Gå til innhold

Hundeeiere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilken rase har dere?

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen?

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)?

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt?

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Karoline_*

Jeg har erfaring med følgende hunderaser gjennom oppveksten;

Newfoundlender - diger bamse med et hjerte av gull! Fant seg i å være alt fra hest til pute for oss barna, til tross for at han var omplassert fra en barnløs kollega av min mor. Dessverre var vårt eksemplar en utbryterkonge av rang, så fort ytterdøra åpnet seg var han over alle hauger om man ikke passet på. Han hadde også hadde også slåsskjempe tendenser.

Schäfer - lett å oppdra og generelt snill hunderase. Dessverre har de en tendens til eiertrang, i alle fall hannhundene. Tispa var derimot snill som dagen er lang. En annen ulempe med schäfer er at "alle" er redd dem. Når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe hund står schäfer på lista over aktuelle raser.

Engelsk Cocker Spaniel - Generelt sett snille og greie hunder som er utrolig tilpasningsdyktige. Størrelsen bedrar - dette er stor hund i liten innpakning. Ikke glem å oppdra den bare fordi den er liten og søt, det har vi fått merke konsekvensene av på cocker nr 2. Den første vi kjøpte brukte vi masse tid på oppdragelsen av, jeg var deltidsstudent og hadde masser av tid, så han er utrolig veloppdragen og vet akkurat hvor grensene går. Når vi fikk tispa hadde jeg begynnt i 100% stilling, var sliten og lei, og lærte henne knapt nok det absolutt nødvendigste, noe vi merker nå. Hun er dessuten ikke glad i å være "alene" hjemme, til tross for at den andre hunden er der. Heldigvis bor vi på landet, så ingen naboer som blir plaget av ulvehylene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del hunder oppi gjennom men nå har vi 2 Engelsk Cocker Spaniell. Vi har ikke noen med de "røde linjene", så de er veldig lettlærte og myke hunder. (har ei på 7 mnd og ei på 2 år)

Vi bor i leilighet på et gårdstun.. Vi er masse ute om dagen og leker og har det gøy

Siden vi kanskje skal stille dem ( i alle fall den yngste av dem) så går det litt tid på pelsstell. Bruker ca 15 min per hund hver dag. Koslig og man knytter bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Rottweiler. Valgte rasen fordi jeg synes de har et fantastisk gemytt, er store og robuste, har et flott utseende og jeg har hatt gode opplevelser med de Rottweilerene jeg har møtt. Han får tre-fire turer om dagen, èn lang og flere korte, vi børster han innimellom for å få av litt underull, trener litt lydighet hver dag. Han er litt destruktiv når han er alene, men han er en omplasseringshund og har litt bagasje.

Har tidligere hatt en Amstaff/Pitbull-blanding. Utrolig rolig og bedagelig, verdens beste gemytt og de snilleste øynene. Veldig lett å oppdra/lære ting, og elsket å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Mine foreldre (jeg ;) ) har Svensk Lapphund. En herlig men bestemt, middels stor, spisshund rase. I mine øyne noen av de vakreste hundene som finnes, uten at det er den eneste rasen jeg selv kunne hatt.

Lapphunden er sta, egen, vennlig men var ovenfor fremmede, lettlært hvis den har en tydelig leder og trofast. Med andre ord en hund med enorm personlighet, og mye selvstendighet.

Bare en kommentar til de som har hatt Newfoundlender: Er det typisk for rasen å være utbryterkonger? Kjenner to som har newfoundlendere, og begge har en tendens til å dra på vift på egen hånd, selv om de i utgangspunktet er i bånd o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gordon Setter, hatt settere siden jeg var tenåring, utrolig herlige hunder og gode jaktkompiser. Velger Gordon fordi den er litt mer "stridig" og har mer stressmoment enn de andre, og er utrolig mye mer barnslig enn de andre setterne. Og så er de fine å se på.

