Gå til innhold

Opplys meg - Hvorfor er campingvogn harry?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste fenomener som har "harry" stempel henger sammen med en underklasse. Campingvogn ble en favoritt for de som ikke hadde råd til å bo på hotell eller dra til en hytte i ferier, og heller bor i campingvognen. I disse dager drar veldig mange på ferie, og charterturer er det moderne eksempelet på "harry".

Uansett henger det sammen med både mindre penger og mindre kultur - en del av reise er jo å bo i et nytt land og omgi seg med det lokale, ikke bo i egen 'bil'.



Anonymous poster hash: dcb51...36b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tyskere flest harry fordi de fleste ferierer i din bobil (kjørende camping) og de har med mat fra Tyskland fordi de synes det er veldig dyrt i Norge.

Anonymous poster hash: d3789...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi campingvogn/campingliv er assosiert med fete, øldrikkende og ustelte folk i grilldress, som elsker å høre på dansebandmusikk. Campinglivet er selve definisjonen på det å være harry, etter min mening.



Anonymous poster hash: 34967...b16
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi campingvogn/campingliv er assosiert med fete, øldrikkende og ustelte folk i grilldress, som elsker å høre på dansebandmusikk. Campinglivet er selve definisjonen på det å være harry, etter min mening.

Anonymous poster hash: 34967...b16

Hva tenker du da om at flere og flere "bemidlede" skaffer seg bobil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg svenskeøl og grillpølser på grillen. Sånn trønderbart og like joggedresser på eierne som er i 40-50 årene. Men selv om det kanskje var sånn når jeg vokste opp tror jeg det er annerledes i dag. Må jo være fint å ha et "hus" man kan dra med seg overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det kanskje ikke var jeg som behøvde å bli opplyst ;-)

Har campingvogn, og for meg er det selve definisjonen på luksus. Vi er begge i midten av 20årene, jeg med høyere utdanning og god lønn. Han som håndverker med ok lønn. To barn.

Når ferien kommer kan vi pakke med oss det vi vil før vi drar på ferie. Ingen stress med barna (som er små) på flyplass etc. Vi reiser i vårt tempo, og er ungene lei stopper vi så får de lufte seg. På campingplassene er det lagt opp til at barna skal kunne være, de har stor plass å boltre seg på på områder lagt opp for dem. Ikke trenger vi å stress med å dra barna på restaurant for mat, men mulighet er til stede. Vi kan kose oss med god mat, uten å være til sjenanse for andre og uten at barna trenger å sitte som tente lys i evigheter.

Prismessig hadde vi nok kommet langt billigere unna det dersom vi hadde solgt vogna å benyttet oss av fly og hotell til ferier :-)

Anonymous poster hash: 764b0...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi campingvogn/campingliv er assosiert med fete, øldrikkende og ustelte folk i grilldress, som elsker å høre på dansebandmusikk. Campinglivet er selve definisjonen på det å være harry, etter min mening.

Anonymous poster hash: 34967...b16

En del campingfolk er nok slik: danseband og harry.

Likevel, jeg synes det er direkte ufint å dermed trekke inn campingfolk som en ensartet gruppe: det finnes segmenter av dannede, utdannede og intelligente mennesker også i denne gruppen.

I Europa og USA er det flere som camper fordi de liker en slik form for avslapning. Noen av de har hytte i tillegg og de reiser utenlands og bor på hotell. Men...de har OGSÅ en campingvogn eller bobil.

Det er en god del mennesker som liker campingvogn og som IKKE er harry.

Anonymous poster hash: d3789...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del campingfolk er nok slik: danseband og harry.

Likevel, jeg synes det er direkte ufint å dermed trekke inn campingfolk som en ensartet gruppe: det finnes segmenter av dannede, utdannede og intelligente mennesker også i denne gruppen.

I Europa og USA er det flere som camper fordi de liker en slik form for avslapning. Noen av de har hytte i tillegg og de reiser utenlands og bor på hotell. Men...de har OGSÅ en campingvogn eller bobil.

Det er en god del mennesker som liker campingvogn og som IKKE er harry.

