Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Når barna skal konfirmeres, hvor mye får de bestemme?

Får de bestemme hvem som skal komme, hvem som ikke skal komme, borgelig eller kristen, hva maten skal være, hvilke klær de skal ha også videre?

Hvis din unge vil ha pizza (enten til alle eller kun seg selv) Får de det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes konfirmantens ønsker skal bli hørt, både i forhold til mat og hvem som skal komme. Imidlertid er det vel foreldrene som inviterer som må rettlede konfirmanten i skikk og bruk og tradisjoner sånn at det ikke blir helt feil. Greit at en konfirmant ønsker seg Grandiosapizza men foreldrene må da få lov å si at nei, du kan få koldtbord eller tapas el.l. Det samme med innbydelser, man må skjele litt på hva som er vanlig og ikke gjøre forskjell på tanter og onkler på den ene eller andre siden. Det er nå det jeg mener. Foreldrene vil kanskje også invitere ett vennepar av seg også som ikke konfirmanten tenker på og da må de få lov til det. Det er tross alt ikke konfirmanten som betaler gildet og da mener jeg det er greit at de blir hørt og får være med på råd men at det er mor/far som til syvende og sist har siste ordet.

Jeg mener også at det er konfirmanten selv HELT og HOLDENT som bestemmer sin trosretning/livssyn.

Endret av Frk Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

15-åringer har en lovfestet rett til å velge sitt eget livssyn, så det er ikke et spørsmål en gang.

Når det gjelder de andre tingene mener jeg h*n bør ha stor innflytelse, men selvsagt innen rimelighetens grenser.

Hva hvis det er en person i slekten som konfirmanten overhodet ikke kommer overens med, men som det vanligvis ville være naturlig å invitere? Må innrøme at jeg er litt i tvil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Her i huset får konfirmanten bestemme ganske mye.

De bestemmer selvfølgelig om de vil konfirmeres i det hele tatt. Og når de har bestemt seg for det, bestemmer de om den skal være kristen eller borgelig.

Har tre barn og det ser ut som det blir en av hver :ler:

Vi ahr diskutert oss frem til hva som er festmat og hva som er hverdagsmat, og han er helt enig i at vi ikke kan servere pizza på en slik dag. Det blir koldtbord, og han får velge en god del av maten. Men vi tar ikke bare hensyn til han, for det er ikke bare han som skal spise maten. Vi velger også ut mat vi tror andre vil like, og det er han enig i selvfølgelig.

Han får bestemme klærne sine selv, så det blir spennende å se hva det blir :ler: Regner med han ender opp med en stilig dress, om han ikke plutselig forandrer mening. Tiden vil vise.

Han bestemmer selvfølgelig hvem som skal komme, og han vet også at noen er selvskrevne gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til konfirmant

Min konfirmant bestemmer alt innenfor gitte romslige rammer.

Jeg har lagt fram alternativer på hva som er gjennomførbart innenfor de begrensingene vi har (plass, økonomi, spesielle hensyn), og så har konfirmanten selv hatt det siste ordet.

Gjestelisten: Vi har samarbeidet om den.

Jeg har satt opp hvor mange gjester vi kan be, og hvem jeg mener er "obligatoriske" gjester, utover dette har konfirmanten selv satt opp gjestelisten.

I vårt tilfelle har konfirmanten valgt å utelate en av de "obligatoriske" gjestene, noe jeg godtok etter å ha hørt begrunnelsen.

Kirkelig eller borgelig: bestemt av konfirmanten. Det eneste jeg krevde var at konfirmanten selv skulle være bevisst på hvorfor h*n valgte akkurat det alternativet.

Mat: Helt og holdent opp til konfirmanten hva h*n ønsker, men kan ikke stille krav om at dette er det eneste som blir servert dersom det er spesielt/uradisjonellt.

Hadde konfirmanten ønsket pizza hadde h*n skullet få det, men da hadde jeg nok arrangert det slik at pizza ble en del av en buffét.

