Gå til innhold

La 2014 være året da du tar tak i dine tannproblemer...


Tanntrollet

Anbefalte innlegg

Lenge trodde jeg at jeg var alene om å ha store problemer med tennene mine å en veldig dårlig tannstatus. Men har sett her at det er ganske mange av oss.

Jeg sliter med selvbildet pga dette, å når jeg en sjelden gang smiler, skjer det med lukket munn. Jeg liker ikke at noen kommer for nærme sånn at de kan se tydelig hvor dårlig det står til med tennene mine.

Har slitt i over 20 år med tennene og tannlegeskrekk/ odontofobi, å etterhvert som tannstatusen ble værre, ble også tannlegeskrekken større. Etterhvert følte jeg også stor skam pga tennene, jeg turte rett og slett ikke å gå til tannlege fordi at jeg skammet meg. Dette ble en ond sirkel der det ene dro det andre med seg.

I løpet av årene mistet jeg tenner (tannkjøttsykdom), å når jeg begynte å miste fortenner og hjørnetenner tvang situasjonen meg til tannlege. Jeg ringte en tannlege jeg fikk anbefalt, å jeg følte med en gang at jeg her ble respektert. Tannlegen jeg nå går hos er veldig dyktig med pasienter med tannlegeskrekk, å jeg er nå midt i behandlingen. Har holdt på noen mnd, å regner med å være ferdig innen sommeren.

Det jeg vil med denne tråden er at vi kan hjelpe hverandre, oppmuntre hverandre å dele det vi har av kunnskap og informasjon. Mange er f.eks ikke klar over at det i 2011 kom nye refusjonsregler, noe som gjør at sånne som meg (odontofobi) får dekket store deler av behandlingen av Helfo.

Jeg håper også at dere som ikke tør å oppsøke tannlege, får mot nok til å ta tak i problemene deres. Det er så godt når man er i gang med behandling, å vite at nå går det bare framover.

Sist men ikke minst, vit at du er ikke alene om problemet.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årets viktigste innlegg på kg. Takk :blomst: Jeg er ts bak innlegget syk tannpine. Kan jeg spørre hvor mye du måtte betale selv?



Anonymous poster hash: ce35c...c50
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets viktigste innlegg på kg. Takk :blomst: Jeg er ts bak innlegget syk tannpine. Kan jeg spørre hvor mye du måtte betale selv?

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Å jeg er en av de som svarte deg flittig der ;)

Hele behandlingen koster 280.000,- å jeg skal betale rundt 80.000,- Det er en veldig god hjelp å gjør sånn at det også er overkommelig for mange flere med fastsittende tenner/ implantater. Men også andre løsninger.

Selvsagt er 80.000,- veldig mye penger, men man kan ta behandlingen over tid, også er det vel kanskje ikke så mange som har så omfattende restaurering av "spisestua" at det kommer opp i de summene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg er en av de som svarte deg flittig der ;)

Hele behandlingen koster 280.000,- å jeg skal betale rundt 80.000,- Det er en veldig god hjelp å gjør sånn at det også er overkommelig for mange flere med fastsittende tenner/ implantater. Men også andre løsninger.

Selvsagt er 80.000,- veldig mye penger, men man kan ta behandlingen over tid, også er det vel kanskje ikke så mange som har så omfattende restaurering av "spisestua" at det kommer opp i de summene :)

Så det var deg :) Er ganske sikkker på at de summene ikke hadde vært så unaturlige i mitt tilfelle, dessverre :(

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere og billigere å gå til jevnlig sjekk ja. Håper flere med tannproblemer tar tak i dem, det kan ikke være godt å ha masse problemer i noe man må bruke flere ganger hver dag.

Jeg skal til tannlegen i januar. :)



Anonymous poster hash: be7d3...ac4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegeskrekk/ odontofobi er ikke så lett å styre - ihvertfall ikke før man kommer til tannlege man føler seg trygg på. Skam er også forbundet med odontofobi, å terskelen for å oppsøke hjelp er veldig høy. Mange gjør rett og slett ikke noe med problemet før det er tvingende nødvendig. Vi som har odontofobi lærer oss å leve med kraftige smerter, å vi klarer å gå med skikkelig tannverk til den gir seg etter 2-3 uker. Selvsagt er vi klar over at vi må til tannlege, men skrekken og skammen vinner ofte.

