Gå til innhold

Hijab-damer som sminker seg...dobbeltmoralsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Motesak? Kanskje, men det irriterer meg at de tror de er bedre, og at de forventer respekt...

Grunnen til at jeg skrev etnisk norsk, er vel fordi jeg ikke kan skrive norsk, for det kan være så mangt.

Er man stygg om man ikke sminker seg?

Anonymous poster hash: 01668...951

Nei, man er ikke stygg om man ikke sminker seg :-) Husk at mange på KG ikke leser nyanser så nøye og de skyter fra hoften.

Anonymous poster hash: 08212...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt tanken selv. Men funnet ut at det kommer veldig an på hvor de kommer fra. For mange er hijabett moteplagg, ikke noe de MÅ ha på pga. religion. F.eks tyrkiske damer kler seg gjerne i mer duse farger og bruker VELDIG lite sminke. Mens unge damer fra land i Midt-Østen (bl.a Egypt, Iran, Irak, Afghanistan, Saudi-Arabia) bruker mye sminke.

Så når man ser noen med hijab og trange jeans, er det uforståelig for oss, mens sannheten trolig er at den jenta ikke kommer fra en sterk religiøs familie og bruker det mer som ett moteplagg.

Anonymous poster hash: 37fa9...e08

Det skjer ikke at en jente fra afghanistan kommer i trange jeans. Er det noen som er konservative så er det de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltmoralsk er det jo ikke. De går jo med hijab, og det er jo ikke noe krav eller noen forventning om at de av den grunn ikke kan sminke seg. Jeg kan jo være enig i at det er litt pussig at man skal dekke seg til av "sømmelighets"-årsaker og samtidig sminke seg, men dobbeltmoralsk kan jeg ikke skjønne at det skulle være. Det er ingen regel de på den ene siden overholder og på den andre siden bryter, for kravet er jo bare å dekke til håret sånn noenlunde. De overholder "regelen" og får samtidig gjort noe som gjør at de føler seg feminine. Så kan vi selvsagt gå inn på hvor forbanna idiotisk det er med en norm om at kvinners hår skal måtte dekkes til i utgangspunktet, men det blir en annen sak. Anonymous poster hash: 69dd1...aa6

Poenget er vel egentlig at de ikke skal pynte seg for andre menn enn sin egen.

Anonymous poster hash: da78e...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thai clinch

Jeg så to niqab kledde jenter (tror det var jenter ;-) ) i Oslo. Begge hadde Converse sko på seg. En merkevare som roper vesten og amerikansk kultur. Litt morsomt egentlig :fnise:

Endret av Thai clinch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange som går rundt med kors og sminke og høye heler uten å renne ned kirken på søndager.

Hijab er jo brukt som middel for å ikke fremstå så attraktiv for menn, det kan jo ikke akkurat sies om korset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The damned

Ser ikke helt problemet. Selv har jeg bare tenkt at de sikkert ønsker å fremheve sin femininitet, men nå er jo ikke alle som er religiøse veldig konservative da.

Det kan jo sies om kristendommen også. De fleste i dag er ikke særlig konservative, selv om noen fortsatt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke slått deg at dette med hijab også kan være en motesak så vel som et religiøst plagg?

Og fordi om du er ETNISK norsk og usminka, trenger vel ikke andre gjøre sitt for å se stygge ut?

Anonymous poster hash: 784b8...7ea

Om de så går med det fordi det er mote for dem, så er det et symbol på religion for mange andre, og folk vil dermed tolke antrekket deres som religiøst. Jeg kan forstå at mange syns det er dobbeltmoralsk.

Det er jo mange som stusser over at folk går med plaestinaskjerfet "feil" også.

Anonymous poster hash: 207f3...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange som går rundt med kors og sminke og høye heler uten å renne ned kirken på søndager.

Det er sikkert noen som mener at det er dobbeltmoralsk også.

Anonymous poster hash: 207f3...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så rart at muslimer blir så kåte av HÅR jeg.. altså, det er HÅR! For noen raringer!

Husker jeg var innom Harrod's i høst og hu somjobba der hadde hijab,falske øyevipper og masse sminke. Jeg syns det er dobbeltmoralsk. Er sikkert menn som blir kåte av sminka damer og.



Anonymous poster hash: 964b8...f31
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke at en jente fra afghanistan kommer i trange jeans. Er det noen som er konservative så er det de

Jeg kjenner mange afghanske jenter som går mer utfordrende kledd enn meg. Det fins ingen fasit.

Kjenner også somaliske jenter som går mer utfordrende kledd enn meg. Greit nok at de "skjuler" seg i lange skjørt osv, men når skjørtet og genseren er så stram at det ikke etterlater noe til fantasien, forstår jeg ikke peonget. Og de sminker seg masse (jeg synes de er vakre) og går i skyhøye hæler.

