Gå til innhold

Dine tips til det å bo alene for første gang...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gode tips? Har nettopp flyttet for meg selv, student. Bor alene. 

Trenger tips til ting i hjemmet. For eksempel; husk å ta ut søpla hvis du skal lenge borte, på grunn av bananfluer. Rørens en gang et par ganger i året.

Åpne luken til vaskemaskinen slik at det ikke råtner (?).

Skål med eddik i skapet hvor søpla står fjerner lukt over natten (?).

 

Jeg vet ikke så mye om tips og triks i hjemmet. 

 



Anonymous poster hash: 0d9bb...04a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Husk at du får to strømregninger. (Med mindre du har strømleveranse fra nettlevrandøren din, noe som sjeldent lønner seg). Sjekk hva som blir billigst for deg her: http://www.strompris.no/nb/#/?gridId=5&gridName=HAFSLUND+NETT+AS

Anonymous poster hash: 79a4c...9aa

 

bor i blokk, leier fra et firma. strømmen går inn i leien også er det "oppgjør" to ganger i året. Sommeren får jeg igjen 200-300kr og vinteren ca 100kr igjen :) det er fordi jeg har betalt mer enn det som blir brukt, aner ikke hvordan de gjør regnestykket. Men får et ark over alle leilighetene i blokken, og jeg er den enste som får igjen noe. 

 

men bra tips til folk som ikke har en strøm-avtale med i kontrakten. 

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvor stoppekrana til inngående vann til leilligheten din befinner seg, og lær ddeg hvordan du stenger vannet (Få noen til å vise deg, om du ikke kan det fra før)

 

Har du røykvarslere og brannslukkingsapparat og førstehjelpsutstyr? Det er viktig å ha

 

Skriv regnskap og budsjett for både utgifter som regninger og annet (som mat, klær, fritid osv)


 

 



Anonymous poster hash: 23f32...2a6
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommelykt, fyrstikker, stearinlys, i tilfelle strømmen blir borte

Kjøp inn sikringer, dersom det ikke er automatsikringer,

'

Ikke kast bind, tamponger, engangskluter o.l. i wc. Kun toalettpapir + det man gjør på wc skal i wc

 

Ikke hell ut fett (fra koking/ steking av mat i kjøkkenvask, andre vasker, i sluk eller toalett, da fettet vil avleire seg og tette rørene til slutt

 


 



Anonymous poster hash: 23f32...2a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange tips og råd  :laugh:

Må ringe pappa slik at han komme å vise meg det med å stenge av vannet. Fyrstikker, stearinlys og lommelykt står nå på handlelisten  :laugh:

 

ts



Anonymous poster hash: 0d9bb...04a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

takk for mange tips og råd  :laugh:

Må ringe pappa slik at han komme å vise meg det med å stenge av vannet. Fyrstikker, stearinlys og lommelykt står nå på handlelisten  :laugh:

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

 

Takk for trivelig tilbakemelding!

Din far blir sikkert også glad hvis du spør han om å dele sine gode erfaringer med deg, om hva som er viktig å passe på i boligen.

Lykke til! :blomst:

Her er noen linker angående bl.a. utgifter

 

http://www.ung.no/bolig/738_Hva_koster_det_%C3%A5_bo.html

http://www.ung.no/bolig/72_Kj%C3%B8pe_bolig_-_hvem_kan_f%C3%A5_l%C3%A5n.html

 

 

 

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også mye nyttig: http://www.ung.no/flytte/

Har du omadressert posten, og meldt fra til folkeregisteret om flyttingen?

Evt søknad om stipend og/ eller lån fra Lånekassen?


 

 



Anonymous poster hash: 23f32...2a6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask badet oftere enn du selv tenker er nødvendig!!
Det lønner seg.



Anonymous poster hash: 070f0...931
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vask badet oftere enn du selv tenker er nødvendig!!

Det lønner seg.

Anonymous poster hash: 070f0...931

 

Enig.

Og sørg for å ha god ventilasjon for å unngå fuktskader på bad/ andre rom i forbindelse med fukt fra bl.a. dusjing og klestørk.

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det over 20 år siden jeg flyttet for meg selv, men...

Ta vare på alle bruksanvisninger til elektriske ting, og stift kvitteringen fast til bruksanvisningen. Da er det lettere å finne ut når og hvor noe ble kjøpt og om garantien fremdeles gjelder.

