Gå til innhold

Pustet inn masse støv - lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et uhell med støvsugeren ista og pustet inn en haug med støv. Jeg hostet og nøs voldsomt en god halvtime. Resten av dagen har jeg nyst ca 4-8 ganger i timen, i tillegg til at jeg har vondt i brystet. Det som er mest plagsomt er at jeg er så utrolig tungpustet, akkurat som de gangene jeg har hatt lungebetennelse. Det gjør vondt å puste, og det piper og "knirker". Når jeg må hoste gjør det så utrolig vondt. Jeg vet at det er bra å hoste, men noen ganger må jeg rett og slett kvele det, hvis ikke spretter tårene.

Bør jeg gå til fastlegen imorgen, eller vente til det går over? Kan legen egentlig gjøre noe? Hostedempende har jeg, men vil ikke ta det nettopp fordi jeg hoster av en grunn...

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et uhell med støvsugeren ista og pustet inn en haug med støv. Jeg hostet og nøs voldsomt en god halvtime. Resten av dagen har jeg nyst ca 4-8 ganger i timen, i tillegg til at jeg har vondt i brystet. Det som er mest plagsomt er at jeg er så utrolig tungpustet, akkurat som de gangene jeg har hatt lungebetennelse. Det gjør vondt å puste, og det piper og "knirker". Når jeg må hoste gjør det så utrolig vondt. Jeg vet at det er bra å hoste, men noen ganger må jeg rett og slett kvele det, hvis ikke spretter tårene.

Bør jeg gå til fastlegen imorgen, eller vente til det går over? Kan legen egentlig gjøre noe? Hostedempende har jeg, men vil ikke ta det nettopp fordi jeg hoster av en grunn...

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Ring legevakta nå, så du får hjelp!

Dette høres ikke bra ut!

Anonymous poster hash: 6c549...7bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hosterefleksen er der for å få ut ting du har hostet og pustet i deg. Hostesaft motvirker denne refleksen.

Dette går ganske sikkert over med tiden.

Anonymous poster hash: 32f6c...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et uhell med støvsugeren ista og pustet inn en haug med støv. Jeg hostet og nøs voldsomt en god halvtime. Resten av dagen har jeg nyst ca 4-8 ganger i timen, i tillegg til at jeg har vondt i brystet. Det som er mest plagsomt er at jeg er så utrolig tungpustet, akkurat som de gangene jeg har hatt lungebetennelse. Det gjør vondt å puste, og det piper og "knirker". Når jeg må hoste gjør det så utrolig vondt. Jeg vet at det er bra å hoste, men noen ganger må jeg rett og slett kvele det, hvis ikke spretter tårene.

Bør jeg gå til fastlegen imorgen, eller vente til det går over? Kan legen egentlig gjøre noe? Hostedempende har jeg, men vil ikke ta det nettopp fordi jeg hoster av en grunn...

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Ikke ta hostedempende!

Selvfølgelig er det noe leger kan gjøre for å hjelpe deg!

Håper at du ringer legevakta nå, da dette høres alvorlig ut

:hug:

Anonymous poster hash: 6c549...7bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et uhell med støvsugeren ista og pustet inn en haug med støv. Jeg hostet og nøs voldsomt en god halvtime. Resten av dagen har jeg nyst ca 4-8 ganger i timen, i tillegg til at jeg har vondt i brystet. Det som er mest plagsomt er at jeg er så utrolig tungpustet, akkurat som de gangene jeg har hatt lungebetennelse. Det gjør vondt å puste, og det piper og "knirker". Når jeg må hoste gjør det så utrolig vondt. Jeg vet at det er bra å hoste, men noen ganger må jeg rett og slett kvele det, hvis ikke spretter tårene.

Bør jeg gå til fastlegen imorgen, eller vente til det går over? Kan legen egentlig gjøre noe? Hostedempende har jeg, men vil ikke ta det nettopp fordi jeg hoster av en grunn...

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Søk hjelp hos legevakt.

Anonymous poster hash: 6c549...7bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, dere! Men er det såpass alvorlig at jeg bør kontakte legevakten? Jeg tenker at jeg fint klarer å vente til imorgen, selvom det er veldig plagsomt. Jeg tror det er en større påkjenning å komme seg ned dit og måtte vente der utover natten, spesielt siden det lindres litt ved at jeg ligger. Eller?

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for omtanken, dere! Men er det såpass alvorlig at jeg bør kontakte legevakten? Jeg tenker at jeg fint klarer å vente til imorgen, selvom det er veldig plagsomt. Jeg tror det er en større påkjenning å komme seg ned dit og måtte vente der utover natten, spesielt siden det lindres litt ved at jeg ligger. Eller?

