Gå til innhold

La 2014 være året da du tar tak i dine tannproblemer...


Tanntrollet

Anbefalte innlegg

Takk for dette innlegget. Da jeg var liten var jeg livredd for tannlegen og gjorde mye for å unngå å dra dit, resultatet ble flere hull, boring og flere tann med amalgam, i tillegg til dette hadde jeg litt skjeve tenner. Var hos tannlegen for seks måneder siden, fikk boret tre hull som jeg hadde og fikk innlegg som var mye bedre enn det jeg brukte før i tiden, vel, det ser i hvert fall bedre ut. Planen fremover er å ta bort amalgam fra én tann, legge nytt overflatemateriale på en rotfylt tann og en "vegg" på en tann som har emaljeskader, dette må jeg vente litt med, har foreløpig tannregulering bak tennene for å rette på de skjeve fortennene jeg hadde, så det er i hvert fall en start :) Håper jeg en dag blir helt fornøyd med smilet mitt :)

Anonymous poster hash: fb1e2...d28

Så godt at du er i gang. Det er en tidkrevende prosess å få orden på tennene hvis det er noe man har utsatt, men det virker som du er godt igang.

Håper også du blir fornøyd med smilet ditt :)

Å! Men da skulle det jo vært klint utover alle TV-skjermer så folk fikk vite det :fnise:

Kjenner jeg elsker deg litt nå for å ha delt dette :blomst: Skal definitivt høre med (en snill) tannlege om mulighet for refusjon, og om ikke det går skal jeg høre om det jeg får via skolen jeg går på :tanpuss:

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Dette med studenter var ikke jeg klar over før noen skreiv om det her. Det er så fint hvis vi kan dele kunnskapen vår sånn at flest mulig ser at det ikke trenger å være helt svart. Å være student er tøft nok økonomisk, om man ikke i tillegg skal slite med høye tannlegeregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ha 4 eller 8 hull er ikke å ha store tannproblemer i forhold til de som faktisk mister tennene sine eller som må ha omfattende behandling for å få orden på tennene, eller de som sliter med å spise pga tannstatus. Men, det er vel der vi har begynt - vi som har/ hatt overnevnte problemer.

Å ha tannlegeskrekk kan være grunn til å få dekket deler av tannbehandlingen;

  • Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) Med nedsatt evne til egenomsorg menes, at man ikke har oppsøkt nødvendig pleie/ behandling (tannlege) pga tannlegeskrekk.

http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/tannlege.aspx#.Urthm_TuKQA

Helt enig! Å ha 8 hull kan ikke defineres som store tannproblemer. Hadde det bare vært så vel så...

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Alt er relativt. Det at jeg gikk fra å ha sunne tenner til å få 8 hull, og noen veldig store, fordi jeg droppet tannlegen på mange år, det er store tannproblemer for meg. Noen av de hullene har ført til kjipe problemer nå i senere tid. Blant annet rotfylling, som for øvrig ikke har vært vellykket. Jeg kan vel synes at min tannhelse er ille selv om jeg ikke mister tenner?

Anonymous poster hash: 51db1...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. Det at jeg gikk fra å ha sunne tenner til å få 8 hull, og noen veldig store, fordi jeg droppet tannlegen på mange år, det er store tannproblemer for meg. Noen av de hullene har ført til kjipe problemer nå i senere tid. Blant annet rotfylling, som for øvrig ikke har vært vellykket. Jeg kan vel synes at min tannhelse er ille selv om jeg ikke mister tenner?

Anonymous poster hash: 51db1...30a

Ja alt er ralativt,men dette tilfellet (det vi diskuterer i denne tråden) er ikke 8 hull store tannproblemer. Og selvfølgelig får du lov til å synes at din tannhelse er ille selv om du ikke mister tenner, og jeg må få lov til å si at jeg glatt hade 8 store hull og en ikke velykket rotfylling kontra det jeg har.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Skrev fra telefon. Skulle stått hadde glatt tatt



Anonymous poster hash: ce35c...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det er alle(i alle fall meg) som vet hva ille tannproblemer er, det er jo ikke noe man snakker om som regel, det er ofte skambelagt. Jeg trodde jo 4 hull var ille, i alle fall mtp. at jeg er 26. Alder har vel litt å si også vil jeg tro, og om man har sykdommer som forårsaker problemene(de kan man jo ikke noe for) eller om det bare er tannlegeskrekk i kombo med dårlig tannpuss slik som med meg(brekker meg så voldsomt at tannpussen er et problem).

