Gå til innhold

Hva er "kultur"? SE&HØR?


Felicia Femina

Anbefalte innlegg

Nu?

Tør du definere uttrykket "kultur"? Jeg sitter her og kikker på VH1 som jeg pleier. Og får med meg ekspressive symboler på vår dags normer, verdier og oppfattelsen av verden. Mohaha!

Kultur har gått fra å være en foredling av mennesket, via en formidling av det "edle ville" til å bli...det ville?

Kan man forøvrig regne SE&HØR for kultur å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man forøvrig regne SE&HØR for kultur å være?

Se og hør er i aller høyeste grad kultur, selv om ikke alle ser på det som postiv kultur eller finkultur om du vil. Alt som kan identifisere/karakterisere et spesifikt samfunn er kultur. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo faktisk gått et par år på kulturstudier, og kan bare si at den faglige definisjonen er:

(ikke helt ordrett, har ikke bøkene her..)

"Alt menneskeskapt, som blir levert fra en generasjon til en annen, er kultur."

I følge denne, så er alt vi mennesker har skapt, alle idealer vi har, politiske system etc. gått inn i vår kulur, så sant de har overlevd et kulturskifte.

Men denne definisjonen stemmer jo ikke helt, for vi har mange subkulturer etc. som bli laget av en genrasjon med f.eks ungdom og ikke levert videre til neste generasjon, men som allikevel dermed får betegnelsen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt noe sånt som at kultur er hva vi i samfunnet liker å gjøre i nåtiden, for øyeblikket, subkulturer er mimreboks, det er ting vi mennesker liker å gjøre så mye at vi gjentar dem over nåtidens lag, så da blir det liksom ett nytt lag under nåtidens kultur, alså en subkultur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for sånne som meg, som leser SE&HØR i smug og bare er åpen om det på internett, er blekka offisielt som ukultur å regne.

Men etter å ha blitt oppmuntret av personligheter som Kjetil Rolness og hans fetisjer for utsøkt dårlig smak, har jeg funnet tiden moden for å revurdere min intellektuelle profil og har tatt SE&HØR, eller grafSE&overHØR, inn i varmen.

Sladder...if you can't beat it, join it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for sånne som meg, som leser SE&HØR i smug og bare er åpen om det på internett, er blekka offisielt som ukultur å regne.

Men etter å ha blitt oppmuntret av personligheter som Kjetil Rolness og hans fetisjer for utsøkt dårlig smak, har jeg funnet tiden moden for å revurdere min intellektuelle profil og har tatt SE&HØR, eller grafSE&overHØR, inn i varmen.

Sladder...if you can't beat it, join it.

Vi fikk faktisk en del av opplæringen direkte rundt "Se og Hør" fordi så mange oppfatter dette som ukultur :ler:

Ble jo motbevist. Men jeg må innrømme at jeg syns det er litt rart å tenke på "Se og Hør" som en del av vår kulturarv. Men det er jo faktisk kultur på lik linje med alt annet. Populærkultur til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi en definisjon på begrepet "kultur" er gresselig komplisert, Vigfa. Begrepet vil konstant være farget både av personlige oppfatninger og strømninger i tiden.

I så måte er kultur et takknemlig begrep som favner veldig mye, hvis man er åpen for å se det på den måten. Er man mer snever, vil man opplagt rangere kultur, etter en inndeling som finkultur, folkelig kultur, populær kultur og ukultur.

Er man totalt låst, vil man ikke henge ordet kultur på en god del av det som spys ut til allmennheten av kunstskolenes tidligere elever engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...