Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Avokadomos med litt olje anbefales. Det er det vi kommer til å starte med neste uke også. Mange blander banan inn for å få den søtere og mer bredspekteret (den eldste likte imidlertid ikke det, her måtte vi ha litt timian eller oregano i for at han skulle spise).

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du fått tak i de klossene?

Jeg kjøpte klossene på den lokale barneutstyrsbutikken :P Men ser du får kjøpt dem på nettet. De har også nettbutikk (faktisk billigst også). Link: http://www.mamma-mia.no/sove/gyngebein/soveklosser/brio-gyngeben

Med disse har det vært en lek å få littla til å sove i senga si fra første natt. Bare vugger litt på senga i 5 min, og så sover hun :nigo:

Ang fast føde, så har hun smake på ALT. (ja til og med melkeprodukter, egg, fisk, nøtter m.m.). Men bare i små porsjoner av type "litt på fingen". Av måltider gir vi avokado/banan, søtpotet/morsmelk, potet/gulrot og grøt. Gir også noe smoothie. Dette får hun i isterning-porsjoner. Fremdeles på tilvenning.

Hun får også i ss leverpostei utblandet i morsmelk. Dette er veldig pop, og utrolig bra. Veldig viktig at barn får jernholdig mat så fort som mulig da de tærer på lageret de fikk som foster. Også viktig å få i seg B12. Dette får bare fra animalske matvarer, og forskning viser at veldig mange spedbarn har for lave verdier av nettopp denne typen vitamin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt lillemann litt eple de siste dagene, det har ikke falt helt i smak. Har gulrotmos og blomkålmos i fryseren, skal teste det om noen dager. Må bare prøve eple et par dager til først, kan jo hende han venner seg til smaken. Skal teste søtpotetmos også, har skjønt at det ofte er populært blant disse småtassene :)

Ellers har vi begynt på babysvømming, og lillemann digga det! Han elsker vann generelt, sitter og plasker vilt i badebalja si. I dag var jeg glad jeg ikke hadde tatt på meg undertøy engang etter å ha dusja, jeg var jo klissvåt selv etter at han hadde bada :fnise: Noen kommer til å bli kjempeskuffa når vi kommer hjem fra ferie og han ikke kan bade i basseng hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt lillemann litt eple de siste dagene, det har ikke falt helt i smak. Har gulrotmos og blomkålmos i fryseren, skal teste det om noen dager. Må bare prøve eple et par dager til først, kan jo hende han venner seg til smaken. Skal teste søtpotetmos også, har skjønt at det ofte er populært blant disse småtassene :)

Ellers har vi begynt på babysvømming, og lillemann digga det! Han elsker vann generelt, sitter og plasker vilt i badebalja si. I dag var jeg glad jeg ikke hadde tatt på meg undertøy engang etter å ha dusja, jeg var jo klissvåt selv etter at han hadde bada :fnise: Noen kommer til å bli kjempeskuffa når vi kommer hjem fra ferie og han ikke kan bade i basseng hver dag...

Her går søtpotet ned på høykant. Faktisk så godt at jeg måtte snike til meg mer enn en smakebit *knis*

Ellers har lillegull bestemt seg for å våkne kl 5 og nekter å sove igjen. Noe som fører til enda mer sutring enn til vanlig :( Begynner å bli utbrent nå, så i dag kjørte jeg henne til bestemoren for at hun kunne passe noen timer mens jeg fikk litt fri. Og der har hun visst vært blid som en sol hele tiden! Selv om hun nesten ikke har sovet noe og ikke ville spise noe. Begynner å helle mot at det ikke feiler henne noe, men at hun bare krever at det skjer noe nytt og spennende HELE tiden.

Legging i vugge blir bare skriking, og hun sovner ikke på puppen lenger heller, så nå går jeg rundt med henne i ergobabyen. Elsker ergoen, hadde ikke overlevd uten. Tenker at vi får bare tilpasse oss så hun får mest mulig søvn, og øve på rutiner og egen seng senere. Men jeg trenger å sove mer enn to-tre timer av gangen snart!!

