Gå til innhold

hypothyreose(lavtstoffskifte)


Butterfly31

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for et halvt år siden diagnosen lavtstoffskifte og har slitt både fysisk og psykisk, i tiden etter diagnose og medisinering har jeg ikke følt meg bedre og går nå på Levaxin mot stoffskiftet og Tolvon for å sove, dette ender med at jeg er sløv halve dagen og sliten resten.

Det jeg lurer på er om noen har lignende sykdom og har noen råd. jeg føler meg ikke bedre verken fysisk eller psykisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei. Jeg har også lavt stoffskifte, og for meg tok det vel rundt halvannet år etter at jeg begynte på medisiner før jeg merket en betydelig endring. Man begynner jo gjerne på en lav dose, for å øke sakte.

Likevel fant jeg ut at fastlegen min hadde satt meg på aaaalt for lav dose i lang tid, i følge en spesialist. Samme fastlege hadde også oversett at jeg hadde lavt stoffskifte i nesten fem år! Det jeg vil frem til er altså at du bør gå til en lege som er spesialist innen stoffskifte, hvis du ikke allerede har gjort det. Men uansett kan det ta en god stund før man merker bedring ja. Det er kjipt, men den vil antagelig komme! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for rådet, har ikke prøvd spesialist enda.

Jeg har jo ikke aning om hvor du bor, men hvis du tilfeldigvis hører til i Østfold så er Bjarne Mella veldig dyktig, og også veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lavt stoffskifte, men har aldri hatt noen problemer. Jeg hører derimot ofte at det kan ta en stund å finne riktig dose, og at man må gå på den dosen en god stund før man merker endringer. Men kan kanskje være greit å prate med en spesialist ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Skal ikke skrive dét samme som de andre, for er enig der, men se på kostholdet ditt også. Fikk anbefalt ikke ren lavkarbo, men likevel kosthold i samme sjanger. Altså mer fett enn karbo i kostholdet. Tar i tillegg tilskudd av jern, c, b og d-vitaminer, sink, krom og tran/omega (alt dette hver for seg, ikke multivitamin), pluss antioksidanter via blåbær og gojibær, og sink via paranøtter. Renser også drikkevannet for fluor og klor (små "te-poser" som kjøpes på helsekost). Dyre saker, så gå til lege å be om resept på ekstra utgifter til kost grunnet sykdom - dét har du krav på - og trening på resept. For trening er også ekstremt viktig, men utrolig vanskelig når man ikke har overskudd. Ellers bør du ta dobbel dose dager du vet du skal evt. drikker alkohol eller spise mye søtt (selskaper o.l.), fordi alkohol inneholder så mye sukker. Følger selv dette, ikke helt bra enda, men MYE bedre! Og be også om liothyronin i tillegg til levaxin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skrive dét samme som de andre, for er enig der, men se på kostholdet ditt også. Fikk anbefalt ikke ren lavkarbo, men likevel kosthold i samme sjanger. Altså mer fett enn karbo i kostholdet. Tar i tillegg tilskudd av jern, c, b og d-vitaminer, sink, krom og tran/omega (alt dette hver for seg, ikke multivitamin), pluss antioksidanter via blåbær og gojibær, og sink via paranøtter. Renser også drikkevannet for fluor og klor (små "te-poser" som kjøpes på helsekost). Dyre saker, så gå til lege å be om resept på ekstra utgifter til kost grunnet sykdom - dét har du krav på - og trening på resept. For trening er også ekstremt viktig, men utrolig vanskelig når man ikke har overskudd. Ellers bør du ta dobbel dose dager du vet du skal evt. drikker alkohol eller spise mye søtt (selskaper o.l.), fordi alkohol inneholder så mye sukker. Følger selv dette, ikke helt bra enda, men MYE bedre! Og be også om liothyronin i tillegg til levaxin.

Jøss!

