Gå til innhold

hva slags hund bør jeg velge?


usikker_

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har lyst til og kjøpe meg hund men vet ikke hvordan hund som passer for meg.. er student så er borte mesteparten av dagen. (har muligehet til og lufte den) liker å gå turer og vil ha en selskap hund.. savner selvskapet.. har hatt hund hele livet med ikke siden jeg flyttet hjemme fra.. bor i en vanlig leilighet i rekkebolig.. Eller så er jeg veldig glad i alle dyr.. har hatt fugler, fisk, gangere, katter og hunder.. til og med en kose sau..hehe.. vet bare ikke hva som passer til meg sånn situasjonen er nå..

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er borte mesteparten av dagen synes jeg ikke du skal skaffe deg hund i alle fall.

Hamster eller undulater kanskje? I alle fall dyr som ikke er så sosiale som hunder eller katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er borte mesteparten av dagen synes jeg ikke du skal skaffe deg hund i alle fall.

Hamster eller undulater kanskje? I alle fall dyr som ikke er så sosiale som hunder eller katter.

De som ikke studerer har vel stort sett jobb, og ikke anledning til å dra hjem og lufte slik som ts har. Burde ikke de heller ha hund eller katt da? Man har jo større frihet som student mener jeg.

Men du bør tenke på hva du ønsker fremover ts. Du kommer jo ikke til å studere evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ts, jeg har tenkt x antall ganger på det samme, men har konkludert med at jeg verken har mulighet, tid osv. til en bikkje nå.

Bor midt i en by, m.m. Men jeg kjenner jo andre som har hund, og jeg er stadig vekk bikkje-vakt...

Jeg passer alt fra digre kjøtere til små små minihunder, har noen ganger lurt på om jeg skal skaffe meg en bikkje jeg kan lære opp til å f.eks. bli narkohund eller aller helst en som kan søke..

Men, jeg bor midt i byen og har litt for mye pt, så jeg kan ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ikke studerer har vel stort sett jobb, og ikke anledning til å dra hjem og lufte slik som ts har. Burde ikke de heller ha hund eller katt da? Man har jo større frihet som student mener jeg.

Men du bør tenke på hva du ønsker fremover ts. Du kommer jo ikke til å studere evig.

Tror nok det kommer an på hva slags livsstil du har som student. Selv var jeg mye hjemme som student, og det passet veldig bra å få meg katt da. Var mye 100% hjemme sammen med katten den første tiden siden undervisningen uansett bare var frivillig. Senere satt jeg alltid hjemme og leste (selv om katten kom og la seg oppå pensumboka), og var sjelden ute og festet.

Men så er det andre studenter som skal være med på alt: de går på alt av udnervisning, melder seg til frivillig arbeid og verv, har deltidsjobb, trener masse, reiser på hytteturer hver helg og fester mye. Hvis man har en slik livsstil passer det så absolutt ikke inne med dyr. Noen begynner faktisk å være mer hjemme når de da får seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint med en definisjon av hva det vil si å være borte mesteparten av dagen kanskje?

Jeg er også student, er som regel borte fra 7 til 16 (av og til 17) og har deltidsjobb ved siden av. For meg og mine to firbeinte fungerer det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_omplassering_*
hei.

jeg har lyst til og kjøpe meg hund men vet ikke hvordan hund som passer for meg.. er student så er borte mesteparten av dagen. (har muligehet til og lufte den) liker å gå turer og vil ha en selskap hund.. savner selvskapet.. har hatt hund hele livet med ikke siden jeg flyttet hjemme fra.. bor i en vanlig leilighet i rekkebolig.. Eller så er jeg veldig glad i alle dyr.. har hatt fugler, fisk, gangere, katter og hunder.. til og med en kose sau..hehe.. vet bare ikke hva som passer til meg sånn situasjonen er nå..

:klemmer:

Hva med en eldre/gammel hund som trenger omplassering? Ikke like tidkrevende som en valp, men nesten enda koseligere.

Mange hunder omplasseres av gode grunner som f.eks allergi, skillsmisser, flytting. Vi har hatt 2 omplasserte hunder og de gav oss mye glede.