Anonymous poster hash: d3789...65e

Nå skrev jeg ikke at absolutt alle campingfolk er harry. Jeg skrev at campingvogn/campingliv er assosiert med den typen mennesker jeg beskrev. Du har sikkert rett i at campingfolk kan være mange forskjellige mennesketyper. Men det ikke til å komme fra at det finnes en ganske stor gruppe folk på campingplassene rundt om, som er av den såkalte harry typen. Dette er gjerne de som vender tilbake til den samme campingplassen år etter år, og som har spikertelt foran vogna, og som holder seg der sommeren igjennom. Aktivitetene der består stort sett av grilling, røyking og øldrikking, mens de lytter til dansebandmusikk. Eneste avsporing fra denne tilværelsen, er kanskje en tur over svenskegrensa for å handle mer øl og røyk. Disse menneskene kryr det av på campingplassene, og det ER blodharry.

Anonymous poster hash: 34967...b16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske individuelt hva man opplever som "harry"? Jeg kan knapt tenke meg noe mer harry enn folk som kjører Passat og heier på Man Utd, mens de ønsker seg en liten rød sportsbil til å råne rundt i... Folk som ikke evner å tenke selv, men bare følger etter alle andre!! 😜

Anonymous poster hash: b2bd1...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke campingvogn eller bil er harry, men campinglivsstil.. Altså, ta med familie og venner og dra på roadtrip Skandinavia rundt, se og opplev og jeg blir litt sjalu på ferien.

Men lei en fast plass og ikke flytt vogna på sju år, og vær på fornavn med eieren av campingplassen.. Det forstår jeg ikke helt. Og synes det er litt harry.

... Rart, siden jeg ikke har samme fordom mot hyttefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Vi reise til Sverige hver sommer med campingvogn pga. at vi ikke hadde råd til å bo på hytte. (Kostet 1000 kr per natt...) Men for oss (barna) var det spennende å kunne bo i en "liksom-hytte" vi kunne ta med oss overalt.

Vi tilbringte mye tid utenfor campingbilen, så vi ble ikke mindre sosiale/eventyrlysten av å bo i campingvogn. Vi dro til sentrum, shoppet, sjekket ut stedet, badet i badelandet, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vogna som er Harry, det er folkene som ferierer i dem som er Harry. Og det ser ut til å passe dem utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker du da om at flere og flere "bemidlede" skaffer seg bobil?

Så er det forskjell på en luksus-husvogn med kjøkken, fullt bad og TV sammenliknet med en trekkfull campingvogn med fortelt fullt av edderkopper. Og som lukter loft. :D Campingkulturen er veldig harry, til og med i 2015. Men campingferie kan være koselig hvis man er glad i soling, bading og padling, for eksempel. Og grilling, selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det forskjell på en luksus-husvogn med kjøkken, fullt bad og TV sammenliknet med en trekkfull campingvogn med fortelt fullt av edderkopper. Og som lukter loft. :D Campingkulturen er veldig harry, til og med i 2015. Men campingferie kan være koselig hvis man er glad i soling, bading og padling, for eksempel. Og grilling, selvfølgelig. :)

De fleste som har campingvogner har ikke 1974 modeller. De er stort sett veldig moderne. Det må være like harry å ha en moderne campingbil som å ha en moderne campingvogn. Ser ikke helt forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som folk ser som bra med å feriere i en campingvogn.

De aller fleste har campingvognen på en fast plass, eller drar til en fast plass hvert år. Og der sitter de altså på gresset og stirrer inn i alle de andre som har dratt til samme plass for å stirre på alle de andre camping folkene. Også har de dratt fra et fullt fungerende hus/leilighet til denne trange vogna uten varmtvann og med en trang dass uten vann med en septikk tank som må tømmes med jevne mellomrom.

Hvor i helvete er kosen eller moroa i dette? De gangene jeg har vært på camping ferie når jeg var mindre kjedet jeg meg jo halvt ihjel. Det er ofte en badestrand i nærheten av campingplassen, men det har jeg jo også ganske kort kjøreavstand hjemme og da slipper jeg å bo under slike kummerlige forhold.

