Gå til innhold

Vil bli god i engelsk, noen tips til lærebøker og apper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har engelske barnebøker på de fleste biblioteker. Jeg skriver under på det som er sagt over her, du lærer minimalt av lærebøker i alderen du(mest sannsynlig) er i. Les engelske barnebøker, se serier og barnefilmer på engelsk med engelsk undertekst, spill engelske spill. Popkultur er uvurderlig når du skal lære deg et nytt språk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte meg engelsk ved å se på I gode og onde dager hver dag etter skolen. :fnise:



Anonymous poster hash: cb7f5...b41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en skype-venn, gjerne med engelsk som morsmål:) Jeg vokste opp med en venn som snakket engelsk(selv om han også hadde norsk som morsmål), så det gjorde jo en stor forskjell. Pluss at jeg har en del brevvenner jeg både skriver til og snakker med. Gjør susen:)



Anonymous poster hash: 1ff56...6be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ei lærebok på ebay eller noe Anonymous poster hash: 4a26e...585

Ja, kan det. Men jeg er ute etter konkrete tips til hvilke bøker og hvilke apper. Så har du tips til hvilke bøker?

Har lastet ned duolingo. Men jeg får ikke opp valg om kurs i engelsk. Appen er engelsk, og jeg får ikke opp English som språkvalg der jeg velger hvilket språk jeg vil lære. Så hvordan få frem engelsk kurs?

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en skype-venn, gjerne med engelsk som morsmål:) Jeg vokste opp med en venn som snakket engelsk(selv om han også hadde norsk som morsmål), så det gjorde jo en stor forskjell. Pluss at jeg har en del brevvenner jeg både skriver til og snakker med. Gjør susen:) Anonymous poster hash: 1ff56...6be

Nei.

Jeg skal ha lærebøker og læreapper.

Så kan jeg heller gå over til de tipsene dere har gitt, når jeg har blitt bedre i engelsk. Jeg er ikke god i engelsk. Jeg hadde f.eks aldri klart og skreve det jeg har skrevet på norsk i denne tråden, på engelsk. Hadde måttet slått opp mange ord, og bruk en evighet på å skrive det.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Jeg skal ha lærebøker og læreapper.

Så kan jeg heller gå over til de tipsene dere har gitt, når jeg har blitt bedre i engelsk. Jeg er ikke god i engelsk. Jeg hadde f.eks aldri klart og skreve det jeg har skrevet på norsk i denne tråden, på engelsk. Hadde måttet slått opp mange ord, og bruk en evighet på å skrive det.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Jeg synes du bare gjør deg vrang. Denne tvangstanken din om at du må slå opp alt, tjener virkelig ingenting. Tror du små barn forstår alt det de voksne sier? Nei. Tror du små barn spør de voksne om absolutt alle ord de ikke forstår? Nei.

Det finnes tips om apper og nettsider i andre tråder, så da kan du vel kanskje gidde å søke dem opp? Jeg kan selvsagt skrive dem opp igjen, men jeg har ærlig talt ikke lyst til å hjelpe en som er så sta og giddalaus og forlanger å få alt servert på fat. Erfaringen er nemlig at folk som ikke gidder å gjøre selv den minste lille innsats heller ikke gidder å gjøre særlig innsats for å lære språket. Ergo kommer du kjapt til å si at nei, den og den appen passer ikke meg, ikke den nettsiden heller, jeg skal ha lærebøker, jeg vil ha navn på lærebøker osv. Plutselig sier du at tipsene du har fått ikke passer fordi du er for dårlig i engelsk. Hva i all verden vet du om det? Og herregud mann/kvinne, noen ga deg allerede et flott tips om å dra på biblioteket og låne lærebøker der!

Anonymous poster hash: ac8dc...ec0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg skal ha lærebøker og læreapper.

Så kan jeg heller gå over til de tipsene dere har gitt, når jeg har blitt bedre i engelsk. Jeg er ikke god i engelsk. Jeg hadde f.eks aldri klart og skreve det jeg har skrevet på norsk i denne tråden, på engelsk. Hadde måttet slått opp mange ord, og bruk en evighet på å skrive det.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Du lærer ikke vokabular i lærebøker, der lærer du hovedsakelig grammar og setningsstruktur. For å få et stort vokabular anbefaler jeg deg å lese ei engelsk bok og slå opp de ordene du absolutt ikke forstår. Det er slik jeg ble avansert i engelsk.