Jeg vil derfor at vi her kan dele erfaringer og kunnskap, sånn at de som sliter med å dra til tannlege kanskje kan hente mot og inspirasjon til å gjøre noe.

Siden jeg selv har slitt så lenge med tennene, er dette noe jeg brenner for :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tannlegeskrekk, men derimot SPRØYTEskrekk... Men skulle vært en tur hos tannlegen... Tips??

Anonymous poster hash: dc0ec...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har også latet en tråd om tannhygiene, har problemer med tannpussen for jeg brekker meg sånn at jeg knapt får det gjort. Pluss på dårlig råd og tannlegeskrekk så har du en fin oppskrift på hull:P Sist jeg drista meg til tannlegen for å i alle fall sjekke tennenes tillstand ble jeg kjefta på av legen, og gikk naturlig nok ikke tilbake... Men på nyåret er jeg nødt til å ta en tur, sist var det arbeid til 4000 inni der såe... heh:\



Anonymous poster hash: ba72b...5bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tannlegeskrekk, men derimot SPRØYTEskrekk... Men skulle vært en tur hos tannlegen... Tips??

Anonymous poster hash: dc0ec...1f9

Når jeg skulle ta sprøyte, så fikk jeg på sånn Embla krem (heter det det?) i tillegg til at jeg hadde tatt beroligende i forkant.

Huff, jeg har også latet en tråd om tannhygiene, har problemer med tannpussen for jeg brekker meg sånn at jeg knapt får det gjort. Pluss på dårlig råd og tannlegeskrekk så har du en fin oppskrift på hull:P Sist jeg drista meg til tannlegen for å i alle fall sjekke tennenes tillstand ble jeg kjefta på av legen, og gikk naturlig nok ikke tilbake... Men på nyåret er jeg nødt til å ta en tur, sist var det arbeid til 4000 inni der såe... heh:\

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Husker tråden din. Svarte på den noen ganger ;)

Har du sjekket om du kommer innunder en av de gruppene som det er kommet nye refusjonsregler for? Det er tannlegen som kan gi deg svar på det, men det er ikke alle tannleger som er oppdatert på det, så du bør spørre om tannlegen har direkte oppgjør med Helfo. Har de det, så antar jeg at de også er oppdatert på refusjonsreglene.

Jeg snakket med flere tannleger før jeg bestemte meg for en, å noen av de jeg snakket med mente at jeg ikke hadde krav på å få noe dekket, å når jeg kom til tannlegen jeg bestemte meg for, hadde han informasjonsskriv klart til meg. Så det er forskjell, å det lønner seg å undersøke litt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var deg :) Er ganske sikkker på at de summene ikke hadde vært så unaturlige i mitt tilfelle, dessverre :(

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Etter som jeg har skjønt, så får du dekket hele behandlingen av det offentlige. Men da tror jeg at du kun får dekket den enkleste og billigste måten.

Hvis det da er snakk om å erstatte tenner, så tror jeg du da kun får dekket løse tenner eller broer hvis du kan ha det.

Du burde undersøke hvor mye du får dekket via Helfo hvis du velger implantat. Jeg får som sagt dekket ganske mye, men nå er jeg så heldig at vi har spart opp endel midler. Jeg vet at ikke alle er like heldige å at det da kan virke uoverkommelig. Men å undersøke koster ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvis man er student kan det også lønne seg å sjekke om den lokale studentskipaden tilbyr helserefusjon. Studentskipnaden i Trondheim tilbyr iallefall dette, og tilbakebetaler store deler av regningen for nødvendig behandling. Det er riktignok begrenset, opp til 6000 i året i SiTs tilfelle, men det er bedre enn ingenting, og overraskende mange studenter er ikke klar over tilbudet.

Endret av Raindrops
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er student kan det også lønne seg å sjekke om den lokale studentskipaden tilbyr helserefusjon. Studentskipnaden i Trondheim tilbyr iallefall dette, og tilbakebetalt store deler av regningen for nødvendig behandling. Det er riktignok begrenset, opp til 6000 i året i SiTs tilfelle, men det er bedre enn ingenting, og overraskende mange studenter er ikke klar over tilbudet.