Men nå har jeg pga. denne tråden senda e-post til et tannlegesenter som har en egen seksjon på hjemmesidene sine viet til dem med tannlegeskrekk, og spurt om de har direkt oppgjør med HELFO:) Et skritt i riktig retning! :)



Anonymous poster hash: ba72b...5bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det er alle(i alle fall meg) som vet hva ille tannproblemer er, det er jo ikke noe man snakker om som regel, det er ofte skambelagt. Jeg trodde jo 4 hull var ille, i alle fall mtp. at jeg er 26. Alder har vel litt å si også vil jeg tro, og om man har sykdommer som forårsaker problemene(de kan man jo ikke noe for) eller om det bare er tannlegeskrekk i kombo med dårlig tannpuss slik som med meg(brekker meg så voldsomt at tannpussen er et problem).

Men nå har jeg pga. denne tråden senda e-post til et tannlegesenter som har en egen seksjon på hjemmesidene sine viet til dem med tannlegeskrekk, og spurt om de har direkt oppgjør med HELFO:) Et skritt i riktig retning! :)

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Der sa du nok noe veldig esensielt. Det er jo ikke det man snakker høyest om. Jeg holder fullstendig munn om mine problemer. Det er min store mørke hemlighet.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Jeg tenke jeg i hvert fall skulle ta et skritt og det var å undersøke om det er noen av tannlegene her jeg bor som har direkte oppgjør med Helfo,men det er ikke så lett da ikke en eneste en av de har hjemmeside. Men igjen så tenker jeg; hvem er det egentlig jeg lurer. Jeg kommer aldri til å oppsøke hjelp. :(



Anonymous poster hash: ce35c...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du nok noe veldig esensielt. Det er jo ikke det man snakker høyest om. Jeg holder fullstendig munn om mine problemer. Det er min store mørke hemlighet.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

:fnise: Det måtte jeg le av!

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Det måtte jeg le av!

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Jeg tenkte tanken når jeg skrev innlegget. Lenge leve litt sjølvironi :fnise:

Anonymous poster hash: ce35c...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. Det at jeg gikk fra å ha sunne tenner til å få 8 hull, og noen veldig store, fordi jeg droppet tannlegen på mange år, det er store tannproblemer for meg. Noen av de hullene har ført til kjipe problemer nå i senere tid. Blant annet rotfylling, som for øvrig ikke har vært vellykket. Jeg kan vel synes at min tannhelse er ille selv om jeg ikke mister tenner?

Anonymous poster hash: 51db1...30a

Selvsagt er alt relativt, å det er gjerne med i det små alt starter, å problemene blir store om man ikke får gjort noe med de. Så selvsagt er det viktig å tenke tannhelse også for de "små" problemene ;)

Ja alt er ralativt,men dette tilfellet (det vi diskuterer i denne tråden) er ikke 8 hull store tannproblemer. Og selvfølgelig får du lov til å synes at din tannhelse er ille selv om du ikke mister tenner, og jeg må få lov til å si at jeg glatt hade 8 store hull og en ikke velykket rotfylling kontra det jeg har.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Jeg hadde også glatt tatt de problemene kontra det jeg sliter med nå. Men vi har vel alle "vært der" en gang ;)

Tror kanskje ikke det er alle(i alle fall meg) som vet hva ille tannproblemer er, det er jo ikke noe man snakker om som regel, det er ofte skambelagt. Jeg trodde jo 4 hull var ille, i alle fall mtp. at jeg er 26. Alder har vel litt å si også vil jeg tro, og om man har sykdommer som forårsaker problemene(de kan man jo ikke noe for) eller om det bare er tannlegeskrekk i kombo med dårlig tannpuss slik som med meg(brekker meg så voldsomt at tannpussen er et problem).

