Gå til innhold

Pengegave i bryllup


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Men nå var ikke spørsmålet hav vi forventer å få selv men hva vi ville gitt i gave selv!

Jeg bryr meg overhode ikke om hva vi får i gaver,vi gifter oss selvfølgelig av helt andre grunner :)

Vi har tydeligvis forskjellig syn på dette, og det er vel helt greit :) (Sikter ikke bare til deg)

Jepp, vi er nok gankse enige på detta FrøkenEnnå :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører hva dere sire og skjønner at dere ikke forventer store eller dyre gaver.

Det jeg (og andre) ikke skjønner er at hvis dere "blåser i gavene" og er enige m oss i at det viktigst re at folkkommer og koser seg - hvorfor tenker dere ikke det samme om dere er gjester? Hvorfor kan ikke dere som gjester kjøpe en liten gave? Brudeparet som ba dere tenker vel ikke noe annerledes enn dere?

Det jeg prøver å forstå er hvorfor dere setter andre regler for hva dere føler dere vil/må gi som gave når dere er gjester enn edre setter for de som er gjester i deres bryllup....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Jeg hører hva dere sire og skjønner at dere ikke forventer store eller dyre gaver.

Det jeg (og andre) ikke skjønner er at hvis dere "blåser i gavene" og er enige m oss i at det viktigst re at folkkommer og koser seg - hvorfor tenker dere ikke det samme om dere er gjester? Hvorfor kan ikke dere som gjester kjøpe en liten gave? Brudeparet som ba dere tenker vel ikke noe annerledes enn dere?

Det jeg prøver å forstå er hvorfor dere setter andre regler for hva dere føler dere vil/må gi som gave når dere er gjester enn edre setter for de som er gjester i deres bryllup....

Hva er egentlig problemet? Du setter da ikke akkurat samme krav til alle andre som du gjør til deg selv, gjør du vel? Hvis du trener/begynner å trene så ser vel ikke du ned på alle som ikke gjør det? Hvis du kjøper deg selv en dyr bukse, så synes du vel ikke automatisk at de som ikke gjør det gjør noe galt?

Skjønner ikke hvorfor vi diskuterer dette engang, har jo ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre :overrasket:

Endret av Pia 30.08.08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært fornøyd med å få en kaffekopp, men jeg hadde følt meg temmelig dum om det var jeg selv som kjøpte bare en kaffekopp.

Når man har reist halve landet rundt og i tillegg må bo på hotell - og er nyutdannet eller student, synes jeg ikke det er spesielt gnient å gi gave for rundt 300 kr pr pers, avhengig av hvor nær man er brudeparet (jeg ville gitt mer til nær familie, og de nærmeste vennene). Virker som noen ikke tenker på hvor lang reisevei enkelte av gjestene har. Jeg har ved etpar anledninger brukt 3-4 000 på å komme meg til og fra bryllupet. I de bryllupene jeg har vært har brudeparet presisert at det viktigste er at man kommer, ikke at man har med gave. Dessuten har jeg skjønt det sånn at en av grunnene til at man ønsker seg serviser o.l i mange deler, er at gjestene kan velge hvor mye de vil eller kan legge i gaven, om man vil kjøpe suppeterrin eller et sett med glass, en god kjøkkenkniv e.l

Et tips om man føler man gir "for lite" er å høre om noen vil spleise, hvis man kjenner flere av gjestene som er i liknende situasjon. I et bryllup jeg var, hvor vi var veldig mange inviterte venner, spleiset de fleste av oss på én ting - som kom opp i nærmere 30 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frances

Jeg forstår heller ikke logikken, om jeg skal være ærlig. Det virker litt lite troverdig å påstå at man blir glad for enhver gave fordi "det ikke er gavene som er viktige, men at gjestene deler dagen med brudeparet", samtidig som man ikke vil gi en gave verdt 300 kroner fordi det er "smålig" eller fordi gaven da er "noe dilldall som brudeparet ikke trenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke logikken, om jeg skal være ærlig. Det virker litt lite troverdig å påstå at man blir glad for enhver gave fordi "det ikke er gavene som er viktige, men at gjestene deler dagen med brudeparet", samtidig som man ikke vil gi en gave verdt 300 kroner fordi det er "smålig" eller fordi gaven da er "noe dilldall som brudeparet ikke trenger".

Som Pia sier. Jeg stiller andre krav til meg selv enn hva jeg gjør til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Pia sier. Jeg stiller andre krav til meg selv enn hva jeg gjør til andre.

Så når du sier at en gave er "smålig", så er det ut fra et synspunkt som giver, ikke mottaker?

Om man har dårlig råd og derfor synes 300 kr er så langt man kan strekke seg, så skjønner jeg likevel ikke hvordan man som giver kan se på seg selv som smålig. For det er jo ikke derfor man gir en gave som ikke er så dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
Om man har dårlig råd og derfor synes 300 kr er så langt man kan strekke seg, så skjønner jeg likevel ikke hvordan man som giver kan se på seg selv som smålig. For det er jo ikke derfor man gir en gave som ikke er så dyr.

Hehe, nå ble jeg litt fristet til å anvende kunnskapen fra barndommens kristendomstimer, hvor fariseere som ga store pengesummer ble fremstilt som mindre gode enn den fattige kvinnen som ga en glassperle, hvilket var det eneste hun eide.