Hatt Engelsk før, og i tillegg en Berner Sennen og en Schaefer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Gordon Setter, hatt settere siden jeg var tenåring, utrolig herlige hunder og gode jaktkompiser. Velger Gordon fordi den er litt mer "stridig" og har mer stressmoment enn de andre, og er utrolig mye mer barnslig enn de andre setterne. Og så er de fine å se på.

Hatt Engelsk før, og i tillegg en Berner Sennen og en Schaefer.

Vi har også gordon, en hann på snart to år. Han er krevende både fysisk og psykisk, men også verdens snilleste, og bjeffer utrolig sjelden. Men han maser og er glad i oppmerksomhet, og veldig glad i å leke. Naboene har en godt voksen GS-tispe (ca 8 år), og hun er akkurat like leken som tenåringen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer. Fikk min første da jeg var åtte år. Jeg trente henne og gikk på kurs med henne. Hun ble med meg nesten overalt. Snill mot alle. Andre schæferen min var en omplasseringshund. Hun passet på sønnen min fra han var nyfødt. De lå ved siden av hverandre på gulvet. Hun gikk nesten alltid løs. Dro pulken på skiturer. Jentene som var fem og sju kunne gå tur med henne. Nå har jeg en ung hannhund. Han har vært den største utfordringen. Bjeffer på andre hunder og kan virke sint når han går i bånd. Roligere etter han ble to år. Når han er løs er han snill mot både hunder, katter og mennesker. Veldig leken, sterk og ivrig hund. Utholdende og fin å sykle og snørekjøre med. Lite pelsstell bortsett fra i røyteperioden, røyter da store dotter med hår. Tur ca halvtime daglig i snitt. Veldig pene hunder. God brukshund. Vakthund.

Golden retriever Ung hannhund. Energisk, vakker, smart, elsker å løpe fritt i skogen, liker å svømme, har glupsk apetitt, liker oppmerksomhet og kos, ganske lydig men ikke så lydig som schæferen, forstår nesten alt jeg sier, selvstendig, lite pelsstell, børstes litt for å se pen ut, blir skitten og drar det med seg inn. Tur ca halvtime daglig i snitt, god brukshund, flink til spor, blir fortere sliten enn schæferen på sykkel/skiturer. Snill og vennlig mot alle dyr og mennesker også når han går i bånd. Fin hund for å trene usikre hunder til å bli trygg på andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleLala

Hvilken rase har dere? Australian Shepherd

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen? Fordi det er en utrolig vakker, og smart rase som kan brukes til alt

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)? Jeg er på organisert trening en gang i uken, kurs med minstetøtta en gang og prøver å dra på fritrening og, men har vært sløv i det siste... Går med hundene i ca 45 minuter i skogen før jeg drar på jobb, og tar dem med til marka etter jobb så de får løpt fra seg.... Det er ikke mye pelstell, men jeg børster over alle tre en gang i uken.

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt? Alle tre klarer seg helt fint alene, men nå skal min bestevenn(Og faren til spiren min) ta med eldste tispa på jobb framover så hun kan ligge på hans kontor, og jeg har med yngste tøtta og gullet mitt i bilen mens jeg er på jobb... Nå som det blir kaldt framover blir de hjemme.. De har tilgang til stuen&kjøkkenet når de er alene.

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...)? Jeg eier første etasje i et hus, med tilhørende hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har dere? En rhodesian ridgeback på 3 år, noen og sytti cm høy og ca 40 kilo.

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen? Fordi jeg ble forelsket i moren hans... vakre vakre hunden. Og i tillegg er de litt kattete (jeg er mer kattemenneske enn hundemenneske), de er veldig rolige inne, og de bjeffer så å si aldri.

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)? Vi gikk på en del kurs når han var liten, da ca en kveld i uken. Han har kort glatt pels, så det er lite pelsstell, men han har utviklet allergi siste året, så nå må han dusjes 2 ganger i uken. Heldigvis elsker han å dusje. Tur er veldig væravhengig, når det regner nekter han å gå ut; han drikker lite for å slippe å tisse, tisser rett utenfor døren og begynner å klore på døren, og hvis jeg tvinger ham med meg går han med halen mellom bena og hyler (nei, det er ikke fordi han fryser, regndekken hjelper ikke. Han liker bare ikke regn.) I fint tørt vær kan vi derimot være ute i timesvis.