Men nå har jeg pga. denne tråden senda e-post til et tannlegesenter som har en egen seksjon på hjemmesidene sine viet til dem med tannlegeskrekk, og spurt om de har direkt oppgjør med HELFO:) Et skritt i riktig retning! :)

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Du er helt klart på rett vei. Nå må du bare følge på der. Husk at i 2014 skal du begynne ditt liv til en bedre tannhelse. I 2014 skal du begynne å smile igjen. I løpet av 2014 skal du ikke lenger ha smerter og problemer. 2014 er året for oss med tannproblemer. Noen blir ferdig behandlet, mens andre igjen tar det over langen, men det viktigste er å komme igang.

Jeg vil si at også unge kan slite. Tenker på de som ikke har blitt fulgt opp hjemme, de som ikke har lært å pusse tennene eller har fått nødvendig utstyr til tannhygiene hjemme. Vet at det er endel unge som har opplevd det, å de vet jo ikke bedre, for de har ikke lært det hjemme fra de var barn. Også kommer sykdom og skader i tillegg, å sikkert mange andre faktorer.

Der sa du nok noe veldig esensielt. Det er jo ikke det man snakker høyest om. Jeg holder fullstendig munn om mine problemer. Det er min store mørke hemlighet.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Å ha problemer med tennene fører til skam, for de fleste tror at problemene kommer ved dårlig tannhygiene, men de skjønner ikke at ofte så er det ting som ligger bak som gjør at det blir store problemer. Dette er jo ikke noe noen av oss gjør frivillig.

Selvsagt så gjør dårlig tannhygiene problemene større, men for min del så var mine tenner så løse at jeg rett og slett ikke turte å pusse skikkelig. Dette ifjen førte til infeksjoner - som gjorde tennene enda løsere... å da hadde vi ballen rullende.

Uff. Jeg tenke jeg i hvert fall skulle ta et skritt og det var å undersøke om det er noen av tannlegene her jeg bor som har direkte oppgjør med Helfo,men det er ikke så lett da ikke en eneste en av de har hjemmeside. Men igjen så tenker jeg; hvem er det egentlig jeg lurer. Jeg kommer aldri til å oppsøke hjelp. :(

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Joda, du skal søke hjelp. Vi skal oppmuntre deg og hjelpe deg igang. Står du fast så spø her, så skal ihvertfall jeg gjøre hva jeg kan. Her trenger du ikke skamme deg for problemene dine, å ikke hos de fleste tannleger heller :hug:

:fnise: Det måtte jeg le av!

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Litt ironi og galgenhumor må vi også tillate oss. Så lenge det ikke er vondt ment. Når min mann var å hentet meg hos tannlegen etter at jeg hadde fått trekt endel å fått min midlertidige løsning (protese), så sa han; "Så mye du gliser, skal du vise fram de nye tennene dine"

Dette var selvsagt ikke vondt ment, så jeg tok den galgenhumoren, men hadde nok ikke godtatt den fra hvem som helst :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip

Jeg vil si at også unge kan slite. Tenker på de som ikke har blitt fulgt opp hjemme, de som ikke har lært å pusse tennene eller har fått nødvendig utstyr til tannhygiene hjemme. Vet at det er endel unge som har opplevd det, å de vet jo ikke bedre, for de har ikke lært det hjemme fra de var barn. Også kommer sykdom og skader i tillegg, å sikkert mange andre faktorer.

