Gå til innhold

hva slags hund bør jeg velge?


usikker_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anne Grete

Hei!!!!

Jeg ville helt klart gått for en golden retriever! Vi har en nydelig og veloppdragen hann på snart 4 år og snillere hund finnes ikke :-) Vår hverdag er som følger: Mat og luftetur( ca 20 min ) før vi drar på jobb sånn kl 0730. Kommer hjem rundt kl 1600 og da får han mat igjen og en liten luftetur. En litt lengre tur sånn mellom kl 20-21. Det skal sies at vi har kjempe stor hage som er gjerdet inn sånn at han er en del ute i tilegg til turene!

Om du tar steget å skaffer deg hund vil jeg på sterkeste anbefale et dressur kurs mens den er valp... Det har du sinnsykt mye igjen for!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!!!

Jeg ville helt klart gått for en golden retriever!

Slikt er tull å skrive, alle hunder preges av oppdragelsen. Så selvom dere har en flott golden retriever så er det ikke sikkert det fungerer for andre.

Retrivere trenger også relativt mye trenining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
hei.

jeg har lyst til og kjøpe meg hund men vet ikke hvordan hund som passer for meg.. er student så er borte mesteparten av dagen. (har muligehet til og lufte den) liker å gå turer og vil ha en selskap hund.. savner selvskapet.. har hatt hund hele livet med ikke siden jeg flyttet hjemme fra.. bor i en vanlig leilighet i rekkebolig.. Eller så er jeg veldig glad i alle dyr.. har hatt fugler, fisk, gangere, katter og hunder.. til og med en kose sau..hehe.. vet bare ikke hva som passer til meg sånn situasjonen er nå..

:klemmer:

Cavalier king charles spaniel! Gå inn på www.canis.no, under raser. Der finner du cavalieren i under C.

Hvis du anskaffer deg valp, ville jeg nok gjort det når du får sommerferie, om ikke du skal jobbe mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en Cavalier hadde passet for deg. Den er en god førstegangshund med middels aktivitetsbehov. Har inntrykk av at det er en grei hund å få til som ikke er alt for krevende.

Men anbefaler uansett dressurkurs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er borte mesteparten av dagen synes jeg ikke du skal skaffe deg hund i alle fall.

Tull!!

En hund som for nok stimulans sover glatt opp mot 20 timer og kommer til å sove hele dagen mens du er borte om den føler seg trygg der du bor.

Om du liker en hund som vil kose,kan brukes til det meste, er sosial og du ikke har noe imot pelsstell så vil jeg foreslå puddel for deg. Konge/stor-puddel.

Det er en rase som er smart, allsidig, arbeidsvillig og relativt lett dressert om du legger ned arbeid i det. Om du tenker at det er jålehunder - tenk om igjen. Stadig flere har pudler som de klipper på en slik måte at de bare ser ut som en vanlig hund med krøller.

De gjør det bra i

lydighet

spor

agillity

går lange turer

Ja, den kan brukes til alt og er som regel ikke stri.

Nei, jeg har ikke puddel selv, men min mor har en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOG en ting til

Om du har litt allergi for andre dyr ..så har puddelen den plusset at den ikke røyter og er derfor ansett som mer allergivennlig enn en del andre hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOG en ting til

Om du har litt allergi for andre dyr ..så har puddelen den plusset at den ikke røyter og er derfor ansett som mer allergivennlig enn en del andre hunder

Dette stemmer overhode ikke! Det er proteiner fra huden som er allergi fremkallende ikke hårene, selvom dette er en vanlig misforståelse blant folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer overhode ikke! Det er proteiner fra huden som er allergi fremkallende ikke hårene, selvom dette er en vanlig misforståelse blant folk flest.

Dette er i hvert fall TULL!! NOEN reagerer på proteiner ja, noen reagerer på spytt og avføring, men de FLESTE reagerer på underull, pels! Jeg har selv en portugisisk vannhund, og så og si alle allergikere tåler henne. Jeg har bodd sammen med en som var veldig allergisk.

Så jo det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helst ikke puddel.. sett litt på golden retrivern men står at det er mye sykdom blandt dem... er d d??

hva med Newfoundlandshund???

