Gå til innhold

Er du kristen?


Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Jeg er langt i fra religiøs, men kan respektere at andre er det. Jeg hadde derimot aldri kunnet vært sammen med en som er religiøs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen men bibelen har jo noen greie leveregler å følge. Ser på den som et eventyr, that's it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Jeg er ikke kristen.

Er ikke religiøs

Jeg synes at bibelen har noen interessante historier. Men for å være ærlig så er historiene i Bhagavadgita og andre hinduistiske skrifter bedre og mer interessante en historiene i biblelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i et hjem med kristne verdier. Gikk på søndagsskole lengre enn prestesønnen i nærmiljøet. Har prøvd å holde et anstendig liv. Fikk god kontakt med andre i en menighet og hadde det flott i lang tid med mange fine opplevelser og fellesskap. Men jeg klarte ikke lenger å være i miljøet da jeg var plaget med sosial angst. Oppdaget også at jeg ble mistenkt for å være homse siden jeg ikke hadde meg kjæreste og det bare forverret situasjonen for meg. Innså at jeg ikke ville få en kjæreste her selv om jeg var uerfaren med sex. Går bare i kirken når jeg er nødt, men respekterer alle som følger den kristne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg ikke og mener vel strengt tatt at ingen som forstår et minimum av fysikk/kjemi etc kan ha en religiøs tro. Men jeg respekterer når voksne mennesker har en tro som ikke skader andre. Men har overhode ingen respekt for de som mener at barna sine er født med en eller annen religion. Barn er ikke født religiøse! Om de selv velger en religion eller ikke etter å ha blitt oppdratt til å ta et selvstengnvalg er en annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er jeg ikke og mener vel strengt tatt at ingen som forstår et minimum av fysikk/kjemi etc kan ha en religiøs tro. Men jeg respekterer når voksne mennesker har en tro som ikke skader andre. Men har overhode ingen respekt for de som mener at barna sine er født med en eller annen religion. Barn er ikke født religiøse! Om de selv velger en religion eller ikke etter å ha blitt oppdratt til å ta et selvstengnvalg er en annen sak.

Bibelen uttaler seg vel ikke noe videre om verken fysikk, kjemi eller biologi.

Jeg kjenner både fysikere, kjemikere og leger med sterk kristentro. Det er ikke i konflikt med faget.

Dette er et vikarierende motiv fra ateister som ikke vet hva de snakker om, og tror at alle troende er fanatikere med bokstavelig bibeltro uten tvil eller spørsmål.

Anonymous poster hash: c47ff...5ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vært det men det har en tendens til å ta fyr hver gang jeg setter fot i en kirke så..



Anonymous poster hash: 4c922...dd4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner både fysikere, kjemikere og leger med sterk kristentro. Det er ikke i konflikt med faget.

Dette er et vikarierende motiv fra ateister som ikke vet hva de snakker om, og tror at alle troende er fanatikere med bokstavelig bibeltro uten tvil eller spørsmål.Anonymous poster hash: c47ff...5ff

Jeg tro ikke alle troende er fanatikere. Hvor fikk du det fra? At du mener å kjenne fysikere, kjemikere og leger med sterk kristentro uten at dette skal være i konflikt med faget viser hvor liten forståelse du har når det kommer til både logisk tenkning og muligheten for nevnte personer å utøve sitt yrke på en profesjonell og uavhengig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du det som står i bibelen?

Du stiller to ulike spørsmål. Jeg er kristen, men følger ikke alt i Bibelen. Jeg prøver å leve etter hovedprinsippene i det nye testamente.

Anonymous poster hash: 2856a...c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa

Du stiller to ulike spørsmål. Jeg er kristen, men følger ikke alt i Bibelen. Jeg prøver å leve etter hovedprinsippene i det nye testamente.

Anonymous poster hash: 2856a...c13

Men, hvis du skal kalle deg selv kristen, burde du ikke da følge alt som står i Bibelen? Hvis du bare følger det gode som er i bibelen, så kan du vel heller følge din egen moralitet istedenfor en religion, når du egentlig ikke følger det du burde følge som kristen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis du skal kalle deg selv kristen, burde du ikke da følge alt som står i Bibelen? Hvis du bare følger det gode som er i bibelen, så kan du vel heller følge din egen moralitet istedenfor en religion, når du egentlig ikke følger det du burde følge som kristen, eller?

Derfor kaller ikke jeg meg kristen, selv om jeg tror på Gud.

Jeg er oppvokst i kristen familie, bedehus, kirka, yngres, kor, ungdomsklubber, gått på kristne skoler osv., men definerer ikke min tro og meg som kristen.

Anonymous poster hash: 08fef...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Derfor kaller ikke jeg meg kristen, selv om jeg tror på Gud.

Jeg er oppvokst i kristen familie, bedehus, kirka, yngres, kor, ungdomsklubber, gått på kristne skoler osv., men definerer ikke min tro og meg som kristen.

Anonymous poster hash: 08fef...b10

Men du sa jo at du var kristen i ditt første svar? Enten er du jo kristen, eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er kristen, men jeg er den type som går i kirken på 1. juledag og ellers lever som "alle andre".

Men, hvis du skal kalle deg selv kristen, burde du ikke da følge alt som står i Bibelen?
Man kan forholde seg til deler i Bibelen som man forholder seg til verden slik den er i dag. For eksempel viser Mosebøkene en rekke regler man i dag overhodet ikke følger-dvs noen religioner som til tider islam gjør det og noen ekstremister innen kristendommen; dødsstraff for homofili og blasfemi for eksempel. Ellers, hvis man fordømmer mennesker pga troen deres da synes jeg man skal gå i seg selv, noe sikkert muslimer kan si seg enig i nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sa jo at du var kristen i ditt første svar? Enten er du jo kristen, eller ikke

Jeg er ikke samme AB som den du siterte først. Men jeg siterte deg fordi jeg hadde et svar til det du skrev.

Anonymous poster hash: 08fef...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis du skal kalle deg selv kristen, burde du ikke da følge alt som står i Bibelen? Hvis du bare følger det gode som er i bibelen, så kan du vel heller følge din egen moralitet istedenfor en religion, når du egentlig ikke følger det du burde følge som kristen, eller?

Jeg vet dette kan være vanskelig å forstå for mange, men kristne kan tenke selv, og vi tror ikke vi er perfekte. Ingen mennesker klarer følge alt man burde følge.

Anonymous poster hash: 2856a...c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har et veldig ambivalent forhold til religion. Det meste av slekta mi er ateister, men mine foreldre var pinsevenner. Mamma var egentlig ganske "radikal" og var fast på Oslo Kristne Senter.

Jeg var aktiv i pinsemenighet som ungdom, men stort sett anser jeg meg selv som ikke-troende og forholder meg til vitenskap. Før jeg brått føler at barnetroen kommer tilbake til meg, ofte i vanskelige tider. Jeg fikk blodpropp i lungene i fjor og ble redd for å dø. Da hjalp det å be.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...