Gå til innhold

Blir så sliten av å prate!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei! Jeg blir så sliten av å måtte holde en lenger samtale - da hiver jeg etter pusten (type etter 5-10 min). Har vært ut og inn til legen, uten at de finner noe. Alle blodprøver er ok, det er ikke astma og ikke allergi og ikke lungebetennelse. Jeg har vært på røntgen og CT. Føler heller ikke at det blir noe bedre - men heller ikke værre. Må det bare gå over av seg selv? Kan det være en reaksjon fra en tidligere forkjølelse - et eller annet som har satt seg fast der?

Anyone som har hatt det på samme måten?

Ps; jeg går ikke tilbake til legen med en gang, men skal gå tilbake om det ikke gir seg. Føler jeg har nengt nok rundt på legekontoret og sykehuset i det siste. Jeg prater heller ikke mer enn absolutt nødvendig...



Anonymous poster hash: a91a5...87c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig sak det der... Har du tatt ultralyd hals, evt laryngoskopi, ØVD? (øsofagus, ventrikkel, duodenum, er en gjennomlysningsundersøkelse der du svelger kontrast mens legen ser) Hvis ikke hverken CT eller røntgen viser noen abnormaliteter og heller ikke blodprøver kan det hende det sitter psykisk hos deg? Har du vært utredet hos psykolog? Det kan være siste utvei, men råder deg til det siden det virker som det ikke er noe fysisk som gjør det



Anonymous poster hash: 2d344...3af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom i etterkant av en hard forkjølelse - så kan ikke helt forstå at det skal være psykisk...

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt dette?

Hvilken aldersgruppe tilhører du?

Når du sier at dette ikke er astma, og da heller ikke kols? Hvilken utredning har du fått mht. Disse to diagnosene?

Er du sykemeldt? Og oppholder du deg mest hjemme?

Anonymous poster hash: d44f8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjerte (ekg) og lunger er sjekket, alt så fint ut. Er i starten av 30-årene...

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de kun sjekket hjertet med EKG? Var det sykkeltest?

Har de lyttet på hjertet ditt, sagt noe om bilyder? En ultralyd vil kunne vise om hjerteklaffene dine fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har lyttet, og ikke funnet noe unormalt. Men ct av brystet vil vel kunne plukke opp evt hjerteproblemer også?

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerte (ekg) og lunger er sjekket, alt så fint ut. Er i starten av 30-årene...Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lurer på hvilken lungeundersøkelse du har hatt?

Fordi jeg gikk lenge og slet slik du beskriver, før jeg kom til privat lungesesialist. Der ble det etter flere runder med testing og lang tid påvist alvorlig astma.

Testing som løping på tredemølle, sitte i et glassbur med klype på nesen og puste i et munnstykke koblet til div. Og med pusteaktiviteten vist på en data skjerm.

Vanlig lite blåseinstrument holdt i hånden er ikke god nok us. Til å påvise astma. Når jeg glemmer medisin noen ganger har jeg ikke pust til en kort tlf. Samtale engang.

Like tett blir jeg dersom jeg kommer i kontakt med noen med parfyme eller har røykt.

Anonymous poster hash: d44f8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tatt spirometri. O2-metning på 98prosent.

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tatt spirometri. O2-metning på 98prosent.Anonymous poster hash: a91a5...87c

Har bare tatt spirometri. O2-metning på 98prosent.Anonymous poster hash: a91a5...87c

Da avventer du litt en til to uker. Om du ikke blir bedre så ber du om en henvisning til spesialist. De utenfor sykehus som har avtale om trygderefusjon har ofte bedre/nyere utstyr enn hva sykehusenes lungeavd. Har. Jeg har vært begge steder og fortrekker alt utenfor sykehus.

I mellomtiden går du til anskaffelse av Blenda sensitiv eller Neutral vaskemiddel til tøy, kutter ut alt av skyllemiddel med parfyme, ikke parfyme i type duft på deg selv, duftsvak deo pleier gå greit of ser om detre gjør noen forskjell.

Har du ikke støvsuget madrassene eller vasket dyner på en god stund får du hjelp med å få gjort dette. Du kan og reagere på midd. (Jeg har middtrekk på alt i sengene).

Ellers får du prøve å være "dektektiv" i eget liv. Skriv ned hvilke matvarer du spiser, hvor mye du er ute/oppholder deg på ulike steder, som hjemme og ute.... når du skriver ned er det mye lettere å se sammenhenger enn om du skal ra ting på husken.

Du kan og kjøpe en reseptfri pakke allergitabletter på apoteket og ta en pr. Dag i en uke og se om dette gjør noen forskjell. Problemet kan da bli dersom du før en relativt rawk time hos lungespes. Så kan noen tester slå negativt ut, dersom du nylig har brukt allergitabl.

Astma kan godt starte etter en forkjølelse, men jeg er ikke lege, og kan ta feil. Lykke til.

Anonymous poster hash: d44f8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... har nettopp gått rask tur. Kondisjonen virket! Men pratingen tar knekken på meg...

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.... har nettopp gått rask tur. Kondisjonen virket! Men pratingen tar knekken på meg...Anonymous poster hash: a91a5...87c

Hm, hm!

Jeg kan gå rimelig raskt på flaten og i nedoverbakker, da holder jeg greit følge med en veltrent "fjellgeit", men ved den minste stigning, kan jeg slite meg oppover 8 - 10 skritt før jeg ikke har pust til noe som helst.

Har du gått på flaten, nedoverbakke eller har du "prøvd" deg på motebakker?

Litt usikker på om problemet eitt kan sitte i stemmebåndene, og ikke i bronkier/lunger? Må du kremte mye? Hjelper det å drikke når du blir sliten av å prate?

Anonymous poster hash: d44f8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å drikke. Og det er nesten helt klart at det er prating som er problemet. Da føles det også ganske stramt nede i brystet, men er ikke direkte vondt. Men blir veldig anpusten når jeg prater også.

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å drikke. Og det er nesten helt klart at det er prating som er problemet. Da føles det også ganske stramt nede i brystet, men er ikke direkte vondt. Men blir veldig anpusten når jeg prater også.Anonymous poster hash: a91a5...87c

Tilfeldigheter gjorde at jeg snakket med en for noen timer siden. Vedk. Fortalte om en annen person som hadde det på samme måte som deg. Da vedk. Var på lungerøntgen ble det oppdaget et spesielt problem som lå og trykket på skjoldbruskkjertelen. Kan ikke spesifisere nærmere av hensyn til vedk.

Få en ultralyd eller ct av området i halsen hvor skjoldbruskkjertelen ligger Få en ny time og følg opp inntil de finner ut av hva dette er for noe muffins!

Ønsker deg lykke til!

Anonymous poster hash: d44f8...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde egentlig at ct av brystet dekte skjoldbruskkjertelen også, men den gjør kanskje ikke det?

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe tilat den er forstørret. Kjenner man det på halsen? Men alle stoffskifteprøver var normale...

Anonymous poster hash: a91a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig at ct av brystet dekte skjoldbruskkjertelen også, men den gjør kanskje ikke det?Anonymous poster hash: a91a5...87c

Dette varierer. Men når stoffskifteprøvene er normale så må du få videre utredning. For dette er ikke normalt.

Jeg har forstørret skjoldbruskkjertel, men merket det ikke selv, det var legen min som kjente det. Men jeg har og stoffskifteproblemer og bruker tabletter for dette.

Som regel skjer endringene gradvis og da merker vi ikke dette selv, før det blirrelativt mye.

Anonymous poster hash: d44f8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...