Gå til innhold

Du har blitt så tynn, greit å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått høre i det siste at jeg har blitt så tynn. Ikke fordi jeg har slanket meg fra feit til smekker, men fordi jeg har gått fra tynn til spinkel(vært syk, men det kunne ikke de vite). Er det noen som liker å høre slike kommentarer?

For meg er det som å kommentere rynker, grått hår, slitent ansikt, osv.



Anonymous poster hash: 42cb6...b52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke greit.

Skjønner ikke at folk ikke forstår at det er like ugreit å si "du er så tynn!" som å si "du er så feit!"

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit å si, men det er det ikke mange som skjønner. Får mye slike kommentarer selv og det er ikke noe gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en ting folk sier om de er bekymret? Du sier jo selv du har vært syk, så da ser man sikkert ikke så kjempe fresh ut etterpå, selv om man kanskje ikke liker å høre det. Tror jeg ville snudd på flisa og tenkt at om noen tillater seg en slik kommentar, ja, da må sykdommen virkelig ha tatt på slik at de ble bekymret. Er jo fint at folk er oppmerksom og ser om noe er galt. For meg er dette en sånn ting man kan tolke negativt om man vil, men man kan også velge å tolke det positivt:)



Anonymous poster hash: dcc67...3c1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så tynn du er blitt" sa de til meg. "Ups, kanskje jeg har spist for lite..." sa jeg.

Verre er det egentlig ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så tynn du er blitt" sa de til meg. "Ups, kanskje jeg har spist for lite..." sa jeg.

Verre er det egentlig ikke.

Tja. Hva hvis du hører den kommentaren 2-3 ganger daglig, selv om du ikke har gått en gram opp eller ned på flere år? Det er ganske sårende og irriterende når folk skal påpeke hvordan kroppen din ser ut hele tiden. Jeg skjønner godt at TS ikke liker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Hva hvis du hører den kommentaren 2-3 ganger daglig, selv om du ikke har gått en gram opp eller ned på flere år? Det er ganske sårende og irriterende når folk skal påpeke hvordan kroppen din ser ut hele tiden. Jeg skjønner godt at TS ikke liker det.

Å, men da er det noe annet. Da er jo folk kroppsfiksert.

(Jeg hadde jo faktisk blitt tynn.)

Om noen er kroppsfiksert, så er det i tilfelle dem som har et problem. Ikke kroppen din eller deg... Jeg hadde spurt dem hvorfor de var så opptatt av akkurat utseende og vekt.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hva hvis du hører den kommentaren 2-3 ganger daglig, selv om du ikke har gått en gram opp eller ned på flere år? Det er ganske sårende og irriterende når folk skal påpeke hvordan kroppen din ser ut hele tiden. Jeg skjønner godt at TS ikke liker det.

Luksusproblem.

Anonymous poster hash: 0e7a1...016

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, men da er det noe annet. Da er jo folk kroppsfiksert.

(Jeg hadde jo faktisk blitt tynn.)

Om noen er kroppsfiksert, så er det i tilfelle dem som har et problem. Ikke kroppen din eller deg...

Jeg er nok litt for personlig interessert i dette emnet siden jeg er så ufattelig lei av å få gransket kroppen min i tide og utide.

Du, som TS, hadde gått ned i vekt og da er det vel naturlig at folk spør eller påpeker det. Men synes fortsatt måten det blir lagt frem er så feil. Har man en venn som har lagt på seg så sier man ikke "Du har blitt så tykk."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for personlig interessert i dette emnet siden jeg er så ufattelig lei av å få gransket kroppen min i tide og utide.

Du, som TS, hadde gått ned i vekt og da er det vel naturlig at folk spør eller påpeker det. Men synes fortsatt måten det blir lagt frem er så feil. Har man en venn som har lagt på seg så sier man ikke "Du har blitt så tykk."

Nei, det er sant.

Det er legitimt å snakke til tynne folk, fordi det er attraktivt å være tynn.

Man kan jo spørre dem om de syns du bør legge på deg og hvorfor.

