Gå til innhold

Slutte på p-piller


94happy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått på p-piller i rundt 5 år nå - kun hatt en pause på seks uker, samt at jeg var 6 mnd på p-ring. Med andre ord, jeg har hatt ekstra hormoner i kroppen i ganske mange år. Vurderer nå å slutte, da eneste grunn for å gå er for å ha kontroll på mensen. Føler kanskje kroppen har godt av å være uten det ekstra akkurat nå, uten at jeg vet for mye.

Har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet med hormonprevensjon for tre år siden og har aldri sett meg tilbake!

Vi innser ikke hvor mye hormonene gjør med kroppen vår, jeg synes det er helt skummelt at nær alle unge jenter blir satt på hormonprevensjon av helsepersonell.

Selv byttet jeg til kobberspiral og aldri har kroppen min føltes mer i harmoni med seg selv.

Gjør det, du vil ikke angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme! Bare at jeg bruker minipille, cerazette. Er det mindre hormoner i de?



Anonymous poster hash: be240...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med hormonprevensjon for tre år siden og har aldri sett meg tilbake!

Vi innser ikke hvor mye hormonene gjør med kroppen vår, jeg synes det er helt skummelt at nær alle unge jenter blir satt på hormonprevensjon av helsepersonell.

Selv byttet jeg til kobberspiral og aldri har kroppen min føltes mer i harmoni med seg selv.

Gjør det, du vil ikke angre!

Kan en få kobberspiral hvis en ikke har født?

Jeg vil gjerne ha minst mulig hormoner i kroppen, men jeg vil ikke bli gravid heller. Stoler ikke heeelt på kondomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme! Bare at jeg bruker minipille, cerazette. Er det mindre hormoner i de?

Anonymous poster hash: be240...33d

Tror det er noe mindre hormoner i de ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en få kobberspiral hvis en ikke har født?

Jeg vil gjerne ha minst mulig hormoner i kroppen, men jeg vil ikke bli gravid heller. Stoler ikke heeelt på kondomer.

Jeg har ikke født. Jeg trodde også at man måtte det for å få kobberspiral, men der kunne fastlegen min informere om at det slett ikke var tilfelle.

Det settes inn hos gynekolog, gjør litt vondt når bedøvelsen går over, men for min del var det fint igjen dagen etter.

De første månedene fikk jeg kraftigere mens og mer smerter dag 1 og 2. (jeg har naturlig lett, kort mens og ingen smerter) men nå etter litt over et år har ting normalisert seg. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke født. Jeg trodde også at man måtte det for å få kobberspiral, men der kunne fastlegen min informere om at det slett ikke var tilfelle.

Det settes inn hos gynekolog, gjør litt vondt når bedøvelsen går over, men for min del var det fint igjen dagen etter.

De første månedene fikk jeg kraftigere mens og mer smerter dag 1 og 2. (jeg har naturlig lett, kort mens og ingen smerter) men nå etter litt over et år har ting normalisert seg. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd!

Åja! Så greit da :) vet du prisen på dette?

Har en mens som "normalt", altså som om at en ikke har noe prevansjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Så greit da :) vet du prisen på dette?

Har en mens som "normalt", altså som om at en ikke har noe prevansjon?

Jeg husker ikke akkurat hva jeg betalte. Rundt tusenlappen, kanskje. Men så holder det jo i fem år, så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vært oppmerksom på at kobberspiral kan gi en kraftigere mens og mer menssmerter. Så om du allerede er plaget med det så tenk deg om to ganger. Er kjedelig å måtte ta den ut etter noen mnd fordi man ikke holder ut.



Anonymous poster hash: 74e43...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Bare vært oppmerksom på at kobberspiral kan gi en kraftigere mens og mer menssmerter. Så om du allerede er plaget med det så tenk deg om to ganger. Er kjedelig å måtte ta den ut etter noen mnd fordi man ikke holder ut.

Anonymous poster hash: 74e43...643

Akkurat hva jeg skulle skrive.

Har hatt kobberspiral, og følte jeg blødde i hjel... Fikk også mye mer smerter. Måtte ta den ut etter noen måneder.

Hvis du ikke trenger prevensjon, er det jo ikke noe poeng i p-piller, med mindre du er plaget med smerter/store blødninger (som p-piller ofte reduserer), så det er jo bare å slutte. Men ta hele det brettet du holder på meg før du slutter. Ellers er det ikke farlig å bruke hormonprevensjon, de fleste tåler det godt, og det beskytter mot underlivskreft og tarmkreft selv om det gir økt risiko for brystkreft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg litt usikker her! For øyeblikket trenger jeg ikke prevansjon, men har et håp om at det ikke varer altfor lenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Angrer ikke en dag på at jeg slutta!! Spesielt siden det har tatt et og et halvt år for å få syklusen noen lunde på rett kjøl igjen, tenk om vi skulle bli prøvere og jeg hadde sluttet nå. Har bittelitt mer plager og bittelitt lengre "periode", men det kan jeg leve med til fordel for alle de hersens hormonene som styrer og tukler med kroppen ;) Aldri igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...