Klær: selvvalgt innenfor visse rammer. Litt ekstra pent/pyntet, men ikke nødvendigvis dress/bunad.

Bord/dekorasjoner: Farger, blomster osv har konfirmanten valgt selv, men jeg har bidratt med råd og tips.

Dette er konfirmantens dag, og konfirmanten har det avgjørende ordet, mens vi har vetorett på enkelte områder dersom ønskene går over alle støvleskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Om det er en borgelig eller kristen konfirmasjon så mener jeg at dette må konfirmanten helt alene bestemme. Ikke tradisjon, kristne eller ikke kristne besteforeldre osv. Konfirmasjon er et personlig valg og jeg ga ungene mine et fritt valg uten særlig påvirkning.

Konfirmanten hadde ønsker vedr gjestelista, men jeg hadde det siste ordet pga plassmangel samt hvem man absolutt burde be. Ingen konflikt her.

Vedr. maten så hadde han intet å si. Nå hadde vi koldtbord og jeg sørget for at konfirmanten også hadde noe han ville spise. Det skal være litt høytidelig så da er ikke pizza aktuelt. Samtidig er det viktig at maten er ok for gjestene. Hadde jeg hatt full middag så hadde jeg nok tatt konfirmanten på råd slik at han fikk noe han ønsket og likte.

Tok ham med på pynting av bordet, men det ble mer som at jeg foreslo og han sa ok. Var vel ikke det han hadde mest peiling og ønsker om.

Han fikk selv være med på å bestemme dress, skjorte, sko og slips. Det synes jeg egentlig er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ble konfirmert, så valgte jeg selv om jeg ville konfirmere meg kristlig eller borglig...

jeg og foreldrene mine bestemte sammen hvem som skulle komme, men jeg hadde størst bestemmelsesrett i den saken...

når det gjaldt maten, så kom mamma med noen forslag... og jeg valgte da koltbord...

jeg bestemte hva jeg skulle ha på meg, og var med på å bestemme borplasseringene og pynting av bord, rom og innbydelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest konfirmanten

Jeg skal konfirmere meg om bare et par måneder, og skal feire med søskenbarnet mitt som da er gutt(og jeg er jente). Foreldrene mine var veldig klare på at jeg måtte få velge selv om jeg ville feire humanistisk eller kristelig.

Når det kommer til konfirmasjonsfesten, føler jeg derimot at jeg ikke får ta så mye del:(

Søskenbarnet mitt sin mamma har jo forsåvidt sin del av avgjørelsen, og det er greit, fordi han ikke bryr seg noe særlig om hvordan det er. Jeg som jente, vil være med å bestemme slikt. Da de skulle ordne med gjestene virket det ikke som en selvfølge at jeg skulle være med, og heller ikke med kakelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest konfirmanten

Og de bestilte mat uten engang å spørre hvordan vi ville ha det. Innbydelser/bordkort/takkekort kunne vært morsomt å lage, men det var det ingen som ofret en tanke å spørre meg om før de bestemte.

Farger til konfirmasjonen prøvde jeg å ha noen innspill på, men de var litt uenige. Da jeg foreslo to farger jeg gjerne ville ha, byttet de ut den ene, og tok den andre noen toner lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestegjest

Mine barn fikk velge, men var klar over om at de valgte en kirkelig konfirmasjon ville det ikke bli fest.

Fargetema, pynt og blomster har de valgt selv innenfor økonomiske rammer selvsagt.

Mat ble bestemt i felleskap, de valgte Tapas og jeg supplerte med tapasretter de ikke likte men som jeg vet andre liker.

Om de ville hatt Pizza hadde jeg nok ikke sagt ja, det spises flere ganger i måneden og blir "hverdagsmat" i i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk velge, men var klar over om at de valgte en kirkelig konfirmasjon ville det ikke bli fest.