Jeg ble diagnosert med htpothyreose for 18 år siden og aldri hørt eller fått tilbud om noe av dette!! :overrasket:

Jeg gikk også umedisinert i mange år før jeg fikk hjelp. De verste årene i mitt liv! De påstod det var psykisk. :roll:

Jeg bruker også Tolvon for å få sove som deg, TS, men det er i forbindelse med fibromyalgien min. Jeg har aldri tenkt på at det kan være stoofskiftet som er årsak til at jeg aldri sover. Jeg tar bare en halv tablett hver kveld, ellers så blir jeg også helt dopa. Bruker kniv for å dele tabletten i to.

Jeg håper levaxin-dosen din blir riktig regulert snart, sånn at du får det bedre. For det gjør du. :)

Føler med deg.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også umedisinert i mange år før jeg fikk hjelp. De verste årene i mitt liv! De påstod det var psykisk. :roll:

Det er så sjukt hvordan enkelte leger er så fryktelig dårlig på stoffskifte. Helt siden jeg var 11 har det vistes kjempeklart på blodprøvene mine, men dette fikk ikke jeg vite før jeg var 16! Rett og slett fordi legen ikke mente så unge folk hadde stoffskifteproblemer :snurt: Og det var STOOORE avvik fra normalverdiene, og jeg hadde alle de typiske symptomene. Fryktelig irriterende, mange fine barndomsminner med at jeg lå utslitt på sofaen..

Beklager for avsporingen TS, måtte bare få det ut :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sjukt hvordan enkelte leger er så fryktelig dårlig på stoffskifte. Helt siden jeg var 11 har det vistes kjempeklart på blodprøvene mine, men dette fikk ikke jeg vite før jeg var 16! Rett og slett fordi legen ikke mente så unge folk hadde stoffskifteproblemer :snurt: Og det var STOOORE avvik fra normalverdiene, og jeg hadde alle de typiske symptomene. Fryktelig irriterende, mange fine barndomsminner med at jeg lå utslitt på sofaen..

Beklager for avsporingen TS, måtte bare få det ut :sjenert:

Jeg regner med du har lest boken til Per Egil Hegge? Pensum for alle oss med stoffskiftesykdommer!

Anonym poster: 4921286db8633a034ec7a547243083e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skrive dét samme som de andre, for er enig der, men se på kostholdet ditt også. Fikk anbefalt ikke ren lavkarbo, men likevel kosthold i samme sjanger. Altså mer fett enn karbo i kostholdet. Tar i tillegg tilskudd av jern, c, b og d-vitaminer, sink, krom og tran/omega (alt dette hver for seg, ikke multivitamin), pluss antioksidanter via blåbær og gojibær, og sink via paranøtter. Renser også drikkevannet for fluor og klor (små "te-poser" som kjøpes på helsekost). Dyre saker, så gå til lege å be om resept på ekstra utgifter til kost grunnet sykdom - dét har du krav på - og trening på resept. For trening er også ekstremt viktig, men utrolig vanskelig når man ikke har overskudd. Ellers bør du ta dobbel dose dager du vet du skal evt. drikker alkohol eller spise mye søtt (selskaper o.l.), fordi alkohol inneholder så mye sukker. Følger selv dette, ikke helt bra enda, men MYE bedre! Og be også om liothyronin i tillegg til levaxin.

Dette synes jeg du bør dokumentere - å ta dobbel dose fører til hypersymptomer, og er uheldig blant annet for hjertet.

For høyt stoffskifte er heller ikke heldig - noe man får om man tar dobbel dose her og der(og ja, selv små endringer kan gi for høyt).

Men for å svare TS; jeg brukte flere år på å finne min optimale dose, og den må fortsatt varieres noe avogtil - hormonene svinger jo.

Men, jeg gikk for lav i flere år og var derfor ganske dårlig - og gikk så for høyt i halvannet år og var tilsvarende dårlig.

Begge gangene var vardiene innenfor normalområdet(nederst og øverst) - men jeg blir merkbart dårligere kun med det som for legen virket som mindre endringer.

