Gå til innhold

Skaffe oss hund eller katt


Cathie

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått hva man skal med kjæledyr når man har det på denne måten... hvorfor skal det være så "enkelt" å ha dyr? Lurer på hvordan det går med folk med denne innstillingen når de får barn...

Poenget er jo at det er lurt å vite hva man går til. Derfor skrev jeg om min lærepenge når det gjelder hunden. Hadde aldri trodd den kom til å håre ned hele huset på to dager. Helt sykt.

Dessuten tror jeg katten vår har det bedre enn innekatter med innedo. Hva er galt i at han ikke er noe trøbbel?

Som de sier på reklamen: Det enkle er ofte det beste :fnise:

Sammenligne kjæledyr og barn? okei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fi fi la Belle

hei

mattilsynet har gitt ut små hefter der det står om pleie og hold av dyr, de har egne hefter for hund og katt. du kan få de på nettet hos mattilsynet.no eller kontakt dyrebeskyttelsen.

da får du et inblikk i hvor mye arbeid det er med dyr.

hvis du har lyst på hund finnes det noen hundeleksikon som viser hvilke behov de forskjellige hundene har. det er noen hunder som trenger mye mosjon andre mindre og så er det jo pels stell å ta hensyn til.

ta deg god tid når du vurdere hva du skal ha. dette er en venn du skal ta vare på i 10 år fremover eller mer

lykke til.

klemz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mjau_*
Hm. Det eneste jeg kan si er at jeg hever øyenbrynet når jeg hører "vurderer å skaffe oss 'hundellerkatt'". For meg blir det som å snakke om gullfisk og hest omtrent, omfanget av ansvar kan ikke sammenliknes.

Du kan kanskje med fordel lese min tråd her et sted, het "valp og småbarn under skolealder - dømt til å mislykkes?" eller noe i den duren. Fikk mange gode råd der. Det er jo litt vesentlig at dere har en liten gutt å ta dere av i forhold til hund. Tror jeg ville gått for katt i første omgang, uten at jeg vet så mye mer om dere. Er dere drevne hundefolk (oppvokst med hund og har disiplin etc. inne) blir det noe litt annet. Men det høres ikke ut som du er interessert i den helt store arbeidsmengden med et kjæledyr, så da blir vel egentlig hund utelukket.

Ja, det var det jeg tenkte også. Katt eller hund, da er ikke interessen på topp for noen av delene. Hvis TS jobber deltid på kvelden og mannen er hjemme med et lite barn - når skal hunden luftes på kvelden da?

For det første må man være 130 % innstilt på at det å ha et kjæledyr medfører et ansvar for mange år fremover. En hund må luftes, det er ikke til å komme fra. En katt trenger en dokasse og for å holde den luktfri så må den tømmes og vaskes. En valp er i stand til å spise det meste den ikke bør spise og det kan det fort bli mange tusenlapper hos dyrlegen av. En katt kan bli påkjørt, lande forkjært når den klatrer i trær og det blir også fort tusenlapper av. Så uansett hund eller katt, en forsikring må til.

Ferier - hvor skal dyret være i ferien? Katte og hundepensjonat i to uker er ikke billig. Liker alle vennene at du har med deg hunden, er noen av vennene dine allergiske mot katter?

Med andre ord, mye å tenke over før et dyr anskaffes. Jeg valgte katt, men det er fordi jeg er et kattemenneske. Jeg liker å sitte inne og se på det fæle været ute, ikke ut for å lufte en hund i det. Katten trenger oppdragelse den også, som hunden og skal du ha et dyr så må du ta den jobben på alvor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mjau_*
Poenget er jo at det er lurt å vite hva man går til. Derfor skrev jeg om min lærepenge når det gjelder hunden. Hadde aldri trodd den kom til å håre ned hele huset på to dager. Helt sykt.

Dessuten tror jeg katten vår har det bedre enn innekatter med innedo. Hva er galt i at han ikke er noe trøbbel?

Som de sier på reklamen: Det enkle er ofte det beste :fnise:

Sammenligne kjæledyr og barn? okei...

Katten min er utekatt, men har innedo for det. Katten kommer inn på kvelden og går rett til soveplassen sin og legger seg for kvelden og dokassen bruker hun hvis hun må på do om natta. Om dagen bruker hun bondens jorde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kitty_*

Vi har hatt småbarn og hund samtidig, og det var ikke bare lett. Det er masse jobb med barn (mer og mer etterhvert som de blir eldre) og det ble ofte for lite tid igjen til hunden. Ble mange dager det ble for korte turer, andre barnefamilier på besøk slik at hunden måtte sitte i et annet rom, for lite kos og stell til hunden når barna hadde fått sitt... Dårlig samvittighet gjorde at hunden tilslutt ble omplassert og fikk et godt liv videre.

Nå har vi katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg tenkte også. Katt eller hund, da er ikke interessen på topp for noen av delene.

