Gå til innhold

Stoler du på ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

 

Ikke-religiøse har jo bare andre mennesker å forholde seg til, de kan lyve og tro at de slipper unna med det.

 

Sier ikke at alle ikke-religiøse er umoralske, men føler fortsatt at jeg ikke kan stole på dem. 

 

Blir litt som en inhabil dommer, han kan jo dømme riktig, men jeg hadde ikke turt å stole på han.

Jeg skjønner hvordan du tenker. Dersom det kun er de sosiale interaksjonene som fungerer som sperrer, så er det mindre sperrer enn om du også må svare for Gud.

 

Kan det tenkes at du overser hvor viktig handlingsmønsteret en selv har er for å skape identitet, og at handlinger som strider mot det en er komfortabel med, kan skape identitetskrise?

 

Jeg tror typen personlighet er viktigere, og så kommer begrunnelsen i andre linje. Det samme ser vi for dere religiøse, klarer å plukke og velge fritt fra bøker og meninger for å rettferdiggjøre en teologi som passer slik dere ønsker å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du forklare hvorfor du ikke kan stole på folk som har innrettet livet sitt etter en bok du ikke stoler på?

Det skjønner jeg også. Det er mengden arkaisk tankegods i boka, og hvordan den krasjer med rådende moraloppfatninger, som gjør at når man velger å tro på, og like Gud ut ifra den, så signaliserer man at man har en sperre for å reagere på menneskelig moral og prioriterer den religiøse sfæren.

 

Det er litt det samme som en AKP-ML er som sier: jeg liker deg veldig godt, men om det blir revolusjon, kan det tenkes jeg må drepe deg for samfunnets beste.

 

Sånne stoler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på personen, men har av erfaring større tillit til religiøse enn humanister. Det gjelder egentlig alle religioner, det er noe uggent med humanister som setter seg og sin art som universets navle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på personen, men har av erfaring større tillit til religiøse enn humanister. Det gjelder egentlig alle religioner, det er noe uggent med humanister som setter seg og sin art som universets navle.

Noe de forskjellige utvalgte folkene IKKE gjør, mener du? De som mener at vi er alene i universet, og at menneskene er satt til å herske over alt og alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg lar ikke den religiøse overbevisningen til en person avgjøre om den er til å stole på eller ei. Det kommer an på personen.

 

Ja, de som tror, tror at Gud ser alt. Men de kan jo bare be om tilgivelse så er alt bra igjen (liksom)



Anonymous poster hash: dd0bb...fef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår folk er redde for ikke-kristne. Hvor mange døde ikke under kommunismen/nazismen? Til de som sier at det aldri kan skje i Norge så bør man tenke over hva abort egentlig er.

Anonymous poster hash: f2586...831

Nazismen var katolsk.... Abort er abort.. Et barn vet ikke at det er et barn før rundt 2års alderen. Nei jeg mener ikke at abort frem til 2års alderen er greit, men hvis abort blir gjort når det er vanlig så er det ingen som kan si verken eller utenom moren. Ja det skulle bli et barn men det er det allikevel ikke i de ukene abort kan gjennomføres. Det som skulle bli et barn ville ikke visst om dette uansett.

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nazismen var katolsk.... Abort er abort.. Et barn vet ikke at det er et barn før rundt 2års alderen. Nei jeg mener ikke at abort frem til 2års alderen er greit, men hvis abort blir gjort når det er vanlig så er det ingen som kan si verken eller utenom moren. Ja det skulle bli et barn men det er det allikevel ikke i de ukene abort kan gjennomføres. Det som skulle bli et barn ville ikke visst om dette uansett. Anonymous poster hash: 36714...2b0

Nazismen var ikke katolsk. Det er en ondsinnet løgn.

Nazismen vokste frem i et land som var og er hovedsaklig katolsk, og Hitler påberopte seg et kristent verdensbilde, men å si at nazismen er katolsk er fortsatt en grov løgn.

Kirken var unnfallende i den perioden. Det har den bedt om unnskyldning for. Men hverken varikanet eller resten av kirken tok noe politisk standpunkt.

Det fantes forøvrig en masse protestanter som var nazister.

Anonymous poster hash: b9ef0...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...