Gå til innhold

Hypokonder og angst


Katey

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har tidligere utviklet angst for å fly, når jeg en gang flydde med tette bihuler og hadde utrolig vondt på take-off og landing.
Jeg har klart meg ganske bra med å bare bestemme meg for å overvinne frykten, og har flydd en del ganger uten problem (med litt hjelp av valium av og til).

Men da har jeg vært frisk.

Og jeg er nå ikke frisk. Jeg hadde kyssesyken i sommer, noe som har gjort immunforsvaret mitt er litt redusert. Så jeg fikk bihulebetennelse, og ble kvitt det etter noen uker.
Det dumme er, at jeg innbilte meg selv at jeg skulle få kronisk bihulebetennelse, og slo meg ikke ned med å være frisk når jeg ble frisk.

Nå har jeg etter noen uker fått plager i bihulene igjen, men det som... kommer ut har ikke noe betennelses-farge, og jeg er ikke så tett som jeg var.
Og jeg vet at jeg skal fly om noen uker, til Berlin.

Jeg tror at kroppen min tror jeg har betennelse, fordi jeg tenker jeg har det.
Jeg har hatt hypokonder-tendenser eller helseangst før. Jeg trodde jeg hadde magekreft, når jeg egentlig bare hadde en periode der jeg var stresset og deprimert, og fikk fysiske smerter i magen pga det.
Flere ganger tenker jeg det verste utfallet hvis jeg merker noen fysiske forandringer.

Og spesielt i sammenheng med fly, har jeg psyket på meg forkjølelser. Spesielt første gang jeg skulle fly med flyskrekk, ble jeg så forkjølet jeg aldri hadde vært før dagene før vi skulle fly, og var symptomfri når jeg vi skulle hente bagasjen etterpå.

Jeg tror det kan være tilfellet nå. Ja, jeg har symptomer, men jeg tror det er fordi jeg er skitredd å fly med dette.
Jeg vet ikke om det er nødvendigvis helt på hypokonder, men angstrelatert er det i alle fall ofte.

Og samtidig som jeg er klar over at psyken min ikke hjelper meg i det hele tatt, er det vanskelig å snu på det. Angsten tar lett overhånd, og det er sykt kjipt, siden det ødelegger for meg å være "syk" hele tiden.

Er det noen med lignende erfaringer som vet hva jeg kan gjøre for å bli bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...