Anonymous poster hash: 4a26e...585

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer ikke vokabular i lærebøker, der lærer du hovedsakelig grammar og setningsstruktur. For å få et stort vokabular anbefaler jeg deg å lese ei engelsk bok og slå opp de ordene du absolutt ikke forstår. Det er slik jeg ble avansert i engelsk.

Anonymous poster hash: 4a26e...585

Jeg vet, jeg vet, jeg vet.

Men jeg vil lære grammar og setningsstruktur også, er jo litt viktig og unne det også, nå man ska bruke engelsk enten det er for å snakke eller å skrive.

Beklager så mye at jeg spurde etter råd.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg vet, jeg vet.

Men jeg vil lære grammar og setningsstruktur også, er jo litt viktig og unne det også, nå man ska bruke engelsk enten det er for å snakke eller å skrive.

Beklager så mye at jeg spurde etter råd.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Men på hvilket nivå ligger du når det kommer til grammar? Du greier vel -ing form, present og past tense, irregulære verb osv?

Anonymous poster hash: 4a26e...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på hvilket nivå ligger du når det kommer til grammar? Du greier vel -ing form, present og past tense, irregulære verb osv?

Anonymous poster hash: 4a26e...585

Vet ikke. Men tror jeg ligger på barneskolenivå. Jeg må nesten teste meg på et vis, for å kunne svare sikkert.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne;

http://www.examenglish.com/leveltest/grammar_level_test.htm

Selv fikk jeg C2.

Anonymous poster hash: 4a26e...585

Forstod jo ikke alle setningene 100%, men jeg svarte så godt jeg kunne.

Jeg fikk: Level: 0

"We were not able to assess your level. The questions were too difficult."

min oversetting av den setningen blir:

Vi kan ikke vurdere din level? (Jeg vet ikke hva assess betyr). Spørsmålene var for vanskelige.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstod jo ikke alle setningene 100%, men jeg svarte så godt jeg kunne.

Jeg fikk: Level: 0

"We were not able to assess your level. The questions were too difficult."

min oversetting av den setningen blir:

Vi kan ikke vurdere din level? (Jeg vet ikke hva assess betyr). Spørsmålene var for vanskelige.

TS

Anonymous poster hash: 42005...3de

Her beviser du nøyaktig hva jeg mener med at du lærer mer av å lese uten å slå opp så lenge du fokuserer på hovedinnholdet. Assess betyr vurdere, og det skjønte du helt fint av sammenhengen og uten å slå opp. Jeg tipper du til og med skjønner hva level betyr. Det neste skrittet er å slutte å oversette alt du ser.

Du kan også prøve denne:

http://www.lang.ox.ac.uk/courses/tst_placement_english.html

Her er et par andre du kan forsøke:

http://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/adult-learners/

http://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/young-learners/

Det har ingen hensikt å lære grammatikk isolert eller først. Selvsagt kan du gjøre oppgaver, men det hjelper absolutt ingenting på fremgangen din om du ikke kombinerer disse med vanlig bruk av engelsk.

Anonymous poster hash: ac8dc...ec0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bøker, tegneserier, se filmer med engelsk tekst, last ned engelske spill for barn til Ipad etc. Finn noen andre du kan snakke engelsk med. Det å sette seg ned med lærebøker med ditt nivå blir altfor vanskelig. Du må lære det grunnleggende først, deretter kan du starte med grammatikk etc. Lykke til!



Anonymous poster hash: ef129...af2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se på de linkene senere, om det blir i kveld vet jeg ikke, men skal nok få presset meg tid til det i løpet av helgen.

Jo, jeg må slå opp alle ord for å i det hele tatt huske og skjønne hva det var jeg i det hele tatt las.

Jo, jeg skal ha lærebøker. Det er mye mer interesant og lære når jeg kan jobbe med oppgaver. Det er mye mer motiverende for å fortsette også. Det er den kjekkeste læremåten, synes jeg.

Hvorfor skulle lærebøker være for vanskelig for meg? Når det finnes lærebøker til barn på bareskolen. Jeg ville hatt en lærebok der jeg lærer barneskoleengelsk og ungdomsskole engelsk.

