Gå til innhold

Kanin


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

det med 25g kraftfor per kilo kropsvekt er beregnet ut på verdiene som er sånn ca i pellets.

No vet ikke jeg hva slags kanin du har, men på foreksempel en dvergvedder der vekten skal idialt være rundt 1,41 - 1,90 kg, så er en håndfull kansje litt masse. Men formengden er egentlig noe som må bli beregnet på kaninen, da det er mange som har kaninen i veldig mye aktivitet, som hopping og sånn ting, mens andre har de bare som kos inne.

Så egentlig så må du bare prøve deg frem på formengden og kansje veie kaninen din innimellom, og se hva den ligger på.

Vet du hva slags rase du har? er den kjøpt i dyrebutikken?

At kaninen er overvektig er ikke bra, da dette kan forstyrre organene og fordøyelses systemet, og kan gjøre at kaninen kan bli alvårlig syk. Så jeg råder der esom har kaninen og passe på at kaninen får riktig mat og riktig formengde.

vist det er noen som lurer på dette med formengden på kaninen sin så er det bare og sende en mail til meg og spørre om det de lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen dvergvedder men kaninen min er blanding av liten havanna og angorakanin. Ikke noe dyrebutikkkanin nei akkurat :) Veier vel litt over 3 kg. Tror ikke hun er overvektig, for er med jevne mellomrom hos dyrlegen for kontroll pga et øyeproblem forårsaket av en annen dyrlege som gav feil behandling og det virker som om dyrlegen er fornøyd med vekten. Men kan jo høre der neste gang.

Er forholdsvis mye i bevegelse med turer i hage osv... hopper også litt. Drev med kaninhopping før, men sluttet for rundt et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
det med 25g kraftfor per kilo kropsvekt er beregnet ut på verdiene som er sånn ca i pellets.

No vet ikke jeg hva slags kanin du har, men på foreksempel en dvergvedder der vekten skal idialt være rundt 1,41 - 1,90 kg, så er en håndfull kansje litt masse. Men formengden er egentlig noe som må bli beregnet på kaninen, da det er mange som har kaninen i veldig mye aktivitet, som hopping og sånn ting, mens andre har de bare som kos inne.

Så egentlig så må du bare prøve deg frem på formengden og kansje veie kaninen din innimellom, og se hva den ligger på.

Vet du hva slags rase du har? er den kjøpt i dyrebutikken?

At kaninen er overvektig er ikke bra, da dette kan forstyrre organene og fordøyelses systemet, og kan gjøre at kaninen kan bli alvårlig syk. Så jeg råder der esom har kaninen og passe på at kaninen får riktig mat og riktig formengde.

vist det er noen som lurer på dette med formengden på kaninen sin så er det bare og sende en mail til meg og spørre om det de lurer på.

var ganske sjeldene raser den var blanding mellom ja. Du kan jo prøve deg frem med og gi 25g kaftfor per kilo, og se hvordan hun blir. Det er jo bare og prøve seg frem med det målet og se. så lenge ryggraden ikke kjennes så er den ikke tynn. Det er mange som mener at når du kjenner alle beina og sånn i kroppen, så er den tynn, men dette er bare noe man kan kalle kanting, så det er bare ribbebeina og ryggraden som ikke skal kjennes noe godt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Litt spesiell blanding ja! hehe. fikk henne i bursdagsgave for tre år siden av en jeg red hester for. Moren og alle søsknene hennes hadde lang angorapels, mens kaninen min var den eneste korthårete. God som gull, og kjempeflink til å hoppe :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine råd, for en fersk kanineier. Prøvde med knekkebrød i går, og det var helt topp;-) Hvor mye knekkebrød er en passe "dose" på en dag, da?

Vår lille kanin er bare 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg ville gitt så veldig mye knekkebrød daglig. Er jo bra for tennene men tror det kan bli ganske fetendes i lengden, så ville heller satse på å gi mer høy. (det er jo også bra for tennene og veldig viktig for magen).