Jaja, nok klaging fra meg for denne gang. Det er veldig gøy å ha baby når hun er blid. Og gleder meg til hun begynner å krabbe og sitte på egenhånd. Så koser vi oss med de små øyeblikkene imens ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også bestemt seg for at han bare kan sove i Ergobabyen på dagtid. Han skal hvertfall ikke bysses, da blir det bare hylgrining :sukk: Men omtrent halvparten av gangene sover han i senga vår (sovner med puppen i munnen), bare ikke om han blir litt overtrøtt. Litt misunnelig på de som har baby som sovner av seg selv :sjenert:

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også bestemt seg for at han bare kan sove i Ergobabyen på dagtid. Han skal hvertfall ikke bysses, da blir det bare hylgrining :sukk: Men omtrent halvparten av gangene sover han i senga vår (sovner med puppen i munnen), bare ikke om han blir litt overtrøtt. Litt misunnelig på de som har baby som sovner av seg selv :sjenert:

Jeg trodde faktisk ikke på at det (babyer som sovnet av seg selv) fantes, helt til jeg så en med egne øyne. Hun ble lagt nedi vogna og kost litt på kinnet, også sovna hun!!! (Vet ikke hvordan man lager sånne smileyer, men ansiktet mitt så nok akkurat ut som den smileyen som har haka langt nedi gulvet.) *misunnelig!!!*

Endret av MarenogAron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gleder meg også til mer enn to-tre timer sammenhengende søvn. Lei av å høre om superbabyer som sover 13 timer i strekk jeg. De hører jeg om fra alle kanter... :roll::Gjesp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her er blitt fire mnd og var 64,5 cm og rett over 6700g på kontrollen :)

Hun har virkelig fått dreisen på rullinga nå og er over på magen med engang hun blir lagt på gulvet!

Hun sover to dupper om dagen, i vogna.. Jeg triller noen runder på gårdsplassen å da sovner hun. Hun legger seg rundt ni på kvelden, og jeg lurer også på hvordan man skal få de til å sovne selv.. Hvis jeg legger henne å går ut av rommet blir det turning og hyling, så jeg sitter vedsiden av henne å stryker over panna eller vugger litt på henne til hun sovner, men en eller annen gang må hun jo lære å sovne av seg selv?

Når hun først har sovnet så sover hun stortsett til vekkerklokka til pappaen ringer, da får hun mat å så sover vi ett par timer til :) (sorry, nok en sovebaby ;) )

Ellers så skal vi begynne med litt grøt nå, så det blir spennende å se om hun liker det, Evt om hun får vondt i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det 5 måneder siden vesla kom til verden. Hun er en skikkelig go`jente^_^ Smiler og er blid, ofte til totalt fremmede. Hun liker å leke, klarer å rulle på magen, men ikke like flink til å rulle tilbake på rygg. Om ikke mamma og pappa kommer og hjelper, så blir hun sinna. Soving for lenge av gangen er tydeligvis ganske kjedelig, det blir maks 5 timer i slengen. Heldigvis er pupp alt som skal til for at hun skal sove ett par timer til. På natta ihvertfall. På dagen er soving litt mer knot, ikke alltid at soving er så fristende... Heldigvis sovner hun ganske greit når vi kjører eller triller.

På kvelden spiser hun gjerne en grøt laget av litt banan, en spiseskje Holle økologisk hirsegrøt, en spiseskje Hipp Økologisk risgrøt, ispedd bittelitt MM og D-vitamin dråper. Som stort sett blir spist. Noen kvelder så er det bare pupp som duger.

Ellers så har behandling hos manuellterapaut ført frem siden hun nå mer og mer snur hodet til høyre. Før var dette tydelig ubehagelig og det har ført til at hun kun sover med venstre siden av hode ned som har resultert i en skeiv hodeform. Har faktisk fått innkalling i barneklinikken slik at de kan ta det i nærmere øyesyn. Sist vi var der snakket de om en hjelm av noe slag... Høres knotete ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... Da tar litla eeendelig flaske. men bare av meg. Så det er jo lite vits :P

Dere som ammer (noen her som bare ammer og ikke gir noe annet? ), hvor mye melk gir dere per måltid? Nå som jeg har pumpet meg ser jeg at det ligger på ca 80 ml. Det er jo ikke så mye. vertfal ikke iforhold til de som får MME med 150ml ....