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt? Når han var liten ble han helt gal av å være alene. Først hadde jeg ham med på jobb, men han bjeffet sånn hver gang jeg forlot kontoret, og det ble forstyrrende for de andre. Så måtte vi ha ham hjemme, og den første måneden var han helt vill, ødela alt han fant og bjeffet hele tiden. Så kjøpte vi et bur, og fikk en "ny" hund. I buret ligger han bare og slapper av, og koser seg. Når vi kommer hjem og åpner er det ikke alltid han gidder å komme ut engang. Han kan være lenge alene (men prøver jo å unngå det). En gang mistet jeg husnøkkelen, da lå han i buret i 15 timer uten å bråke eller rote til. Men det var et engangstilfelle altså!

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...) Vi bor i leilighet i byen, ingen hage eller noe, men det er turterreng i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVILKE RASE: Wheatenterrier

HVORFOR DENNE RASEN:Fordi foreldrene mine hadde en(han er 11 år) På en utstilling vi var med han fikk jeg tilbud om å kjøpe Inka på avbetaling. Det var en tispevalp de hadde trua på.Visste selvsagt at rasen ikke røytet, hadde stor personlighet og elsket folk. Så er den jo så vakker!!

HVOR MYE TID JEG BRUKER PÅ HUNDEN: Det varierer veldig. For å si det sånn, jeg er alltid sammen med henne når jeg ikke er på jobb eller i butikken. Sånn er det å være eneforsørger:-) Hun må gres en gang i uka og får seg et par turer om dagen av varierende lengde.

OM HUN FUNGERE GREIT ALENE: Ja det går helt greit. Hun går å legger seg. Har ikke ødelagt noe ennå og "pelsen" er ni år gammel.

HVORDAN VI BOR: Vi bor i leilighet og har flott turtereng tvers over gata. Her hvor jeg bor kryr det av hunder nettopp av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har dere?

Har korthåret vorsteh og strihåret dachs

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen?

KV valgte vi fordi vi ønsket en hund som var allsidig. Bruker de til jakt, trekk, tur og kos. Dachsen ble kjøpt for annen jakt, og så har hun kjempepersonlighet og gemytt

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)?

Dachsen nappes jevnlig, mens kv'ene trenger ikke noe.

I og med at vi jakter og stiller på jaktprøver blir det en del trening, men vi er ikke ute med de hver dag. Bruker de hardt ca 2-3 dager i uken, så litt terping på dressur ellers.

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt?

Da vi hadde kun en fungerte det veldig bra, sov seg gjennom dagen når vi var på jobb. Nå er det sjelden at kun en er hjemme, men de gangene det skjer er det ikke noe problem. Når alle er hjemme alene, ligger de i bur eller er ute i hundegård.

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...)

Enebolig med "hage" (eier ikke grønne fingre og i tillegg allergisk) rett utenfor Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken rase har dere? For øyeblikket en korthåret Vorsteh.

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen? Ønsket en god allround hund som tåler og liker å bli brukt. Lynnet spilte også inn. I tillegg er jeg nok litt farget etter å ha vokst opp med rasen.

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)? Ingen tid på pelsstell. Trening varierer litt etter hvor hektisk hverdagen er og tid på året. Før jakta blir det mye kondisjonstrening. Ellers som regel min. 2 skikkelige turer (dvs. lange turer i marka/på fjellet) i uka. Hu tåler fint å være i ro ei uke uten å bli "håpløs" å ha i hus også. Samt et ukjent antall timer med kos i sofaen hver uke..

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt? Tåler fint å være alene.

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...) Leilighet på 60 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maria_*

Hvilken rase har dere?

Vi har en ti mnd. gammel pomeranian - gutt. Han er 2,3 kg - så ikke store krabaten ;)

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen?

