Gå til innhold

Hjemmeværende mor


Gjest Om&men

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke stilt noe krav til noen, om noen som helst konkret opplysning. Derimot spurte jeg om du og din samboer hadde "1mill i studielån hver" Noe du kunne svart NEI på istedet for å 500k.

Hvor dine tidligere meldinger ikke hadde noen særlig opplysning annet enn det dere tjener og situasjon rundt dere i det dere tjente 1million. På bakgrunn av det du skrev dannet jeg meg en mening om troverdigheten på at dere ikke hadde muligheten til at en av dere jobbet noe redusert i et gitt tidsrom. Og ville heller sagt at dere ikke hadde viljen til det. :gjeiper:

Men i forsøk på å avrunde vil jeg bare si at jeg skjønner at folk kan være i en komfår-sone hvor det kanskje er en ulempe å gjøre endringer og at man rokerer mulighetene utifra egne preferanser.

Men igjen: Poenget mitt var ikke så forklare/forsvare egne valg, poenget var å bruke dette eksemplet for å forklare at to langtidsutdannede pr. dags dato (som det er mange av i universitets- og høyskolebransjen, og som er personale av den typen som trengs for å holde utdanningsinstitusjonene i gang) i dag må jobbe like mye til sammen for å tjene like mye som en mann som TS sin, og at det for mange av disse akkurat går rundt økonomisk. Personale i denne bransjen har arbeidstidsordninger som gjør at redusert arbeidstid er en dårlig deal på alle måter (jobbe like mye og få mindre betalt).

Min personlige fortelling fra småbarnstiden er at den "komfortsone" du snakker om besto av et trangbodd liv uten bil og ferier, og usikre arbeidsforhold mht. framtid. Å kalle slike livssituasjoner komfortsone synes jeg er latterlig. Men vi hadde et lykkelig liv med fleksibilitet der far og mor tok hver sin tørn, og der kombinasjonen barnehage, kontantstøtte og fleksitid gjorde at vi begge fikk mye og god tid med barna. Dette var våre valg, og det er ikke gitt at dette er en løsning for alle. Men det har jeg heller ikke påstått.

Og selvsagt er det egne preferanser, men jeg vil ikke påstå at folk som velger slik er hensynsløse mennesker gjør egoistiske valg på bekostning av barna! Det er da for de fleste snakk om å få til en kombinasjon som gjør at livet fungerer ålreit. Akkurat som det å være hjemme med barna er også en "egen preferanse", like mye for egen skyld som for ungenes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Ufff så masete du ble da..Klarer du ikke å vente?

Skal skrive et siste da siden du ABSOLUTT vil det! Men det blir det siste ikke noe mere hersketeknikk nå for å vri flere godsaker ut av posen??!!

Vel, for å si det sånn, så er jeg fornøyd så lenge du klarer å skrive et innlegg hvor du argumenterer for ditt syn.

Det gjenstår imidlertid å se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufff så masete du ble da..Klarer du ikke å vente?

Skal skrive et siste da siden du ABSOLUTT vil det! Men det blir det siste ikke noe mere hersketeknikk nå for å vri flere godsaker ut av posen??!!

Puh, nå har jeg lest hele tråden! Og kan ikke dy meg...

:fnise: Endret av St.Bridget
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Nei. Men det er grusomt irriterende å skulle diskutere med noen som overhodet ikke evner å ta innover seg andres perspektiv.

Du sier det er grusomt å diskutere med noen som ikke evner å ta innover seg andres perspektiv. Men det du mener er at det er grusomt å diskutere med noen som ikke er enig med deg og korrigerer sin tekst etter din mal.

Jeg har ingen intensjon om å gi meg på det jeg sier i forhold til massens mulighet til å benytte sosiale goder, selv ubetalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Du sier det er grusomt å diskutere med noen som ikke evner å ta innover seg andres perspektiv. Men det du mener er at det er grusomt å diskutere med noen som ikke er enig med deg og korrigerer sin tekst etter din mal.

Jeg har ingen intensjon om å gi meg på det jeg sier i forhold til massens mulighet til å benytte sosiale goder, selv ubetalte.

Hæ? Jeg er generelt ganske god til å ta innover meg andres perspektiv.

Du derimot, er en ekstremt ureflektert person som overhodet ikke evner å se at andre har helt andre liv enn deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Hæ? Jeg er generelt ganske god til å ta innover meg andres perspektiv.

Du derimot, er en ekstremt ureflektert person som overhodet ikke evner å se at andre har helt andre liv enn deg.

w00t? har jeg ikke? Jeg har jo påtatt meg andres situasjon igjennom hele denne tråden.. Nå skjønner jeg ikke hva du mener og er overbevist om at du kun skal kvervulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

w00t? har jeg ikke? Jeg har jo påtatt meg andres situasjon igjennom hele denne tråden.. Nå skjønner jeg ikke hva du mener og er overbevist om at du kun skal kvervulere.