Hun er ikke sånn eldig intr i fast føde. Vil bare smake, ikke spise måltider enda. Så regner med hun er fornøyd. Syntes bare det var så veeldig stor forskjell bare :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... Da tar litla eeendelig flaske. men bare av meg. Så det er jo lite vits :P

Dere som ammer (noen her som bare ammer og ikke gir noe annet? ), hvor mye melk gir dere per måltid? Nå som jeg har pumpet meg ser jeg at det ligger på ca 80 ml. Det er jo ikke så mye. vertfal ikke iforhold til de som får MME med 150ml ....

Hun er ikke sånn eldig intr i fast føde. Vil bare smake, ikke spise måltider enda. Så regner med hun er fornøyd. Syntes bare det var så veeldig stor forskjell bare :klo:

Jeg har begynt med to små måltider pr dag og har heller ikke flaskematet, men prøver meg på et svar likevel.

De gangene jeg har pumpet meg har jeg hatt kjempespreng og steinhard pupp. Da har jeg fått ut ca 70-90 ml. Hvis vesla får så full pupp klarer hun ikke tømme halvparten en gang.

Prøver jeg å pumpe når det bare er tre timer siden hun spiste og den kjennes tom ut, så får jeg ut 10-15 ml hvis jeg er heldig. Likevel drypper det om jeg klemmer med fingrene, og

det er nok melk der til at ungen kan ligge og spise i 10 min og bli mett.

Jeg vet som sagt ikke hvor mange ml hun drikker, for hun liker dårlig flaske. Poenget er uansett at pumping er en dårlig måte å se hvor mye melk du har. Du får aldri pumpet ut alt, og barnemunnen er hundre ganger mer effektiv enn den beste pumpe. Så ikke vær bekymret for om du har lite melk (hvis du er det). Følger baby kurven sin og virker fornøyd, så har du nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... Da tar litla eeendelig flaske. men bare av meg. Så det er jo lite vits :P

Dere som ammer (noen her som bare ammer og ikke gir noe annet? ), hvor mye melk gir dere per måltid? Nå som jeg har pumpet meg ser jeg at det ligger på ca 80 ml. Det er jo ikke så mye. vertfal ikke iforhold til de som får MME med 150ml ....

Hun er ikke sånn eldig intr i fast føde. Vil bare smake, ikke spise måltider enda. Så regner med hun er fornøyd. Syntes bare det var så veeldig stor forskjell bare :klo:

Jeg tror aldri jeg har fått ut så mye når jeg har pumpet, maks 60ml.

Tingen er jo at man ammer oftere enn man gir MME. Vi supplerte med MME i starten og da gikk det lengre tid mellom hver gang hun spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja alt man bekymrer seg for... Hun virker alltid blid og glad. Drikker kjempefort, da snakker vi 2-3 min MAX før hu vil opp igjen. Følger fint kurven sin også, så hun får nok det hun trenger... Synes bare det er så rart at jeg aldri lengre har melkespreng og puppene føles så "løse".

Egentlig skal jeg kunne dette også, men merkelig hvordan hjernen kortslutter når det gjelder noen av dine egne :P

Jaja.. heldigvis så er det ikke så altfor lenge før alle sammen spiser både grøt, middag og skiver. Kjenner jeg gleder meg litt til det. Er et ganske stort ansvar å være matfatet til ett annet menneske. :bond:

Men takk til dere som har svart.. Det høres jo ganske likt ut som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får nesten ikke til å pumpe noen ting jeg. Men lillemann virker jo fornøyd (spiser relativt ofte da) og vil nesten ikke smake på fast føde. Puppene er stort sett aldri mer enn halvfulle, de er alltid myke og har gått ned en størrelse ( :( ). Gleder meg til han spiser fast føde, da er det litt lettere å følge med på hva han får i seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har jeg funnet roten til problemet. Jeg drakk altfor lite.. Jeg har vært veldig flink før, men nå har jeg glemt meg litt ut. Vært mye flinkere nå de siste dagene, og nå er det store som meloner (igjen). Pumpet lett ut 100ml på få min. Så nå senker skuldrene seg litt igjen..