Eller så kan man gjøre som de som veier mere og smelle i dem: -Har du problemer med vekta mi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem.

Anonymous poster hash: 0e7a1...016

Nei, det er det ikke.

Det er veldig vanskelig for tynne folk å legge på seg.

Det er faktisk like vanskelig å legge på seg og bli der, som det er for overvektige å gå ned i vekt og bli der.

Man har IKKE et luksusproblem når man sliter med å holde sunn vekt. Uansett om det er den ene eller den andre veien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant.

Det er legitimt å snakke til tynne folk, fordi det er attraktivt å være tynn.

Man kan jo spørre dem om de syns du bør legge på deg og hvorfor.

Eller så kan man gjøre som de som veier mere og smelle i dem: -Har du problemer med vekta mi?

For min del så sier jeg bare at det er sånn jeg ser ut og alltid har gjort. Da er de som regel stille. :) Så det er ikke det største problemet, er bare kjipt å føle at man blir gransket. Nok kommentarer om at man er spinkel og mager gjør jo at man blir usikker på seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så sier jeg bare at det er sånn jeg ser ut og alltid har gjort. Da er de som regel stille. :) Så det er ikke det største problemet, er bare kjipt å føle at man blir gransket. Nok kommentarer om at man er spinkel og mager gjør jo at man blir usikker på seg selv.

Det er nettopp det man blir.

Plutselig finner man ut at man står på en badevekt og sjekker for å finne ut om folk har rett.

Man begynner å stresse med å ikke se tynn og mager ut. Man titter seg i speilet i profil for å se om magen er for tynn.

Så stresser man i butikken: Hva skal man velge til mat for å ikke bli tynn? Hvordan skal man unngå å bli full av fett, i stedet for muskler. Hva skal man spise til middagen? Hvordan planlegge ukesmenyen for å ikke bli tynnere og ikke få fett i stedet for muskler. Man kan bli helt maktesløs.

Og man stresser på treningsstudioet: Hvordan bør man trene?

Man stresser når man går rundt i byen: Ser man sykelig ut?

Alle sånne ting driver folk å fyller hodet ditt med.(Iallefall mitt.)

Vet ikke hvordan det er med jenter/kvinner, men for min del blir det altså stress med å ikke se undervektig ut og tiltrekke meg oppmerksomhet.

Dessuten blir jeg usikker på min egen vurderingsevne. Jeg trodde alt var ok med helsen, så sier folk jeg "har blitt tynn/ser tynn ut/ikke hadde tatt skade av å legge på meg" og andre sånne ting.

For kvinner er det jo viktig å se attraktiv ut, så det er sikkert ting dere legger ekstra merke til, som folk syns er negativt på en veldig tynn kvinnekropp. "Har jeg fine nok former/ser jeg stygg ut?" osv...

Men jeg tenker alltid på om jeg har mistet masse muskler og om jeg ikke klarer å se det selv, at kroppen ikke er sunn og sterk nok. Jeg lurer på om jeg ser pinglete og syk ut. Om jeg bør trene hardere, løpe mindre, hva jeg må spise osv.

Det er veldig stressende.

Så er det den greia med hva andre ser at man spiser.

Overvektige tør feks ikke ta en sjokolade, eller spise en kakebit, en is eller sånt.

Jeg tør ikke drikke vann. Jeg føler folk tror "han der greier ikke å få i seg sportsdrikk og melk, en gang..."

Hvis jeg tar svart kaffe uten mat til, føler jeg folk tenker at "Se der. Lever av røyk og kaffe, ja. Tar ikke vare på seg selv..."

Det er ikke hyggelig, fordi folk stresser deg, uten at de en gang er en del av ditt liv...

Jeg elsker rå gulrot. Jeg liker å gnage på dem. Så kommenterer folk "Jaha, der er du med kaninfôret ditt, igjen." Så sier de høyt "Kan noen gi han der en burger, eller, før han knekker på midten?!"

Eller de sier sjokolade, brødskive, eller noe annet.