Eller kansje en litt minder hund som er enklere og ta med seg bort og sånn.. bare tenker litt høyt nå..

PS. hadde vært posetivt om hunden ikke røytet og siklet ekstemt mye...

Endret av usikker_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer overhode ikke! Det er proteiner fra huden som er allergi fremkallende ikke hårene, selvom dette er en vanlig misforståelse blant folk flest.

Hunder som ikke røyter slipper også fra seg mindre av de stoffene som allergikere reagerer på.

Jeg står på mitt!

Det er ingen ting som heter en allergifri hund, men noen er bedre egnet for allergigere. Det er fakta.

helst ikke puddel.. sett litt på golden retrivern men står at det er mye sykdom blandt dem... er d d??

PS. hadde vært posetivt om hunden ikke røytet og siklet ekstemt mye...

Golden røyter mye og sikler en hel del.

Sier det igjen jeg... Puddel.

Endret av Cherie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i hvert fall TULL!! NOEN reagerer på proteiner ja, noen reagerer på spytt og avføring, men de FLESTE reagerer på underull, pels! Jeg har selv en portugisisk vannhund, og så og si alle allergikere tåler henne. Jeg har bodd sammen med en som var veldig allergisk.

Så jo det stemmer.

Gjest; bruk hodet! Ja, det er proteiner i flasset som sitter på hårstråene man reagerer på og ikke hårene i seg selv. Men tror du ikke det kan tenkes at det da er lettere å leve sammen med en hund som ikke røyter og sprer allergener rundt i hele huset? Om det er selve håret eller hudrester på hårstrået som er allergifremkallende har da virkelig ingen betydning i praktis. En ikkerøytende hund er allegivennligere enn røytende hunder okke som, fordi den ikke sprer om seg med allergener i like stor grad.

Taxi: det er proteiner man reagerer på i alle sekreter og flass fra en hund, om det så er spytt eller urin. Men noen allergikere har lettere for å reagere på spytt, særlig de som har kontaktallergi. For dem er det best å ha en hund med stramme lepper som feks. puddel. De som har allergisk astma kan være særlig hjulpet av å ha en ikke-røytende hund fordi luftbårne allergener er verst for dem. Underull er irrelevant, puddelen har underull men røyter ikke.

Jeg heier på storpuddel. :)

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er i hvert fall TULL!! NOEN reagerer på proteiner ja, noen reagerer på spytt og avføring, men de FLESTE reagerer på underull, pels! Jeg har selv en portugisisk vannhund, og så og si alle allergikere tåler henne. Jeg har bodd sammen med en som var veldig allergisk.

Så jo det stemmer.

Gjest; bruk hodet! Ja, det er proteiner i flasset som sitter på hårstråene man reagerer på og ikke hårene i seg selv. Men tror du ikke det kan tenkes at det da er lettere å leve sammen med en hund som ikke røyter og sprer allergener rundt i hele huset? Om det er selve håret eller hudrester på hårstrået som er allergifremkallende har da virkelig ingen betydning i praktis. En ikkerøytende hund er allegivennligere enn røytende hunder okke som, fordi den ikke sprer om seg med allergener i like stor grad.

Taxi: det er proteiner man reagerer på i alle sekreter og flass fra en hund, om det så er spytt eller urin. Men noen allergikere har lettere for å reagere på spytt, særlig de som har kontaktallergi. For dem er det best å ha en hund med stramme lepper som feks. puddel. De som har allergisk astma kan være særlig hjulpet av å ha en ikke-røytende hund fordi luftbårne allergener er verst for dem. Underull er irrelevant, puddelen har underull men røyter ikke.

Jeg heier på storpuddel. :)

en ting jeg ikke skjønner helt er at vennina mi har en puddel og der er det mere hundehår en jeg har sett noe annet sted.. er hvit hår overalt!!! uheldig hu da ell?? for den hunden røyter helt forferdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg ikke skjønner helt er at vennina mi har en puddel og der er det mere hundehår en jeg har sett noe annet sted.. er hvit hår overalt!!! uheldig hu da ell?? for den hunden røyter helt forferdelig...