Som liten vokste jeg opp på gård hvor vi hadde en collie. Så jeg har altså vokst opp med dyr rundt meg. Hadde derfor lenge tenkt på å skaffe meg en liten hund nå som jeg har flyttet for meg selv. Min samboer har aldri hatt dyr, og det tok tid for han å venne seg til tanken med å ha hund. men da han så en liten pomeranian i byen, var han solgt. Det ble vi igrunnen begge to av denne herlige, morsome, hengivne rasen. Så da var vi enige ;) og i og med vi bor i en liten leilighet i oslo, passet det ypperlig med denne lille hunde. Vi har i allefall nok av plass å boltre seg på for han. Samtidig har vi kort vei til marka, noe som også er bra i og med rasen faktisk elsker lange turer.

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)?

Han har mye pels, så børster han hels hver dag. Av og til blir det annenhver. Han må bades gjevnlig (varierer, men vanlig en gang pr mnd.) i og med han har så pass mye pels og den lett blir skitten, flokete og vanskelig nå inn til underpelsen om han ikke er ren i pelsen. Klipper han rundt ørene og potene gjevnlig.

Går en tur på ca 20min hver morgen før jobb og en ca.30min. tur på ettermiddagen. Fridager gjerne lengre turer. i tillegg "spiller han gjerne fotball" med kjæresten min.. Der har de en fellesinteresse ;) Han er som regel med "over alt" så det blir jo nok mosjon på han. Han orker mye, men blir ikke rastløs om vi ikke rekker mer en noen små lufteturer om dagen. Enkel å ha med å gjøre der.

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt?

han ble tidlig tilvendt med å være noe alene hjemme i og med både jeg og min kjære er i fulljobb. Det er ikke noe problem så lenge han får lufteturene sine og har tilgang på frisk vann når vi er borte. Han er i et avgrenset område når vi er ute. Gangen. Dette fordi det skal gjøre han mer trygg og rolig. Bedre for han enn å ha hele leiligheten å "passe på".

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...)?

Vi bor i en liten leilighet på kun 40kvm, Tredje etasje i byen.

Fungerer bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har dere?

Vi har en fransk bulldog tispe på 13 mnd.

Hvorfor valgte dere akkurat denne rasen?

Jeg har vokst opp på gård hvor vi alltid har hatt hund, men de fleste har vært mer eller mindre utehunder (Norsk lapphund, Norsk elghund, Collie, Golden retriever). Derav har jeg alltid hatt et ønske om å ha en liten rasehund som jeg kan ha innendørs.

Jeg falt pladask for rasen etter å ha vært på en utstilling hvor jeg så noen fantastiske eksemplarer samt den utrolige kommunikasjonen med sine handlere. Jeg ble enda mer begeistret når de beveget seg med sin lett vaggende gange :) Ettersom jeg lærte rasen enda bedre å kjenne ved å passe flere individer, oppdaget jeg at morsommere hund enn en frenchie skal man lete lenge etter. Jeg får meg flere daglige latteranfall :) Noen skikkelige goklumper er de ihverfall :)

Hvor mye tid brukere dere på hunden (trening, pelsstell..)?

Dette er en korthåret rase som jeg børster ca en gang i uken, egentlig minimalt med pelsstell, røyter også minimalt.

Går en liten tissetur hver morgen før jobb og en times tur etter jobb på hverdager. I helgene tar vi gjerne en lengre tur i skog og mark på rundt 2t. Vi leker også mye både ute og inne da hun elsker å leke :) Har tendenser til å bli rastløs når det er for lite action i heimen :)

Fungerer hunden greit alene, eller blir den destruktiv hvis den blir etterlatt?

Ja fungerer utmerket alene :) Vi begynte alenehjemme treningen veldig tidlig og dette har gitt utmerkede resultater. Dette måtte til da vi begge er i full jobb. Hunden har hele yttergangen for seg selv.

Hvordan bor dere (leilighet, hage, gård...)?

Vi bor på landet i enebolig med stor hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...