Gå til innhold

bytte fastlege, nekta å skrive ut journalen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare jeg som fikk min automatisk oversendt til min nye fastlege da jeg byttet?

Om din nye fastlege er ved et annet legesenter, er det et brudd på taushetsplikten. Det er du som bestemmer om din nye fastlege skal ha din gamle journal. Og da skal du aktivt be om det.

Anonymous poster hash: 32eda...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da bryter de Pasientrettighetsloven. Du har rett til innsyn i din egen journal. Utrolig at så mange legesekretærer ikke vet dette.Anonymous poster hash: 32eda...85f

Helsesekretærer, sykepleiere og bioinginører jobbet etter reglermfra legene de jobber for. De må og svare pasientene slik legene har instruert dem i å svare, uansett hva de vet og ikke vet.

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesekretærer, sykepleiere og bioinginører jobbet etter reglermfra legene de jobber for. De må og svare pasientene slik legene har instruert dem i å svare, uansett hva de vet og ikke vet.Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

Nei, de er helsepersonell, og i følge Helsepersonelloven har de noe som heter taushetsplikt. I Pasientrettighetsloven står det også svart på hvitt om hvordan journalopplysninger skal håndteres. De skal kun sendes til ny fastlege (eller andre helseinstitusjoner) dersom pasienten selv ber om dette. De skal IKKE sendes uten pasientens samtykke.

Anonymous poster hash: 32eda...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre her: Du har krav på innsyn i din journal og kan få den tilsendt skriftlig mot et gebyr.

Selv gjort det, og det var nesten farlig enkelt. Jeg bare ringte til sykehuset hvor jeg hadde vært og sa at jeg ønsket kopi av journalen min. Null problem sa de. Vi sender deg den, men det koster penger så vi sender en faktura også. Flott sa jeg.

Så igjen: Bare å kreve innsyn og kopi! Lever et skjema som andre viser til her om de ønsker det (jeg trengte ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed at de måtte ta dette vidre med lege, men de ville alså ikke gi meg kopi av journalen min.

nei, har ingenting utestående på det senteret.

Enda jeg slo i bordet med paragraf 5-1 så måtte sekretæren snakke med lege så jeg måtte komme tilbake!!

men de klan vel se jeg har allerede byttet fastlege så kansje de er førnærma på grunn av det.. eller så er jeg nesten blitt bekymra om det står noe i journalen min som jeg "ikke skal se"..

ts..



Anonymous poster hash: d053b...0c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er helsepersonell, og i følge Helsepersonelloven har de noe som heter taushetsplikt. I Pasientrettighetsloven står det også svart på hvitt om hvordan journalopplysninger skal håndteres. De skal kun sendes til ny fastlege (eller andre helseinstitusjoner) dersom pasienten selv ber om dette. De skal IKKE sendes uten pasientens samtykke.Anonymous poster hash: 32eda...85f

Jeg har ikke skrevet noe sted at det er ok å sende uten pasientens samtykke?

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk beskjed at de måtte ta dette vidre med lege, men de ville alså ikke gi meg kopi av journalen min. nei, har ingenting utestående på det senteret.Enda jeg slo i bordet med paragraf 5-1 så måtte sekretæren snakke med lege så jeg måtte komme tilbake!!men de klan vel se jeg har allerede byttet fastlege så kansje de er førnærma på grunn av det.. eller så er jeg nesten blitt bekymra om det står noe i journalen min som jeg "ikke skal se"..ts.. Anonymous poster hash: d053b...0c3

Jeg skrev at du skulle bruke par. 5-1, men sekretæren har ikke lov til å gjøre noe som helst fordi det er legen som er sjefen. Og journalen er legens arbeidsnotater. Legen må gi klarsignal, formelt, før journalen skrives ut, enten på papir eller elektronisk.

Om sekretæren er helsepersonell så har ikke sekretærer eller andre enn en lege på legekontor eller på sykehus lov til videreformidle journaler uten legens klarsignal.

Dette har jeg vært med på så mange ganger selv både som ansatt, pasient og klient hos advokat at jeg vil påstå at jeg kan det.

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed at de måtte ta dette vidre med lege, men de ville alså ikke gi meg kopi av journalen min.

nei, har ingenting utestående på det senteret.

Enda jeg slo i bordet med paragraf 5-1 så måtte sekretæren snakke med lege så jeg måtte komme tilbake!!

men de klan vel se jeg har allerede byttet fastlege så kansje de er førnærma på grunn av det.. eller så er jeg nesten blitt bekymra om det står noe i journalen min som jeg "ikke skal se"..

ts..

Anonymous poster hash: d053b...0c3

Da hadde jeg sagt; Ja, gå å snakk med legen. Jeg står her å venter i mens. Og stått der uten å flytte meg fra flekken før hun hadde snakket med legen.

Anonymous poster hash: 5573d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at du skulle bruke par. 5-1, men sekretæren har ikke lov til å gjøre noe som helst fordi det er legen som er sjefen. Og journalen er legens arbeidsnotater. Legen må gi klarsignal, formelt, før journalen skrives ut, enten på papir eller elektronisk.

Om sekretæren er helsepersonell så har ikke sekretærer eller andre enn en lege på legekontor eller på sykehus lov til videreformidle journaler uten legens klarsignal.

Dette har jeg vært med på så mange ganger selv både som ansatt, pasient og klient hos advokat at jeg vil påstå at jeg kan det.

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

så legen kan alså overgå den paragrafen?

er det det du mener?

hvis legen nekter å gi meg min journal så skal jeg bare la være å forlange den?

Anonymous poster hash: d053b...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så legen kan alså overgå den paragrafen?

er det det du mener?

hvis legen nekter å gi meg min journal så skal jeg bare la være å forlange den?

Anonymous poster hash: d053b...0c3

glemte ts...

Anonymous poster hash: d053b...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så legen kan alså overgå den paragrafen?er det det du mener?hvis legen nekter å gi meg min journal så skal jeg bare la være å forlange den? Anonymous poster hash: d053b...0c3

Ja, da kan du klage til fylkeslegen. Du har rett på å få innsyn og kopi av din journal.

Anonymous poster hash: 32eda...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...