Gå til innhold

Gi blod?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg som blodgiver for snart ett år siden. Da hadde jeg jernmangel, så jeg tok piller et par måneder. Ikke før nå nylig fikk jeg time for å gi blod.

Har vært igjennom påkjennende ting det siste året, immunforsvaret er svekket, og det er mulig jeg har jernmangel nå også.

Bør jeg la være å gi blod? Ser det står man ikke skal gi om man er "sliten og stresset". Jeg føler meg rimelig utslitt hele tiden egentlig, og føler meg urolig... Men jeg er jo istand til å gjøre praktiske ting, jeg fungerer sånn passe greit i hverdagen.

Er redd for at immunforsvaret blir enda mer svekket, eller at jeg blir svimmel og føler meg verre en stund etter jeg har gitt blod.

Har ikke tatt piller for jernmangel siden i fjor. Men har ved menstruasjon noen ganger følt meg svimmel osv.

Kan noen som har gitt blod, fortelle litt om hvordan det er?



Anonymous poster hash: 628af...8a7



Anonymous poster hash: 0056d...a3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være 100% frisk for å gi blod. Ikke bare for den som får blodet, men for din egen skyld også. Føler du deg ikke bra, ikke gi blod. Immunforsvaret ditt blir bedre ved å gi blod da det blir dannet nytt, friskt blod.



Anonymous poster hash: 2c368...c63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har også vært gjennom påkjenninger, og meldte meg som blodgiver (som et direkte resultat av det, for å "takke" helsevesenet for all hjelpa jeg fikk i en tøff tid).

Jeg har også lavt jernnivå, og pleier å få med meg jerntabletter fra blodgiversentralen etter hver gang jeg har gitt. Kjenner flere som får med seg jern derfra...

Første gang jeg ga, hadde jeg forventet å svime av. Jeg var så nervøs, og følte meg kjempeslapp, bare så vidt jeg kom meg inn gjennom døra, hehe. Men utrolig nok, etterpå følte jeg meg bedre. Sikkert mest psykisk, altså, men det ga et lite kick. Så jeg gruer meg ikke til neste gang i det hele tatt.



Anonymous poster hash: 59864...3c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke gi blod så lenge du føler deg syk. Dette med tanke på deg selv, og personen(e) som får blodet ditt transfundert. Immunforsvaret ditt blir ikke bedre ved å gi blod, som personen over her sier. Er du nervøs for selve blodgivningen er det en sak, men føler du deg generelt syk skal du ikke gi blod. Du sier du føler deg slapp og utslitt hele tiden. Da skal du ikke gi blod.

Siden du har hatt jernmangel kan det være du har fått det igjen. For å gi blod skal du ha en hemoglobin over 12,5. Dette vil måles ved eventuell tappingstime, eller ved måling hos fastlegen. Grunnen til dette er at om du har <12,5 i Hb trenger du det selv, og da - som noen sier kan du føle deg mer svimmel osv.

Det er enormt stränge krav til blodgivning. Dette må det være, både for å beskytte deg selv og for å beskytte pasientene som får blodet ditt. Det er trygt å både gi og få blod i Norge. Slik vil vi ha det, så om du føler deg syk skal du ikke gi blod. Avbestill timen og bestill ny time når du føler deg frisk igjen :-) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...