Det er veldig viktig å spre kunnskapen, å jeg tror som deg at mange studenter ikke er klar over dette. Ofte er det i studenttiden mange sliter, da med dårlig økonomi, å da prioriteres ikke tannlegebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skulle ta sprøyte, så fikk jeg på sånn Embla krem (heter det det?) i tillegg til at jeg hadde tatt beroligende i forkant.

Husker tråden din. Svarte på den noen ganger ;)

Har du sjekket om du kommer innunder en av de gruppene som det er kommet nye refusjonsregler for? Det er tannlegen som kan gi deg svar på det, men det er ikke alle tannleger som er oppdatert på det, så du bør spørre om tannlegen har direkte oppgjør med Helfo. Har de det, så antar jeg at de også er oppdatert på refusjonsreglene.

Jeg snakket med flere tannleger før jeg bestemte meg for en, å noen av de jeg snakket med mente at jeg ikke hadde krav på å få noe dekket, å når jeg kom til tannlegen jeg bestemte meg for, hadde han informasjonsskriv klart til meg. Så det er forskjell, å det lønner seg å undersøke litt på forhånd.

Takk for det!:)

Vet jeg kan søke om å få noe dekket så mye som 40% gjennom skolen jeg går på, men er jo ikke garantert at jeg får det, men skal absolutt gjøre litt research:) Men må også passe på at de er tannlege-skrekk-vennelige. Mer enn noe skulle jeg ønske det var samme ordning med tannlegene som med fastlege.

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Vet jeg kan søke om å få noe dekket så mye som 40% gjennom skolen jeg går på, men er jo ikke garantert at jeg får det, men skal absolutt gjøre litt research:) Men må også passe på at de er tannlege-skrekk-vennelige. Mer enn noe skulle jeg ønske det var samme ordning med tannlegene som med fastlege.

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Det er viktig å undersøke litt på forhånd. Kan være penger å spare.

Noe som også er viktig, er å si ifra allerede når du undersøker er at du har tannlegeskrekk, da får du vite om det aktuelle tannlegekontoret har noen som er flinke med akkurat det.

Sjekk også om de har direkte oppgjør med Helfo. Det som er greia med direkte oppgjør med Helfo er at da betaler du kun egenandelen å tannlegen sørger for å kreve inn resten av Helfo. Da vet du på forhånd hva du skal betale å slipper noen overraskelser.

Det er også tannlegen som avgjør hvilken dekningsgruppe pasienten kommer innunder, også har de egne satser fra Helfo om hvor mye de forskjellige tingene koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student. Tok tak i tannhelsa mi i 2011. Da hadde jeg 8 hull i forskjellige str. 3 av de var såpass store at tannlegen måtte opplyse meg om at det med stor sannsynlighet vil bli nødvendig med rotfylling i framtiden.

Den ene gjekselen rotfylte jeg nå i oktober. I dag kjenner jeg fortsatt en rar følelse i den tanna. Hvis jeg for eksempel støter borti med tannbørsten, så gjør det litt vondt. Vondt er veldig relativt, det er langt i fra som tannverk. Men får ikke samme følelse/smerte dersom jeg støter borti andre tenner. Den samme følelsen oppstår dersom jeg tygger noe hardt, eks gulrot, med den tanna. Er det vanlig? Trodde den tanna var helt død nå?



Anonymous poster hash: 51db1...30a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er viktig å undersøke litt på forhånd. Kan være penger å spare.

Noe som også er viktig, er å si ifra allerede når du undersøker er at du har tannlegeskrekk, da får du vite om det aktuelle tannlegekontoret har noen som er flinke med akkurat det.

Sjekk også om de har direkte oppgjør med Helfo. Det som er greia med direkte oppgjør med Helfo er at da betaler du kun egenandelen å tannlegen sørger for å kreve inn resten av Helfo. Da vet du på forhånd hva du skal betale å slipper noen overraskelser.