De eneste gangene jeg har bodd på campingplass i mitt voksne liv er som en nødløsning når jeg har vært på et sted som et alpinanlegg, vært å kitet, el. og ikke har giddet å betale masse for et hotell eller en leilighet.



Anonymous poster hash: 8b874...344
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hva som folk ser som bra med å feriere i en campingvogn.

Anonymous poster hash: 8b874...344

Her er våre grunner til at campingvogn er bra :)

-Mannen er veldig aktiv i en sport, og det er greit å bruke campingvogn på stevner i helgene eller på store stevner som varer flere dager.

Vi har to hunder, og jeg er (litt) aktiv i hundesport. Bruker vogna på stevner og utstillinger.

Mange bruker vogn på denne måten, og sånn sett treffer vi alltid kjente på disse stevnecampingene rundt omkring i Norge.

-Vi har mange fine og billige helgeturer i området der vi bor.

-Vi har familien ca 100 mil unna, og når man har to store hunder, så er det veldig fint å ha campingvogn når vi besøker dem om sommeren. Dessuten får vi mer privatliv også. Det er godt å kunne trekke seg tilbake ved behov.

-I vogna har vi vannklosett, dusj, varmtvann, tv, internett, komfyr med stekeovn, god dobbelseng, radio/cd, aircondition, godt varmeanlegg, sentralstøvsuger osv. Også har vi aggregat så vi har strøm hvis vi ikke overnatter på campingplass. Jeg føler ikke at vi har det kummerlig i det hele tatt. Det eneste vi ikke har er oppvaskmaskin, men det finnes vogner som har det også :) Ja, vi har mindre plass enn hjemme, men vi er jo mest ute når vi reiser med vogn.

-Når det gjelder hunder, så er det mye enklere for oss å dra rundt med campingvogn enn å bo på hotell/hytter. Som regel er det et begrenset antall rom/hytter man kan få med hund, og man må som regel bestille i god tid. For oss med hunder, betyr campingvogna mer frihet, og vi slipper å planlegge så mye.

-Når vi reiser med vogn har vi alt med oss, og slipper å pakke inn og ut når vi overnatter.

Vi bruker altså vogna til reiser i inn-og utland, og for oss er det en enkel måte å reise på. Hver sommer har vi 4-5 uker i strekk i vogna i tillegg til helgeturer, og det går helt fint. I fjor reiste vi fra Troms til Stavanger, og brukte flere uker på det. Da fikk vi sett og opplevd mye.

I tillegg har vi 1-2 turer i året til utlandet (uten vogn).

-For barnefamilier kan det å ha campingvogn bety at de får mulighet til flere reiser og helgeturer enn om de ikke har vogn. Det er en billig måte å reise på og man har med seg alt man trenger. Det er dessuten fint å være barn på de fleste campingplasser. De treffer masse andre barn, det er gjerne mange tilbud og lekeplasser, strand osv, så barn koser seg og får utfolde seg på campingplasser (gjerne mer enn de kan hjemme)

Jeg vet at mange har fastplass, og bruker vogna som hytte. For meg blir det det samme som å HA hytte. Har man hytte, drar man også til samme plass hele tiden, ser de samme folka osv. Det skiller seg ikke mye ut fra å ha campingvogn på fast plass, ettersom mange hytter ligger i hyttefelt med mange hytter samlet. Fordelen med campingvogn framfor hytte, er at du kan ta den med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg svenskeøl og grillpølser på grillen. Sånn trønderbart og like joggedresser på eierne som er i 40-50 årene. Men selv om det kanskje var sånn når jeg vokste opp tror jeg det er annerledes i dag. Må jo være fint å ha et "hus" man kan dra med seg overalt!

Aha så harry stempelet kommer utelukkende av personlige fordommer, stereotyper og uvitenhet? Gotchya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi campingvogn/campingliv er assosiert med fete, øldrikkende og ustelte folk i grilldress, som elsker å høre på dansebandmusikk. Campinglivet er selve definisjonen på det å være harry, etter min mening.

Anonymous poster hash: 34967...b16

Og så stemmer de på... FRP, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 1329c...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...