Gå til innhold

bytte fastlege, nekta å skrive ut journalen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å nekte en pasient sin journal??

Jeg skal flytte å skal selvfølgelig få meg ny fastlege, men min nåværende legen nekter å gi meg utskrift av denne! Har de virkelig lov til dette?

Jeg sendte mail til fylkeslegen om dette, men de har ikke gitt tilbakemelding enda å begynner å bli fryktelig irritert nå!!



Anonymous poster hash: 5a8ba...6ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mange regninger utestående hos det legekontoret? Det kan være en årsak til at de ikke vil skrive den ut. De kan vel i grunnen ikke nekte å skrive den ut, alle har rett på å vite hva som står i journalen sin.

Anonymous poster hash: 8dc03...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63 parqgeaf 5-1.

Du har rett på både innsyn og kopi.

Men de aller fleste legekontor krever at du kommer med krav om innsyn og kopi skriftlig.

Noen er så nøye at de krever at du skal vise legitimasjon.

Du skriver fullt navn, adr. Og fødselsnummeret.

jeg viser til pasientrettighetslovens paragraf 5-1, og ber med dette om å få tilsendt kopi av min jorunal.

Med vennlig hilsen ...

Nekter legen, må han komme med en skriftlig begrunnelse for hvorfor han nekter å utlevere journalen.

Men som skrevet over, har du uoppgjorte regninger så er det mulig dette er grunnen, men jeg er ikke sikker på om dette er lovlig grunn til å nekte.

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg vet at fastleger sender over journalen til den nye fastlegen på data. Vet ikke om den nye legen må spørre om dette eller det er automatisk.

Du som pasient har rett på kopi. Da må du betale for den selv. Vet ikke om du må gjøre dette skriftlig slik som beskrevet i tråden. Du har altså full rett til både utskrift og innsyn i din egen journal.

Spør på legekontoret hvorfor de ikke vil skrive ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at fastleger sender over journalen til den nye fastlegen på data. Vet ikke om den nye legen må spørre om dette eller det er automatisk.

Du som pasient har rett på kopi. Da må du betale for den selv. Vet ikke om du må gjøre dette skriftlig slik som beskrevet i tråden. Du har altså full rett til både utskrift og innsyn i din egen journal.

Spør på legekontoret hvorfor de ikke vil skrive ut ?

Dette skjer på ingen måte automatisk. Det er kun pasienten som kan be om å få journalen oversendt, den nye legen kan ikke be den gamle legen om det. Det er et ekstremt viktig og riktig personvern for pasienten.

Anonymous poster hash: b5fb7...c27

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg byttet fastlege fikk jeg hele greia i hendene. Måtte betale for det og vise legitimasjon, også leverte jeg den til det nye legekontoret.

Anonymous poster hash: 6fdc4...c88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et eksempel på skjema for begjæring av innsyn i egen pasientjournal

Googler du "Skjema for begjæring av innsyn i egen pasientjournal Sykehuset" og til slutt skriver navnet på det sykehuset du tilhører, vil du finne det.

Jeg har hentet ut diverse journaler og har møtt en del legesekretærer som

1) ikke har vært klar over at pasienter har rett til innsyn i egen journal eller

2) ikke er kjent med rutinene for utlevering av pasientjournaler

3) begge deler :P

Lykke til!

( PS! HUSK BLOKKBOKSTAVER )



Anonymous poster hash: 1217c...d8f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet ut journalen min for et par måneder siden.

Betalte 80,-

Printet ut skjemaet selv ( Men dette vil du og få tilsendt av sekretæren, dersom du ringer og spør)

Fikk alt skrevet ut og levert i posten.

Ingen krav om legitimasjon, ikke en gang ved henting på posten. ( Noe som jo er rart, ettersom jeg har måttet vise legitimasjon for å hente ut én macara kjøpt på nett)

Det er det derimot ved personlig oppmøte hos f.eks NAV og barneverntjenester.