Interessen er veldig høy for begge deler, men jeg er ute etter å finne ut av hvilket "alternativ" som passer oss best, og som vi kan ta oss best av

Hvis TS jobber deltid på kvelden og mannen er hjemme med et lite barn - når skal hunden luftes på kvelden da?

Enten går mannen tur sammen med sønnen vår i vogna, ellers så går jeg tur når jeg kommer hjem. Hvorfor var det så annerledes enn resten av dagen?

For det første må man være 130 % innstilt på at det å ha et kjæledyr medfører et ansvar for mange år fremover. En hund må luftes, det er ikke til å komme fra. En katt trenger en dokasse og for å holde den luktfri så må den tømmes og vaskes. En valp er i stand til å spise det meste den ikke bør spise og det kan det fort bli mange tusenlapper hos dyrlegen av. En katt kan bli påkjørt, lande forkjært når den klatrer i trær og det blir også fort tusenlapper av. Så uansett hund eller katt, en forsikring må til.

Ferier - hvor skal dyret være i ferien? Katte og hundepensjonat i to uker er ikke billig. Liker alle vennene at du har med deg hunden, er noen av vennene dine allergiske mot katter?

Takk for flere punkter å tenke gjennom!

Nå var det ikke akkurat noen dom om jeg/vi var "gode" nok til å ha kjæledyr jeg var ute etter, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere drar inn det. Det klarer jeg å avgjøre selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flere punkter å tenke gjennom!

Nå var det ikke akkurat noen dom om jeg/vi var "gode" nok til å ha kjæledyr jeg var ute etter, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere drar inn det. Det klarer jeg å avgjøre selv ;)

Jeg har mistanke om at det er innmari mye jobb med hund og lite barn.

Så om katt og hund veier omtrent like tungt i forhold til hva du ønsker deg av et kjæledyr ville jeg absolutt gått for katt. Den kan du ha med deg i senga om natta om du vil, den lufter seg selv, og så lenge du er hjemme greier den alltids å krølle seg sammen et sted på kroppen din. Du trenger ikke å sette av tid til den, for pusen tar det det trenger selv. Når jeg sitter på pc´n hopper min opp på bordet og slenger seg rundt nakken min uansett hvor umulig det måtte virke å få plass på meg. Han kan til og med hoppe opp på skulderen min henger der mens jeg lager mat. Han tar den kosen han trenger, og jeg trenger aldri å ha dårlig samvittighet. :)

Jeg ville ikke skaffet hund mens barna var små med mindre jeg absolutt ikke greide å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistanke om at det er innmari mye jobb med hund og lite barn.

Så om katt og hund veier omtrent like tungt i forhold til hva du ønsker deg av et kjæledyr ville jeg absolutt gått for katt. Den kan du ha med deg i senga om natta om du vil, den lufter seg selv, og så lenge du er hjemme greier den alltids å krølle seg sammen et sted på kroppen din. Du trenger ikke å sette av tid til den, for pusen tar det det trenger selv. Når jeg sitter på pc´n hopper min opp på bordet og slenger seg rundt nakken min uansett hvor umulig det måtte virke å få plass på meg. Han kan til og med hoppe opp på skulderen min henger der mens jeg lager mat. Han tar den kosen han trenger, og jeg trenger aldri å ha dårlig samvittighet. :)

Jeg ville ikke skaffet hund mens barna var små med mindre jeg absolutt ikke greide å vente.

Du har nok rett i at det kan bli mye styr med både en liten gutt og en liten valp og etterhvert hund! Men jeg innbiller meg at det er litt lettere for meg mtp at jeg er hjemme om dagen, og ikke har noen planer om å jobbe dag på en god stund! Men styr er det nok fordet! Mannen har jo endel å si i det her også, så hans mening veier jo en del også, og han heller mest mot katt tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil prøve deg på hund eller katt uten å forplikte deg for lang tid anbefaler jeg å være krisehjem for dyrebeskyttelsen en periode. Da kan dere få en katt eller en hund som trenger et midlertidig sted å bo til de finner en endelig eier å omplassere dyrene til. God gjerning samtidig som dere får egne erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil prøve deg på hund eller katt uten å forplikte deg for lang tid anbefaler jeg å være krisehjem for dyrebeskyttelsen en periode. Da kan dere få en katt eller en hund som trenger et midlertidig sted å bo til de finner en endelig eier å omplassere dyrene til. God gjerning samtidig som dere får egne erfaringer :)

Det var lurt!!! Hørtes jo flott ut!

Dette skal jeg undersøke mer! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Fi fi la Belle

hei.

vil du ha katt har jeg en på lur...

det er ett vennepar av meg som har en nabo som behandler katten dårlig... den ble kastet ut av vinduet i 3 etg, og den er alltid skrekelig sulten.

nå har denne slemme naboen kjørt i rusettilstand, krashet og blitt lagt inn.. han må også sone en tid. så katten er nå husløs. vennende mine har ikke mulighetfor å ta katten inn da de har en dobbermann som "spiser" sånne...

katten er barnet fortsatt, tenker meg den er født på nyåret, den er ligen og ganske spinkel. makrellfargede striper og uttrolig kosete og tilittsfull!

så bare ta kontakt om du vil adoptere den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt katt, kanskje fordi jeg er kattemenneske og har tre stykker selv. Men jeg vil si at det er mye mindre jobb med en katt.

