Gå til innhold

La 2014 være året da du tar tak i dine tannproblemer...


Tanntrollet

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg har unngått denne tråden, for jeg har ikke hatt lyst til å tenke på tennene mine :sjenert:

For tre måneder siden tok jeg endelig mot til meg å få trukket problemtannen. Den var vanskelig å få fjernet, så jeg skal ikke gå i detalj her, men det gikk relativt greit i ettertid. Jeg var på etterkontroll på tirsdag og håper på gode nyheter og at jeg kunne bestille time for å sette inn bro/implantat (jeg har ikke fått satt inn noen midlertidig tann). Dessverre hadde betennelsen i kjeven ikke minket det grann. Tannlegen tror ikke sidetannen er angrepet, men jeg må nå vente å innkalling til spesialist, som eventuelt kan operere i kjevebenet mitt. Jeg får noia av alt som heter operasjon :haar:

På den positive siden har jeg ingen smerter, og jeg har vendt meg til å tygge på bare den ene siden, men hadde håpet på å kunne spise normalt til sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Oj, her har det kommet innlegg som jeg ikke har sett før nå. Det har vært så lite bevegelse i denne tråden i det siste, så jeg har ikke vært her inne på en stund.

For en fin tråd full av positive meldinger :) Håper det går fint at jeg spørr her i stedet for å lage ny tråd, men det var så god stemning her ;)

Jeg har alltid fått mye skryt av tannlegen min somjeg har gått til hele livet, men nå har han pensjonert seg og de andre tannlegene jeg har gått til har totalt brutt illusjonen min om mine gode tenner og finner både det ene og det andre feil. For korte røtter, syreskader ovs. Nå er jeg henvist en syreskadeekspert og har TOTALT noia for dette, mest pga økpnomoen. Noen som vet hva dette kan komme til å koste? Tannlegen snakker om å "fal lagt noe oppå" de to fremtenne mine. I tillegg så har jeg to melketenner uten annlegg under. Stemmer det at de har tatt vekk støtten for å få implantat selv om det er medfødt. I såfall vil det jo koste meg rundt 60 000...

Beklager at jeg bumper tråden, men har endelig våget meg inn i den :P

edit; beklager skriveleifer, er ikke helt venner med mobiltastatur...

Det jeg tenker ang. din tidligere tannlege er at kanskje han ikke var så oppdatert på dagens tannproblemer i tillegg til at kanskje utstyret hans kanskje var gammelt og utdatert sånn at han ikke oppdaget de "feilene" som de nye tannlegene du går til finner, spesielt det med syreskader.

Tror nok det er heldig for deg å begynne hos en annen tannlege.

Når det gjelder dekning til implantat med dine problemer, kan jeg dessverre ikke svare på dette, men det skal ligge endel linker i denne tråden om hva man kan få dekket av Helfo.

Tannlegen din skal vite hva du har krav på å få dekket, å det lønner seg å gå til en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo.

Forresten, bare hyggelig at du kommer innom tråden. Kanskje noen andre kan gi deg bedre svar enn jeg kan :)

Vi har en svært arvelig og alvorlig tannkjøttsykdom i familien så jeg må eeeegentlig til sjekk flere ganger i året (4 ganger har jeg blitt anbefalt selv om jeg er symptomfri enda). Jeg går en gang i året foreløpig, og jeg har seriøst hull nesten hvert år, så om jeg hadde latt være å gå til tannlegen denne ene gangen i året hadde det gått ille. :) Det er jo like greit å skaffe innkallelse og bli "tvunget" rett og slett. Klinikken min er av det dyre slaget, men de er spesialister innenfor pasienter med tannlegeskrekk og er utrolig flinke :)

Så flott at du har funnet en klinikk som er gode på det med tannlegeskrekk. Flere og flere tannleger har blitt oppmerksomme på at tannlegeskrekk må tas på alvor, å godt er det :)

Så lett er det nok ikke når man virkelig har tannlegeskrekk. Her har flere tenner falt ut og samtlige som er igjen har hull. Jeg har betennelsebyll i munnen og skammer meg virkelig over tennene mine,men en tannlege har jeg ikke vært hos siden jeg til slutt kapitulerte pga ekstrem tannverk for 7 år siden.Noe som var et unntak,for jeg jeg med tannverken til den går over av seg selv.