Søvnforstyrrelser er forøvig vanlig med stoffskifteproblemer, så prøv heller å justere Levaxinen(uten å blande inn liothyronin først).

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk for et halvt år siden diagnosen lavtstoffskifte og har slitt både fysisk og psykisk, i tiden etter diagnose og medisinering har jeg ikke følt meg bedre og går nå på Levaxin mot stoffskiftet og Tolvon for å sove, dette ender med at jeg er sløv halve dagen og sliten resten.

Det jeg lurer på er om noen har lignende sykdom og har noen råd. jeg føler meg ikke bedre verken fysisk eller psykisk..

Med den sykdommen bør du ha rett lege. Noen leger fatter ikke hvilke plager en pasient kan ha. Jeg gikk lenge på lavgir,noe som ga et dårlig liv. Spes. sa jeg var i nedre grense. Ble skrevet til fastlegen min. Fastlegen ville ikke gi meg noe. Kom tilbake om et halvt år. Har fått ødelagt mange år

Anonym poster: c6850911b814dafe5e463dc6c9442692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv diagnosen når jeg var 21, og hadde utarbeidet en bra dose etter et år. Ble gravid da jeg var 29, stoffskiftet stabiliserte seg så jeg ikke trengte medisiner under svangerskapet. Nå derimot er datteren min 3 og legen min har ennå ikke funnet riktig dose.

Det tar tid er alt legen min sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke skrive dét samme som de andre, for er enig der, men se på kostholdet ditt også. Fikk anbefalt ikke ren lavkarbo, men likevel kosthold i samme sjanger. Altså mer fett enn karbo i kostholdet. Tar i tillegg tilskudd av jern, c, b og d-vitaminer, sink, krom og tran/omega (alt dette hver for seg, ikke multivitamin), pluss antioksidanter via blåbær og gojibær, og sink via paranøtter. Renser også drikkevannet for fluor og klor (små "te-poser" som kjøpes på helsekost). Dyre saker, så gå til lege å be om resept på ekstra utgifter til kost grunnet sykdom - dét har du krav på - og trening på resept. For trening er også ekstremt viktig, men utrolig vanskelig når man ikke har overskudd. Ellers bør du ta dobbel dose dager du vet du skal evt. drikker alkohol eller spise mye søtt (selskaper o.l.), fordi alkohol inneholder så mye sukker. Følger selv dette, ikke helt bra enda, men MYE bedre! Og be også om liothyronin i tillegg til levaxin.

Her kommer du med ganske heftige påstander, helt udokumentert. Dobbel dose levaxin dager man skal drikke alkohol? Det håper jeg VIRKELIG ingen gjør! Med tanke på at man må øke doseringen forsiktig (øker gjerne med 50 til 100 mkg av gangen fordelt på en UKE), vil en dobbel dagsdose for enkelte kunne tilsvare mer enn en slik kontrollert ukesøkning i samråd med lege. Og det er jo en dosejustering som gjøres når stoffskifteverdiene indikerer at det trengs.

TS: du må ta opp med legen din at du ikke føler deg bedre. Dessverre kan det ta lang tid å finne sin optimale dose, blant annet nettopp fordi man må øke doseringen såpass langsomt og vente 6-8 uker før man kan teste stoffskifteverdiene igjen (selv har jeg brukt nærmere to år). Derfor er det veldig viktig at du selv følger opp med legen. Be gjerne om utskrift av prøveverdiene dine, slik at du kan følge med på utviklingen selv også.

Angående kosttilskudd skal man være litt forsiktig med det når man tar levaxin. Kalsium hindrer feks opptak av levaxin i kroppen, derfor bør du ikke ta vitamin/mineraltilskudd med dette i samtidig med levaxin. Du bør faktisk heller ikke spise/drikke meieriprodukter før det har gått en time etter inntak av dagens levaxindose, nettopp pga dette.