Tror jeg heller ville gitt en liten bit knekkebrød som belønning/"kosemat" innimellom og gitt i hovedsak høy og pellets til vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hva kan man gi kaniner, rent bortsett fra standard fór (gress, pellets, gulrot, salat, brød). Kan man eks gi kaninen

eple, potet eller kål?

Du kan gi kaninen din persille, mynte, basilikum, dill, karse, karve etc m.a.o de liker krydder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns vår kanin er altfor tynn og lurer på om jeg bør ta ham til dyrlege eller om jeg bare kan gi ham mere av noe mat som er sundt for ham? Jeg syns igrunn han spiser ganske mye,men jeg kjenner likevel ryggraden ganske godt når jeg klapper ham...

Noen som har fornuftige råd?

Han spiser mest "vanlig kaninblanding" (skjønner jeg bør gå tilbake til bare pellets..det er dessuten dem han liker best), høy og litt eple/gulerot.

Det som er litt "vanskelig" er at han har trukket begge fortenner oppe og nede pga feil tannstilling (han var underbitt) så alt av grønnsaker etc må skjæres opp i små biter fordi han ikke kan gnage som "vanlige kaniner". (Dyrlegen -en spesialist på kaniner faktisk- forsikret oss om at han kom til å ha ett godt liv uten fortenner - så det skal i teorien ikke ha noe m den lave vekten å gjøre sånnsett.)

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at kaniner uten fortenner kan leve et herlig kaninliv uansett, så er sikkert ikke det som er problemet. Det at den er tynn over ryggraden kan bety at noe er galt. Når kaniner er syke så er det veldig vanlig at de blir tynne over ryggraden. Vil absolutt anbefale deg å ta en tur til dyrlegen. Det er dessuten vanlig at kaniner spiser masse selvom de er syke.

Har den rennende øyne eller noe annet? Kaninen min fikk betennelse i øyet og da ble hun tynn over ryggraden. Da jeg skulle få henne opp i vekt igjen fikk jeg beskjed av dyrlegen om å gi MASSE MASSE høy og mindre pellets.

Kom på en ting til - kjennes den oppblåst ut i magen? Da bør du komme deg fort til dyrlegen.

Håper alt ordner seg. Oppdater gjerne her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Emma* ikke innlogget

Hmm nei jeg syns egentlig ikke at han kjennes rar ut på magen og øynene er fine :)

Jeg tror jeg får ringe dyrlegen å se hva de sier.

Vi var der før han trakk tennene og da sa hun at han var litt tynn (jeg sjekket og mener han veide rundt 900g, men dette var for ett års tid siden så da var han under 1 år gammel.) Men jeg prøvde å veie igjen i går og det var såvidt over 1 kg bare....

Han ser liksom helt passe ut for sin str syns jeg, men kjennes altså tynn ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt time og skal til dyrlege med Håppi i morgen. (Gruer meg hver gang og er redd de skal si at "vi bør nok avlive ham". Huff da blir ungene lei seg.)

Har søkt litt på nett foresten og funnet utt (blånn) at han nok ikke er noen dvergvedder. Jeg kan ikke mye om kaniner, men han er nok enten en hermelin eller en blaning. Han har ihvertfall ører som står rett opp - ikke veldig lange, men ikke sånn stutte heller. Hermeliner skal vel bare være mellom 0.8 og 1.4 kg eller noe sånt så hvis det er en sånn han er så er det ikke såååååå ille...men man skal vel ikke kjenne ryggraden uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake fra dyrlegen.

Her er rapporten (for interesserte):

Hun var enig med meg at han var en hermelin og ikke en vedder.

Hun var også enig i at pelsen var fin, magen kjentes fin, øynene var fine og tennene bra nå.

Hun var også enig i at han er tynn - men ikke mager eller sykelig tynn :)

Så vi skal bare følge med på ham. Gi han masse mat (av det han liker) og se at hanikke går ned i vekt. Så da er han nok bare litt "tynn av natur".

Det var godt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...