Jeg er helt enig med deg, Donpedro. Man må føle seg litt mismodig hvis man har dårlig råd og føler at brudeparet forventer mye mer enn man er i stand til å gi. Heldigvis har dette aldri vært en problemstilling for meg, da jeg kommer fra et miljø hvor de fleste har hatt dårlig økonomi i perioder. Og ingen har forventet seg (eller nødvendigvis fått) dyre gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville aldri gått i et bryllup som middagsgjester uten å gi gave for minst 500kr pr person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når du sier at en gave er "smålig", så er det ut fra et synspunkt som giver, ikke mottaker?

Om man har dårlig råd og derfor synes 300 kr er så langt man kan strekke seg, så skjønner jeg likevel ikke hvordan man som giver kan se på seg selv som smålig. For det er jo ikke derfor man gir en gave som ikke er så dyr.

Jeg ville følt meg smålig uansett om jeg hadde dårlig råd eller ikke. Nå er det ikke akkurat slik at bryllup er noe man får vite dagen før begivenheten, så å skrape sammen 500kr skulle jeg i hvert fall klart uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig her. Det er hyggelig å bli invitert i bryllup, for all del. Men om det forventes at jeg betaler middagen selv synes jeg faktisk det kan opplyses om det. Muligheten for at jeg da heller tar med min kjære ut på en bedre middag framfor å sitte fem timer til bords, synge grusomme allsanger og høre på middelmådige taler  er da rimelig stor. Jeg gir gave etter hva lommeboken tillater, uansett hva kuvertprisen måtte være....

:ler: Helt enig. Vi har vel gitt litt forskjellig, avnhengig av hvor nært vi står brudeparet. Stort sett har vi gitt rundt 500. Men skulle en av oss ha vært forlover, ville jeg nok strukket meg til rundt 1000. Den eneste anledningen hvor jeg ville gitt mer enn 1000 pr i dag, er til søsteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gjerrig å ikke gi minst 1000kr som par.

Argumentene med at man må kjøpe nye klær osv holder ikke, det er da helt opp til den enkelte om man vil ha nye klær eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
Argumentene med at man må kjøpe nye klær osv holder ikke, det er da helt opp til den enkelte om man vil ha nye klær eller ikke.

Det er så, men det er ikke opp til den enkelte om man har store utgifter til reise og opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så, men det er ikke opp til den enkelte om man har store utgifter til reise og opphold.

Det er klart, men dersom det er så dyrt å dra dit/overnatte så er det vel neppe 500 kr ekstra som velter lasset!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E
300kr som middagsgjest?  :overrasket:  Det dekker jo ikke engang hovedretten..

Så du mener at man skal betale for maten selv?

Jeg støtter dette. Vi har utrolig mye dilldall allerede, så hvis det er mulig ser jeg heller at folk går sammen om noe litt større. Det betyr ikke at vi bare ønsker oss kjmepedyre gaver, vi har mange ting som koster rundt 400 kr. Skjønner godt at det er mer enn kanskje noen kan gi, men da setter jeg pris på at de prøver å spleise med noen.

Det går ann å bytte ting vettu :) Og om folk kjøper ting fra en gaveliste, som koster rundt 50kr, så er det jo noe brudeparet ønsker.

Veldig enig med både deg og *Emma* .

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal betale for maten selv?

Vel det er jo vanlig folkesikk å gi gave for en sum som i det minste ligner den brudeparet har som utgift pr gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frances
Vel det er jo vanlig folkesikk å gi gave for en sum som i det minste ligner den brudeparet har som utgift pr gjest.

Den skikken har jeg faktisk ikke hørt om. Skal en familie på 5 gi gave verdt nærmere 5000 da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig skikk og bruk å gi gave til ca kuvertpris. Det betyr ikke at man skal drive og spekulere i hvor mye kuvertprisen blir, men i 99% av tilfellene koster det i hvert fall mer enn 300kr til sammen med velkomstdrink, forrett, hovedrett, dessert, kaffe, kaker, avec, drikkevarer.

Jeg sier ikke at man skal betale hele gildet, men det er vanlig å gi ca kuvertpris. Da mener jeg at man bør legge seg på et sted mellom 500 og 1000kr, alt ettersom hvor nær man er og hvor mye man har råd til.

Er man forlover gir man vel gjerne litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skikken har jeg faktisk ikke hørt om. Skal en familie på 5 gi gave verdt nærmere 5000 da eller?

Hvis det er 5 voksne, så er det ikke borti natta. Men jeg synes personlig at det holder med 1000kr pr. par hvis man ikke er forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
Vel det er jo vanlig folkesikk å gi gave for en sum som i det minste ligner den brudeparet har som utgift pr gjest.

Det er vanlig skikk og bruk å gi gave til ca kuvertpris. Det betyr ikke at man skal drive og spekulere i hvor mye kuvertprisen blir, men i 99% av tilfellene koster det i hvert fall mer enn 300kr til sammen med velkomstdrink, forrett, hovedrett, dessert, kaffe, kaker, avec, drikkevarer.

Dette er helt fremmed for meg. Betyr det da at de som har enkle, uformelle bryllup skal få mye rimeligere gaver enn de som slår på stortromma og har kostbare bryllup? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...