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Ja, det er såpass alvorlig. Jeg snakker av erfaring

Du får sikkert komme inn tidligere (og slippe å vente så lenge i kø)  når du er så plaget som du er,.

Du kan eventuelt ta drosje og få dekket utgiftene til transporten

Anonymous poster hash: 6c549...7bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt legevakten, beskrevet situasjonen og spurt dem om råd. 

Forklar hvor lenge siden dette skjedde, hvordan symptomene dine er og hvordan allmenntilstanden din føles. Si at du har sett det an til nå. 



Anonymous poster hash: 1f342...738
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det som er mest plagsomt er at jeg er så utrolig tungpustet, akkurat som de gangene jeg har hatt lungebetennelse.

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Dette er mer enn god nok grunn til å oppsøke legevakt nå.

Anonymous poster hash: 6c549...7bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er såpass alvorlig. Jeg snakker av erfaringDu får sikkert komme inn tidligere (og slippe å vente så lenge i kø)  når du er så plaget som du er,.Du kan eventuelt ta drosje og få dekket utgiftene til transporten Anonymous poster hash: 6c549...7bb

Drosje får hun ikke dekket uten å kontakte legevakten på forhånd. Selv da er det omtrent umulig å få dekket drosje.

Hva mener dere som ber henne dra på legevakten at legen kan gjøre med dette?

Anonymous poster hash: 32f6c...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerten kommer sannsynligvis av at du har brukt muskler du vanligvis ikke bruker når du hostet så mye. Det kan være mye smittestoff i en støvsugerpose. Selv om det oftest går bra, er ikke åndedrettet noe å spøke med. Så bare kontakt legevakten nå. Ring dem, i det minste.

 

Drosje får hun ikke dekket uten å kontakte legevakten på forhånd. Selv da er det omtrent umulig å få dekket drosje.
Hva mener dere som ber henne dra på legevakten at legen kan gjøre med dette?

Undersøke, observere, ved behov medisinere, og i verste fall holde åndedrettet i gang mekanisk, om tilstanden forverres.

Endret av Kamikatze
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drosje får hun ikke dekket uten å kontakte legevakten på forhånd. Selv da er det omtrent umulig å få dekket drosje.

Hva mener dere som ber henne dra på legevakten at legen kan gjøre med dette?

Anonymous poster hash: 32f6c...3ab

Legen kan vurdere om hun har en infeksjon, et allergisk anfall, astmaanfall osv

Hvis det er astma eller allergi kan hun medisineres mot det, og hvis det er en infeksjon får hun antibiotika.

 

Med mindre hun er døden nær, tror jeg derimot ikke at hun slipper foran i køen. Dvs; det kommer selvsagt an på hva de andre i køen feiler. 

Anonymous poster hash: 1f342...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

Jeg hadde gått til legen/legvakten men nå er jeg litt redd og engslig av meg,men tenker at dette ikke hørtes godt ut,bedre å ta en tur for mye en for lite.

Lykke til håper det går fint med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedlegemer i lungene er ikke bra. Ring legevakten og hør hva de anbefaler.

Anonymous poster hash: 69cef...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg hørte med en sykepleier som mente jeg skulle se det an i et par dager, men hvis det er like ille imorgen går jeg til fastlegen, eller legevakten hvis det ikke er ledig time imorgen.

God natt!

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar alle sammen! Jeg hørte med en sykepleier som mente jeg skulle se det an i et par dager, men hvis det er like ille imorgen går jeg til fastlegen, eller legevakten hvis det ikke er ledig time imorgen.

God natt!

Anonymous poster hash: 36a5a...3d8

Takk for tilbakemelding!

Det er bra at du har snakket med en sykepleier om det.

Ønsker deg god natt og god bedring!

Anonymous poster hash: 6c549...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere som ber henne dra på legevakten at legen kan gjøre med dette? Anonymous poster hash: 32f6c...3ab

Gi bronkodilaterende medisiner som gjør det lettere å puste, samt lytte på lungene for å vurdere om det er større affeksjon av lungene enn det det kliniske bildet skulle tilsi, samt vurdere risikoen for aspirasjonspneumoni dersom noe av dette støvet er gått helt ned i lungene (hvilket det sannsynligvis har, siden pasienten klager over piping og hvesing. Da er det snakk om bronkokonstriksjon langt ned i bronkietreet). Det kan være aktuelt med antiinflammatoriske medisiner. Om nødvendig kan det tas røntgenbilder. En klinisk undersøkelse kan være gull verdt i forhold til videre forløp.

Det er svært MYE man kan gjøre med slikt.

Slike kommentarer som du poster her kan faktisk være svært farlige.

Anonymous poster hash: a633d...3df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...