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Du minner veldig om meg. Jeg gikk heller ikke til tannlegen, å tannstatusen min ble bare værre og værre, men den fulgte skammen og tannlegeskrekk.

Jeg er ganske sikker på at hvis du kommer til rette tannlege, så vil du komme innunder samme ordningen som meg, refusjon pga odontofobi. .

Jeg er ikke akkurat tannlege å skal selvsagt ikke diagnostisere noen, men utifra det du skriver, vil jeg tro at du i tillegg har tannkjøttsykdom siden tennene dine faller ut å at du har betennelsesbyll.

Har du lest de første innleggene i denne tråden? Der har jeg skrevet hvordan det var for meg for 1 år siden, da jeg skulle gå til tannlege for første gang på mange mange år.

Det er viktig at du kommer deg til tannlege, at du får ordnet opp i tannstatusen din. Ikke bare pga din tannhelse og utseende, men også for din generelle helses skyld. Jeg fikk vite at jeg var en tikkende bombe med min tannstatus, at mine tannproblemer også skapte andre helseproblemer.

Det du må gjøre - hvis du ikke allerede er under behandling er;

  • Finn en tannlege som er flink med pasienter med tannlegeskrekk. Hør med familie og venner om de har en tannlege å anbefale. Når du ringer til tannlegen, forteller du at du har ekstremt tannlegeskrekk. Da skal dette tas hensyn til. Tannlegen bør også ha direkte oppgjør med Helfo, for da sørger tannlegen for alle søknader om refusjon å du slipper å tenke på den biten oppi alt det andre. Du vil ha mer enn nok med deg selv i denne perioden.
  • Be om at den første timen blir en samtaletime der du bare snakker med tannlegen. På denne timen vil du også merke om du får såpass tillit til tannlegen at du vil gå til denne.
  • Be tannlegen om resept på beroligende som du tar i forkant av hver tannlegetime.

Når du først kommer igang med den første timen, vil resten forhåpentligvis gå av seg selv da tannlegen sørger for å henvise deg til ev. spesialister, søker Helfo om refusjon osv.

Jeg må innrømme at jeg har unngått denne tråden, for jeg har ikke hatt lyst til å tenke på tennene mine :sjenert:

For tre måneder siden tok jeg endelig mot til meg å få trukket problemtannen. Den var vanskelig å få fjernet, så jeg skal ikke gå i detalj her, men det gikk relativt greit i ettertid. Jeg var på etterkontroll på tirsdag og håper på gode nyheter og at jeg kunne bestille time for å sette inn bro/implantat (jeg har ikke fått satt inn noen midlertidig tann). Dessverre hadde betennelsen i kjeven ikke minket det grann. Tannlegen tror ikke sidetannen er angrepet, men jeg må nå vente å innkalling til spesialist, som eventuelt kan operere i kjevebenet mitt. Jeg får noia av alt som heter operasjon :haar:

På den positive siden har jeg ingen smerter, og jeg har vendt meg til å tygge på bare den ene siden, men hadde håpet på å kunne spise normalt til sommerferien.

Vi er jo så flinke til å unngå det som er ubehagelig. Kjenner til den ;)

Så synd at du enda ikke var klar for å få implantat. Men dette er en prosess som tar tid. Jeg fikk satt inn implantater i februar, å har enda ikke fått satt inn de nye tennene. For min del så har det drøyd litt lenger enn normalt da oralkirurgen min ikke ville sette de inn før sommeren pga ferien, for man kan oppleve problemer den første tiden som gjør at man må til tannlgene. Dette ville de unngå for at jeg skulle slippe å måtte oppsøke ukjente behandlere.