En puddel røyter valpepelsen fra den er 8 mndr, og det varer i ca 8 mndr. (Men det gjør mest at den får floker i pelsen, ikke at det blir liggende hår over hele huset.) Etter at den har fått voksenpelsen feller den ikke hår i det hele tatt. Så enten er hunden i den rette alderen, eller så er det et tegn på sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En puddel røyter valpepelsen fra den er 8 mndr, og det varer i ca 8 mndr. (Men det gjør mest at den får floker i pelsen, ikke at det blir liggende hår over hele huset.) Etter at den har fått voksenpelsen feller den ikke hår i det hele tatt. Så enten er hunden i den rette alderen, eller så er det et tegn på sykdom.

den er nok 3-4år.. hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

- Medium/stor

- Pels ikke viktig

- Ikke veldig aktiv

- Mildt gemytt

Hva med spisshund raser som Samojed, Lapphunder eller Eurasier?

Lapphund rasene har vel ikke et veldig mildt gemytt, men det ser jo ut til at du har hatt en del erfaring med hunder tidligere. Mine foreldre fikk lapphund som førstegangshund, og han er veldig grei. Min erfaring med lapphundene er at de alltid er klare for aktivitet, men ikke krever det til enhver tid. Mange er også relativt flinke spor- og ettersøkshunder. De er dessuten veldig pene (subjektivt ;) ) og er av en størrelse som gjør de lette å ta med overalt.

Eurasieren har jeg sett på en del når jeg har tenkt på hund selv. Relativt ny rase som ble skapt gjennom en blanding av chow-chow, wolfspitz og samojed. Kanskje mer skapt som familiehund enn det lapphunden i utgangspunktet er.

Bare for å ta debatten bort fra om Puddler er mer allergivennlige eller ikke, siden jeg ikke kan se at du har satt noe krav til dette ;) Men uansett rase, sett deg grundig inn i rasen og gjerne se flere eksempler av rasen f.eks. på utstilling/hjemme hos oppdretter før du bestemmer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er nok 3-4år.. hvertfall..

I såfall ville jeg absolutt nevnt dyrlegesjekk for henne.

Wolfmoon; Store spisshunder er ikke akkurat enkle hunder da. Samojed og Eurasier er holdt for å være vanskelig å dressere og hannhundene kan være veldig vanskelige å håndtere i forhold til andre hanner. Tisper kan også være en utfordring. Den typen hunder passer ikke for hvem som helst. Lapphunder har også typisk spisshundgemytt, men er lettere å ha med å gjøre på grunn av størrelsen.

Sjekk canis.no Der står alt du trenger å vite, selv om rasevelgeren er så som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo akkurat fått meg en golden-valp, så jeg må jo nesten anbefale den rasen. Jeg valgte den selv etter å ha tenkt hardt og lenge. disse rasene er mine favorittraser: Portugisisk vannhund, golden retriever, samojed, whippet, engelsk springer spaniel og puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall ville jeg absolutt nevnt dyrlegesjekk for henne.

Wolfmoon; Store spisshunder er ikke akkurat enkle hunder da. Samojed og Eurasier er holdt for å være vanskelig å dressere og hannhundene kan være veldig vanskelige å håndtere i forhold til andre hanner. Tisper kan også være en utfordring. Den typen hunder passer ikke for hvem som helst. Lapphunder har også typisk spisshundgemytt, men er lettere å ha med å gjøre på grunn av størrelsen.

Sjekk canis.no Der står alt du trenger å vite, selv om rasevelgeren er så som så.

ja.. prøvd den raevelgeren litt og den er en så som så ja.. hehe..

men sett på Bichon havanais,Chinese crested powder puff,Coton de tulear... drev og så på puddler faktisk da de dukket opp.. hehe.. hva synes dere om de?? lapphund og sånn synes jeg er flotte hunder men ser for meg de mere på gårder og sånn:S

men har som sagt ikke peilig..

leser bøker og ser på nette og snakker med folk å alle sier forskjellige ting og alle dyr har en bra side med seg.. hehe... kjempe vanskelig.. vil ikke angre etterpå tar det kansje litt for seriøst...

:rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...