Finn ut hvor stoppekran og jordfeilbryter er. Du vet aldri når du får bruk for å stenge av vannet eller strømmen.

Ha lommelykter, fyrstikker osv på faste plasser, så slipper du å lete når strømmen plutselig går. Jeg har lommelykt på nattbordet og på kommoden i gangen.

Skaff deg en verktøykasse med litt forskjellig verktøy (fint å ønske seg til jul...). Hammer, meterstokk og noen skrutrekkere er minimum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i blokk ville jeg har funnet ut hvordan ventilasjonssystemet virker. Er det tilkoblet alle andre naboer? Det vil si, om du får en ny nabo som røyker opp kjøkkenvifta, kommer det inn på ditt kjøkken? I så fall, hvordan stenger man igjen den viften om nødvendig. 

 

Luft godt ut. Både på soverom, bad og kjøkken. 

 

Helt enig om å vaske badet oftere enn man skulle tro er nødvendig. Jeg hadde et nytt bad, men glemte litt det å vaske under vasken en stund (altså, hadde et skap som sto på ben som vasken var på). Der var det gaaaaaanske uggent når jeg skulle flytte. Det var lite innafor.

 

Når du bor alene og er student vil du helt sikkert ha litt billig-mat-tips. Det tror jeg det er en egen tråd for på KG, men om du har fryseplass kan du lage middager og fryse ned i porsjon-pakker. På den måten så mååå du ikke spise lasagne seks dager i strekk når du først har laget det. 

 

Anbefaler også å investere i en skikkelig god matboks, som tåler både oppvaskemaskin og mikrobølgeovn. Bento-box om du har lyst å splurge litt (de koster 299 på Ting). 

 

Prøv å unngå å tørke ting inne (type klesvask). Det kan bli dårlig inneklima av sånn. Om du merker at inneklimaet begynner å bli dårlig, kjøpe en sånn luft-tørker-sak fra f.eks Clas Ohlson! Ser ut som en bøtte du setter et sted, så trekker den til seg fukt. 

 

Om du er glad i å bake sånn kjempesjeldent, eller rett og slett kjøper mel én gang og lar det stå i evigheter, så pass på at du har det i en lufttett boks. Kan også gjelde f.eks frokostblanding. Det kan komme biller (meldyr) fra melet i butikken, og det kan være skikkelig kronglete å bli kvitt. Om du skulle få det, så lager du en "godteskål" til billene, med rosiner og havregryn, frys dem (de legger egg i skålen) og etterhvert blir du kvitt dem.

 

Fikk tips om å bli kvitt bananfluer ved å lage en blanding med zalo og eddik. Virket veldig bra! 50/50 miks. 

 

Kan skrive mer om jeg kommer på noe, men det er hva jeg kommer på for øyeblikket. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i blokk ville jeg har funnet ut hvordan ventilasjonssystemet virker. Er det tilkoblet alle andre naboer? Det vil si, om du får en ny nabo som røyker opp kjøkkenvifta, kommer det inn på ditt kjøkken? I så fall, hvordan stenger man igjen den viften om nødvendig. 

 

Luft godt ut. Både på soverom, bad og kjøkken. 

 

Helt enig om å vaske badet oftere enn man skulle tro er nødvendig. Jeg hadde et nytt bad, men glemte litt det å vaske under vasken en stund (altså, hadde et skap som sto på ben som vasken var på). Der var det gaaaaaanske uggent når jeg skulle flytte. Det var lite innafor.

 

Når du bor alene og er student vil du helt sikkert ha litt billig-mat-tips. Det tror jeg det er en egen tråd for på KG, men om du har fryseplass kan du lage middager og fryse ned i porsjon-pakker. På den måten så mååå du ikke spise lasagne seks dager i strekk når du først har laget det. 

 

Anbefaler også å investere i en skikkelig god matboks, som tåler både oppvaskemaskin og mikrobølgeovn. Bento-box om du har lyst å splurge litt (de koster 299 på Ting). 

 

Prøv å unngå å tørke ting inne (type klesvask). Det kan bli dårlig inneklima av sånn. Om du merker at inneklimaet begynner å bli dårlig, kjøpe en sånn luft-tørker-sak fra f.eks Clas Ohlson! Ser ut som en bøtte du setter et sted, så trekker den til seg fukt. 