*snip*

:goodbye:

Jeg skjønte heldigvis såpass fra det jeg hadde sett på TV, film osv. at man måtte pusse tennene, men hva hjalp det når man ikke hadde tannkost:P Så for meg er ikke tannpuss en vane, jeg må liksom minne meg på det, og hender jeg står opp etter å ha lagt meg for å pusse. Og når jeg da skal stå med kraftige brekninger i en halvtime for å få det gjort... ugh, ikke det morsomste jeg gjør :unsure:

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin og viktig tråd! :jepp:

Skriver min historie som jeg håper kan hjelpe som litt inspirasjon ihvertfall. Hadde ikke vært til tannlegen på ca 10 år, siden skoletannlegen sluttet å kalle inn. Har ikke tannlegeskrekk, men hadde heller ikke spesielt lyst til å gå akkurat, selv ikke da jeg mistet en tann. Til slutt hadde jeg så store smerter i en tann at mannen min tvang meg til tannlegen. På selveste bursdagen min måtte jeg altså ligge i tannlegestolen og få beskjed om alt som var galt i munnen min, og trekke min første tann :tannverk: Jeg har valgt å ikke telle herken antall hull eller antall tusenlapper, men tre år senere er det blitt orden på tennene mine (jeg har hatt perioder med ukentlige tannlegebesøk, og lange perioder der jeg rett og slett ikke orket mer). I tillegg til alle hullene har jeg trukket tre visdomstenner og fått to rotfyllinger. Jeg har aldri lenger vondt i tennene, bare litt øm en sjeldent gang. Jeg har null ising i tennene og kan drikke så mye kaldt vann og spise så mye is jeg bare orker. Jeg har fortsatt en tann som blir fulgt opp jevnlig, og et par småhull som jeg har fått beskjed om at dersom jeg er flink med tannpussen så slipper jeg nok å bore.

Så mitt råd til alle er å ta tak i det! Jo før jo bedre. Få med dere en god venn eller partner som dere kan betro dere til, og følge dere til tannlegen om nødvendig. Det er kipt mens det står på, men så utrolig deilig når man er ferdig med det!

Jeg er forsatt sløv med tannpussen i perioder, så har faktisk vurdert om ett av nyttårsforsettene mine skal være å bruke tanntråd hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Jeg skjønte heldigvis såpass fra det jeg hadde sett på TV, film osv. at man måtte pusse tennene, men hva hjalp det når man ikke hadde tannkost:P Så for meg er ikke tannpuss en vane, jeg må liksom minne meg på det, og hender jeg står opp etter å ha lagt meg for å pusse. Og når jeg da skal stå med kraftige brekninger i en halvtime for å få det gjort... ugh, ikke det morsomste jeg gjør :unsure:

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Da var jo du på en måte heldig - som skjønte at du måtte pusse, men som du selv sier, hjalp ikke det mye når du ikke fikk nødvendig utstyr hjemme. Det var tydeligvis ingen som fanget opp din mangel på tann hygiene, noe som er veldig synd, for det er du som idag sliter, det er du som har problemer med tenner og tannpuss idag.

En fin og viktig tråd! :jepp:

Skriver min historie som jeg håper kan hjelpe som litt inspirasjon ihvertfall. Hadde ikke vært til tannlegen på ca 10 år, siden skoletannlegen sluttet å kalle inn. Har ikke tannlegeskrekk, men hadde heller ikke spesielt lyst til å gå akkurat, selv ikke da jeg mistet en tann. Til slutt hadde jeg så store smerter i en tann at mannen min tvang meg til tannlegen. På selveste bursdagen min måtte jeg altså ligge i tannlegestolen og få beskjed om alt som var galt i munnen min, og trekke min første tann :tannverk: Jeg har valgt å ikke telle herken antall hull eller antall tusenlapper, men tre år senere er det blitt orden på tennene mine (jeg har hatt perioder med ukentlige tannlegebesøk, og lange perioder der jeg rett og slett ikke orket mer). I tillegg til alle hullene har jeg trukket tre visdomstenner og fått to rotfyllinger. Jeg har aldri lenger vondt i tennene, bare litt øm en sjeldent gang. Jeg har null ising i tennene og kan drikke så mye kaldt vann og spise så mye is jeg bare orker. Jeg har fortsatt en tann som blir fulgt opp jevnlig, og et par småhull som jeg har fått beskjed om at dersom jeg er flink med tannpussen så slipper jeg nok å bore.

