7962 Adjunkt

Samlet godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 4 års normert studietid (240 studiepoeng/80 vekttall

Stillingskode 7963 Adjunkt med tilleggsutdanning

Godkjent utdanning tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall)

Stillingskode 7965 Lektor

Godkjent mastergrad, hovedfagseksamen eller godkjent videreutdanning på hovedfags/mastergradsnivå

Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning

Godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer.

Det vanskeligste er å skille mellom lektor og lektor med tilleggsutdanning, men sagt på en enkel måte så vil alle som har hovedfag eller master bli lektor, mens for å få "med tilleggsutdanning" må du ha minimum seks år. Det utelukker de som kun er master og ikke noe mer (f.eks. fra masterlærerutdanningen på universitetet) Er du derimot master + 1 år PPU, så får du "med tillegg". Alle som har vanlig "gammeldags" hovedfag + PPU er "med tillegg", for "gammeldagse" hovedfag er min. 6 år, uten PPU! Nå tenker jeg det ble enda litt klarere!?!

Men et lite spørsmål til Frey til slutt:

Man kan vel ikke bli master med bare et års utdanning etter bachelor?

Henviser til dette, som du skrev:

Lektor, ny ordning (master):

Alt. 1) Bachelor (3 år = 180 sp) + 1 år masterstudier + 1 år ped/PPU

Etter mine opplysninger, vil en person med denne utdanningen kun bli adjunkt med opprykk, fordi han ikke har mastergrad.

Endret av Lilleba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at en jeg kjenner er adjunkt med opprykk. Vedkommende er frisør og har tatt et år ped på høyskole etterpå.

Det er altså fullt mulig å bli adjunkt med opprykk med kun et års høyskoleutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er første gang jeg ser denne tråden ellers kunne jeg fortalt dere første gang tråden var aktiv, hva som er det riktige! :)

Betegnelsene "lærer, adjunkt, adjunkt med tillegg, lektor og lektor med tillegg" er alle betegnelser i hovedtariffavtalen som angir hvor man plasseres i lærernes kompetanselønnssystem.

Frey har, stort sett, kommet på rett spor, etter å ha vært litt på viddene forrige gang tråden var aktiv.

Jeg sa sist denne tråden var aktiv at jeg hadde tatt feil jeg, rotet litt i forhold til at lærerutdanningen ble endret. Ikke har jeg sagt noe siden juli i tråden heller.

Men et lite spørsmål til Frey til slutt:

Man kan vel ikke bli master med bare et års utdanning etter bachelor?

Henviser til dette, som du skrev:

Lektor, ny ordning (master):

Alt. 1) Bachelor (3 år = 180 sp) + 1 år masterstudier + 1 år ped/PPU

Nå var det vel Gjermund som sa dette men det du beskriver her er det nye femårige løpet som gir lektorudannelse. Eksempelvis slik: Femårig lærerutdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, men dette er et helhetlig profesjonsstudium, ikke et studium du kan velge etter bachelor. Ei heller kan du ta PPU til slutt som et ettårig sammenhengende studieforløp, som man ellers gjør hvis man er blitt bachelor eller master, men mangler PPU.

PPU-delen på dette studiet er integrert og taes i løpet av studiet, slik at man blir master og ferdig lektor etter 5 år. Andre som ikke tar et slikt helhetlig profesjonstudie, må ta ettårig PPU etter de er blitt master, og blir dermed også lektor, men i lønnssammenheng blir de lektor med opprykk (pga totalt seks år), mens de som tar det femårige profesjonsstudiet lønnsmessig "kun" blir lektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Orthia.

Yrkesfaglærere har mange veier til Rom, f.eks. denne:

(Fra vedlegg 6 i Hovedtariffavtalen KS)

Faglærere i yrkesfaglige studieretninger

Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent fagbrev, svennebrev eller annen yrkesfaglig utdanning i videregående opplæring, 2-års yrkesteoretisk utdanning utover videregående skoles nivå og 4-års yrkespraksis etter fullført videregående opplæring og pedagogisk kompetanse (PPU) med avlagt eksamen før 01.08.99, innplasseres i stillingskode 7961 Lærer. Er pedagogisk kompetanse (PPU) tatt etter 01.08.99, innplasseres i stillingskode 7962 Adjunkt.