Noen andre av barna som holder på å få tenner? Her er det full baluba hele dagen og jeg er drittlei.. Lillesøster var så enkel å legge. La hun bare i vogna og etter 3 min med litt vugging så sov hun søtt. Nå ligger hun å gråter leeeenge før hun sovner. Ofte må jeg ta henne opp å bysse eller gå med henne i bæreselen. Skikkelig dumt. Litt redd hun skal få en stygg vane også. Får håpe at det går over når tennene kommer gjennom. Heldigvis så sovner hun fort på kvelden (men det er jo forståelig når hun sover så lite på dagen) :vetikke:

Hva gjør dere med tannevondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lenge siden noen har postet noe her nå.

*dytter litt på tråden*

Ingen veldig store fremskritt her, hun har blitt flinkere til å rulle, klarer å holde seg opp på strake armer og øye\hånd koordinasjon er blitt mye bedre. Hun er kilen under føttene og liker beste å få ligge på matten på gulvet slik at hun kan bevege seg. Alt er spennende og skal tas på. Grøt er ikke like godt som det var, nå får jeg bare i henne noen skjeer hver kveld, uansett hva slags grøt jeg lager. Utrolig frustrerende... Må nok innføre ett måltid til for dagen. Det er nemlig slik at jeg skal tilbake i jobb fra slutten av Oktober, og selv om jeg pumper og fryser, så hadde det nok være ganske greit for gubben om han kunne gi henne grøt ett par ganger for dagen.

Hva gjør dere med tannevondt?

Ikke så mye foreløpig... Hun har noen ganger ubehag i munnen, og til nå har det holdt å gi henne vann på flaske, i verste fall går vi i seng litt tidlig da det ser ut til å plage henne mer når hun er trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...

Nå synes jeg det er lenge siden noen av oss har oppdatert. Går det bra med dere? Hvordan har de små det?

Her har Vesla fått to tenner. Skarpe som kniver. Det har gått veldig bra synes jeg, ingen våkenetter og stort sett blid. Hun liker å få sitte i stolen sin som har bord foran og kaste ned lekene sin på gulvet. For å se på at mamma og pappa plukker dem opp igjen er ganske fascinerende... Hun spiser grøt hver kveld og det meste går ned. Bare ikke avokado. Det kom opp igjen.

Er veldig spent på hvordan det blir når jeg skal tilbake i 50% stilling fra neste uke... Noen andre som har begynt i jobb igjen?

Ellers så ble det litt spennende igår når min svigerinne ringte og trengte skyss til kvinneklinikken... Så nå har Vesla fått en ny fetter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tenner her også :) Vesla er ikke like plaget av gulping og sure oppstøt lenger. Det hjelper veldig på humøret hennes :) Vanligvis våkner hun rundt seks. Skulle ønske at hun kunne sove litt lenger, men får ikke til å lære henne det..

Hun elsker alt hun får av mat og er kjempeflink til å tygge. Tul tider litt utålmodig om neste skje ikke kommer fort nok :D Får tre måltider med fast føde om dagen. Fruktmos, middag og grøt. Men er ikke særlig glad i vann, så jeg må fortsatt amme en del. Hun spiser 1-2 ganger ila natta.

Jeg har begynt å jobbe 40%. Skal øke til 60% snart. Er egentlig ganske godt å komme seg litt ut av huset og få litt "fri".

Vesla er veldig flink til å rulle over på magen, men ikke så flink til å komme over på ryggen igjen. Også blir hun veldig sint når lekene er utenfor rekkevidde, så jeg gleder meg til hun lærer å krype/krabbe.

Endret av MarenogAron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...