Gå til innhold

Akvariefisk.2 er døde og den ene har fått unger


Gjest Fiskemor

Anbefalte innlegg

Gjest Fiskemor

Hei :goodbye:

Jeg har skaffet meg et 110 liters akvarium.

Sand, vann, pumpe,varmekoble,luftbobler,plantejødning og "sanasol" for fisken har jeg latt stå i en uke.

Jeg skaffet meg fisker i forgårs.

10 jentegupier og 5 guttegypier

2 gutte mollyer og 3 jentemollyer

10 neontetra!(blå og rød)

Jeg har to spørsmål!

1)Nå er to av gypiene mine døde :tristbla: HVORFOR? :sukk:

2)I dag morges oppdaget jeg at det plutselig var yngel i akvariumet mitt?

Jeg har jo ingen fødekasse jeg kan ha dem i, men jeg har klart å fange ca 14 stk.

Disse har jeg i en liten glassbolle med sand og litt planter,så bytter jeg vann. Har satt bollen under en lampe.Jeg prøver fortsatt å fange :lete: flere yngel for jeg ser stadig noen.

Kommer disse til å overleve til jeg får tak i en yngelkasse?

Hva med dem jeg ikke fanger.Overlever dem?Hvor mange unger får en fisk?Jeg vet ikke hvem av slagene som har fått barn for jeg kjøpte dem for to dager siden!

Samboer skal kjøpe men han kommer ikke hjem før i kveld og jeg vil ikke dra fra fiskebarna mine pga vannbytte!

HJELP! :fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen er at du har tilsatt akvariumet altfor mye fisk på en gang. Egentlig burde du ha tilsatt et par fisker i begynnelsen, slik at bakteriefloraen rekker og stabilisere seg, og ikke minst bakteriene i filteret ditt. Nå har det antagligvis blitt en "opphopning" av nitrit evnt nitrat i karet ditt pga overbelastning. Fisketypene du har yngler frem fryktelig mye fisk, så om du har tenkt å la alle vokse opp, må du kjapt skaffe deg flere kar, for ellers blir det kjapt overfylt om du lar alle vokse opp. Noen overlever uansett, mens de fleste andre blir spist mens de er yngel hvis du lar de være i karet sammen med de andre fiskene. Å putte de i en bolle med vann som ikke har bakteriefloraen den trenger fra akvariet, vil nok heller drepe yngelen din tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskemor trådstarter

Tusen takk for svar Eføy:)

Så det er grunnen til at 2 døde.Han i fiskebutikken sa at jeg ikke måtte ha flere enn dem jeg nå kjøpte pga.det du sa! Da sa han vel litt for mange da! :tristbla: Tror du flere kommer til å dø?

Det med yngelen så har jeg vannet fra akvariumet.Hvis jeg bytter ofte nok til jeg får yngelkasse så kan dem vel kanskje overleve?

Jeg er ganske amatør for jeg har jo netopp startet med denne hobbyen :sjenert: så plutselig blir jeg "fiskebestemor" etter 2 dager. Gjett om jeg ble "hysterisk forbauset" da jeg så disse små babyfiskene!

Jeg får nok kjøpe inn flere akvarium.Så dumt at jeg kjøpte så mange fisker og så mange jentefisker.Han i akvariumbutikken kunne jo ha advart meg mht dette. :sukk:

:fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett yngelen tilbake i akvariet og la de andre fisk spise dem opp. Guppyer og Mollyer får unger hele tiden (jeg tror at det er hver 5. uke), så hvis du ser at du klarer å få til dette første akvarium blir det rik anledning til å prøve deg på yngel senere. Har du litt flyteplanter yngelen kan gjemme seg i er det sannsynlig at en unge eller to vil vokse opp selv om du ikke har yngelkasse.

Guppyer er forresten følsomme for dårlig vannkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

La ungene være i akvariet og la naturen gjøre sitt. Dvs. de som overlever gjør det fordi de er i stand til å svømme fra/gjemme seg for rovdyrene. Putter du yngel i yngleakvarium blir de ikke i stand til å overleve når de kommer ned i det "farlige" store akvariet og blir spist med en gang. Dvs. med mindre du har et stort ekstra akvarium til å la dem vokse opp i.