Men jeg skal igang igjen i begynnelsen av august, så det har tatt sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minner veldig om meg. Jeg gikk heller ikke til tannlegen, å tannstatusen min ble bare værre og værre, men den fulgte skammen og tannlegeskrekk.

Jeg er ganske sikker på at hvis du kommer til rette tannlege, så vil du komme innunder samme ordningen som meg, refusjon pga odontofobi. .

Jeg er ikke akkurat tannlege å skal selvsagt ikke diagnostisere noen, men utifra det du skriver, vil jeg tro at du i tillegg har tannkjøttsykdom siden tennene dine faller ut å at du har betennelsesbyll.

Har du lest de første innleggene i denne tråden? Der har jeg skrevet hvordan det var for meg for 1 år siden, da jeg skulle gå til tannlege for første gang på mange mange år.

Det er viktig at du kommer deg til tannlege, at du får ordnet opp i tannstatusen din. Ikke bare pga din tannhelse og utseende, men også for din generelle helses skyld. Jeg fikk vite at jeg var en tikkende bombe med min tannstatus, at mine tannproblemer også skapte andre helseproblemer.

Det du må gjøre - hvis du ikke allerede er under behandling er;

  • Finn en tannlege som er flink med pasienter med tannlegeskrekk. Hør med familie og venner om de har en tannlege å anbefale. Når du ringer til tannlegen, forteller du at du har ekstremt tannlegeskrekk. Da skal dette tas hensyn til. Tannlegen bør også ha direkte oppgjør med Helfo, for da sørger tannlegen for alle søknader om refusjon å du slipper å tenke på den biten oppi alt det andre. Du vil ha mer enn nok med deg selv i denne perioden.
  • Be om at den første timen blir en samtaletime der du bare snakker med tannlegen. På denne timen vil du også merke om du får såpass tillit til tannlegen at du vil gå til denne.
  • Be tannlegen om resept på beroligende som du tar i forkant av hver tannlegetime.

Når du først kommer igang med den første timen, vil resten forhåpentligvis gå av seg selv da tannlegen sørger for å henvise deg til ev. spesialister, søker Helfo om refusjon osv.

Vi er jo så flinke til å unngå det som er ubehagelig. Kjenner til den ;)

Ja jeg lest innleggene dine. Jeg er det vedkommende som kvier meg fordi jeg må trekke inn flere enn bare tannlegen.Vil ikke trekke inn legen min i dette. Jeg er den som sikkert hadde fått det dekket også fordi jeg har oppfølgning fra en psykiatrisk sykepleier. Ikke det at tannlegeskrekken hadde vær noe mindre hvis jeg ikke hadde måttet trekke inn legen min i dette,men skammen hadde nok vært noe mindre hvis jeg bare kunne ha forholdt meg til en fremmed.Nå er jeg ubeskrivelig fornøyd med legen,og kan ikke skryte hun nok opp i skyene,men når det kommer til tannhelsa mi blir det for tøft. Så jeg ser desverre for meg at jeg kommer til å ta med meg min stygge tannhelse i grava :(

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lest innleggene dine. Jeg er det vedkommende som kvier meg fordi jeg må trekke inn flere enn bare tannlegen.Vil ikke trekke inn legen min i dette. Jeg er den som sikkert hadde fått det dekket også fordi jeg har oppfølgning fra en psykiatrisk sykepleier. Ikke det at tannlegeskrekken hadde vær noe mindre hvis jeg ikke hadde måttet trekke inn legen min i dette,men skammen hadde nok vært noe mindre hvis jeg bare kunne ha forholdt meg til en fremmed.Nå er jeg ubeskrivelig fornøyd med legen,og kan ikke skryte hun nok opp i skyene,men når det kommer til tannhelsa mi blir det for tøft. Så jeg ser desverre for meg at jeg kommer til å ta med meg min stygge tannhelse i grava :(

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Jeg ønsker virkelig for din del at du en dag tør å involvere legen din. Husk, legen har taushetsplikt, å legen ser mange ulike situasjoner daglig å vil hverken le av deg eller respektere deg noe mindre.

