Gå til innhold

Surr i budrunde - høyeste budgiver fikk ikke lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min bolig her om dagen. 
Det kom inn noen bud fra 3-4 givere. 
Jeg får inn et bud like før kl 12 som overgår de andre. Kl 12 får jeg kontramelding fra megler om at budgiver ikke får nok lån på budet som er lagt inn, så budet går da ned i pris til forrige budgiver. 
Nå er kl 12 og alle bud er gått ut av frist. Det kommer ikke inn nye bud og jeg føler jeg "må" si ja til tidligere bud for å "bli kvitt" boligen. 

Men er ikke bud bindene?
Budgiver på høyeste bud hadde ingen forbehold.

Jeg sitter jo her og lurer på om hva som kunne ha skjedd, kunne det ha kommet flere bud, kunne noen ha bydd over, hva om en hvis?

Har jeg noe krav på ekstra penger?
Hvem er skyldig, budgiver eller megler eller?



Anonymous poster hash: c901b...b55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjipt... Budgiver er ansvarlig for at finansiering er i orden og event ta forbehold inntil det blir sjekket ut. Du kan holde budgiver ansvarlig men har han ikke penger blir det en langdryg sak. Ville gått for budet under og vært glad for at disse fortsatt sto ved budet sitt, siden budfristen var gått ut var de jo ikke lenger bundet av budet sitt og kunne enten prøvd seg på er lavere bud eller gått videre m andre objekter.

Anonymous poster hash: 275b1...35d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det føles veldig kjipt. 
Men jeg føler noen har gjort feil her, er det megler?
Vi betaler ganske mange tusen for å bruke en megler, og det er pga akkurat saker som dette som de skal ha kontroll på at vi valgte å bruke en "proffesjonell". 
Ellers kunne man jo fint ha solgt boligen på egenhånd. 



Anonymous poster hash: c901b...b55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme med motbud til de andre.

Her har du brukt en dårlig megler.

Anonymous poster hash: 5312f...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budet er bindende i det samme du har akseptert det. Rakk du å akseptere det? At budgiver plutselig ikke har fått lån, er ikke ditt ansvar. Jeg var i samme knipa for en tid tilbake. Banken sa ja muntlig, jeg la inn bud, fikk aksept. Så trakk banken seg (rot i kommunikasjon- samt min egen feil som ikke sørget for å få det skriftlig). Det løste seg ved at jeg betalte selger en kompensasjon på 70.000,- for at hun skulle få legge boligen ut for salg på nytt. Det er ingen angrerett ved kjøp av bolig. Så snart budet er akseptert av selger, er det bindende.



Anonymous poster hash: ef68d...fad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min bolig her om dagen.

Det kom inn noen bud fra 3-4 givere.

Jeg får inn et bud like før kl 12 som overgår de andre. Kl 12 får jeg kontramelding fra megler om at budgiver ikke får nok lån på budet som er lagt inn, så budet går da ned i pris til forrige budgiver.

Nå er kl 12 og alle bud er gått ut av frist. Det kommer ikke inn nye bud og jeg føler jeg "må" si ja til tidligere bud for å "bli kvitt" boligen.

Men er ikke bud bindene?

Budgiver på høyeste bud hadde ingen forbehold.

Jeg sitter jo her og lurer på om hva som kunne ha skjedd, kunne det ha kommet flere bud, kunne noen ha bydd over, hva om en hvis?

Har jeg noe krav på ekstra penger?

Hvem er skyldig, budgiver eller megler eller?

Anonymous poster hash: c901b...b55

Han bør vel dekke det du tapte på at han ikke kunne kjøpe boligen? Men om du ikke godtok budet er det neppe mye du kan gjøre.

Anonymous poster hash: 4bab8...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bud er bindende, og budgiver skal i utgangspunktet dekke mellomlegget mellom hva dere "skulle" få og hva dere egentlig får (sett at du takker ja til nest beste bud).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme med motbud til de andre.

