Gå til innhold

Dere som er slanke: hva spiser dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er slanke, hva spiser dere i løpet av en vanlig dag? Er det noe dere spiser ofte, og er det noe dere pleier å holde dere unna? Hvorfor er du slank?

Som motivasjon til oss som sliter med impulskontroll og for mye kalorier:-)

Anonymous poster hash: 496b3...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 164 cm og veier ca 55 kg.

 

Vanlig dag ser ca slik ut:

 

Frokost: 2 grove skiver med masse peanøttsmør og lett jordbærsyltetøy

 

Lunjs: Det som blir servert på jobb (jobber i barnehage, barnevennlig mat type supper, rundtsykker, pasta, fisk, fiskeburger, pannekaker osv), men "passe mengde" mat. Stopper før jeg blir mett.

 

Mellom: 2 husmannknekkebrød med leverpostei og agurk

 

Middag: varierende, men kun en porsjon stort sett (mye karb.deig/kyllingkjøttdeig, poteter/ris/pasta, grønnsaker, fisk osv)

 

Kvelds: 2 grove skiver med smør, salami, majones, gulost og bringebærsyltetøy.

 

Løper 4-5 ganger pr uke, ca 5 km pr gang.



Anonymous poster hash: 95ecf...f18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det meste, men i mye mindre porsjoner enn f.eks. samboeren min. 

Slutt å spise når du ikke er sulten lenger, ikke vent til du kjenner at du er mett. Metthetsfølelsen kommer gjerne litt senere, og da er det fort å overspise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdager: 

 

Lunsj: En stor salat med masse grønnsaker (squash, paprika, tomater, agurk, mais, søtpotet), cottage cheese, egg/torsk/laks/tunfisk, og litt nøtter

Mellommåltid de dagene jeg trener rett etter jobb: En liten yoplait dobbel 0, litt musli eller en skive med skinke+ost, og en frukt

Middag: Varierer vilt, men alltid minst 200 g proteinkilde i form av hovedsaklig ren fisk eller bønner/linser, og en sjelden gang kylling eller kjøtt. Masse, masse grønnsaker. Karbohydratkilde i form av fullkornpasta/ris, eller potet/søtpotet. 

Kvelds: Et par skiver med masse pålegg (kombinerer gjerne villt, f.eks. philadelphiaost + timian + sjampinjong + rødløk + skinke + blåmuggost + lett hvitost i mikroen :P ), eller havregrøt med diverse godsaker (frukt og bær, eller kakaopulver, eller peanøttsmør, eller brunost, og cottage cheese), eller cottage cheese/kesam med frukt/bær eller andre godsaker. 

 

Lørdag og søndag blir det som regel bare to måltider (middag + kvelds). Lørdagsmiddag som i hverdagene, og så et heisamåltid om kvelden (pizza, taco, o.l) og snop. Søndagsmiddag som regel hos ho mor, med dessert, og så vanlig kvelds. 

 

Å spise masse, masse grønnsaker er det som er viktigst for meg. Jeg spiser minst 8 om dagen, som regel får jeg vel i meg 1 kg grønnsaker daglig. Jeg spiser dem rå, eller baker, woker, koker, damper, moser dem, og varierer med urter og krydder. Masse fisk er også viktig, og bruker da rene fileter, ikke ferdigprodukter som består av 20% fisk og masse tilsetningsdritt. Magre melkeprodukter og egg er også viktig. 

 

Jeg har ikke noe som er nei-mat. Alt kan spises, men jeg passer på mengde og frekvens. Pommes frites er ikke ok å spise hver dag. Men det er helt ok å spise det en gang iblant, når jeg har skikkelig lyst på. 



Anonymous poster hash: c7660...064
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mat, mye trening som gir muskler --> slank og tonet kropp. 

 

Frokost - fire riskaker med philadelphia og 100gr røkt laks, og en banan/liten yoghurt

Lunsj - middagsrester + 1/2 avocado eller en boks cottage cheese(original), en banan, to frøknekkebrød med philadelphia, kylling og 1/2 avocado + en proteinbar

Mellom - en boks sjokolademelk/noen riskaker med pålegg

Middag - det som serveres, gjerne to porsjoner. Alltid en proteinkilde(kjøtt/fisk) og en karbohydratkilde(potet/eggnudler/søtpotet/ris), med en mager saus og grønnsaker.