Hva er det du er redd for m.h,t å snakke med legen om dette? Hva tror du skjer om du åpner deg for legen?

Husk at du skal leve lenge med et dårlig tannsett hvis du ikke oppsøker tannlege. Hva gjør du når tennene dine begynner å falle ut? Beklager ufint spørsmål, men prøv å tenk over spørsmålene mine.

Jeg ser at du har oppfølging av psykriatisk sykepleier. Hva om du snakker med denne? Det er mulig at en psykolog kan være behandler, å ikke nødvendigvis fastlegen.

Endret av Tanntrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker virkelig for din del at du en dag tør å involvere legen din. Husk, legen har taushetsplikt, å legen ser mange ulike situasjoner daglig å vil hverken le av deg eller respektere deg noe mindre.

Hva er det du er redd for m.h,t å snakke med legen om dette? Hva tror du skjer om du åpner deg for legen?

Husk at du skal leve lenge med et dårlig tannsett hvis du ikke oppsøker tannlege. Hva gjør du når tennene dine begynner å falle ut? Beklager ufint spørsmål, men prøv å tenk over spørsmålene mine.

Jeg ser at du har oppfølging av psykriatisk sykepleier. Hva om du snakker med denne? Det er mulig at en psykolog kan være behandler, å ikke nødvendigvis fastlegen.

Jeg vet legen min vil respektere meg og ikke le.Som sagt er hun fantastisk.Jeg er virkelig privilgert,men jeg vet ikke hvorfor det stopper seg.Ang psyk sykepleier vet jeg at jeg har krav på gratis tannbehandling siden jeg har avtale med henne ukentlig i 45 min,og det har vart over 3 måneder.Men det er skammen som hindre meg. Og jeg vet jeg vil skamme meg ovenfor en tannlege også.Jeg vet innerst inne at jeg må gjøre noe,og at det bare vil bli verre,men er redd.Frykten og skammen hemmer meg. Dessverre! :grine:

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab ovenfor her:Det må også nevnes at jeg mistet noe av motet når jeg i jula i fjor tok et stort skritt og sendte en mail til en tannlege fordi jeg hadde så store smerter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg.Jeg forklarte hele situasjonen min,men jeg fikk ikke noe tilbakemelding. Og de var i tillegg eksperter på tannlegeskrekk.

Og en ting til før jeg glemmer det.Jeg skriver jo nå som ab så kan jo godt avsløre hvor jeg bor.Jeg bor på Lillehammer,og fant følgende (legger ved link nederst) på hjemmesiden til den kommunale tannlege helsetjenesten her. Dette er jo egentlig helt ypperlig for meg,men igjen så er det denne skammen da. Jeg vet tannhelsa mi er helt forjævlig og er vel så godt som 100% sikker på at samtlige av tennene mine uten unntak må fikses.Frykter jeg vil bli sett ned på, dømt og latterlig gjort fordi jeg ikke har tatt fatt i dette før. Og jeg har hatt mange muligheter til å få det gratis.Har en del innleggelser bak meg,og da er det sånn at hvis du er innlagt over et hvis antall måneder (tror det er 3) så har man også krav på gratis tannlege.Jeg har blitt tilbudt dette da tenner har falt ut under innleggelse,men har takket nei. Og så har du det faktumet at siden samtlige av tennene er ødelagt vil dette vil bli en omfattende og tidskrevende jobb,og vet rett og slett ikke om jeg har krefter til dette. Og for å ikke glemme det smertehelvete det vil bli. Ja som nevnt vil jeg innerst inne få gjort noe.Jeg ønsker å kunne smile med åpen munn.Jeg ønsker å le uten å holde hånden foran munnen.Jeg ønsker å kunne prate vanlig.Nå kniper jeg på en måten munnen litt igjen når jeg prater,eller sitter med et skjerf som dekker munnen min.Jeg ønsker å kunne få behandling når jeg f.eks har halsbetennelse ol.Det unngår jeg nå for da må jeg jo gape opp.Men jo lenger jeg har utsatt dette jo verre har det blitt. Tannlegeskrekk er virkelig et mareritt og umulig for noen å fult ut forstå hvis man ikke har opplevd det selv. Er så lei av å høre at det er jo bare å hoppe i det og få det overstått.Det er jo ikke så farlig,og jeg må jo forstå at tannhelse er viktig. Jeg pleier da å si til de at hvis jeg hadde bedt deg om å hoppe utfor et stup uten fallskjerm ville du ha gjort det da? De svarer selvfølgelig alltid nei og spør hva det har med saken å gjøre.Da sier jeg at det er sånn det er for meg når det gjelder det å oppsøke tannlegen.