Gypier yngler som kaniner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d kan jo hende 2 døde pga at de ikke tålte transporten til buttikken eller fra butikken til deg. må jo ikke være din feil vet du :)

ellers bør du kjøpe deg sånn fin liten boks som kan være i akvariet for at de skal overleve ja. d er veldig morsomt når guppiene får barn synes nå jeg. går forbi akvariet og ser inn til "babyene mine" støtt og stadig :P

dessverre har Trille rett! de får barn heeele tiden! så d blir mindre spesielt etter hvert ;) så kos deg med de du har nå! kan ikke love at de vokser opp, men d er alltid gøy å prøve.

jeg har et pittelite akvarium selv og d skjedde akkurat d samme med meg. den ene fisken fikk 5 små barn og jeg ble så glad! for jeg har aldri fått guppiene mine til å få barn før. så jeg fortet meg ut og kjøpte sånn boks til de og den ene fisken vokste opp til å bli en stor og fin jentefisk som nå dominerer i akvariet. problemet var jo bare at når de 3 fiskene jeg kjøpte døde og jeg hadde en del yngel etter de igjen sluttet de helt å spise babyfiskene! så d er jo fullstendig overbefolket (ehh.. overbefisket?:P) nedi der! jeg gir stadig vekk bort fisker til dyrebutikken, hehe :) så er d noen som vil ha noen søte små babyer er d bare å ta kontakt!! :)

d positive med hele greia er jo at jeg aldri trenger kjøpe fisk igjen.. og de jeg har "avla frem" selv er mye mer robust enn de du får i dyrebutikken!

jeg har aldri testet å bare la de svømme fritt med storfiskene før, men d kan jo hende de overlever fordi.

lykke til med babyene dine :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fiskemor trådstarter

Tusen hjertlig takk for svar fra dere.

Men de er jo så søte :sjenert: Skjønner at det er det beste så da gjør jeg nok det.Jeg venter til samboer kommer hjem med yngelkasse så kan vi avgjøre det sammen :sjenert:

2 av fiskene mine er jo døde.Dette var nok pga for mange fisk, bakterieflora,nitrit evnt nitrat

Kan jeg kjøpe noe for å stabilisere dette?

Den ene Mollyfisken min svømmer nesten ikke men ligger mest i sanden,så svømmer den bittelitt,stopper og ligger der.Holder den kanskje på å dø også? :sukk: Skal jeg se det ann eller fjerne den eller?

Jeg er helt grønn på akvarium så er takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på dette med fisker jeg heller.. så har du noe imot at jeg slenger meg på tråden her? det virker som de som har skrevet her har peiling... og da har jeg ett spørsmål: jeg hadde fisker som døde som fluer... de hadde rent vann og sånn greier man putter oppi... et slags middel. Det som skjedde var at de døde som fluer rett og slett. De begynte å puste sakte og jeg så at det var ett fettlag oppå vannet.. det må nok ha vært det.. men jeg skjønner ikke hvor det fettlaget kom i fra... de sto på rommet mitt som er rent. Noen som vet hva det fettlaget var og hvorfor de pustet sakte og døde...? trodde gullfisker varte ett par år, men der tok jeg feil. Nå har jeg lyst på nye fisker så jeg håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskemor trådstarter
d kan jo hende 2 døde pga at de ikke tålte transporten til buttikken eller fra butikken til deg. må jo ikke være din feil vet du :)

ellers bør du kjøpe deg sånn fin liten boks som kan være i akvariet for at de skal overleve ja. d er veldig morsomt når guppiene får barn synes nå jeg. går forbi akvariet og ser inn til "babyene mine" støtt og stadig :P

dessverre har Trille rett! de får barn heeele tiden! så d blir mindre spesielt etter hvert ;) så kos deg med de du har nå! kan ikke love at de vokser opp, men d er alltid gøy å prøve.

jeg har et pittelite akvarium selv og d skjedde akkurat d samme med meg. den ene fisken fikk 5 små barn og jeg ble så glad! for jeg har aldri fått guppiene mine til å få barn før. så jeg fortet meg ut og kjøpte sånn boks til de og den ene fisken vokste opp til å bli en stor og fin jentefisk som nå dominerer i akvariet. problemet var jo bare at når de 3 fiskene jeg kjøpte døde og jeg hadde en del yngel etter de igjen sluttet de helt å spise babyfiskene! så d er jo fullstendig overbefolket (ehh.. overbefisket?:P) nedi der! jeg gir stadig vekk bort fisker til dyrebutikken, hehe :) så er d noen som vil ha noen søte små babyer er d bare å ta kontakt!! :)

d positive med hele greia er jo at jeg aldri trenger kjøpe fisk igjen.. og de jeg har "avla frem" selv er mye mer robust enn de du får i dyrebutikken!

jeg har aldri testet å bare la de svømme fritt med storfiskene før, men d kan jo hende de overlever fordi.

lykke til med babyene dine :rødme:

Takk for svar Tinelise :klemmer:

Kanskje det ikke er jeg som har gjort noe galt men at det var transporten med overgang og alt det der. Håper det.