En løsning er da å ta vitamintilskudd på ettermiddagen, dersom du tar levaxinen på morgenen.

Anonym poster: c708962ca1ee628d7508fd035f89bbf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kosttilskudd skal man være litt forsiktig med det når man tar levaxin. Kalsium hindrer feks opptak av levaxin i kroppen, derfor bør du ikke ta vitamin/mineraltilskudd med dette i samtidig med levaxin. Du bør faktisk heller ikke spise/drikke meieriprodukter før det har gått en time etter inntak av dagens levaxindose, nettopp pga dette.

En løsning er da å ta vitamintilskudd på ettermiddagen, dersom du tar levaxinen på morgenen.

Anonym poster: c708962ca1ee628d7508fd035f89bbf3

Alle faglige råd jeg har lest, sier at dette er bare tull, det gjelder bare kalsium i form av tilskudd. Det er imidlertid andre medisiner/tilskudd man ikke skal ta sammen med tyroksin. Jern og syrenøytraliserende midler må heller ikke tas sammen med Levaxin.

Når det er sagt, så oppfordrer jeg at man bruker den andre tråden til dette. Det er mye bedre å ha alt på samme sted, enn tusen tråder om samme tema.

Anonym poster: 4921286db8633a034ec7a547243083e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imidlertid andre medisiner/tilskudd man ikke skal ta sammen med tyroksin. Jern og syrenøytraliserende midler må heller ikke tas sammen med Levaxin.

Anonym poster: 4921286db8633a034ec7a547243083e7

Huh, skal man ikke ta jerntabletter sammen med levaxin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Hei igjen, har hatt denne sykdommen i tyve år og hatt stabil dose siste ti år uten å kjenne meg bedre av den grunn. Var først når jeg gjorde de justeringene beskrevet overfor at jeg ble bedre. Vi er åtte, syv kvinner og én mann, i vår familie som har sykdommen. To av de har vært hos spesialister, og resten av oss har prøvet og feilet, med kost, økning av dose ved inntak av mye søtt/mye alkohol osv. og kommet frem til noe som fungerer for oss åtte. Kan dessverre ikke dokumentere noe, skriver bare hva som fungerer for oss. Så får det nesten bare være opp til de som leser å prøve det ut, eller forkaste det. En skriver her at man kan klare seg uten liothyronin er levaxinen riktig regulert. Vel, der går du glipp av en sterk faktor til bedring. Levaxinen tok bort tretthet, tørr hud, miste av hår, depresjon osv. Men var fortsatt totalt tiltaksløs. Tiltaket jeg hadde før sykdommen kom først tilbake da jeg begynte på liothyronin. Angående det jeg skriver om kosthold trodde jeg det var opplagt at man hverken skal spise eller ta kosttilskudd samtidig med levaxin, jern skal man ikke engang ta med de andre kosttilskuddene og mat, og man bør ta c-vitamin samtidig for å styrke opptaket. Angående alkohol skriver jeg ved selskaper, altså toppen én gang i måneden. Vet ikke med dere som reagerer så på dette, om dere drikker mye og ofte, og i tillegg sitter med hodet nedi godteriposen hver helg? ;-) I et slikt tilfelle skal man selvfølgelig ikke ta dobbel dose. Burde kanskje presisert dette, men får nesten gjøre dét nå: Snakker her om én gang i måneden maks. Ved høytider kan jeg spise opptil én kilo godteri over kun noen dager og sover da atten timer døgnet i over ei uke etterpå. Ved selskaper hvor jeg går på en skikkelig snurr, fire-fem ganger i året, sover jeg mer eller mindre døgnet rundt i tre-fire dager etterpå. Dobbel dose ved slike anledninger tar bort behovet for søvn utover det normale (tar dessverre IKKE bort fyllesyke;-) og gjør at jeg faktisk kan kose meg i selskaper overhodet. Alternativet ville, for min familie, vært å aldri drikke mer enn ett glass vin eller aldri spist mer enn én neve godteri om gangen. Men igjen, skriver kun hva som fungerer for oss og vi har vært syke i mange, mange år. Mamma og hennes søstre i førti år snart. Grøsser når jeg tenker på hvor fryktelig vanskelig de har hatt det fordi hjelpen fra leger var tilsvarende null for inntil ti år siden. Vi er åtte som lever gode liv idag takket være disse endringene. Minner samtidig på at dette er et forum hvor man deler personlige erfaringer, og ikke et vitenskapelig fakultet hvor dokumentasjon er nødvendig for å få innvilget midler til videre forskning. Ønsker dere dokumentasjon ta da kontakt med en forsker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner samtidig på at dette er et forum hvor man deler personlige erfaringer, og ikke et vitenskapelig fakultet hvor dokumentasjon er nødvendig for å få innvilget midler til videre forskning. Ønsker dere dokumentasjon ta da kontakt med en forsker;-)