Sorry dette ble litt langt,men håper dere orker å lese hele.

her er linken:



Anonymous poster hash: ce35c...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett denne tråden ligge her på forumet lenge nå, og hver gang jeg så den har jeg tenkt på at jeg måtte bestille meg en time. Så på onsdag var jeg hos tannlegen for første gang på 8-9 år. Hadde bare et lite hull, så er veldig lettet. Trodde det var værre enn det. Men mye tannstein og litt betent tannkjøtt, så hun måtte rense og jeg må bli flink å bruke tanntråd. Syns det var veldig vondt og ubehagelig å få renset tennene, men forhåpentligvis lenge til neste gang jeg må gjøre det.



Anonymous poster hash: b7beb...9d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet legen min vil respektere meg og ikke le.Som sagt er hun fantastisk.Jeg er virkelig privilgert,men jeg vet ikke hvorfor det stopper seg.Ang psyk sykepleier vet jeg at jeg har krav på gratis tannbehandling siden jeg har avtale med henne ukentlig i 45 min,og det har vart over 3 måneder.Men det er skammen som hindre meg. Og jeg vet jeg vil skamme meg ovenfor en tannlege også.Jeg vet innerst inne at jeg må gjøre noe,og at det bare vil bli verre,men er redd.Frykten og skammen hemmer meg. Dessverre! :grine:

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Selv opplevde jeg at det til slutt var skammen som hemmet meg. Skammen for at jeg hadde latt det gå så langt.

I fjor sommer måtte jeg oppsøke tannlege da tenner foran begynte å falle ut. Da kunne jeg ikke lenger skjule for omverdenen hvordan det var fatt med tennene mine.

Jeg var utrolig heldig å kom til en tannlege jeg fikk tillit til med en gang. Vet at det ikke er like enkelt for alle.

Ab ovenfor her:Det må også nevnes at jeg mistet noe av motet når jeg i jula i fjor tok et stort skritt og sendte en mail til en tannlege fordi jeg hadde så store smerter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg.Jeg forklarte hele situasjonen min,men jeg fikk ikke noe tilbakemelding. Og de var i tillegg eksperter på tannlegeskrekk.

Og en ting til før jeg glemmer det.Jeg skriver jo nå som ab så kan jo godt avsløre hvor jeg bor.Jeg bor på Lillehammer,og fant følgende (legger ved link nederst) på hjemmesiden til den kommunale tannlege helsetjenesten her. Dette er jo egentlig helt ypperlig for meg,men igjen så er det denne skammen da. Jeg vet tannhelsa mi er helt forjævlig og er vel så godt som 100% sikker på at samtlige av tennene mine uten unntak må fikses.Frykter jeg vil bli sett ned på, dømt og latterlig gjort fordi jeg ikke har tatt fatt i dette før. Og jeg har hatt mange muligheter til å få det gratis.Har en del innleggelser bak meg,og da er det sånn at hvis du er innlagt over et hvis antall måneder (tror det er 3) så har man også krav på gratis tannlege.Jeg har blitt tilbudt dette da tenner har falt ut under innleggelse,men har takket nei. Og så har du det faktumet at siden samtlige av tennene er ødelagt vil dette vil bli en omfattende og tidskrevende jobb,og vet rett og slett ikke om jeg har krefter til dette. Og for å ikke glemme det smertehelvete det vil bli. Ja som nevnt vil jeg innerst inne få gjort noe.Jeg ønsker å kunne smile med åpen munn.Jeg ønsker å le uten å holde hånden foran munnen.Jeg ønsker å kunne prate vanlig.Nå kniper jeg på en måten munnen litt igjen når jeg prater,eller sitter med et skjerf som dekker munnen min.Jeg ønsker å kunne få behandling når jeg f.eks har halsbetennelse ol.Det unngår jeg nå for da må jeg jo gape opp.Men jo lenger jeg har utsatt dette jo verre har det blitt. Tannlegeskrekk er virkelig et mareritt og umulig for noen å fult ut forstå hvis man ikke har opplevd det selv. Er så lei av å høre at det er jo bare å hoppe i det og få det overstått.Det er jo ikke så farlig,og jeg må jo forstå at tannhelse er viktig. Jeg pleier da å si til de at hvis jeg hadde bedt deg om å hoppe utfor et stup uten fallskjerm ville du ha gjort det da? De svarer selvfølgelig alltid nei og spør hva det har med saken å gjøre.Da sier jeg at det er sånn det er for meg når det gjelder det å oppsøke tannlegen.