Så mitt råd til alle er å ta tak i det! Jo før jo bedre. Få med dere en god venn eller partner som dere kan betro dere til, og følge dere til tannlegen om nødvendig. Det er kipt mens det står på, men så utrolig deilig når man er ferdig med det!

Jeg er forsatt sløv med tannpussen i perioder, så har faktisk vurdert om ett av nyttårsforsettene mine skal være å bruke tanntråd hver dag.

Det er veldig viktig å gå til tannlege å følge opp tannhelsen. Men noe mange sliter med er odontofobi, å vi som har det trosser gjentatte smerter i årevis før vi av en eller annen grunn blir tvunget til tannlege. Men jo lenger man venter, jo værre blir tannstatusen, å med den kommer skammen. Dette blir en veldig ond sirkel som er vanskelig å bryte. Men, det skal vi gjøre nå. Nå skal vi oppmuntre hverandre til å komme innunder behandling for de som enda ikke er det, å oppmuntre til å fortsette behandlingen for de som er der.

Økonomien er også et hinder for mange, men her deler vi kunnskapen vår om hva man ev. kan få dekket.

Så bra at du endelig kom deg til tannlege, å ja, det er en lang og tidkrevende prosess. Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var jo du på en måte heldig - som skjønte at du måtte pusse, men som du selv sier, hjalp ikke det mye når du ikke fikk nødvendig utstyr hjemme. Det var tydeligvis ingen som fanget opp din mangel på tann hygiene, noe som er veldig synd, for det er du som idag sliter, det er du som har problemer med tenner og tannpuss idag.

*snip*

Er jeg som får ettereffektene ja, men jeg prøver å tenke som så at jeg har vært gjennom verre ting enn tannlegebesøk :rolleyes: Min tannlegeskrekk er nok mest rotet i dette med frie luftveier, jeg får kvelningsfornemmelse med så mange instrumenter i kjeften og ligger å kjemper mot min egen panikk. Jeg vet jo rasjonelt sett jeg ikke kommer til å kveles, men instiktene mine er ikke enig :fnise:

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du skal søke hjelp. Vi skal oppmuntre deg og hjelpe deg igang. Står du fast så spø her, så skal ihvertfall jeg gjøre hva jeg kan. Her trenger du ikke skamme deg for problemene dine, å ikke hos de fleste tannleger heller :hug:

Jeg vet jo at jeg må.Dette har jo pågått alt for lenge,men sirkelen er så vanskelig å bryte. Skammen har jo gått så langt at jeg ikke en gang våger å gå til legen min som jeg føler meg 100% trygg på når jeg f.eks kjenner jeg har halsbetennelse osv,fordi jeg vet at det innebærer at jeg må gape opp munnen :(

Men hvor begynner man?Merka at motet dalte ennå mer når muligheten for å finne ut om de private har oppgjør med helfo ikke var så lett da ingen av tannlegene her jeg bor har egen hjemmeside. Ja jeg har det komunale,men da må jeg trekke inn ennå flere personer i prossessesen.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at jeg må.Dette har jo pågått alt for lenge,men sirkelen er så vanskelig å bryte. Skammen har jo gått så langt at jeg ikke en gang våger å gå til legen min som jeg føler meg 100% trygg på når jeg f.eks kjenner jeg har halsbetennelse osv,fordi jeg vet at det innebærer at jeg må gape opp munnen :(

Men hvor begynner man?Merka at motet dalte ennå mer når muligheten for å finne ut om de private har oppgjør med helfo ikke var så lett da ingen av tannlegene her jeg bor har egen hjemmeside. Ja jeg har det komunale,men da må jeg trekke inn ennå flere personer i prossessesen.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Dette med fastlegen skjønner jeg også. Har vært der å jeg ;)

Jeg må nok dessverre skuffe deg ang refusjon via Helfo, for det kreves en lege erklæring. Dette betyr ikke at legen må se i munnen din, men at fastlegen din blir involvert i situasjonen. Legen trenger ikke fullstendig rapport over din tannstatus, men jeg byttet fastlege i samme momang som jeg begynte prosessen min, å da holdt det at jeg sa at jeg hadde tannlegeskrekk å ikke hadde vært hos tannlege på mange år. Nå var noe av mine tannproblemer synlige, så fastlegen så jo at her var et problem. Jeg fikk også med et skriv fra tannlegen som legen skulle ha for å vite hva hun skulle skrive om.

