Gå til innhold

stressutslett og rødming


sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

hei :)

 

jeg er 18 år, og har i over 2 år nå sletet veldig med stressutslett. jeg får knall røde flekker over hele overkroppen, og hvis det er veldig ille så kan det også komme på helsen og i kinnene. jeg har vært til lege med det, men fikk bare til svar at jeg må bare vente å se om det går over når jeg blir eldre, men nå klarer jeg snart ikke mer. det kommer ofte flere ganger daglig, og forsvinner etter 20-30 minutter. Det kommer f.eks når jeg har framføring på skolen, når jeg snakker med folk jeg ikke snakker med ofte, når jeg trener, drikker alkohol, blir stresset, glad, overrasket, lei meg sur, flau osv…. bare jeg sitter alene i senga mi og tenker over noe flaut som kunne ha skjedd så kan det komme. Det er utrolig pinlig og ubehagelig, fordi folk kommenterer det hele tiden og lurer på hva som er galt med meg. Jeg blir også veldig fort rød i ansiktet, spessielt når jeg snakker med foreldrene til min nye kjæreste og andre folk jeg ikke kjenner så godt. noen som jeg noen tips og erfaringer å komme med? har hørt at det kan hjelpe med allergitabletter eller medikamenter som setter ned hjertefrekvensen, noen som har prøvd noe slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er i midten av 20 årene og har samme problem. Har vært slik siden tenårene. Kan rødme veldig raskt om jeg møter på noen jeg ikke forventet å møte på eller bare blir flau. Får også utslett som jeg kaller "stressutslett" når jeg er stresset, gruer meg til noe osv. Har vel også sosialangst og prestasjonsangst. Har hørt at betablokkere kan hjelpe mot rødming, har disse tablettene selv men jeg slet med å sove når jeg prøvde dem så sluttet med engang. Bruker heller (vet det er dumt) b preparater når jeg skal noe jeg vet er flaut/stressende. Sist jeg var hos legen la han merke til st jeg hadde dette utslettet på brystet og skrev automatisk ut allergimedisiner så har begynt på det nå, vet fortsatt ikke om det virker da jeg nettopp begynte men kan holde deg oppdatert.

Anonymous poster hash: f4eba...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt selv, må nesten bare lære seg å leve med det. Evt prøve betablokkere som foreslått ovenfor, men er ikke sikker på at de fleste leger vil skrive det ut med tanke på rødming. For meg hjelper det å ta sol, eller bruke selvbruning som gjør at utslettet er litt mindre fremtredende. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan operere det vekk ved en såkalt thorakal sympatectomi, som gjøres på thorakskirurgiske avdelinger på de største sykehusene. Det er samme operasjonen som gjøres mot håndsvette. Men det burde man kun gjøre dersom det er ekstremt hemmende i hverdagen, og operasjonen kan gi bivirkninger i form av tørre hender, nedsatt puls og endret svetting på kroppen.

Ellers er det vel betablokker, som en nevner.

Dessverre er det ikke alltid det blir bedre med alderen.

Anonymous poster hash: 97a8e...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...