Øh. Du har jo hele tiden sagt at det er mulig for de aller fleste å jobbe redusert når de har små barn (noe du tydeligvis ikke har gjort selv), så derfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Øh. Du har jo hele tiden sagt at det er mulig for de aller fleste å jobbe redusert når de har små barn (noe du tydeligvis ikke har gjort selv), så derfor.

Jeg har ikke sagt at begge foreldrene må jobbe redusert, men at det er fullt mulig for den ene av dem å jobbe redusert. I mitt tilfelle er min kone 100% hjemmeværende og dekker da min reduserte stilling med at hun ikke har noen stilling. Men om du kan henvise meg til en kommentar hvor jeg har påstått at begge foreldre kan jobbe redusert er jeg mer en villig til å ta strutsestupet og gjemme hodet i sanden for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg har ikke sagt at begge foreldrene må jobbe redusert, men at det er fullt mulig for den ene av dem å jobbe redusert. I mitt tilfelle er min kone 100% hjemmeværende og dekker da min reduserte stilling med at hun ikke har noen stilling. Men om du kan henvise meg til en kommentar hvor jeg har påstått at begge foreldre kan jobbe redusert er jeg mer en villig til å ta strutsestupet og gjemme hodet i sanden for deg!

Faktisk så er det sånn at jeg synes at du har såpass grusomt tungt for det, at jeg ikke gidder.

(Litt av dette har med å gjøre at noen av mine tidligere innlegg i denne tråden, samt noen få andres innlegg, har demonstrert dette på glimrende vis ved å vise til enkeltsituasjoner. Og ettersom du tydeligvis ikke har vært i stand til å gripe noe av dette, så anser jeg deg for å være en 'lost case".)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Faktisk så er det sånn at jeg synes at du har såpass grusomt tungt for det, at jeg ikke gidder.

(Litt av dette har med å gjøre at noen av mine tidligere innlegg i denne tråden, samt noen få andres innlegg, har demonstrert dette på glimrende vis ved å vise til enkeltsituasjoner. Og ettersom du tydeligvis ikke har vært i stand til å gripe noe av dette, så anser jeg deg for å være en 'lost case".)

Meh.. (Er ingen vits i å diskutere med noen som drar diskusjon bakover og til siden i samme tak... Go natt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Meh.. (Er ingen vits i å diskutere med noen som drar diskusjon bakover og til siden i samme tak... Go natt!!)

Jeg synes ikke akkurat at du styrket "saken din" her, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget her er at de konsekvensene IKKE betyr noe for den personen den der var rettet mot.

Og det det blir diskutert her som den enkelte debattanten IKKE forstår er at de konsekvensene kan være FOR store for noen.

Den personen det blir siktet til hevder jo å ha fasiten for hvor enkelt det er å ikke ha noen konsekvenser ved å jobbe redusert. Så at du retter dette spørsmålet mot Genesis, viser at du ikke har fulgt med i hele debatten, for det spørsmålet bør rettes til andre personer i stedenfor.

No har eg jo heile tida prøvd å sagt, at eg trur dei aller fleste familiar kan klara å få det til slik at ein av foreldra jobbar litt redusert mens barna er små, uten at det treng å få så store konsekvensar som du snakkar om! Ved å handla mat på tilbud, og tenka over kva ein ellers brukar pengar på, så kan ein spara inn ein god del pengar. Eg meinar på ingen måte at eg forventar at folk skal selga huset sitt, og flytta langt vekk frå familie og kjente, og ikkje ha råd til verken mat eller klede - for å få råd til å vera heimeverande/jobba redusert. Det ville jo ha vore galskap om eg meinte noko sånt!

Eg er sjølvsagt klar over at det finst familiar der begge foreldra faktisk er nødt til å jobba fullt, for å få det til å gå rundt. Men eg trur absolutt ikkje at det gjeld så veldig mange, og eg er heilt sikker på at gjennomsnittsfamilien kunne ha klart seg heilt fint, om ein eller begge foreldra jobba litt redusert mens barna var små. Problemet her i dette landet, er at folk har så store krav til kva dei "må" ha, sjølv om dei fint kunne ha klart seg med litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

No har eg jo heile tida prøvd å sagt, at eg trur dei aller fleste familiar kan klara å få det til slik at ein av foreldra jobbar litt redusert mens barna er små, uten at det treng å få så store konsekvensar som du snakkar om! Ved å handla mat på tilbud, og tenka over kva ein ellers brukar pengar på, så kan ein spara inn ein god del pengar. Eg meinar på ingen måte at eg forventar at folk skal selga huset sitt, og flytta langt vekk frå familie og kjente, og ikkje ha råd til verken mat eller klede - for å få råd til å vera heimeverande/jobba redusert. Det ville jo ha vore galskap om eg meinte noko sånt!

