Gå til innhold

Hvorfor er KG bruker så hissige på å rette språkfeil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Ja, hvorfor er dere det? Dersom noen har skrevet en litt feil setning, grammatiske feil eller bare stokke litt om på bokstavene. Hvorfor?

Anonymous poster hash: a4141...f15

 

Det er sånn over hele internettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å? Så norsklærere er ikke så overarbeidet som det ble påstått i fjor? Kan ikke være det når man har tid til å rette folk på KG.

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Dette må være noe av den svakeste argumentasjonen jeg har sett på Kvinneguiden i løpet av de årene jeg har vært her. 

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som retter skrive feil har rett og slett ikke et liv. Så enkelt er det. Man må jo være nært tilbake stående når man for søpler tråder med innlegg som på peker skrive feil. Spesielt når skrive feil blir tatt opp midt i en opphetet diskusjon. Tom for argumenter eller? 

Snedig, Trollkarlen. Ser at det foreløpig ikke er noen "språknazier" som har gått i særskrivingsfellen din.  :biggrin:

 

 

Ang. skrivefeil så forstår jeg godt at noen faller for fristelsen til å rette, samtidig som jeg forstår at noen synes det er irriterende.

 

Jeg klør selv i fingrene etter å påpeke at f.eks. vell (vel) og vill (vil) er feil. For ikke å snakke om den meget utbredte bruken av ett når det skal være et. Men jeg gjør det ikke, bortsett fra i tråder her på språkforumet som handler om nettopp skrivefeil.

 

Ellers ser jeg faktisk eksempler på at enkelte setter pris på å bli korrigert. Spesielt om det blir gjort på en hyggelig måte. Jeg selv er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du skriver (skriker) dette til meg? Jeg har da skrevet ganske klart og tydelig at jeg normalt sett ikke retter på folk.

Ja jeg sier jo bare at folk som går utenom tema virker like dumme som du syns folk med skrivefeil er. 

 

Og det var bare et eksempel over hvor dumme folk ser ut, når det viktigste i hele diskusjonen tydeligvis er å gå utenom tema.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for meg personer som retter skrivefeil har en hand plantet godt ned i buksa der de masturberer hardt.



Anonymous poster hash: 8c6dd...3d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett plettfri grammatikk, men vet at jeg har noen ubetydelige feil som for eksempel et/ett. Personlig mener jeg at om et/ett blir til et (altså ett forsvinner fra skriftspråket, eller det blir valgfritt, sånn som at man nå kan få lov til å skrive verken i stedet for hverken) så er ikke det verdens undergang. Og at folk kommenterer det når jeg driver å diskuterer noe helt annet, så blir jeg bare irritert. Det har ingenting med saken å gjøre, og jeg gir blanke i om jeg skriver et eller ett. Hvis folk syns det er så fælt så får de grine til noen andre. En må kunne takle at alle ikke er like.

 

Samtidig er jeg jo enig i at det ikke er bra når folk skriver så dårlig at man sliter med å lese det. Men da gidder jeg rett og slett ikke å lese det.



Anonymous poster hash: 818a5...ca5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja jeg sier jo bare at folk som går utenom tema virker like dumme som du syns folk med skrivefeil er. 

 

Og det var bare et eksempel over hvor dumme folk ser ut, når det viktigste i hele diskusjonen tydeligvis er å gå utenom tema.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

 

Jeg er ikke uenig i at folk som kommenterer kun for å rette skrivefeil kan virke sære. At folk skriver i en bisetning at det heter "jernteppe" og ikke "hjerneteppe" - før de fortsetter diskusjonen, skjønner jeg ærlig talt ikke skal være provoserende for noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja unge navere og uføretrygdede har vel rett til å føle seg viktige de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at folk som kommenterer kun for å rette skrivefeil kan virke sære. At folk skriver i en bisetning at det heter "jernteppe" og ikke "hjerneteppe" - før de fortsetter diskusjonen, skjønner jeg ærlig talt ikke skal være provoserende for noen.

Greit nok om man gjør det på en diskret måte. Men når hele tråden blir fylt opp av samme kommentar, eller folk bruker å rette grammatikken til folk som en "diskusjonsteknikk" (jeg klarer ikke å diskutere i mot det du sier så derfor retter jeg heller på grammatikken din) det er tåpelig.

 

Men så er det jo bare det å innse at ingen skriver perfekt. Det er ikke mulig at alle skal skrive perfekt. Så det er et dødfødt prosjekt å ta på seg rollen som grammatikkpoliti på et diskusjonsforum. At folk ikke har forstått det syns jeg er litt merkelig. Jeg vedder på at jeg til og med har noen grammatiske feil i denne teksten her, jeg vet at jeg ikke er så dreven på bruk av komma for eksempel. Og om du spør en språkforsker eller hva det heter har du helt sikkert noen feil selv. Men språk er avansert, og det utvikler seg hele tiden, det kan derfor være vanskelig for mange å skrive 100% perfekt grammatisk riktig.

