Gå til innhold

Hva tenker du om de som takker for ros?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det verste jeg vet er ros og komplimenter. Jeg klarer ikke å ta det imot. For det første så er det sjeldent at jeg er enig i rosen og komplimentene. For det andre så føler jeg at om jeg takker så er det det samme som å si, JA, jeg er fullstendig enig!

Eksempel; Jeg ser mange takker for komplimentene de får på facebookbilder. Det hadde jeg aldri takla å gjort. Føler jeg da like gjerne kunne ha sagt; Takk, jeg er helt enig i det, jeg er dritfin.

Takler det ikke.

Må nesten legge til at jeg aldri legger ut bilde av meg selv. Tør ikke i frykt av at noen skal "forbarme" seg over med meg "komplimenter".



Anonymous poster hash: a303c...8cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som takker for ros ser jeg på som folk som er modne nok til å ta i mot ros på en ordentlig måte.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

For det første så tenker jeg ikke at de som takker for komplimenter mener "jeg er helt enig" men heller "takk for at du synes det".

For det andre så syns jeg det er trist at det anses som negativt å synes godt om seg selv.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Enig med de over her. Og hvis du tenker deg om- fremstår det ikke mer naturlig å takke hvis noen roser deg for en ny jakke f,eks? Du har vel ikke kjøpt en jakke du ikke liker?;-) ( som jeg gjorde tidligere, " neeei, den er egentlig ikke så fin,da"....hahaha, skikkelig teit, rett og slett :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. Og hvis du tenker deg om- fremstår det ikke mer naturlig å takke hvis noen roser deg for en ny jakke f,eks? Du har vel ikke kjøpt en jakke du ikke liker?;-) ( som jeg gjorde tidligere, " neeei, den er egentlig ikke så fin,da"....hahaha, skikkelig teit, rett og slett :-) )

Jeg hadde en flott erfaring med en lærer på ungdomsskolen, som lærte meg dette. Jeg hadde på meg et skjerf, og læreren ga meg et kompliment og sa at det var et fint skjerf.

Jeg ble glad, smilte og sa takk. Og læreren ble superglad!

"Ja, sånn skal du ta i mot et kompliment!" sa han til meg med stor entusiasme. "Mange av de andre jentene her sier bare "Neeei, er ikke så fin", men du svarte på et kompliment slik man skal!"

Det er over tyve år siden og jeg husker det enda. :)

For meg er negativ tilbakemelding et tegn enten på dårlig selvtillit eller at vedkommende fisker etter flere komplimenter ("Den er ikke så pen da, er jo gammel..." "Jo, den er kjempefin!"). Ingen av delene synes jeg er spesielt flatterende, og det gjør at jeg ikke får lyst å gi vedkommende flere komplimenter i hvert fall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har jobbet mye med selv... Spesielt komplimenter for egenskaper/utført arbeid.

Før ble jeg brydd og svarte 'den er gammel/jeg fikk jo hjelp/svadasvada-jeg-tror-ikke-helt-på-deg-type svar'.

Nå sier jeg et enkelt takk, og er jeg fornøyd selv, så sier jeg det også.

Jeg har bestemt meg for at det er helt lov å være fornøyd med både eget antrekk og eget arbeid.

Anonymous poster hash: a96f3...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg tenker at den som takker for en kompliment blir glad for å bli sett og har folkeskikk nok til å gi uttrykk for det på en høflig måte.

Jeg er heller ikke 100% bekvem med å ta imot ros, men jeg synes det er godt å få det likevel. Pleier å si noe sånt som "Mange takk, så hyggelig å høre" og kvittere med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinternatt

Hvis jeg får en kompliment så takker jeg selvfølgelig for det fordi jeg blir glad. :)

Å ikke gjøre det eller å komme med ting som at "neeei, jeg vet nå ikke helt..." etc det synes jeg vitner om dårlig folkeskikk og dårlig selvtillit. Ikke bra noen av delene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "takk, det var koselig å høre!" eller "takk, jeg synes også den/det er fin!" eller noe lignende, alt etter hva det gjelder. Klarer ikke helt å se hva som er galt med det :)

Anonymous poster hash: 19b43...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg hadde en flott erfaring med en lærer på ungdomsskolen, som lærte meg dette. Jeg hadde på meg et skjerf, og læreren ga meg et kompliment og sa at det var et fint skjerf.

Jeg ble glad, smilte og sa takk. Og læreren ble superglad!

"Ja, sånn skal du ta i mot et kompliment!" sa han til meg med stor entusiasme. "Mange av de andre jentene her sier bare "Neeei, er ikke så fin", men du svarte på et kompliment slik man skal!"

Det er over tyve år siden og jeg husker det enda. :)

For meg er negativ tilbakemelding et tegn enten på dårlig selvtillit eller at vedkommende fisker etter flere komplimenter ("Den er ikke så pen da, er jo gammel..." "Jo, den er kjempefin!"). Ingen av delene synes jeg er spesielt flatterende, og det gjør at jeg ikke får lyst å gi vedkommende flere komplimenter i hvert fall.

Signerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "enig" og "takk". Takker man ikke for noen ting er man ganske frekk vil jeg si.

Anonymous poster hash: 81d0a...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Blir så irritert når folk ikke sier takk, jeg gir komplimenter fordi jeg liker noe, jeg driter i om du er enig. Bare si takk. Ikke kom med den derre, neeei ufff, *snørvesutre*

Si takk.

Riktig:

Meg: Så fin du er på håret i dag!

Du: Takk skal du ha :)

Feil:

Meg: Så fin du er på håret i dag!

Du: Usj jeg liker ikke håret mitt, det er så frizzy og har grønnskjær og livløst.

Meg: Du har helt rett, håret ditt er STYGT!!! (Har jeg lyst til å si da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil:

Meg: Så fin du er på håret i dag!

Du: Usj jeg liker ikke håret mitt, det er så frizzy og har grønnskjær og livløst.

Meg: Du har helt rett, håret ditt er STYGT!!! (Har jeg lyst til å si da)

Jeg er helt lik! Når folk fisker etter komplimenter med å fortelle hvor stygt de synes noe med seg selv er, så får jeg bare lyst til å si meg enig med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik! Når folk fisker etter komplimenter med å fortelle hvor stygt de synes noe med seg selv er, så får jeg bare lyst til å si meg enig med dem.

Enig, og det blir til at jeg ikke gidder å si noe neste gang det kunne vært aktuelt å dele ut komplimenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hyggelige komplimenter, om det er et bilde eller i virkeligheten, og tar alltid imot ros, uten å skal være så forbaska ydmyk. Hvis noen synes jeg er flott, sier jeg selvfølgelig "TUSEN TAKK", istedet for å si "Huff, neiii… Det kan du ikke mene, jeg er så fæl, sjaskete og ekkel i dag" :-) SLUTT MED DET, og TA IMOT. Hva vil dere at vi skal si når dere svarer slikt? "Ja, i dag var du jammen fæl, helt enig med deg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...