Jeg er jo kjempestolt av fiskeyngelen og gleder meg til å vise dem til samboer :)

Tenkte kanskje vi kan kjøpe et lite akvarium så jeg etterhvert kan ha babyene der :sjenert: Snakke med samboer :)

Gøy med fisker, men så trist å se at de dør her hos meg :tristbla:

:fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg har ikke så mye peiling på dette med fisker jeg heller.. så har du noe imot at jeg slenger meg på tråden her? det virker som de som har skrevet her har peiling... og da har jeg ett spørsmål: jeg hadde fisker som døde som fluer... de hadde rent vann og sånn greier man putter oppi... et slags middel. Det som skjedde var at de døde som fluer rett og slett. De begynte å puste sakte og jeg så at det var ett fettlag oppå vannet.. det må nok ha vært det.. men jeg skjønner ikke hvor det fettlaget kom i fra... de sto på rommet mitt som er rent. Noen som vet hva det fettlaget var og hvorfor de pustet sakte og døde...? trodde gullfisker varte ett par år, men der tok jeg feil. Nå har jeg lyst på nye fisker så jeg håper noen kan hjelpe :)

Tja jeg er ingen ekspert. Men vanligvis skyldes massedød i akvarie/gullfiskbolle at man har skiftet ut alt vannet? Det skal man aldri gjøre fordi det skal ha noe alge/bakterie/mineralgreier som det tar tid å bygge opp. Når man "starter" et nytt akvarium må man ha vann i det en uke eller noe slikt før man kan ha fisk i. Når man skifter vann skifter man vanligvis halvparten av vannet med nytt slik at det "gamle" vannet som er igjen kan sirkulere med det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskemor trådstarter
Jeg har ikke så mye peiling på dette med fisker jeg heller.. så har du noe imot at jeg slenger meg på tråden her?

Bare hyggelig det Linda644 :)

PRØVER IGJEN JEG :sjenert:

2 av fiskene mine er jo døde.Dette var nok pga for mange fisk, bakterieflora,nitrit evnt nitrat som Eføy sa.

Kan jeg kjøpe noe for å stabilisere dette?

Den ene Mollyfisken min svømmer nesten ikke men ligger mest i sanden,så svømmer den bittelitt,stopper og ligger der.Holder den kanskje på å dø også? :sukk: Skal jeg se det ann eller fjerne den eller? :tristbla:

Jeg er helt grønn på akvarium så er takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det Linda644 :)

PRØVER IGJEN JEG :sjenert:

2 av fiskene mine er jo døde.Dette var nok pga for mange fisk, bakterieflora,nitrit evnt nitrat som Eføy sa.

Kan jeg kjøpe noe for å stabilisere dette?

Den ene Mollyfisken min svømmer nesten ikke men ligger mest i sanden,så svømmer den bittelitt,stopper og ligger der.Holder den kanskje på å dø også? :sukk: Skal jeg se det ann eller fjerne den eller? :tristbla:

Jeg er helt grønn på akvarium så er takknemlig for svar!

jeg tror nok den dessverre dør ja :( jeg har ikke samvittighet til å skylle den ned i do før den faktisk er død.. men d er kanskje bare meg?

du kan ta med vannprøve til dyrebutikken og høre hva du sier. jeg har en kompis som har hatt veldig problemer med at fiskene dør. akkurat hva han har kjøpt av greier til å putte oppi akvariet aner jeg ikke, men jeg tror d i utganspunktet var problemer med vannet fra springen som fiskene ikke likte. du får nesten høre med dyrebuttikkgjengen for min kunnskap stopper der. jeg har heller problemet med at fiskene mine trives alt for godt og yngler i hytt og pine! og jeg gjør absolutt ingenting spesielt. jeg putter bare oppi sånn som gjør springvann til godt fiskevann (den blå greia) og så glemmer jeg å bytte vann til de ganske ofte.. stakkars små! men de stortrives merkelig nok..

og ellers så bytter jeg ut nesten alt vannet ved skifting og d har de heller ikke noe imot.. selv om jeg vet man egentlig ikke skal gjøre dette. men så har jeg nok fisk å ta av. haha! (slemme meg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske sikkert at det er alt for rask overbefolkning av karet ditt som er årsaken til dødsfallene.