Sorry dette ble litt langt,men håper dere orker å lese hele.

her er linken:

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Så synd at du ikke fikk tilbakemelding når du hadde mannet deg opp til å oppsøke tannlege. Lite profesjonelt.

Er enig i det du skriver om tannlegeskrekk. Ingen forstår hvordan det er før man står midt oppi det selv.

Jeg ønsker virkelig for deg at du snart får hjelp for tannproblemene dine. Kan det være et alternativ å dra til Oslo å få behandling? Mener å huke at jeg har lest om en klinikk her inne som er kjempedyktige på odontofobi. Men de holder til i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett denne tråden ligge her på forumet lenge nå, og hver gang jeg så den har jeg tenkt på at jeg måtte bestille meg en time. Så på onsdag var jeg hos tannlegen for første gang på 8-9 år. Hadde bare et lite hull, så er veldig lettet. Trodde det var værre enn det. Men mye tannstein og litt betent tannkjøtt, så hun måtte rense og jeg må bli flink å bruke tanntråd. Syns det var veldig vondt og ubehagelig å få renset tennene, men forhåpentligvis lenge til neste gang jeg må gjøre det.

Anonymous poster hash: b7beb...9d5

Så bra at du endelig kom deg til tannlege, å flott at det ikke var værre stelt med tennene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig kommet dithen at jeg har bestemt meg for hvilken tannlege jeg vil benytte meg av... Sparekontoen er fyllt opp, og jeg er klar...tror jeg.

Har to knekte og ødelagte/gule/stygge fortenner. Jeg vet ikke hva som har skjedd med den ene av dem, men etter en ulykke i barndommen har den blitt misfarget og er mest sannsynlig død. Den må byttes ut, enten ved bro eller (skrekk og gru) implantat.

Jeg har også tannverk både her og der, og ser at jeg har hull mellom tennene der det verker. Jeg gruer meg til å fikse dette, ettersom det er kinkig å komme til der for tannlegen. Usj.

Tidligere har min motivasjon for å holde meg unna tannlegekontoret vært skam og økonomi. Men sist jeg var hos tannlegen, fikk jeg et angstanfall der jeg mistet helt kontrollen. Gråt og gråt og pusta som en gal, rulla med øynene og jeg vet ikke hva...

Jeg ble henvist videre til en spesialist for å trekke en visdomstann, og jeg dro dit dagen før inngrepet for å tigge til meg beroligende. Jeg klarte ikke å formidle dette relativt enkle budskapet, bare gråt og hyperventilerte som en gal på kontoret til spesialisten. Han la heldigvis to og to sammen og gav meg en resept uten noe styr. Selve trekkingen gikk helt fint, spesielt etter drøssevis med bedøvelse, men disse angstopplevelsene sitter så innmari dypt i meg..!!! Dette er da to år siden.