Fargetema, pynt og blomster har de valgt selv innenfor økonomiske rammer selvsagt.

Mat ble bestemt i felleskap, de valgte Tapas og jeg supplerte med tapasretter de ikke likte men som jeg vet andre liker.

Om de ville hatt Pizza hadde jeg nok ikke sagt ja, det spises flere ganger i måneden og blir "hverdagsmat" i i mine øyne.

Ikke fest hvis de velger kirkelig konfirmasjon? Og det mener du er å gi dem et fritt valg? :klo:

Anonym poster: af086c0e684295f7356897a11a56e212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde konfirmantjente ifjor. Hun konfirmerte seg kirkelig, men det var et valg hun selv tok. Fest ville det blitt uansett.

Klær til dagen har vært bestemt for lenge siden, da det i vår familie er vanlig med å få bunad til denne dagen.

Lokale bestemte faren og jeg, fargevalg, pynt og bordkort var hun med på å bestemme, likedan var hun med på å pynte dagen før konfirmasjonen.

Gjesteliste ble laget av oss foreldrene, men hun fikk invitere sine beste venninner som ikke ble konfirmert på samme dag.

Maten ble bestemt av oss voksne, men hun fikk komme med noen ønskeretter (koldtbord). Likedan ønsket hun seg noen bestemte kaker, men resten av utvalget var det vi som bestemte (og bakte..)

Hun la og føringen selv for festen, ved at hun ikke ønsket sanger eller så mange taler.

Alt i alt så ble det en vellykket konfirmasjon, og både konfirmanten selv og vi voksne var fornøyd!

Anonym poster: f90f920b5926579899757db5a77056ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fest hvis de velger kirkelig konfirmasjon? Og det mener du er å gi dem et fritt valg? :klo:

Anonym poster: af086c0e684295f7356897a11a56e212

Jag reagerar också på att festen bara erbjuds om de "väljer" kristen konfirmation.

Respekterar man sina barns livsval och livsåskådning bör en fest, inbjudan eller nivå på gaver avgöra eller vara något som de "utpressas" med. I mina ögon är ett aktivt val och reflektion kring livsåskådningen mycket mer värt än att följa strömmen eller det som förväntas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Jag reagerar också på att festen bara erbjuds om de "väljer" kristen konfirmation.

Respekterar man sina barns livsval och livsåskådning bör en fest, inbjudan eller nivå på gaver avgöra eller vara något som de "utpressas" med. I mina ögon är ett aktivt val och reflektion kring livsåskådningen mycket mer värt än att följa strömmen eller det som förväntas.

Her oppfattet jeg det motsatt, ingen fest ved kristen konfirmasjon. Høres rart ut for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, då läste jag slarvigt. Oavsett val så bör det vara lika.

Mina barn kommer inte få någon fest oavsett val - de kommer få en resa med mamma eller pappa till en storstad i stället. Konfirmation, humanistiskt läger eller ingenting, det spelar ingen roll. Jag vill att de ska välja utifrån sin tro och inte vara pressad av en fest eller förväntningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie inviteres søsken, besteforeldre, onkler, tanter, og søskenbarn med familie, så dette har ikke vært tema for diskusjon. Han bestemmer selv trosretning (ble borgerlig). Vi bestemmer maten sammen. Klær velger han selv. Pynting mener han jeg har best greie på, men vi diskuterer valgene underveis (jeg viser han ulike farger, pynt osv. Han kan ha hatt en mening på forhånd, men etter å ha sett ting i RL så kan han se at det ikke blir så fint likevel, og overlatt bestemmelsen til meg.). Om vår konfirmant hadde hatt et spesielt ønske (eksempelvis pizza), ville vi tatt hensyn til det, men vi hadde lagt opp til alternativ for andre. Dvs. hvis det var middag, ville vi tatt pizza som barnemeny. Hvis det var koldtbord, ville det vært en av flere retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...