Problemet er at du kommer med en anbefaling som kan føre til forhøyet stoffskifte - og dette kan bli særs forhøyet hos noen som har lav dose i utgangspunktet og høyere egenproduksjon.

Dette er et råd enhver lege vil fraråde å gjøre på bakgrunn av inntak av alkohol og sukkerinntak.

Og jo; mange drikker alkohol flere ganger i måneden, og spiser sukkerholdige varer.

Når det kommer til medisinering av Levaxin skal man ikke råde til å kutte/øke doser uten at blodprøvene tilsier et rom for dette - fordi det kan føre til ganske plagsomme, og helseskadelige effekter. Og man skal ALLTID gjøre det i samråd med legen, og ta jevnlige blodprøver underveis.

Jeg blir sykemeldt med lett forhøyet stoffskifte, så det er ingenting å anbefale.

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, skal man ikke ta jerntabletter sammen med levaxin?

Dette med jern og kalsiumtilskudd står på pakningsvedlegget til Levaxinen :)

Anonym poster: ba6977f711bdcfe4cf8a33e63b5a68b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så har du og min familie forskjellige erfaringer der, og dét må vel være lov?? Anbefalinger er ikke absolutte sannheter vet du, dét er personlige erfaringer som andre kan velge å følge, - eller la være å følge;-) Har forresten hatt tre fastleger de siste ti årene og alle sier dét samme, - DU kjenner din kropp og vet når behovet for økning/senkning melder seg, føl deg da fri til å ta dobbel (evt. halvannen) dose én-to dager i uken, eller la være å ta medisin (evt. halvert dose) én-to dager i uken, uten å komme til oss. Jeg kjenner nøyaktig hva jeg trenger fra dag til dag jeg, men er som sagt stabil nå, så følger stort sett fast dose: 150 mikrogram levaxin og 20 mikrogram liothyronin. Har hatt samme dose der i ti år, men regulerer som sagt selv ved behov. Har fulgt dette rådet fra legene om å kjenne etter selv, og klart å ta tak i for mye/for lite de siste ti årene med én gang ved bare å kjenne etter i kroppen min. Har derfor hatt stabilt stoffskifte ved alle prøver de siste ti år. Jeg er nok veldig intuitiv i forhold til hva kroppen min trenger til enhver tid, men tror dette er en egenskap vi alle har, - det kan bare ta litt tid å trene den opp. Jeg bruker en del mindfullness (kort fortalt: puste med magen og være tilstede i sitt eget liv) og kan nær sagt gå å plukke ut matvarer fra hyllene som inneholder akkurat det jeg trenger der og da. Har jeg for lite sink i kroppen får jeg plutselig lyst på paranøtter f.eks. (to nøtter inneholder dagsbehovet for sink, så man trenger ikke spise mange). Vel, kunne fortsatt i det uendelige, men stopper her og understreker atter engang at dette er et forum for utveksling av personlige erfaringer, og at alle her står fri til å spise fisken og spytte ut beina;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...