Gå til innhold

Vasking av undertøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vasker vanligvis undertøyet med resten på 40 grader, men begynner å lure om det er for lite..

Unnskyld at jeg sier dette, men syns ikke det blir helt rent :/ det lukter litt enda.

Må undertøy vaskes på 60? 90?

Vet ikke så mye om dette :fnise:

Anonymous poster hash: 8f705...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååh.. dette visste jeg ikke! Det er jo bare hæslig da, aldri hatt skikkelig rent undertøy :s

Uff æsj. Men tusen takk for svar! Da vet jeg det.. :s

Anonymous poster hash: 8f705...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøy og sengetøy på minimum 60. Filler og vaskekluter på kokevask :)

Anonymous poster hash: 5a551...a9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor er det så sprøtt at det står 40 grader på vaskeanvisningen til en god del truser!

Enig!

Jeg vasker som regel alle truser på 60 grader uansett merking, og aldri på lavere temperatur enn 60 grader.

Jeg har tilogmed kokevasket (vasket på 90 grader) truser som har vært merket med 40 grader, og det har gått fint

Anonymous poster hash: 36393...179

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det så sprøtt at det står 40 grader på vaskeanvisningen til en god del truser!

Står det samme i mine merkeboksere. Trolig er det ansvarsfraskrivelse pga av kjip kvalitet?

Anonymous poster hash: 5a551...a9f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det så sprøtt at det står 40 grader på vaskeanvisningen til en god del truser!

Det sprøeste er nok at vi forbrukere kjøper truser/undertøy som bare kan vaskes på 40 grader. Hadde forbrukerne ikke kjøpt dette, butikkene ikke fått soglt denne typennundertøy, så hadde de måttet merke annerledes.

Bher og topper kan du vaske på 40 grader.

Husk og at det er en fordel å vaske tøy sommbsre kan vaskes på lave temperaturer ofte og før det blir godt skittent av smuss og lukt.

Anonymous poster hash: 362de...cd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vasker undertøy et par ganger i uka. Jeg vasker ikke håndklær og sengetøy så ofte. Må kjøpe inn massevis av nye truser så jeg har til tre uker da. Men nå er jeg 36 og vasker på samme måte som min mor. 40 grader og skiller lyst og mørkt. Har aldri hatt problemer.

Anonymous poster hash: 403f0...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fint undertøy tåler ikke å vaskes på 60 grader eller mer, da kan man like gjerne kaste det etter en gangs bruk. Da må man kjøpe stygge bomullstruser da... Jeg har fine blonde- og silkertuser. Vasker det på 30 og 40 grader, kaster tort sett alle trusene mine en gang i året uansett.

Anonymous poster hash: 02579...d43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fint undertøy tåler ikke å vaskes på 60 grader eller mer, da kan man like gjerne kaste det etter en gangs bruk. Da må man kjøpe stygge bomullstruser da... Jeg har fine blonde- og silkertuser. Vasker det på 30 og 40 grader, kaster tort sett alle trusene mine en gang i året uansett.

Anonymous poster hash: 02579...d43

Eh, javel?

Jeg har masse fint undertøy. Masse blondetruser fra både dyre og billige butikker. Har alltid vasket dem på 60 grader (lavere enn det kunne ikke falt meg inn), og de er like hele. De fleste er for øvrig minst 1 år gammel.

Anonymous poster hash: 440b6...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er sterilt undertøy må man nok opp i høyere grader enn 60. 

 

Ellers tviler jeg på at det er så stor forskjell på mengden bakterier på tøy som er vasket på 40 og 60 grader hvis vi snakker om vanlig undertøy som er brukt en dag av en normalt hygienisk person.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg vasker som regel undertøy på 60, og det fungerer fint. Av og til blir det med en truse eller 2 i 40-vasken, dersom det er plass, fargen stemmer, og jeg ikke har mer undertøy som trenger vask. Min erfaring er at det går helt fint å vaske det på lav temperatur en gang i blant, men at det hovedsakelig bør vaskes på 60.

 

"Finundertøy" bruker jeg veldig sjeldent, og de få "fintrusene" jeg har, vasker jeg på 40. De spares til fine anledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er sterilt undertøy må man nok opp i høyere grader enn 60. 

 

Ellers tviler jeg på at det er så stor forskjell på mengden bakterier på tøy som er vasket på 40 og 60 grader hvis vi snakker om vanlig undertøy som er brukt en dag av en normalt hygienisk person.

Tarmbakterier og midd fra sengen dør ved vasking på 60 grader. Ved lavere temperatur får særlig tarmbakteriene anledning til å vokse og formere seg både i undertøyet og i vaskemaskinen. Hvorfor tror dere vaskemaskiner anbefales å kjøre kokevask på minst en gang pr. Måned? Hvorfor lukter enkelte vaskemaskiner skrekk og gru?

Anonymous poster hash: 362de...cd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg vasker truser og nylonstrømper/bukser på 40 grader og syns det virker rent og fint

At du syns trusene virker ren og fin betyr ikke at de faktisk er rene.

Anonymous poster hash: 440b6...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du syns trusene virker ren og fin betyr ikke at de faktisk er rene.

Anonymous poster hash: 440b6...8e6

Det har du rett i. Mitt undertøy går på 60 graders vask til vanlig, + 90 graders vask en gang i blant

Anonymous poster hash: 36393...179

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

At du syns trusene virker ren og fin betyr ikke at de faktisk er rene. Anonymous poster hash: 440b6...8e6

så lenge dem lukter og ser rene ut er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det

 

Truser, sengetøy og håndklær på 60

BH-er, sokker, andre klær på 40



Anonymous poster hash: 4e6ba...327
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...