Det er også tannlegen som avgjør hvilken dekningsgruppe pasienten kommer innunder, også har de egne satser fra Helfo om hvor mye de forskjellige tingene koster.

Okei, takk for tips!:)

Jeg er student. Tok tak i tannhelsa mi i 2011. Da hadde jeg 8 hull i forskjellige str. 3 av de var såpass store at tannlegen måtte opplyse meg om at det med stor sannsynlighet vil bli nødvendig med rotfylling i framtiden.

Den ene gjekselen rotfylte jeg nå i oktober. I dag kjenner jeg fortsatt en rar følelse i den tanna. Hvis jeg for eksempel støter borti med tannbørsten, så gjør det litt vondt. Vondt er veldig relativt, det er langt i fra som tannverk. Men får ikke samme følelse/smerte dersom jeg støter borti andre tenner. Den samme følelsen oppstår dersom jeg tygger noe hardt, eks gulrot, med den tanna. Er det vanlig? Trodde den tanna var helt død nå?

Anonymous poster hash: 51db1...30a

Det er helt sikkert slemt av meg å si det men; at du hadde 8 hull får meg faktisk til å føle meg mye bedre:P For jeg vet jeg har i alle fall 4 og har mareritt om at jeg mister alle tennene...

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt å ta tak i tenna min det siste året faktisk... Har en snill tannlege som lar meg ta det på nedbetaling :) Hadde egentlig tenkt til å ta en pause så jeg fikk betalt ned mesteparten nå mens jeg går gravid, men det funka dårlig når ene tanna knakk og måtte rotfylles.

Nå skal jeg betale ned litt noen måneder også skal jeg ta to hull som det haster med før jeg tar en liten pause igjen, da er det ikke noe mer jeg MÅ gjøre før det blir vondt!

Men det har ikke vært lett med dårlig økonomi og tannlegeskrekk!!! Har egentlig ikke penger til å fly hos tannlegen, skjønner ikke at det ikke kan finnes flere ordninger :( Vet at det finnes folk som har det verre enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for tips! :)

Det er helt sikkert slemt av meg å si det men; at du hadde 8 hull får meg faktisk til å føle meg mye bedre:P For jeg vet jeg har i alle fall 4 og har mareritt om at jeg mister alle tennene...

Anonymous poster hash: ba72b...5bf

Å ha 4 eller 8 hull er ikke å ha store tannproblemer i forhold til de som faktisk mister tennene sine eller som må ha omfattende behandling for å få orden på tennene, eller de som sliter med å spise pga tannstatus. Men, det er vel der vi har begynt - vi som har/ hatt overnevnte problemer.

Jeg har også begynt å ta tak i tenna min det siste året faktisk... Har en snill tannlege som lar meg ta det på nedbetaling :) Hadde egentlig tenkt til å ta en pause så jeg fikk betalt ned mesteparten nå mens jeg går gravid, men det funka dårlig når ene tanna knakk og måtte rotfylles.

Nå skal jeg betale ned litt noen måneder også skal jeg ta to hull som det haster med før jeg tar en liten pause igjen, da er det ikke noe mer jeg MÅ gjøre før det blir vondt!

Men det har ikke vært lett med dårlig økonomi og tannlegeskrekk!!! Har egentlig ikke penger til å fly hos tannlegen, skjønner ikke at det ikke kan finnes flere ordninger :( Vet at det finnes folk som har det verre enn meg!

Å ha tannlegeskrekk kan være grunn til å få dekket deler av tannbehandlingen;

  • Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) Med nedsatt evne til egenomsorg menes, at man ikke har oppsøkt nødvendig pleie/ behandling (tannlege) pga tannlegeskrekk.

http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/tannlege.aspx#.Urthm_TuKQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha 4 eller 8 hull er ikke å ha store tannproblemer i forhold til de som faktisk mister tennene sine eller som må ha omfattende behandling for å få orden på tennene, eller de som sliter med å spise pga tannstatus. Men, det er vel der vi har begynt - vi som har/ hatt overnevnte problemer.

Helt enig! Å ha 8 hull kan ikke defineres som store tannproblemer. Hadde det bare vært så vel så...

Anonymous poster hash: ce35c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...