 

Jeg vet, som sagt, for eksempel at jeg ikke er helt dreven på komma, men jeg vet at jeg klarer å gjøre meg forstått. Og jeg ser litt nøyere på det om jeg skriver akademiske tekster, jobbsøknad og lignende. Men på et diskusjonsforum orker jeg ikke bruke tid på det, så jeg kan da bli irritert om noen slenger inn en kommentar. For jeg har faktisk ikke planer om å gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er på et skriftlig forum, og når man skriver de mest elementære ord feil så virker man litt dum. Beklager, men slik er det. Jeg kan jo ikke vite om folk er dumme eller ikke - jeg får bare inntrykket av dem ut fra det som skrives.

Som jeg skrev - jeg retter sjelden på folk. Og jeg kaller ytterst sjelden andre idioter.

I tilfelle du ikke er klar over det, så bruker du bindestrek feil. Ikke så lett om man skriver på mobil, kan hende:

http://www.korrekturavdelingen.no/K4Tankestrek.htm

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte mener du jeg bruker det feil?

 

Du bruker feil tegn.

 

-

 

Den øverste er en bindestrek - og det blir feil å bruke den slik jeg gjør i denne setningen.

Den nederste er en tankestrek – som er den du skal benytte. 

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du bruker feil tegn.

 

-

 

Den øverste er en bindestrek - og det blir feil å bruke den slik jeg gjør i denne setningen.

Den nederste er en tankestrek – som er den du skal benytte. 

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Beklager. Har ikke lange tankestreker verken på telefon eller tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bruker feil tegn.

-

Den øverste er en bindestrek - og det blir feil å bruke den slik jeg gjør i denne setningen.

Den nederste er en tankestrek – som er den du skal benytte.

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Jeg har aldri hørt om noe sånt (evt må jeg ha glemt det). Man gjør seg da forstått uansett:) alle har skrivefeil. Skal godt gjøres å ha språk helt "etter boka".

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tankestrek og bindestrek to forskjellige tegn?!  :sjokkert: 
KG har fått meg til å innse at selv jeg som er glad i god gammeldags rettskriving tråkker i baret...

Hvor vil det ende?!  :( 

 

:grine:  



Anonymous poster hash: 0975f...4f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men så er det jo bare det å innse at ingen skriver perfekt. Det er ikke mulig at alle skal skrive perfekt. Så det er et dødfødt prosjekt å ta på seg rollen som grammatikkpoliti på et diskusjonsforum. At folk ikke har forstått det syns jeg er litt merkelig. 

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

 

Jeg påpeker aldri små grammatiske feil eller feil som helt tydelig er glipper. Jeg påpeker, som Petra75 nevnte, ting som "hjerneteppe", der vedkommende har misforstått uttrykket og faktisk kan (og bør være åpen for å) lære noe av at jeg påpeker feilen. Jeg bruker heller aldri en brukers skrivefeil mot dem, og påpeker aldri grammatiske feil fordi jeg ikke kan argumentere mot det de sier.

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det er noen som har fått påpakning for det av moderatorne og derfor later som om de ikke forstår hva folk skriver i stedet og det er jo ikke noe særlig lett å gjennomskue. :) En bruker skriver f eks "Er det noen som vet hvor man får kjøpt rosa te shorte?" på klesforumet og får da kommentaren "Hva slags te er det? Og hva er shorte? Jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare?". Det er jo passiv-aggressiv språknazisme så det holder.

Anonymous poster hash: 48350...306

 

Jeg har gjort noe lignende, altså spurt "hva er det for noe?" . Ikke for å drite ut vedkommende, men fordi jeg faktisk ikke forsto hva vedkommende mente. 

Anonymous poster hash: 773ac...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker aldri små grammatiske feil eller feil som helt tydelig er glipper. Jeg påpeker, som Petra75 nevnte, ting som "hjerneteppe", der vedkommende har misforstått uttrykket og faktisk kan (og bør være åpen for å) lære noe av at jeg påpeker feilen. Jeg bruker heller aldri en brukers skrivefeil mot dem, og påpeker aldri grammatiske feil fordi jeg ikke kan argumentere mot det de sier.

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Nå handler jo denne tråden om de som faktisk påpeker feil, ikke de som ikke gjør det. Du må være enig i st det er irriterende? Folk har pirka på min grammatikk, selv om jeg skrive ganske riktig mesteparten av tida. Det er irriterende, for jeg bryr meg ikke noe om det.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker aldri små grammatiske feil eller feil som helt tydelig er glipper. Jeg påpeker, som Petra75 nevnte, ting som "hjerneteppe", der vedkommende har misforstått uttrykket og faktisk kan (og bør være åpen for å) lære noe av at jeg påpeker feilen. Jeg bruker heller aldri en brukers skrivefeil mot dem, og påpeker aldri grammatiske feil fordi jeg ikke kan argumentere mot det de sier.

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Nå handler jo denne tråden om de som faktisk påpeker feil, ikke de som ikke gjør det. Du må være enig i st det er irriterende? Folk har pirka på min grammatikk, selv om jeg skrive ganske riktig mesteparten av tida. Det er irriterende, for jeg bryr meg ikke noe om det.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

De vil føle seg svær eller føle de har vunnet en diskusjon. Gi faen i de og skriv hvordan du vil ;) Det er ingen skole dette selv om de liker å tro deg og leker "lærer". Kanskje de egentlig ville bli lærere men fikk det ikke til :O

Endret av Fotballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...