 

Om du er glad i å bake sånn kjempesjeldent, eller rett og slett kjøper mel én gang og lar det stå i evigheter, så pass på at du har det i en lufttett boks. Kan også gjelde f.eks frokostblanding. Det kan komme biller (meldyr) fra melet i butikken, og det kan være skikkelig kronglete å bli kvitt. Om du skulle få det, så lager du en "godteskål" til billene, med rosiner og havregryn, frys dem (de legger egg i skålen) og etterhvert blir du kvitt dem.

 

Fikk tips om å bli kvitt bananfluer ved å lage en blanding med zalo og eddik. Virket veldig bra! 50/50 miks. 

 

Kan skrive mer om jeg kommer på noe, men det er hva jeg kommer på for øyeblikket. :)

takk for gode tips. Har mel og sukker i lufttett boks, fordi boksen ser fin ut :P men... ser man med en gang hvis det er biller i melet? 

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

takk for gode tips. Har mel og sukker i lufttett boks, fordi boksen ser fin ut :P men... ser man med en gang hvis det er biller i melet? 

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

 

 

Vel, jeg oppdaget det på den harde måten. Når jeg innså at tupperware-boksen ikke var heeeeeelt igjen, og det begynte å leve i tørrvare-skapet. Det var SKIKKELIG nedsig. Man ser det ikke med en eneste gang tror jeg, men om du f.eks overfører melet i en ny beholder, så kan du få en god kikk på det. I tillegg så kan man legge merke til om melet ser litt grått ut, da er det muligens infisert og da bør man være veeeldig oppmerksom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her :) Flere har nevnt lommelykt, jeg vil anbefale deg å ha minst to, og så har du alltid en ved senga (i nattbordet eller noe). Noe av det første som skjer om det begynner å brenne er at strømmen går og mitt på natta blir det umulig å navigere i leiligheten.

 

Sjekk også at du har ordentlige rømningsveier. Har du ikke det kan du kjøpe en stige (for eksempel på Clas Ohlsson) som du lagrer på rommet, for eksempel under senga, og så kan du hekte den over vinduskarmen og slå stigen ut om du trenger å klatre ut vinduet. Dette anbefaler jeg egentlig alle å ha uansett andre rømningsveier.

 

Nok brannslukningsapparat som du kan å bruke. Gjerne et brannteppe til kjøkkenet også. Fungerende røykvarslere i alle rom - sjekk at disse fungerer med jevne mellomrom.

 

Hold det rent og ryddig

 

Ikke la håndduker og sånt ligge og surne på gulvet. Heng de opp etter bruk selv om du har tenkt å vaske de.

 

Få deg inn en fast vane for når du går med søpla. Vi knytter sammen posen hver kveld og tar den med når vi går ut om morgenen.

 

Ikke bruk grønnsåpe på gulvet.

 

Blå Jif universal er genial. Jeg bruker den overalt på badet, og vasker med dopapir som jeg skyller nedi do etterhvert. Eneste unntak er oppi doen, der bruker jeg sånn wc rens. Kjøp dokost som har to koster; en som vender oppover og en som vender nedover, slik at du kommer godt til under kanten på doen. Skyll kosten godt i vannet når du skyller ned. Bytt dokost jevnlig. Samme gjelder tannkost forøvrig :fnise:

 

Har du liten søppelbøtte på badet så kan det være at de bleieposene fra Libero som du før kjøpt på butkken passer (de lilla). De passer i vår lille søppelbøtte :) Vi har så lite bad så vi må ha en liten søppelbøtte også.

 

Om det søles mat i micro eller ovn er dette noe som ma tas med en gang, ellers brenner det fast.

 

Hold jevn rullering i kjøleskapet og fryseren så du vet hva du har og ikke trenger å kaste mat. 

 

 



Anonymous poster hash: 016d7...b4b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innboforsikring + reiseforsikring er lurt å ha.

Jeg har den typen reiseforsikring som dekker tyveri, skader både på meg selv (i evt ulykke) og på ting m.m. hver dag hele året fra jeg låser meg ut fra leilligheten til jeg låser meg inn i leilligheten.

 

Er det synlige skader og misfarginger noen steder i leilligheten ved innflytting, er det lurt å fotografere de, slik at du ikke evt blir stilt ansvarlig for skader/ misfarginger som du ikke har forårsaket
 



Anonymous poster hash: 23f32...2a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Mange bra tips her :) Flere har nevnt lommelykt, jeg vil anbefale deg å ha minst to, og så har du alltid en ved senga (i nattbordet eller noe). Noe av det første som skjer om det begynner å brenne er at strømmen går og mitt på natta blir det umulig å navigere i leiligheten.