Jeg var heldig å fikk legen også med meg på "laget" å det var sikkert fordi at jeg var åpen mot henne ang. tannproblemene. Når jeg var hos henne en stund etter at jeg hadde kommet igang med behandling, sa hun at jeg så mye bedre og "frech" ut enn de første gangene jeg var der.

Jeg kom vel til et punkt der jeg innså at jeg rett og slett måtte la skam være skam å være åpen både mot tannlege og lege, for det var tvingende nødvendig å komme igang. Jeg ble veldig positivt overrasket over at ingen av de dømte meg, men jeg ble både respektert og tatt på alvor m.h.t odentofobien.

Jeg skjønner skammen din, har jo selv vært der å er der fortsatt, men hva er det værsste som kan skje tror du? For du vil ikke bli skjelt ut, for du skal til en tannlege som har forståelse for problemet ditt, også skal du ta beroligende før du går til tannlegen.

Det jeg tror er lurt å begynne med er å undersøke hvilke tannleger som både har direkte oppgjør med Helfo, og som også har tannlege som er gode på odontofobi. Deretter skal du be om en time der du ber om at den første timen er en samtaletime der du slipper å åpne munnen, men der du får en følelse av kjemien mellom deg og tannlegen. Har tannlegen direkte oppgjør med Helfo, vil de også ha informasjonsskriv som du tar med til legen. Så legger du fram problemet der å ber om en erklæring på at du har odontofobi. Får du gjort disse tingene, er du i gang :)

Hvis du sender meg en PM kan jeg fortelle deg om hvor i landet jeg bor, å bor du i nærheten, kan jeg fortelle hvilken tannlege jeg bruker, å om så hjelpe deg igang med prosessen.

Bor du ikke i mitt fylke, kan jeg også være behjelpelig med å finne ut hvilke tannleger der du bor som er tannlegeskrekkvennlige og som har direkte oppgjør med Helfo. Tenk om du også kan si at du tar oppgjør med tannhelsen din i 2014, at du jobber for å kunne smile igjen, for å kunne spise hva du vil uten smerter eller være redd for tennene dine.

Endret av Tanntrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette med fastlegen skjønner jeg også. Har vært der å jeg ;)

Jeg må nok dessverre skuffe deg ang refusjon via Helfo, for det kreves en lege erklæring. Dette betyr ikke at legen må se i munnen din, men at fastlegen din blir involvert i situasjonen. Legen trenger ikke fullstendig rapport over din tannstatus, men jeg byttet fastlege i samme momang som jeg begynte prosessen min, å da holdt det at jeg sa at jeg hadde tannlegeskrekk å ikke hadde vært hos tannlege på mange år. Nå var noe av mine tannproblemer synlige, så fastlegen så jo at her var et problem. Jeg fikk også med et skriv fra tannlegen som legen skulle ha for å vite hva hun skulle skrive om.

Jeg var heldig å fikk legen også med meg på "laget" å det var sikkert fordi at jeg var åpen mot henne ang. tannproblemene. Når jeg var hos henne en stund etter at jeg hadde kommet igang med behandling, sa hun at jeg så mye bedre og "frech" ut enn de første gangene jeg var der.

Jeg kom vel til et punkt der jeg innså at jeg rett og slett måtte la skam være skam å være åpen både mot tannlege og lege, for det var tvingende nødvendig å komme igang. Jeg ble veldig positivt overrasket over at ingen av de dømte meg, men jeg ble både respektert og tatt på alvor m.h.t odentofobien.

Jeg skjønner skammen din, har jo selv vært der å er der fortsatt, men hva er det værsste som kan skje tror du? For du vil ikke bli skjelt ut, for du skal til en tannlege som har forståelse for problemet ditt, også skal du ta beroligende før du går til tannlegen.

