Gå til innhold

Å hate, hater ...


Tømmerhøgger'n

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer på bruken av ordet "hater". Det er et veldig sterkt ord som brukes ofte i ulike sammenhenger. Både her inne, og ellers. Jeg får frysninger på ryggen av ordet, spesielt når jeg opplever at 'mildere' ord som eks misliker kunne vært brukt.

Er det andre som reagerer på denne typen ord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Jeg reagerer også på den inflasjonære bruken av order "hat". Og i likhet med Summers, reagerer jeg mest på ordet når det anvendes i forbindelse med mennnesker.

Uavhengig av hvordan hat defineres, har hat alltid et sterkt følelsesmessig aspekt ved seg. Hat forårsaker til og med fysiologiske reaksjoner i kroppen, og enkelte strukturer i hjernen aktiveres. Hat er et intenst ønske om ødeleggelse, om destruksjon. Om å ønske noen/noe alt ondt (og derav indirekte alt vondt).

Slik ordet "hat" anvendes i dag, er det i ferd med å bli en platityde. Det brukes så ofte og så tankesløst (hvis man tar i betraktning hva hat faktisk er), at det begynner å bli utvannet. Begrepet hat står i fare for å miste sin valør, og dermed sin iboende kraft til å få oss til å reagere mot en eventuell urett hhv. handling.

Og det er like skremmende som ordet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...