Her har du brukt en dårlig megler.

Anonymous poster hash: 5312f...a75

Megleren er pålagt å informere om og registrere alle bud. Så sjekker han om de har finansieringen i orden. Hva skulle han/hun gjort anderledes? Han kan jo ikke sjekke finansieringen før de har lagt inn bud og ei heller kan de vente med å informere selger om budet til finansieringen er skjekket. Kjipt at slikt skjer selvsagt, men det er da ikke meglere feil...

Anonymous poster hash: a2247...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megleren er pålagt å informere om og registrere alle bud. Så sjekker han om de har finansieringen i orden. Hva skulle han/hun gjort anderledes? Han kan jo ikke sjekke finansieringen før de har lagt inn bud og ei heller kan de vente med å informere selger om budet til finansieringen er skjekket. Kjipt at slikt skjer selvsagt, men det er da ikke meglere feil...

Anonymous poster hash: a2247...fa2

Selvfølgelig skal megler sjekke finansieringen før det viderebringes! Hallo....???

Hvis ikke kan man jo dra i gang en budrunde uten å ha en eneste krone.

Anonymous poster hash: c498a...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som la inn det høyeste budet må betale deg mellomlegget mellom hans bud og salgsprisen. Du skal ikke tape penger på at funansieringen ikke er i orden. Ta det opp med megler!

Anonymous poster hash: 37e85...31d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebom fra både megler og budgiver. Har du god tid? Gå for rettssak.

Anonymous poster hash: 30f8f...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke ja til bud, for man sitter jo og venter på om det skal komme inn nye bud.
Men jeg leste et sted at om man f.eks ikke setter tidsfrist på bud så kan budmottaker bruke så lang tid man bare vil på akseptere bud, både dager og mnd. Budet er bindene helt til budmottaker har svart.

Det er heller ikke allverden av penger å snakke om her, men er en god del titusener, så ikke noe vi blir blakk på. Det er bare sykt irriterende. Og vi er ikke spesielt fornøyd med megler. 
Man skal jo heller ikke by før man får finnansiering, dette burde han jo sjekket før han begynte å by, ikke mens man holder på.

 



Anonymous poster hash: c901b...b55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg sa ikke ja til bud, for man sitter jo og venter på om det skal komme inn nye bud.

Men jeg leste et sted at om man f.eks ikke setter tidsfrist på bud så kan budmottaker bruke så lang tid man bare vil på akseptere bud, både dager og mnd. Budet er bindene helt til budmottaker har svart.

Det er heller ikke allverden av penger å snakke om her, men er en god del titusener, så ikke noe vi blir blakk på. Det er bare sykt irriterende. Og vi er ikke spesielt fornøyd med megler. 

Man skal jo heller ikke by før man får finnansiering, dette burde han jo sjekket før han begynte å by, ikke mens man holder på.

 

Anonymous poster hash: c901b...b55

 

Jeg har lyst til å ta megleren litt i forsvar her.

 

Det kommet et bud rett før klokken 12. Megler informerer deg om det budet (på samme måte som h*n har informert deg løpende om de andre budene som kom og om hvor lenge disse står.

 

Tydeligvis bare noen minutter etter får du beskjed fra megler om at budgiver med det budet som kom rett før 12, nok ikke vil få lån.

 

Jeg antar det var en ny budgiver som meldte seg med det høyeste budet rett før 12? 

Da brukte megler kort tid på å sjekket vedkommendes finasiering og gi deg beskjed.

 

Siden du ikke hadde akseptert noen av budene da fristen gikk ut klokken 12

 

Du sier beløpet ikke er så stort, "en god del titusner".

Alle budgiverne hadde lagt sine bud med tidsfrist for hvor lenge de var gyldige. Blir det ikke da litt rart å spekulere på "om det kunne kommet flere bud, kunne noen ha bydd over".