Det jeg tror er lurt å begynne med er å undersøke hvilke tannleger som både har direkte oppgjør med Helfo, og som også har tannlege som er gode på odontofobi. Deretter skal du be om en time der du ber om at den første timen er en samtaletime der du slipper å åpne munnen, men der du får en følelse av kjemien mellom deg og tannlegen. Har tannlegen direkte oppgjør med Helfo, vil de også ha informasjonsskriv som du tar med til legen. Så legger du fram problemet der å ber om en erklæring på at du har odontofobi. Får du gjort disse tingene, er du i gang :)

Hvis du sender meg en PM kan jeg fortelle deg om hvor i landet jeg bor, å bor du i nærheten, kan jeg fortelle hvilken tannlege jeg bruker, å om så hjelpe deg igang med prosessen.

Bor du ikke i mitt fylke, kan jeg også være behjelpelig med å finne ut hvilke tannleger der du bor som er tannlegeskrekkvennlige og som har direkte oppgjør med Helfo. Tenk om du også kan si at du tar oppgjør med tannhelsen din i 2014, at du jobber for å kunne smile igjen, for å kunne spise hva du vil uten smerter eller være redd for tennene dine. [/quote

Og der fant man brått nok en grunn for å utsette det hele. Det er ikke det at jeg ikke føler meg trygg på legen min,for det gjør jeg som sagt. Hun er en fantastisk kvinne,og det er ikke snakk om å gi slipp på hun. Jeg sliter med mye,og hun har bokstavlig talt reddet livet mitt flere ganger. Men å involvere mange mennesker i denne prossesen er ikke ønskelig. Ting skal virkelig ikke være lett.

Jeg kan si såpass at jeg bor et sted i Oppland fylke. Er en ganske aktiv bruker så vil helst holde på anonymiteten min.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der fant man brått nok en grunn for å utsette det hele. Det er ikke det at jeg ikke føler meg trygg på legen min,for det gjør jeg som sagt. Hun er en fantastisk kvinne,og det er ikke snakk om å gi slipp på hun. Jeg sliter med mye,og hun har bokstavlig talt reddet livet mitt flere ganger. Men å involvere mange mennesker i denne prossesen er ikke ønskelig. Ting skal virkelig ikke være lett.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Nei, du må ikke gi opp. Jeg skjønner at du kvier deg for å involvere flere, men fastlegen og tannlegen er to som du må regne med at er involvert hvis du skal få dekket noe av Helfo. Det er tøft med en gang, men det går over. Å det vil være en stor seier for deg.

Jeg håper virkelig ikke du gir opp. Følg ihvertfall med på tråden, så får vi håpe at det etterhvert kommer flere erfaringer som kan motivere deg.

Jeg irriterer meg over at det er ikke frikort hos tannleger :dry:

Tannlege prisene er jo helt syke!

Det er vanvittig dyrt hos tannlege, men med de nye refusjonsreglene har heldigvis tannbehandlig blitt overkommelig for mange som har omfattende problemer å større tannlegeutgifter enn de som kun har et hull en å annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over at det er ikke frikort hos tannleger :dry:

Tannlege prisene er jo helt syke!

For et par år siden brukte jeg så mye på tannlegen at jeg fikk igjen på skatten, men den ordningen er dessverre fjernet. Dersom tannskaden skyldes en sykdom er det mulig å få den dekket på frikort (har jeg hørt), men så lenge det skyldes sløvhet og unnasluntring (slik det var med meg) må man dessverre dekke alt selv. Litt surt å tenke på hvor flotte ferier jeg kunne fått for de pengene, men jeg synes det har vært verdt det. Å spise uten smerter, og å prate uten å være redd for at folk skal legge merke til munnen din kan ikke beskrives.

Jeg støtter Tanntrollet i at tannlegen ikke kommer til å le av dere eller akke seg over hvor dårlig dere har stelt tennene deres. Ja det er flaut å åpne munnen, men dette er jobben deres. De er der for å hjelpe deg. De hadde ikke blitt tannleger om de ikke orket å se betente tenner og råtnende tannkjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...