 

Sjekk også at du har ordentlige rømningsveier. Har du ikke det kan du kjøpe en stige (for eksempel på Clas Ohlsson) som du lagrer på rommet, for eksempel under senga, og så kan du hekte den over vinduskarmen og slå stigen ut om du trenger å klatre ut vinduet. Dette anbefaler jeg egentlig alle å ha uansett andre rømningsveier.

 

Nok brannslukningsapparat som du kan å bruke. Gjerne et brannteppe til kjøkkenet også. Fungerende røykvarslere i alle rom - sjekk at disse fungerer med jevne mellomrom.

 

Hold det rent og ryddig

 

Ikke la håndduker og sånt ligge og surne på gulvet. Heng de opp etter bruk selv om du har tenkt å vaske de.

 

Få deg inn en fast vane for når du går med søpla. Vi knytter sammen posen hver kveld og tar den med når vi går ut om morgenen.

 

Ikke bruk grønnsåpe på gulvet.

 

Blå Jif universal er genial. Jeg bruker den overalt på badet, og vasker med dopapir som jeg skyller nedi do etterhvert. Eneste unntak er oppi doen, der bruker jeg sånn wc rens. Kjøp dokost som har to koster; en som vender oppover og en som vender nedover, slik at du kommer godt til under kanten på doen. Skyll kosten godt i vannet når du skyller ned. Bytt dokost jevnlig. Samme gjelder tannkost forøvrig :fnise:

 

Har du liten søppelbøtte på badet så kan det være at de bleieposene fra Libero som du før kjøpt på butkken passer (de lilla). De passer i vår lille søppelbøtte :) Vi har så lite bad så vi må ha en liten søppelbøtte også.

 

Om det søles mat i micro eller ovn er dette noe som ma tas med en gang, ellers brenner det fast.

 

Hold jevn rullering i kjøleskapet og fryseren så du vet hva du har og ikke trenger å kaste mat. 

 

 

Anonymous poster hash: 016d7...b4b

 

hvorfor skal man ikke vaske gulvene med grønnsåpe? Salmiakk går ikke, har innekatt. 

 

ellers gode tips, må kjøpe de posene. Nå bruker jeg vanlige brødposer som blir bittelitt for liten, men vider den ut slik at jeg får festet den rundt. 

 

ts

Anonymous poster hash: 0d9bb...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Innboforsikring + reiseforsikring er lurt å ha.

Jeg har den typen reiseforsikring som dekker tyveri, skader både på meg selv (i evt ulykke) og på ting m.m. hver dag hele året fra jeg låser meg ut fra leilligheten til jeg låser meg inn i leilligheten.

 

Er det synlige skader og misfarginger noen steder i leilligheten ved innflytting, er det lurt å fotografere de, slik at du ikke evt blir stilt ansvarlig for skader/ misfarginger som du ikke har forårsaket

 

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

 

Brannteppe (fås billig på Ikea) er lurt å ha i huset (gjerne et på soverommet og et på kjøkkenet.

 

På kjøkkenet kan du bruke teppet til å slenge over en brann på komfyren bl.a. for å kvele flammene.

 

Hvorfor det er lurt å ha et brannteppe i rekkevidde på soverommet, er fordi du kan tulle det rundt deg og komme deg gjennom flemmene ved en eventuell brann.

 

Gjør deg kjent med rømningsveier og brannrytiner for bostedet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannteppe (fås billig på Ikea) er lurt å ha i huset (gjerne et på soverommet og et på kjøkkenet.

 

På kjøkkenet kan du bruke teppet til å slenge over en brann på komfyren bl.a. for å kvele flammene.

 

Hvorfor det er lurt å ha et brannteppe i rekkevidde på soverommet, er fordi du kan tulle det rundt deg og komme deg gjennom flammene ved en eventuell brann.

 

Gjør deg kjent med rømningsveier og brannrutiner for bostedet.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 23f32...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så kom jeg på at om du tørker klær inne så kan en luftavfukter være en smart investering. Men de som funker er ganske dyre. Jeg har bestemt meg for at i år skal vi investere i en, tror det blir sånn rundt 3000 kr. Men klærne tørker fortere, mulighet for sopp osv blir mindre. og inneklimaet blir bedre. Når det dugger på vinduene har det allerede vært for fuktig lenge. 



Anonymous poster hash: 016d7...b4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...