Alle andre budgivere ble nok også informert om det nye budet, og dersom noen av dem hadde interesse i å høyne budet sitt så ville de gjort det for å vinne over siste budgiver.

 

Forøvrig har du krav på mellomlegget mellom høyeste bud og nest høyest bud, fra budgiver som la høyest bud uten finansieringsmuligheter.

 

Det lureste du gjør er vel å be megler ringe tilbake til nest høyeste budgiver og fortelle at høyeste budgiver ikke kunne stille finansiering, og at du dermed selger til nest høyeste dersom de fremdeles er interessert i boligen.

 

Og så snakker du med megleren etterpå om og hvordan du eventuelt kan få inn mellomlegget.

 

 

Jeg solgte min bolig her om dagen. 

Det kom inn noen bud fra 3-4 givere. 

Jeg får inn et bud like før kl 12 som overgår de andre. Kl 12 får jeg kontramelding fra megler om at budgiver ikke får nok lån på budet som er lagt inn, så budet går da ned i pris til forrige budgiver. 

Nå er kl 12 og alle bud er gått ut av frist. Det kommer ikke inn nye bud og jeg føler jeg "må" si ja til tidligere bud for å "bli kvitt" boligen. 

Men er ikke bud bindene?

Budgiver på høyeste bud hadde ingen forbehold.

Jeg sitter jo her og lurer på om hva som kunne ha skjedd, kunne det ha kommet flere bud, kunne noen ha bydd over, hva om en hvis?

Har jeg noe krav på ekstra penger?

Hvem er skyldig, budgiver eller megler eller?

Anonymous poster hash: c901b...b55

 

 

Anonymous poster hash: f86cc...a17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har lyst til å ta megleren litt i forsvar her.

 

Det kommet et bud rett før klokken 12. Megler informerer deg om det budet (på samme måte som h*n har informert deg løpende om de andre budene som kom og om hvor lenge disse står.

 

Tydeligvis bare noen minutter etter får du beskjed fra megler om at budgiver med det budet som kom rett før 12, nok ikke vil få lån.

 

Jeg antar det var en ny budgiver som meldte seg med det høyeste budet rett før 12? 

Da brukte megler kort tid på å sjekket vedkommendes finasiering og gi deg beskjed.

 

Siden du ikke hadde akseptert noen av budene da fristen gikk ut klokken 12

 

Du sier beløpet ikke er så stort, "en god del titusner".

Alle budgiverne hadde lagt sine bud med tidsfrist for hvor lenge de var gyldige. Blir det ikke da litt rart å spekulere på "om det kunne kommet flere bud, kunne noen ha bydd over".

Alle andre budgivere ble nok også informert om det nye budet, og dersom noen av dem hadde interesse i å høyne budet sitt så ville de gjort det for å vinne over siste budgiver.

 

Forøvrig har du krav på mellomlegget mellom høyeste bud og nest høyest bud, fra budgiver som la høyest bud uten finansieringsmuligheter.

 

Det lureste du gjør er vel å be megler ringe tilbake til nest høyeste budgiver og fortelle at høyeste budgiver ikke kunne stille finansiering, og at du dermed selger til nest høyeste dersom de fremdeles er interessert i boligen.

 

Og så snakker du med megleren etterpå om og hvordan du eventuelt kan få inn mellomlegget.

 
 

 

Anonymous poster hash: f86cc...a17

 

Nei det var ikke ny budgiver, vedkomende hadde lagt inn bud tidligere. 

Ja alle er med frist, det høyeste budet var det da ca 15 min å by på, hvor det kommer inn kontramelding noen min før tiden går ut. Nei, man hadde ikke sjans til å legge inn høyere bud med mindre man ville by over høyeste budgiver (som ikke fikk finansiering)

Spranget var også såpass stort, 80 000 kr, så ja, jeg spekulerer i om det kunne kommet inn andre, lavere bud. 