Hvorfor din venninnne, frisøren, har fått "med opprykk/tillegg" må bero på en misforståelse av tilsettingsmyndighetene (fylkeskommunen), men det er jo bare fint for henne. Jeg forholder meg da til at hun kun er frisør og har tatt ett år ped (mener du PPU?) på høyskolen etterpå. Antar hun også har minst fire års yrkespraksis? Kan det være at hun også har noe mer, uten at du egentlig er klar over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til Orthia.

Yrkesfaglærere har mange veier til Rom, f.eks. denne:

(Fra vedlegg 6 i Hovedtariffavtalen KS)

Faglærere i yrkesfaglige studieretninger

Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent fagbrev, svennebrev eller annen yrkesfaglig utdanning i videregående opplæring, 2-års yrkesteoretisk utdanning utover videregående skoles nivå og 4-års yrkespraksis etter fullført videregående opplæring og pedagogisk kompetanse (PPU) med avlagt eksamen før 01.08.99, innplasseres i stillingskode 7961 Lærer. Er pedagogisk kompetanse (PPU) tatt etter 01.08.99, innplasseres i stillingskode 7962 Adjunkt.

Hvorfor din venninnne, frisøren, har fått "med opprykk/tillegg" må bero på en misforståelse av tilsettingsmyndighetene (fylkeskommunen), men det er jo bare fint for henne. Jeg forholder meg da til at hun kun er frisør og har tatt ett år ped (mener du PPU?) på høyskolen etterpå. Antar hun også har minst fire års yrkespraksis? Kan det være at hun også har noe mer, uten at du egentlig er klar over det?

Hun har svennebrev som både herre- og damefrisør (tror det er to forskjellige), og har tatt PPU som deltidsstudie over to år som voksen. Mer enn fire års yrkeserfaring, men ikke annen utdanning enn ovennevnte. Jeg vet ikke hvordan fylkeskommunen har kommet frem til stillingsplasseringen. Hun har snakket om å ta spes.ped. for å få høyere lønnstrinn, vet jeg.

Uansett er det, som du viser til, mulighet for å bli adjunkt (evt med tillegg) uten å ta allemennfag på vgs + 4-5 år på høyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gjest
Ja, det kan man så lenge utdannelsen er relevant for stillingen. Det hjelper f eks ikke å vise til en master i filmvitenskap hvis man jobber som sekretær. Og selv om man kan vise til relevans er det likevel ikke sikkert at det blir lagt til grunn.

Her var det mye rare svar. Jeg er ferdig med allmennlærerutdannelsen til våren, og blir da adjunkt. Med 60 studiepoeng ekstra, altså et år ekstra blir jeg adjunkt med opprykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena
Hvor sannsynlig det er avhenger av praksisen hos arbeidsgiver.

Gjentar:

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

- Både adjunkt, adjunkt med opprykk, lektor og lektor med opprykk er titler som krever pedagogikk.

En bachelor er normalt tre år, en master er normalt fem år. En bachelor vil da tilsvare adjunkt i utdanning. En master vil tilsvare lektor.

Læreren jeg hadde på videregående kalte seg adjunkt med tilleggsutdanning. Men hun hadde kun, (i følge henne selv) bachlor i journalistikk, samt studert et par år engelsk. Hun hadde ikke pedagogikk... En annen lærer jeg hadde på videregående, holdt på å ta avsluttende eksamen i pedagogikk da hun underviste oss.

Edit: Måtte bare redigere en skrivefeil.

Endret av Serena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miss_*

Lærer 3 år

Adjunk 4 år

Adjunkt opprykk 4år +1 år

Lektor 5 år m master/ hovedfagsoppgave

Lektor m opprykk Master /hovedfag + 1 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...