Absolutt noe å tenke på. Trenger jo heller ikke tenke like langt frem som med en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er borte mellom kl 7 og 3 i blandt 4.. men har mulighet til og komme og lufte den som sagt og har venner og familie som bor like med meg som også har mulighet til det vis noe skal komme i veien. jeg er av den stille typen student.. fester ikke så mye og er som regel hjemme da etter kl 3.

katt er vel ikke helt et alternativ siden jeg er litt alergisk mot dem. Som sagt ønsker jeg meg en kosehund kan gjerne være en litt elsere hund.. trenger ingen valp.. bare noen og være glad i og passe på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleLovely

Jeg er student og jeg kjøpte meg en brun labrador for ca ett år siden! Jeg leser hjemme når jeg ikke har forelesning så han har det kjempefint. Bor i Oslo i en bitteliten leilighet, men det er ingen hindring når man har et hundejorde 10 min unna!post-18558-1193390071_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Husk på at hunden bør få en grei tur før du stikker om morgenen, siden den tross alt skal være alene hele dagen. Du må også være forberedt på at det første du må gjøre når du kommer hjem, er å gå nok en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er borte mellom kl 7 og 3 i blandt 4.. men har mulighet til og komme og lufte den som sagt og har venner og familie som bor like med meg som også har mulighet til det vis noe skal komme i veien. jeg er av den stille typen student.. fester ikke så mye og er som regel hjemme da etter kl 3.

katt er vel ikke helt et alternativ siden jeg er litt alergisk mot dem. Som sagt ønsker jeg meg en kosehund kan gjerne være en litt elsere hund.. trenger ingen valp.. bare noen og være glad i og passe på:)

En hund bør klare seg greit mellom 7 og 15-16. De aller fleste med hund har jo jobb og hunden klarer seg bare fint i denne tiden. Forutsatt at den har god tilgang på gjeldene dose mat, og drikke. Kanskje kan du også sette på radioen eller noe for å stimulere litt. (Eneste er at du bør ha noen som passer på dem mens den er helt ny i huset, og kanskje enda ikke er blitt husren og er liten og redd)

Du bør nok uansett velge en hund ett sted midt i mellom "lat" og "veldig aktiv."

Med lat mener jeg at enkelte hunder har korte bein, og må bevege disse fort for å holde følge, og dertil ikke makter lange turer før de begynner å pese og stritte imot.

Veldig aktive hunder av typer som brukes til sledeføring, jakt osv trenger å få stimulert sine instinkter, og krever at du må bruke store deler av dagen på å aktivisere dem, og gå turer med dem.

Så ett sted midt i mellom er fint. Canis som er kanskje norges største nettbutikk og kursholder innenfor "hundefaget" har en rasevelger du kan prøve, hvor du krysser ut for dine intensjoner og preferanser og kommer opp med alternativer til deg. Den finner du her.

Lykke til med hundevalget.

Endret av Bjørn-Tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund bør klare seg greit mellom 7 og 15 16

enig med min kjære her, men for å gi deg noen rasealternativer da, kan terrier, chihuahua,phalene, papillon, og spaniel raser være bra, dax og mops også, de har kortere bein med trenger også mosjon, det finnes og litt større hunder av spaniel typen.

personlig har vi chihuahua korthåret og gud det er vanvittig deilig med korthåret hund, så det er kanskje en ting og tenke over,ellers synes jeg alternativet med omplassering er fantastisk, selvom en omplasseringshund i starten krever at du er der hele tiden og vlir kjent, og gjør den trygg

min kjære ga en link over til canis, der har de en kalkulator, dvs, spørsmål om ditt liv hvor den kommer opp med raser du kan ha... veldig veldig smart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som spiller inne ved valg av rase, så du bør gi oss noe mer å gå på hvis vi skal hjelpe deg. Hvor mye mosjon, pelsstell, hvor mye erfaring du har, hvilke hunder har du hatt før, hva du vil bruke den til, størrelse, gemytt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mye som spiller inne ved valg av rase, så du bør gi oss noe mer å gå på hvis vi skal hjelpe deg. Hvor mye mosjon, pelsstell, hvor mye erfaring du har, hvilke hunder har du hatt før, hva du vil bruke den til, størrelse, gemytt.. :)

pelsstell synes jeg er koselig så det kan jeg bruke litt tid på. morsjon gå en lang tur og flere kortere eks. har hatt hund hjemme hos familien min hele livet men jeg har aldri oppdratt en hund alene. altid hatt store middels store hunder.. aldri små. bor så jeg har tilgang til turterreng jorder ol. vil bruke den som kose hund men kansje søkshund men det er ikke vitig.. bare som en aktivitet for hunden i så fall.. mere dere vil vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Medium/stor

- Pels ikke viktig

- Ikke veldig aktiv

- Mildt gemytt

Stemmer dette? Hva med utseende? Har du peilet inn noen du synes virker interessante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Medium/stor

- Pels ikke viktig

- Ikke veldig aktiv

- Mildt gemytt

Stemmer dette? Hva med utseende? Har du peilet inn noen du synes virker interessante?

ganske rikig ja.. har egentlig ikke tenkt på noe spesielt. liker ikke så godt puslete hunder.. liker at de har litt muskler eller ikke er syltynne heter det kansje...

Endret av usikker_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...