En hund trenger lufting et par ganger om dagen, den må trenes opp til å bli husrein (er man heldig er den det, er man uheldig tar det et år), den skal ha disiplin og må ha oppmerksomhet i større grad.

En katt trenger kos, men tvinger seg gjerne til å ta det uten at du faktisk merker det, den må ha en kattedo, og den lufter seg selv. Den trenger lite disiplin.

Jeg ville nå si at en hund trenger omtrent samme oppmerksomheten som et barn, så tenk deg hvordan det er å ha to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bettina_*

Denstore forskjellen på katt og hund er at det er MYE mer jobb med oppdragelsen av en valp. Man må ha mye tid hver dag, både til turer, oppmerksomhet og oppdragelse.

Men lykke til uansett valg! Det er flott å ha dyr, men mye ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beekeeper

Hund:

Lukter vondt, spesielt når den er våt

Bjeffer

Må luftes uansett vær og vind

Dum

katt:

Søt

Kosete

Er sin egen "herre"

Renslig

Nydelig

snill

smart

Ikke så vanskelig å velge her! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt:

Jeg har problemer med lukten fra kattetoalettet, selv om det blir rensket hver dag. Har du ikke kattedo inne kan det bli dårlige naboforhold.

En katt vil også påvirke smådyrene i nærmiljøet, ta fugler osv.

Du må passe på den med barnet da de kan hoppe opp og legger seg over munnen til barnet når det sover (varmt)( er dette en myte)? var noen som fortalt meg dette.

Kan plutselig bli borte, påkjørt, spist av hund, funnet seg noen andre som gir den mat osv.

Glemmer deg fort om du er borte fra den en stund, noe med rovdyrhjerne som gjør at det er unødvendig å huske dem som ikke er i daglig kontakt.

Hund:

Krever mer tid av deg i form av turer og trening.

Kan ikke være alene ett par dager så lenge noen er innom å setter ut mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder og en katt. Har også hatt spebarn og schæfer. Det gikk helt fint. Men det var en voksen omplasseringshund. Veldig klok, rolig og snill.

Katten er det ikke noe jobb med bortsett fra å fylle opp matskålen og slippe han ut og inn. Han kom til oss da han var voksen. Han hadde ikke noe hjem og valgte oss. :)

Hundene trenger tur hver dag. Noen ganger går vi en time. Andre ganger 10 min. De går løs i hagen flere timer hver dag og sover i senga vår om natten. Vi lever tett på dyra våre. De er familiemedlemmer som går fritt rundt i huset.

Du må være glad i dyr og ha evne til å kommunisere med dem. Du må tåle hår og sølelabber. Og dere må like å feriere hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hund:

-Katt:

Lukter vondt, spesielt når den er våt

-Det lukter vafler av kattedoen?

Bjeffer

-Mjauer

Må luftes uansett vær og vind

-Vil ikke være med på tur uansett vær og vind

Dum

-Sta

Katt:

-Hund:

Søt

-Søt

Kosete

-Kosete

Er sin egen "herre"

-Kan samarbeide

Renslig

-Renslig

Nydelig

-Nydelig

snill

-Snill

smart

-Smart

Hva med en av hver? :fnise:

Endret av Propell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Drar opp denne tråden igjen...

Vi har nå pratet litt, og hatt kontakt med FOD.

Og skal nå være "fosterhjem" for en katt...

Gleder meg veldig, men er forberedt på en del jobb også!

Lager en egen tråd tenker jeg, men hvis noen av dere her har noen erfaringer med det så fortell gjerne om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden igjen...

Vi har nå pratet litt, og hatt kontakt med FOD.

Og skal nå være "fosterhjem" for en katt...

Dette er en kjempefin måte å få erfaring med dyrehold. Jeg hadde hund i fosterhjem før jeg bestemte meg for å få egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är mycket bra att testa med en "lånad" katt (eller hund)

Då vet ni både hur det fungerar praktiskt i vardagen OCH hur det är med allergier.

Vi har precis fått reda på att vår snart 4 årige son är hyperallergisk mot katt och kraftigt allergisk mot hund. Han ska inte bo med några pälsdjur över huvudtaget och pälsdjursägare ska byta strumpor och tvätta händerna noga innan de hälsar på oss. Jag är otroligt glad att VI inte har pälsdjur som vi behöver göra oss av med, det är besvärligt nog med att besteföräldrar har pälsdjur.

Jag skulle be folk fundera kring allergier innan man skaffar djur. Finns det allergier i släkten så tänk efter. Jag tycker det är trist att vi inte kan besöka mormor. Att vi är osäkra på om vi kan bo på hytta i sommar. Det är så mycket som blir svårare för oss och andra nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...