Er så nervøs for å få en lignende angstreaksjon igjen, for man blir helt slått ut resten av dagen... Og man føler seg en smule dum. Kommentarer som "små barn klarer denne behandlingen uten å gråte" og "vel, da husker du å pusse tennene neste gang da" hjelper ikke..!

Min neste tannlege skal MÅ helt enkelt være snill med meg og være tålmodig....Får jeg først et angstanfall kan det vare i en halvtime, liksom.

Greit å lufte tankene litt midt på natta...! Er nemlig på besøk hos en som er tannlege, og jeg tenker på tenner 24/7...

Kjempefin tråd, forresten :) Kjenner det letter litt å vite at det er flere av oss, og at det er mange det går bra for :)



Anonymous poster hash: 24c12...1fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har to knekte og ødelagte/gule/stygge fortenner. Jeg vet ikke hva som har skjedd med den ene av dem, men etter en ulykke i barndommen har den blitt misfarget og er mest sannsynlig død. Den må byttes ut, enten ved bro eller (skrekk og gru) implantat.

Jeg har også en missfarget fortann etter en ulykke i barndommen. Tannlegen min nevnte at jeg kanskje kunne få satt på en tynn "plate" utenpå slik at missfargingen ikke syntes. Jeg har dessverre ikke satt meg inn i dette, og aner ikke om det kan fungere på deg også, men dersom du ikke har problemer med tannen kan det være greit å slippe å trekke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Tanntrollet og dere andre.en oppdatering fra meg:For 5 dager siden falt den løse tannen min ut,sammen med flere tenner jeg hadde på stift.Plutselig hadde jeg kun et par tenner igjen i overmunnen.det var helt forferdelig.Så meg i speilet,og så ut som et snurpete 90 åring.Det første jeg gjorde neste morgen,var å dra til tannlegen.Nå er proteselaging på gang.Skal dra dit i dag for tredje gang denne uken. Måtte gå med den 4 mndr,før implantatinnsetting,sa tannlegen. Hvordan går det med deg Tanntrollet?,og dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff.Har nå googlet og lest meg opp på proteser i overmunnen, og blir mer og mer skremt.Det virker som om en kan få problemer med å svelge og snakke.Og den kan falle ut.Er redd nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag skal jeg kanskje trekke ut en visdomstann nede, hvis den er lett å få ut. Problemet er at jeg har en fullstendig full uke med mye prating på jobb og må være våken og klar i hodet, gode tips til hvordan man raskest mulig kommer seg helt til hektene? Har trukket begge oppe, og det var vondt samme dag, men ellers har det gått bra :)

Er faktisk mer bekymret for å få mat i gropa etter tanna nede enn jeg var oppe. Kan ikke leve på yoghurt heller? :/



Anonymous poster hash: 8394a...ba0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tannlegeskrekk, men derimot SPRØYTEskrekk... Men skulle vært en tur hos tannlegen... Tips??

Anonymous poster hash: dc0ec...1f9

Var hos tannlegen i dag og skulle bytte ut to fyllinger.

Jeg har også hatt en voldsom angst for sprøyter, men kan beroligge med at for det første så ser ikke "sprøyten ut som en sprøyte lenger. Før bedøvelsen ble satt, fikk jeg smurt på en bedøvende krem, de fire stikkene - merket dem ikke i det hele tatt.

Hele "operasjonen" var over på 30 minutter, og jeg kjente INGENTING!

Utrolig deilig å ha fått det gjort. Gruer meg ikke litt til neste besøk!

Endret av Lettkverulerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff.Har nå googlet og lest meg opp på proteser i overmunnen, og blir mer og mer skremt.Det virker som om en kan få problemer med å svelge og snakke.Og den kan falle ut.Er redd nå jeg.

Jeg tror nok at dette er forbigående problemer som forsvinner når man har vent seg til protesen. Du husker kanskje i ungdomstiden da folk fikk streng på tenna og lespet og slevet i begynnelsen til de var vant til å ha den der.