Sjeldent jeg ser unge kvinner (20-30) som ser grå og kjedelig ut med hijab osv.

Anonymous poster hash: 3d07e...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dobbeltmoral hvis de har bart. Da jevner det seg ut.

Anonymous poster hash: 22123...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange muslimske kvinner sminker seg og går kledd slik som norske damer i privatlivet. Det er bare når de skal utendørs på gaten blant masse ukjente folk at de tar på seg hijab. De går jo ikke med hijab døgnet rundt...



Anonymous poster hash: b21c0...c40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjer ikke at en jente fra afghanistan kommer i trange jeans. Er det noen som er konservative så er det de

Jeg vet da om flere damer fra Afghanistan som går helt vanlig kledd i jeans, genser og dunjakke, akkurat som norske damer. Ikke dekker de til håret heller, så alle er ikke like konservative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at det dere hjemme i Norge ser på som "problemer" ikke eksisterer på same måte i mange europeiske land hvor mengden innvandring er på et helt annet plan -her ser jeg ofte turbaner og hijaber på fest. Sminke er da vel helt normalt for jenter, kortere skjørt også. De fleste er riktig nok mer tildekket enn den gjengse nord-vestlige personen, men det er jammen meg ikke store forskjellene. Og det er kun noen få som går i "kirka", altså i moskeeen. Å se jenter gå med skaut på dagtid, men ta det av seg på kveldstid når de går ut er også vanlig(ere). Noen drikker alkohol, andre ikke, de fleste røyker cannabis enten i form av vannpipe elller vanlig joint, eller spiser som kake.

"De" er ikke så annerledes som vi vil ha det til, man må bare gi dem friheten til å føle seg hjemme og godtatt uten fordommer. Mange byer rundt om hadde ikke overlevd like godt uten innvandring heller.



Anonymous poster hash: c7b37...9e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken selv. Men funnet ut at det kommer veldig an på hvor de kommer fra. For mange er hijabett moteplagg, ikke noe de MÅ ha på pga. religion. F.eks tyrkiske damer kler seg gjerne i mer duse farger og bruker VELDIG lite sminke. Mens unge damer fra land i Midt-Østen (bl.a Egypt, Iran, Irak, Afghanistan, Saudi-Arabia) bruker mye sminke.

Så når man ser noen med hijab og trange jeans, er det uforståelig for oss, mens sannheten trolig er at den jenta ikke kommer fra en sterk religiøs familie og bruker det mer som ett moteplagg.

Anonymous poster hash: 37fa9...e08

Så om det er en moteting, hvorfor ser vi ikke flere etnisk norske kvinner med skaut? Smiths venners chic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så om det er en moteting, hvorfor ser vi ikke flere etnisk norske kvinner med skaut? Smiths venners chic?

Tja, i Oslo for et par år siden så jeg flere ganger norske tenåringer i skaut med sine mørkere venninner. Husker jeg ble litt "oi" første gangen jeg så dem handle på Kiwi på St.hanshaugen etter skolen, men så overhørte jeg samtaler om farger, stil og andre ting som har med mote å gjøre -og da syntes jeg egentlig bare det var kult. Ting ganger bedre med hijab enn silikonpupper og korte skjørt som så vidt skjuler rumpa...

Personlig går jeg mye med lue eller bruker skjerf over hodet for å dekke ørene, og jeg er langt i fra religiøs på noen måte. Er det feil også?

Det eneste plagget jeg fortsatt må venne meg til er de som dekker ansiktet, mest fordi det er vanskelig når jeg er vant til å se/tolke anisktsutrykk når jeg kommuniserer med folk. Men for å være helt ærlig så liker jeg "protesten" så lenge den er frivilig (som den er i de aller fleste tilfeller i vesten, og mannfolka gjør jo nesten det samme med kalott/turban og heldekkende klær.)

Anonymous poster hash: c7b37...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange afghanske jenter som går mer utfordrende kledd enn meg. Det fins ingen fasit.

Kjenner også somaliske jenter som går mer utfordrende kledd enn meg. Greit nok at de "skjuler" seg i lange skjørt osv, men når skjørtet og genseren er så stram at det ikke etterlater noe til fantasien, forstår jeg ikke peonget. Og de sminker seg masse (jeg synes de er vakre) og går i skyhøye hæler.

Sjeldent jeg ser unge kvinner (20-30) som ser grå og kjedelig ut med hijab osv.

Anonymous poster hash: 3d07e...6ee

Da må de være 3 generasjons innvandrere. For kunne aldei tenke meg dersom foreldrene vokste opp i afghanistan at de hadde godtatt slikt. Da må det isåfall være ungdomsopprør på gang

Jeg har aldri sett en utfordrende hijabkledd dame i min by

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...