Gå til innhold

+2,5 kg på ett måltid? Skal ned de siste kiloene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Jeg forsøker å gå ned 5 kg, og prøver dermed å spise sunt. 

Nå har det seg også slik at jeg har blitt litt opphengt i selve tallet på vekta, så jeg veier meg hver morgen - og i blant noen ganger om dagen. Jeg veide meg i går ettermiddag, og ettersom jeg var veldig sulten spiste jeg én banan og fire glutenfrie knekkebrød + to riskaker. Så veide jeg meg på nytt og da viste vekta +2,5 kg. Er dette i det hele tatt mulig? Maten jeg spiste kan jo ikke ha veid så mye? Og vil disse kiloene legge seg? Blir så forvirret - og synes de siste fem kiloene er så harde å bli kvitt.. 

Hvordan ble dere forresten kvitt deres fem siste kilo? Noen erfaringer å dele? 

 

Hilsen frustrert! :-) 



Anonymous poster hash: eaf6d...958
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Honeyblossom

Ikke vei deg til alle døgnets tider. Det er bare misvisende å demotiverende fordi vekta kan svinge veldig iløpet av dagen.

 

Ha heller en fast dag i uka hvor du står opp, går på do, og så veier du deg før frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vei deg til alle døgnets tider. Det er bare misvisende å demotiverende fordi vekta kan svinge veldig iløpet av dagen.

 

Ha heller en fast dag i uka hvor du står opp, går på do, og så veier du deg før frokost.

 

Ja, jeg vet jeg egentlig ikke burde veie meg hver dag (og spesielt ikke hele tiden), men jeg er så redd for at vekta skal stå stille/vise + når uka er omme. Da kan jeg på en måte ikke få styrt det underveis. Kanskje ikke helt sunn tankegang dessverre. Tusen takk for svar forresten! :) 

Anonymous poster hash: eaf6d...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at vekten varierer i løpet av dagen, så er de aller fleste (om ikke alle) baderomsvektene unøyaktige. Noen av de kan variere også om du går opp på vekten flere ganger rett etter hverandre. Hadde du kun spist det du oppgir og ikke drukket masse, så er det baderomsvekten som har skyld i noe av differansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

 

Ja, jeg vet jeg egentlig ikke burde veie meg hver dag (og spesielt ikke hele tiden), men jeg er så redd for at vekta skal stå stille/vise + når uka er omme. Da kan jeg på en måte ikke få styrt det underveis. Kanskje ikke helt sunn tankegang dessverre. Tusen takk for svar forresten! :)

Anonymous poster hash: eaf6d...958

 

 

Hvis du ønsker å gå ned i vekt så trenger du ikke forandre så altfor mye egentlig. jeg har nylig gått ned 10 kg selv og det eneste jeg endra var at jeg spiste litt sunnere og mindre porsjoner + trening. Kutta vel egentlig ikke ut noen type mat, men bare mengden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen baderomsvekter er ganske unøyaktige, og noen viser ulikt tall selv om du veier deg med halvt minutts mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at du drakk noe til måltidet også. Vann har også en vekt. ;) 1 liter vann veier 1 kg.



Anonymous poster hash: 8b057...5a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du drakk noe til måltidet også. Vann har også en vekt. ;) 1 liter vann veier 1 kg.

Anonymous poster hash: 8b057...5a2

Jeg drakk faktisk ikke noe til måltidet, ellers hadde nok følt at vekten viste rett :)

Anonymous poster hash: eaf6d...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg veide meg i går ettermiddag, og ettersom jeg var veldig sulten spiste jeg én banan og fire glutenfrie knekkebrød + to riskaker. Så veide jeg meg på nytt og da viste vekta +2,5 kg. Er dette i det hele tatt mulig? 

 

Anonymous poster hash: eaf6d...958

 

 

Nei, dette er ikke fysisk mulig. Vekten kan ikke øke mer enn det du har inntatt veier. Gitt at du ikke har tatt på deg mer klær e.l. Her må det være feilvisningen til vekten som spiller inn.

Anonymous poster hash: fcdd3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei deg ihvertfall ikke mer enn en gang om dagen - vurder å bare veie deg en gang pr måned eller kanskje droppe veiingen helt? Hvordan kroppen føles og klærne sitter sier mye mer enn tallet på displayet.
 
Er det en digital vekt forresten? Analoge er veldig unøyaktige. Og digitale er altfor nøyaktige. Eller ofte for følsomme. Hvis du veier 2 1/2 kilo mer etter å ha spist og drukket mindre enn 2 1/2 kilo, og heller ikke skiftet klær/tatt på sko - og du står på den samme vekta, på samme måte, og vekta står på samme sted, på et hardt underlag - er det vekta som er gæærn. Test den. Gå av og på vekta noen ganger etter hverandre og sjekk om den viser samme tall hver gang. Legg på noe tungt som du vet vekten på, feks fire poser mel, og sjekk om den viser riktig. Hvis den er i stykker, er den bare å kaste, men kanskje trenger den bare nye batterier (hvis batteridrevet).
 
Hvis du ønsker å spise sunt og ofte er veldig sulten, er det lurt å se både på mengden mat du spiser og på sammensetningen av kostholdet ditt. Måltidet du beskriver her er bare karbohydrat. Det får blodsukkeret til å svinge, og riskaker er dessuten null næring. Spis noe med fett og protein, og grønnsaker, til hvert måltid, også evt mellommåltider. Spis nok, ikke ta sikte på mer enn en kvart til en halv kilo ned pr uke. Da vil du holde deg stabilt mett og bare bli sulten til måltidene. 
 
Du vil legge på deg 1 kilo fettvev av et overskudd på 7000 kalorier. Du må selv regne ut kaloriene i det du spiser (eller logge det i en kalorikalkulator). Det er også normalt at vekta svinger med inntil en kilo fra den ene dagen til den neste (ja, om du veier deg til samme tid, på samme vekt, på samme sted, uten eller med samme klær, før frokost, etter toalettbesøk) - uavhengig av eventuell økning eller minkning av fettmasse. Det er derfor jeg mener at moderne digitale vekter er for nøyaktige, de er det til dette bruket (veie menneskekropp som består av rundt 60% vann og 90% av cellene er bakterier). Store og brå endringer i vekt skyldes så å si alltid mengden vann og mer og mindre ufordøyd mat i systemet. (Artig: Tenk over at kroppen din faktisk er et rør - du er hul fra munn til rompehull! Det som er i mage og tarm er utenfor kroppen din.)
 

Jo lavere vekt, jo vanskeligere er det å gå ned i vekt. Det er naturlig, normalt og bra. Det målet man setter seg bør være realistisk og sunt. Hva er din BMI på nå? "De fem siste" er et ganske diffust mål. Du må selv avveie hvor stor innsats du er villig til å gjøre for å nå dette målet. Er det verdt slitet og forsakelsen? Hvor mye forskjell vil det utgjøre? Er du i ferd med å utvikle et anstrengt forhold til kropp og mat? 

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kaloriene det er det eneste som funker, du skal aldri vege deg om kvelden, kun på morgenen får du det faktiske tallet, så lenge du vet hva du putter i deg kan du stole på å gå ned, hjelper ikke å vege seg hele tiden, regn ut hvor mange kalorier du trenger og ta det derfra, finnes flere på nettet.

Anonymous poster hash: 07b79...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli for fokusert på vekta.

 

Jeg for eks. veide 39kg igår, så spiste jeg masse grønnsaker og drakk masse for å få vekta opp. idag er den på 41-42, men jeg har jo ikke gått opp i vekt.



Anonymous poster hash: 13a74...df7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...