Uansett hva dere sier, så skal jeg ha lærebøker. Ja, jeg skal google og se etter lærebøker for grunnskole nivå. Men om noen har gode konkrete tips til bøker jeg kan kjøpe, setter jeg veldig pris på tips. Grunnskole pensum engelsk lærebøker.

TS



Anonymous poster hash: 42005...3de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier ikke at du IKKE kan bruke lærebøker, men med ditt nivå ville jeg heller anbefale at du blir mer vant med å lese engelsk i en mer hverdagslig setting. Jeg studerte engelsk grammatikk og slik på universitetet og det tok meg 1 år å sette meg inn i med mitt nivå. Den beste måten er å bruke engelsk aktivt med å lese og snakke. Men gå innom bokhandleren eller biblioteket for noe mer konkret.



Anonymous poster hash: ef129...af2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker lærebøker så kan "For Dummies"-bøkene være greie for de som kan litt engelsk, men ønsker å lære mer. Det at de kalles "For Dummies" betyr ikke at de er for "dumminger", men at de begynner på et grunnleggende nivå og er formulert og strukturert på en enkel måte.

English Grammar For Dummies

http://www.amazon.com/English-Grammar-Dummies-Geraldine-Woods/dp/0470546646/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1414264519&sr=8-1&keywords=english+for+dummies

English Grammar Workbook For Dummies

http://www.amazon.com/English-Grammar-Workbook-For-Dummies/dp/0470930705/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1414264708&sr=8-2&keywords=english+for+dummies

Learning English as a Foreign Language For Dummies

http://www.amazon.com/Learning-English-Foreign-Language-Dummies/dp/0470747471/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1414264519&sr=8-4&keywords=english+for+dummies

Vocabulary For Dummies

http://www.amazon.com/Vocabulary-For-Dummies-Laurie-Rozakis/dp/0764553933/ref=sr_1_8?ie=UTF8&qid=1414264853&sr=8-8&keywords=english+for+dummies

Se gjerne på anmeldelsene og beskrivelsene av bøkene for å se om det kan være noe for deg :) Du kan også trykke på "look inside" på bildet av bøkene, der kan du se innholdsfortegnelsen og litt av innholdet.

På barneskoletrinnet i Norge bruker de lærebøkene som kalles "Stairs", men disse vil jeg ikke anbefale for voksne som ønsker å lære seg englesk. Men dersom du ønsker kan jo se på de interaktive oppgavene til bøkene he (5-7. trinn)r: http://stairs5-7.cappelendamm.no/index.html

Jeg vil også anbefale deg, slik som noen andre her, å lese autentisk engelsk litteratur. Du kan godt lese engelsk ungdomslitteratur for å gjøre det litt enklere. Det er ikke viktig å forstå hvert enkelt ord når man leser, så lenge man forstår den store helheten. Dersom du ønsker å slå opp ord av og til og samtidig gjøre akkurat det litt enklere så kan du kjøpe bøker i Kindle-appen (Amazon sin app for e-bøker) hvis du har nettbrett. Der kan du laste ned en innebygget ordbok (engelsk definisjonsordbok, ikke engelsk-norsk), og da kommer definisjonen opp dersom du trykker på et ord. Veldig greit :)

Det er også viktig, som nevnt, å bruke språket så mye som mulig. Tenk på engelsk, snakk engelsk med andre osv. Du lærer masse av det!

Håper dette var til hjelp :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biblioteket på høyskoler, mulig også universitet har utvalg lærebøker fra barneskolen. Du kan gå innom å bla i de om du bor i nærheten. Mulig det også finnes på vanlig bibliotek.

Lærebøker er veiledende og ikke fasit på hva man bør kunne. Du kan derfor bruke alle de bøkene du finner, alle vil ha noe relevant. De har og ulik oppbygging og progresjon.

Som øving kan du finne eventyr på nett, som du kjenner godt. Les til du har fem ord du ikke kan. Ikke oversett med en gang, men les et par ganger. Klarer du fortsatt ikke å se sammenhengen slår du opp ordene. Slik jobber jeg med mine elever når det kommer til lesing og ordlæring.

Elevene har lesebok i engelsken som de leser i heletiden. Lesing gir 'gratis' grammatikk læring, og er den eneste måten du kan lære ord fullt og helt. Det du da mangler er uttale og egen komposisjon av setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...