Jeg er veldig glad i knekkebrød. Men man kan jo ikke spise det, når folk ler av at man spiser "kaninfôr" uten at det blir kommentert. "Spiser du i det hele tatt noe sånt som Grandis, eller går det i müsli, bønnespirer og økologisk hipstermat? Her! Ta en kebab!" (... :glare: Jeg ville ikke spist en kebab uten at det var sultkatastrofe og ingenting annet tilgjengelig. Pga bakteriene i kjøttet.)

I forhold til kvinner så tenker kanskje jeg mer på hva jeg burde spise enn hvordan jeg ser ut, og stresser veldig med det.

Folk maser om at jeg "spiser som ei jente." Noen ganger dytter de mere mat på tallerkenen min og ler seg i mellom (Kompiser dette, da. Det er ikke vondt ment.) De tenker på det som en spøk. Men det sliter på meg.

De ville aldri gjort det med en fet kompis, tror jeg. Tatt maten AV tallerkenen.

Men når vi feks er på et burgersted, eller spiser biff med bernaise, så strør noen ekstra pommesfrites fra sin posjon over mine. "Her, spis litt du også!" Så ler folk....

Edit: Dette ble kanskje litt rotete. Men det er sånn det føles, da.For meg.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man absolutt må nevne vekten til folk, så synes jeg det er bedre å spørre om de har gått ned i vekt, enn "du har blitt så tynn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt må nevne vekten til folk, så synes jeg det er bedre å spørre om de har gått ned i vekt, enn "du har blitt så tynn".

Nei, det er faktisk ikke det.

Det er når de spør om dette at man begynner å tvile på om man kan vurdere sånt selv.

"Har du gått ned i vekt?" Etterpå står man hjemme og veier seg... Folk som absolutt må si slike ting må nemlig tenke over at de stresser en person med sitt behov for å melde fra om at de er kroppsfiksert.

Men, som sagt først: Man kan jo spørre dem om det ser sånn ut. Hvis de sier ja, kan man spørre om, eller hvorfor, det er et problem for dem.

Hvis de svarer at det ikke er et problem, pleier jeg å si "Så fint."

Så håper jeg de lærer til en annen gang.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke det.

Det er når de spør om dette at man begynner å tvile på om man kan vurdere sånt selv.

"Har du gått ned i vekt?" Etterpå står man hjemme og veier seg... Folk som absolutt må si slike ting må nemlig tenke over at de stresser en person med sitt behov for å melde fra om at de er kroppsfiksert.

Men, som sagt først: Man kan jo spørre dem om det ser sånn ut. Hvis de sier ja, kan man spørre hvorfor det er et problem for dem.

jeg har vært undervektig så jeg vet hvordan det føles når noen spør om sånt. Jeg synes det er BEDRE, sa jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har vært undervektig så jeg vet hvordan det føles når noen spør om sånt. Jeg synes det er BEDRE, sa jeg.

Det er ikke noen grunn for å bli sint fordi noen ikke er enig med deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt må nevne vekten til folk, så synes jeg det er bedre å spørre om de har gått ned i vekt, enn "du har blitt så tynn".

Tja. Ville du ha gått bort til kollegaen som la på seg 5-6 kg i sommerferien og spurt "Si meg, har du lagt på deg, du?" Nei? Å stadig få kommentarer på vekten sin, enten man er tykk eller tynn kan oppleves som utrolig sårende.

Anonymous poster hash: 465c5...67a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Ville du ha gått bort til kollegaen som la på seg 5-6 kg i sommerferien og spurt "Si meg, har du lagt på deg, du?" Nei? Å stadig få kommentarer på vekten sin, enten man er tykk eller tynn kan oppleves som utrolig sårende. Anonymous poster hash: 465c5...67a

jeg ville overhodet ikke nevnt vekten til folk. Jeg nevnte bare hvordan jeg hadde synest det hadde vært best å bli spurt om slikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen grunn for å bli sint fordi noen ikke er enig med deg...

jeg er ikke sint, slutt å anta ting om meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...