Dette er det jeg syns du bør gjøre:

1. Kjøp deg dråpetester så du kan teste vannkvaliteten din hjemme. Det viktigste er nitrat, nitritt og gjerne ph. IKKE kjøp test-strips, da de er svært unøyaktige, og kan gi direkte feil resultater. Butikker bruker desverre ofte disse stripsene, derfor bør du heller kontrollere vannet hjemme hvor du kan følge forholdene i akvariet ditt jevnlig.

2. Bytt 30-40% av vannet hver dag (IKKE over 50%!!) til nitritt og nitratnivået er tilnærmet lik null. Dette sjekker du selvsagt med dråpetestene i pnkt 1.

3. La guppy-ynglene gå fritt i karet, de som ikke klarer seg der, er det bare bra at du blir kvitt, da ENDA flere fisk vil gjøre at forholdene blir ENDA verre i karet ditt.

4. Mat minst mulig i en uke. Jo mer mat, jo mer bæsjer fiskene, og jo mer nitrat og nitritt dannes.

Og så bør du ta en titt på Akvaforum, hvor du kan lære masse nyttig, så både du og fiskene dine har det bra, og særlig på denne artikkelen om oppstart av akvarie :)

Lykke til, selv har vi nå fire akvarier (240 l, 140 l, 65 l og 30 l) og har ikke hatt et dødsfall på over året, til tross for at vi gjorde utrolig mange nybegynnertabber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mea Culpa_*

Finn deg et akvarieforum, der kan du lære en hel masse og få svar på alt du lurer på. Og ikke stol for mye på hva dyrebutikkmannen sier, det er ikke alltid de vet så mye som påstår. Jobben deres er jo faktisk å selge. ;)

Selv venter jeg alltid en måned før jeg har fisk i akvariet og tilsetter ikke noe for forbedre vannkvaliteten. Og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fiskemor trådstarter

Hallo alle sammen og takk for gode svar :klemmer:

Ja det har jeg Bokormen :) og jeg har fått utrolig mye hjelp der!

Holdt på i hele går med fisketing da jeg skjønte at jeg hadde gjort ALLE nybegynnerfeil :sukk:

Så i går byttet jeg 50% vann (nitritforgiftet :sjenert: ) og kjøpt meg diverse vanntilsetninger og vanntestere.

Jeg har som dere også sa startet for tidlig med fisk og for mange fisk.

Målte vannverdiene før vannskifte og de var ikke bra. :tristbla:

Skiftet vann 50% Hadde oppi nitritmiddel, GH middel og salt. PH og NO2 ble fin etter dette.Har satt meg inn i hva disse forkortelsene står for.

Målte både i går og i dag og det ser ut til at det foreløbig ser bra ut:)

Den slappe Mollyen har kommet seg utrolig nok så får jeg bare se ann hvordan det går med den og de andre!

Ikke bare bare med akvarium, mye kjemi som skal stemme der gitt :fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på dette med fisker jeg heller.. så har du noe imot at jeg slenger meg på tråden her? det virker som de som har skrevet her har peiling... og da har jeg ett spørsmål: jeg hadde fisker som døde som fluer... de hadde rent vann og sånn greier man putter oppi... et slags middel. Det som skjedde var at de døde som fluer rett og slett. De begynte å puste sakte og jeg så at det var ett fettlag oppå vannet.. det må nok ha vært det.. men jeg skjønner ikke hvor det fettlaget kom i fra... de sto på rommet mitt som er rent. Noen som vet hva det fettlaget var og hvorfor de pustet sakte og døde...? trodde gullfisker varte ett par år, men der tok jeg feil. Nå har jeg lyst på nye fisker så jeg håper noen kan hjelpe :)

Sannsynligvis samme sak hos deg: nitritt. Det er et giftstoff som kommer i nystartede akvarier og er dødelig for fisker, selv om ikke nødvendigvis alle dør. Det er veldig viktig å være tålmodig og la akvariet og pumpen bli "moden" for å ta imot avfallstoffer som fiskebæsj ol, før man fyller opp med fisker.

Les artikkel "oppstart av akvarie" el på www.akvaforum.no

Kjøp nitrittest (dråpetest, ikke strips!) og test ofte. Ved nitritt: vannbytte, vannbytte, vannbytte (om der er fisk i akvariet).

Søk og les om nitritt.....

Fettlaget du snakker om var en proteinhinne soom kommer av overforing. Sett utblåset til pumpa litt høyere opp, slik at det blir bedre sirkulasjon i vannoverflaten.

Lykke til, til dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...