Eg er sjølvsagt klar over at det finst familiar der begge foreldra faktisk er nødt til å jobba fullt, for å få det til å gå rundt. Men eg trur absolutt ikkje at det gjeld så veldig mange, og eg er heilt sikker på at gjennomsnittsfamilien kunne ha klart seg heilt fint, om ein eller begge foreldra jobba litt redusert mens barna var små. Problemet her i dette landet, er at folk har så store krav til kva dei "må" ha, sjølv om dei fint kunne ha klart seg med litt mindre.

Men hva da med familier hvor far er borte uker i strekk?

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirabella; gjentatte ganger har vanlige gjennomsnittfolk forklart hvorfor det ikke er aktuelt å jobbe redusert for dem. Uten å peke på luksusliv som årsak.

Leser du i det hele tatt andres innlegg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her i dette landet, er at folk har så store krav til kva dei "må" ha, sjølv om dei fint kunne ha klart seg med litt mindre.

Dette blir litt lettvint å si, spesielt for deg som har en mann som jobber offshore. Han tjener sannsynligvis like mye som to med gjennomsnittslønn. Da er det jo ikke noe problem for deg å være hjemme og opprettholde en grei levestandard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har en imponerende dårlig evne til å se dette fra andres synsvinkel, Mirabella. Om man skulle brukt dine egne argumenter, hadde det vært naturlig å skrive at dere ikke burde fått barn, siden mannen din ikke er villig til å være mer hjemme.

Men så dypt synker jeg selvsagt ikke.

Eg klarar fint å sjå ting frå andre sin synsvinkel, og eg har ingen problem med å skjønna argumenta folk her inne kjem med, for å jobba fullt. Det er berre det at eg uenig! Og det må eg få lov til å vera, sjølv om eg forstår "problemet" til dei som meinar at dei er nødt til å jobba fullt, også når barna er små.

Viss du hadde sagt at mannen min kanskje ikkje burde ha fått barn, med det synet han har, så kunne eg vel strengt tatt ikkje ha "tatt" deg for det. Men å seia at eg ikkje burde ha fått barn, det hadde blitt for drøyt - eg som prioriterer jenta mi framfor alt anna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du hadde sagt at mannen min kanskje ikkje burde ha fått barn, med det synet han har, så kunne eg vel strengt tatt ikkje ha "tatt" deg for det. Men å seia at eg ikkje burde ha fått barn, det hadde blitt for drøyt - eg som prioriterer jenta mi framfor alt anna!

Du må jo innrømme at det er litt påfallende at du mener at de fleste andre kunne/burde prioritert annerledes, men det er helt greit når din egen mann ikke ønsker å gjøre det? Hvordan kan du da være så bastant med tanke på andres situasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er UENIG?!

Du er uenig i at jeg synes det er en dårlig løsning å jobbe fullt for redusert lønn? Eller er du uenig i at jeg synes det er kjipt å si opp en glitrende jobb (som for øvrig ikke gir noe status - den er glitrende nettopp fordi den er fleksibel og svært nære hjemmet vårt, nettopp fordi det er praktisk mht små barn)? Eller er du uenig i at anonym bruker over her synes det var småtrangt med barn, full jobb, ingen bil og ingen ferie og med jobb som vanskelig lot seg redusere?

Man kan ikke være uenig i andres persepsjon av sin virkelighet?!

Endret av Donpedro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Mener at vi er nødt til å jobbe fullt? For at det skal gå rundt så MÅ vi. Hadde jeg kunnet jobbe 60 eller 80 % så hadde jeg gjort det uten å blunke. Men det går ikke! Det har ikke noe med prioriteringer å gjøre heller. Vi gjør alle de "triksene" som blir foreslått her, men likevel så gjør ikke det at jeg kan jobbe redusert. Og ihvertfall ikke mannen min da han alltid kommer til å tjene mer enn meg. Men vi er heldige; mannen har fleksitid om morgenen og jeg om ettermiddagen.

Jeg blir bare så utrolig provosert av at noen tror det er så utrolig lett! Og jeg mener faktisk at jeg er en god mor - og min mann en god far - selv om vi må jobbe fullt for å få endene til å møtes. Ikke husker jeg når vi var utenlands sist, ferie hadde vi for noen år siden... Så dere er heldige dere som klarer det, men ikke sitt og tro at det er så lett for alle - for det er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...