Gå til innhold

Lars Saabye Christensens bøker


Agnete

Anbefalte innlegg

Jeg har hittil kun lest "Beatles" og "Halvbroren".

Hvis du har lest flere, skriv gjerne litt om tema, "stemning" (optimistisk/ikke), og hva du synes.

(har planer om å begynne å lese bøker igjen - gleder meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Bly er oppfølgeren til Beatles. Ikke så bra synes jeg, men det kan komme av at den var mye tynnere enn Beatles....

Dersom du liker Beatles vil du nok sikkert like "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest Halvbroren. Meget bra, men utrolig spesiell, da! Min svigermor lånte den, men den kom snart i retur. Den ble for tøff kost for hennes sarte sjel! Vet ikke hvordan jeg skal definere boken, men jeg måtte i alle fall lese den ferdig! Har hørt at Maskeblomstfamilien skal være enda mer dyster og tragisk, så jeg er ikke sikker på om jeg skal ta for meg den helt ennå... :ler:

Men Saabye Christensen skriver jo helt utrolig, det er utrolig mange løse tråder som skal holdes gjennom historien, og som nøstes opp og flettes sammen til et helhetlig bilde som gir leseren mening etterhvert som fortellingen skrider fram. Fatter ikke at det er mulig, jeg! En liten hentydning på side 23 som man får forklaringen på først på side 356, liksom!!! Det er imponerende!

Noen som har lest Maskeblomstfamilien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har lest Beatles og Bly når jeg gikk på ungdomsskolen. Beatlesboka syns jeg var kjempeherlig.

Jeg har lest noen flere av han mens jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg har glemt titlene. Mener det var en som het Blodets Bånd eller noe sånt. Den var også veldig bra, men selvfølgelig litt dyster slik som de andre bøkene hans :wink:

Jeg leste hans novellesamling for et par år siden. Blir jo selvfølgelig ikke det samme som en roman, men den var ålreit den og. Mange dystre-men spesielle- noveller. ( Husker selvfølgelig ikke hva den boka het heller)

Halvbroren syns jeg også var bra.

Uansett så er jeg veldig glad i bøkene hans, og har store planer om å lese den nyeste som har kommet også.

Gjennom oppveksten har jeg jo hatt flere bokprosjekter og særemner. Hver gang har jeg valgt Lars Saabye og hans bøker.

Jaja, ble jo ikke mye hjelp i dette her, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Cappelens forfatterside om Lars Saabye Christensen vil du finne informasjon om de forskjellige bøkene slik forlaget presenterer dem. Vet at det er noe helt annet enn kommentarer fra KG-brukerne, men kanskje du finner noe kjekt her og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg skrev særemne om Lars Saabye Christensen på gymnaset, så da leste jeg gjennom de fleste av bøkene hans, men dette er jo lenge siden (14 år!).

Sneglene og Blodets bånd er "krimbøker" med samme hovedperson (en privatdetektiv). Herman er barneutgaven av Beatles, altså det følger hverdagen til en gutt. Amatøren er veldig morsom synes jeg. Den handler om en universitetsstudent.

Dette ble veldig kort, men jeg vil si at bøkene er lettleste og ikke så veldig dystre. Har så vidt begynt på Halvbroren, men den virket tyngre på meg. For ta meg et krafttak for å komme gjennom den.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ah, Amatøren og Blodets Bånd er det jeg her lest som jeg ikke kom på titlene på. Tror det er på tide å lese de igjen jeg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så vidt begynt på Halvbroren' date=' men den virket tyngre på meg. For ta meg et krafttak for å komme gjennom den.[/quote']

Den var litt tung, ja. Måtte jobbe meg gjennom den. Men det er absolutt en bok man ikke glemmer at man har lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse god info, alle sammen! :D

Jeg synes "Halvbroren" var veldig god - opplevde den ikke som spesielt tung heller (kanskje jeg har gått glipp av poenget? :ler:).

Skal ta meg en tur på biblioteket, og bruke rådene fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes både "Herman" og "Gutten som ville være en av gutta" er flotte bøker. Leste dem da jeg var yngre, men leser dem gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes "Halvbroren" var veldig god - opplevde den ikke som spesielt tung heller (kanskje jeg har gått glipp av poenget? :ler:).

Ikke tung i betydningen vanskelig eller tung å lese; men det er en del dystre sjebner i boken som i alle fall ikke jeg greide for mye av i store doser! Men meget bra likevel - eller kanskje nettopp derfor! :wink: Det man leser gjør jo inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes både "Herman" og "Gutten som ville være en av gutta" er flotte bøker. Leste dem da jeg var yngre' date=' men leser dem gjerne igjen.[/quote']

Enig!

Elles så er 'Beatles' og 'Halvbroren' høgdepunkta frå LSC, i mine auge... (Har ennå ikkje lese 'Maskeblomstfamilien' - har litt store forventningar til den...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atacand

Billettene av Lars Såbye Chritensen er også fin bok.Billettene skrev han da han jobbet som helgereserve i Oslo Sporveier AS.De som jobber i Sporveien vill kjenne seg igjen i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s

Jeg elsker L S C. Spesielt Halvbroren (og Beatles, self.)

Har lest Maskeblomstfamilien.. Det er en dyster bok, utrolig tungsindig og mørk. Jeg fikk vondt inni meg mens jeg leste den (og en stund etterpå...). Det er så mange lag (og alle dystre/vonde). Men - det er absolutt en god bok, velskrevet, fengslende, så jeg vil absolutt anbefale å lese den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg ahr bare lest to bøker av denne forfatteren, beatles og halvbroren, og en ting må jeg si: Jeg leser ikke flere!

Jeg likte ikke noen av disse (den første leste jeg på tvang på skolen da, vi MÅTTE lese den). Halvbroren kjempet jeg meg gjennom i et stadig håp om at jeg på ett eller ennet tidspunkt skulle oppdage det som gjør at alle andre synes den er så bra.

Jeg oppdaga aldri det. Jeg var sliten og lei, kvalm og så DRITTLEI den bok at jeg bare ville kaste den, men jeg satt på en buss, skulle sitte der i salig mang timer til, og hadde lite annet lesestoff, samt dette håpet om at den skulle bli bedre. (Jeg var ikke bilsyk altså, bare en reaksjon på at jeg ikke likte boka. Ikke at innholdet var kvalmende, men at jeg var DRITTLEI og dermed kvalm på en måte)

Jeg kommer aldri til å lese flere bøker av den forfatterern. Jeg orker ikke. Jeg hater dem jo!

Det er synd, for jeg elsker å lese, og elsker tykke bøker, derfor hadde jeg store forhåpninger til halvbroren.

Men dette er bare mine meninger. Alle andre elsker visst denne forfatteren (men, jeg er litt sånn. Jeg likt godt de to bøkene jeg hadde lest av John Irving også, og gledet meg til de andre (omtalt som "du har det best igjen") og hittil kan jeg ikke si at noen av de to jeg ha lest har vært halvpareten så bra som de andre... jeg liker dem ikke... dessverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...