Jeg er ganske skuffet over at jeg "mistet" de 80 000 kr. Som ikke er så mye penger i det store og hele når boligen gikk for millioner, men er likevel litt.

Anonymous poster hash: c901b...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke ny budgiver, vedkomende hadde lagt inn bud tidligere.

Ja alle er med frist, det høyeste budet var det da ca 15 min å by på, hvor det kommer inn kontramelding noen min før tiden går ut. Nei, man hadde ikke sjans til å legge inn høyere bud med mindre man ville by over høyeste budgiver (som ikke fikk finansiering)

Spranget var også såpass stort, 80 000 kr, så ja, jeg spekulerer i om det kunne kommet inn andre, lavere bud.

Jeg er ganske skuffet over at jeg "mistet" de 80 000 kr. Som ikke er så mye penger i det store og hele når boligen gikk for millioner, men er likevel litt.

Anonymous poster hash: c901b...b55

Dette skal du absolutt ta videre! Begynn med megleren og spør hvordan de har tenkt å løse det.

Anonymous poster hash: c498a...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Nei det var ikke ny budgiver, vedkomende hadde lagt inn bud tidligere. 

Ja alle er med frist, det høyeste budet var det da ca 15 min å by på, hvor det kommer inn kontramelding noen min før tiden går ut. Nei, man hadde ikke sjans til å legge inn høyere bud med mindre man ville by over høyeste budgiver (som ikke fikk finansiering)

Spranget var også såpass stort, 80 000 kr, så ja, jeg spekulerer i om det kunne kommet inn andre, lavere bud. 

Jeg er ganske skuffet over at jeg "mistet" de 80 000 kr. Som ikke er så mye penger i det store og hele når boligen gikk for millioner, men er likevel litt.

Anonymous poster hash: c901b...b55

 

Da kan man jo lure litt ja.

 

Nå er det jo slik at når megler ringer den firnansierinsinstitusjon som kjøper har oppgitt (banken) så vil aldri banken fortelle hvor langt opp interessenten kan gå i sine bud. Dette fordi megleren ikke skal ha informasjon om budgivers rammer og grenser. Men, megler får bekreftet at budgiver har fått finansiering gjennom denne institusjonen/banken.

Budgiver har et selvstendig ansvar for sine bud og at disse er innenfor den finansiering vedkommende er i stand til å kunne dekke, og det er budgivers ansvar. Også å underveis, før vedkommende gir høyere bud enn vedkommende har finansiering på, å klarere dette med banken.

 

Ta kontakt med megleren din og hør hvordan de tenker håndtere dette videre.

 

 

Anonymous poster hash: f86cc...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ganske skuffet over at jeg "mistet" de 80 000 kr. Som ikke er så mye penger i det store og hele når boligen gikk for millioner, men er likevel litt.

Anonymous poster hash: c901b...b55

 

 

Budet er et bindende tilbud, og dette mellomlegget har du krav på å få dekket fra budgiver. Jeg synes så klart synd på denne budgiveren, men vil likevel råde deg til å gå videre med dette, idet du har retten på din side.

Anonymous poster hash: 23354...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Budet er et bindende tilbud, og dette mellomlegget har du krav på å få dekket fra budgiver. Jeg synes så klart synd på denne budgiveren, men vil likevel råde deg til å gå videre med dette, idet du har retten på din side.

Anonymous poster hash: 23354...773

 

Ja hvis det er budgiver dette går ut over må jeg innrømme at jeg sliter litt med å skulle kreve penger her. 

Det er mest megler jeg er irritert på. Som også nå bare snakker seg ut av saken, jeg får inntrykk av at han sier budet ikke er bindene og at de fikk stoppet det pga manglende finansiering. 

Hvor jeg her er forvirret, for jeg trodde bud var bindene med en gang det kom inn. (med eller uten finanisering - var ikke tatt forbehold om det)

Anonymous poster hash: c901b...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...