Anonymous poster hash: 1217c...d8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde journaler måtte fakses? Eneste lovlige måten å sende dem på

Journaler skal i utgangspunktet ikke fakses -det er sensitive opplysninger. Blir normalt sendt m post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rett til innsyn (som det jo er hvis du skal ha kopi av journal for å ta med til ny lege):

http://www.kith.no/templates/kith_webpage____3502.aspx

Om unntak fra innsynsrett:

"Dersom det "er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær" kan pasienten nektes innsyn.......

...... Dersom en pasient nektes innsyn i egen pasientjournal eller deler av denne, skal dette registreres i pasientjournalen. Avslag på anmodning om innsyn kan påklages til Helsetilsynet i fylket."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Dette skjer på ingen måte automatisk. Det er kun pasienten som kan be om å få journalen oversendt, den nye legen kan ikke be den gamle legen om det. Det er et ekstremt viktig og riktig personvern for pasienten.

Anonymous poster hash: b5fb7...c27

Det kan jeg tenke meg. Greit at det ikke skjer automatisk men har vært borti at når legenkontorene har samme datasystem så kan den overføres digitalt. Da var det legekontoret som fikset dette på forespørsel.

Jeg trodde journaler måtte fakses? Eneste lovlige måten å sende dem på

Som nevnt over - digitalt dersom det er mulig er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg lærte det på skolen i går, haha! Da er nok lærerne litt utdatert på informasjonen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk heller ikke ut min journal da jeg skulle bytte lege. De ville kun sende den direkte til det nye legekontoret - som kostet meg og barna (har to små barn som byttet samtidig) omtrent 500 kr totalt! Helt utrolig. Lurer virkelig på hva som står i journalen min siden det skal være så hemmelig...



Anonymous poster hash: 5a1c2...408
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke ut min journal da jeg skulle bytte lege. De ville kun sende den direkte til det nye legekontoret - som kostet meg og barna (har to små barn som byttet samtidig) omtrent 500 kr totalt! Helt utrolig. Lurer virkelig på hva som står i journalen min siden det skal være så hemmelig... Anonymous poster hash: 5a1c2...408

Da bryter de Pasientrettighetsloven. Du har rett til innsyn i din egen journal. Utrolig at så mange legesekretærer ikke vet dette.

Anonymous poster hash: 32eda...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har ikke lov å nekte deg innsyn, PUNKTUM! Du har pasientrettighetsloven på din side. Uansett hvor mye utestående du har.

Hos legen tar de mellom 50-100 kr. for utskrift av journal. Hos tannlegen (hvor jeg jobber) tar de ingenting, men det er en annen sak :P

Uansett så er loven på din side og du ringer og sier at du kan ikke nekte at de skriver ut journalen din. Hadde noen nektet meg hadde jeg blitt mistenksom over hva som er blitt skrevet i journalen min. feks at de har skrevet et notat som ikke var ment for dine øyne om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og btw noen leger/sykehus/tannleger kan sende info over mail hvis begge parter; den som sender og mottar har norsk helsenett. Det er litt under utvikling enda av staten og koster skjorta for de som vil ha det, men det hjelper mye å kunne sende det på mail.

Men en pasient kan ikke få journalen sin på mail, det er ikke lov pga taushetsplikt, da mail kan bli sendt til feil mail adresse og havne i feil hender.

De som har norsk helsenett i sin praksis har det i mail adressa si, type: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer på ingen måte automatisk. Det er kun pasienten som kan be om å få journalen oversendt, den nye legen kan ikke be den gamle legen om det. Det er et ekstremt viktig og riktig personvern for pasienten. Anonymous poster hash: b5fb7...c27

Journaler sendes heller ikke mellom fastleger elektronisk.

Men dersom man flytter fra en fastlege til en annen på SAMME legesenter har alle legene på senteret tilgang til alle journalene tilknyttet pasienter ved senteret.

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde journaler måtte fakses? Eneste lovlige måten å sende dem på

Faks er ikke lovlig ved bruk av sensitive personopplysninger slik som i en journal.

Anonymous poster hash: 1fe8b...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...