Samboeren min er tanntekniker og det er utrolig hvor fine proteser de lager nå for tiden. Veldig naturtro og perfekt tilpasset munnen. Dersom du opplever problemer, tilpasser de protesen på nytt. Ikke uro deg og les masse skummelt på nettet, det går nok helt fint! :)

Anonymous poster hash: 58117...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tanntrollet og dere andre.en oppdatering fra meg:For 5 dager siden falt den løse tannen min ut,sammen med flere tenner jeg hadde på stift.Plutselig hadde jeg kun et par tenner igjen i overmunnen.det var helt forferdelig.Så meg i speilet,og så ut som et snurpete 90 åring.Det første jeg gjorde neste morgen,var å dra til tannlegen.Nå er proteselaging på gang.Skal dra dit i dag for tredje gang denne uken. Måtte gå med den 4 mndr,før implantatinnsetting,sa tannlegen. Hvordan går det med deg Tanntrollet?,og dere andre?

Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det. Det er så synd at det må gå så langt som til at tennene faller ut før man oppsøker hjelp. Men sånn var det for meg også.

Det med implantat er en prosess som tar tid. Først skal kjevebenet ditt leges etter tanntrekking, så skal det vurderes om du er klar for å få operert inn implantat. Etter operasjonen skal det også gå 4-6 mnd før tennene settes i.

Jeg fikk operert inn implantater i februar, å har enda ikke fått satt inn nye tenner. Dette fordi at når det hadde gått 4/5 mnd, så var det midt i ferietiden, å tannlegene mine ville ikke utsette meg for å måtte gå til helt ukjente tannleger om noe skulle oppstå den første tiden. Jeg antar at det kan være snakk om gnaging og justeringer.

Huff.Har nå googlet og lest meg opp på proteser i overmunnen, og blir mer og mer skremt.Det virker som om en kan få problemer med å svelge og snakke.Og den kan falle ut.Er redd nå jeg.

Å svalge er ingen problemer. Du vil ikke svelge protesen for å si det sånn... men du kan oppleve at talen blir annerledes, å det må du bare øve deg på. Du lærer deg å bruke tungen på en måte som gjør at du kan snakke normalt. S er en bokstav som må øves på ;)

Ellers skal du ikke tro på alle skrekkhistoriene du leser om på nettet. Klart noen har opplevd forferdelige ting, men det hører til sjeldenheten.

Du må lære deg å bruke protesen og å venne deg til den. Be derfor om sykemelding om du er i arbeid.

Jeg tror nok at dette er forbigående problemer som forsvinner når man har vent seg til protesen. Du husker kanskje i ungdomstiden da folk fikk streng på tenna og lespet og slevet i begynnelsen til de var vant til å ha den der.

Samboeren min er tanntekniker og det er utrolig hvor fine proteser de lager nå for tiden. Veldig naturtro og perfekt tilpasset munnen. Dersom du opplever problemer, tilpasser de protesen på nytt. Ikke uro deg og les masse skummelt på nettet, det går nok helt fint! :)

Anonymous poster hash: 58117...2fe

Fint innlegg, og det stemmer det du skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tanntrollet og dere andre.en oppdatering fra meg:For 5 dager siden falt den løse tannen min ut,sammen med flere tenner jeg hadde på stift.Plutselig hadde jeg kun et par tenner igjen i overmunnen.det var helt forferdelig.Så meg i speilet,og så ut som et snurpete 90 åring.Det første jeg gjorde neste morgen,var å dra til tannlegen.Nå er proteselaging på gang.Skal dra dit i dag for tredje gang denne uken. Måtte gå med den 4 mndr,før implantatinnsetting,sa tannlegen. Hvordan går det med deg Tanntrollet?,og dere andre?

Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med, men ønsker å sende deg en stor :klemmer: Det der hørtes ikke noe godt ut. Jeg håper virkelig det ordner seg for deg!

Selv har jeg endelig fått time hos spesialist om to uker. Det blir kun røntgen, så vidt jeg har forstått, for så å vurdere veien videre. Jeg håper virkelig jeg slipper å trekke flere tenner! Jeg hadde jo håpet på å få satt inn bro før sommeren og bare være ferdig med hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...