Kvelds - cottage cheese med banan/yoghurt med banan og musli/havregrøt og riskaker/knekkebrød med pålegg, noe frukt.

 

Finnes ikke nei-mat, men begrenser inntak av godteri ol, men drikker en del kaffe og pepsi max. :)

Endret av FitnessIna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke. Er 50kg, 160cm

 

Spiser noe sånt som:

 

Spiser frokost/ middag kl 14.00

1- 1 1/2 skål Linsesuppe med squash, brokkoli e.l.

 

Mellommåltid:

En neve nøtter, eller noen biter ost med paprika

 

Kvelds 20.00

1 tallerken med hummus og diverse salatingridienser, jalepenos, sopp

 

Kjøper egentlig aldri godterier og den slags. Føler meg alltid litt uggen dersom jeg spiser det eller mat med en del sukker i. Spiser heller ikke noe med hvete (gjelder også glutenfrie produkter).



Anonymous poster hash: 304a9...c36
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 165 cm og har veid 52-54 kg hele mitt voksne liv. Jeg spiser variert fra dag til dag, men det som er fast for meg er:

 

- Spiser nesten aldri godteri. Liker ikke følelsen av at blodsukkeret skyter opp for så å crashe.

- Spiser sjeldent mellom måltidene. Store måltider holder meg mett lenge.

- Spiser omtrent samme mengden kalorier hver dag. Regner ikke, men tipper det blir rundt 2000 kcal.

 

Jeg spiser alt jeg har lyst på og det inkluderer brødmat, fete oster, pizza, lasagne....Men jeg liker "ren" mat laget fra bunnen av. Syns faktisk ikke McD & lignende smaker så godt. Manger ferskhet, sprøhet, vakre farger. 

 

 



Anonymous poster hash: 50834...353
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nøyaktig det jeg vil:) elsker pizza!

Er 168 og veier 52 kg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye proteiner og sunt fett. Egg, kylling, kalkun, rent svinekjøtt, avocado og diverse sjømat. Kort sagt mat som gir mye metthet for kaloriene.

 

Er ekstra obs på hva jeg spiser på starten av dagen. Både fordi jeg trenger stabilt blodsukker på jobb, men også fordi min erfaring er at om du starter dagen sunt er det lettere å være sunn resten av dagen.

 

Unner meg noe litt bedre til middag og/eller på kvelden. Typ et glass rødvin og noe selvpoppet popcorn.

 

Spiser aldri junk og godteri holder jeg meg stort sett unna. Sukker er såpass avhengighetsskapende at jeg må gå cold turkey. Merker at dersom jeg spiser godteri har jeg lyst på det de neste dagene og, så må bare droppe det.

Endret av Neeli00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en aktiv jobb, eier ikke busskort så går masse og trener et par ganger I uka.

Har ingen tro på å nekte meg ting, heller begrense meg. Spiser alltid en skikkelig frokost, dagens viktigste måltid. Gjør at jeg har energi og ikke går og småspiser før lunsj. Spiser lite kjøtt, foretrekker fisk og vegetarmat. Synes faktisk det er bedre.

Man må finne ut litt selv hva som passer for en I hverdagen.

Det fellese for alle tror jeg uansett er hverdagsaktivitet og lære og begrense mengde om man skal gå ned I vekt.

165 cm og 57 kg.

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned masse ved hjelp av trening og kloritelling. Nå er jeg fornøyd og spiser vanlig (altså ikke så noensinne jeg spiste før, men teller heller ikke) og trener endel. Spiser da sunn og god mat i passe størrelser. Har lært ca hva jeg trenger for å trives og holde vekta ved å telle før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 168 cm og holder vekt mellom 56-58 kg, alt etter dagsform. Tidligere jojo-slanker i 7-8 år og har de siste 2 årene stabilisert vekten ved å opprette og opprettholde diverse vaner. Nå går dette av seg selv.

- Spiser lite/ nesten aldri brødmat, ris, pasta eller poteter når jeg serverer og handler selv. Middagsretter som inneholder noe av dette lager jeg egne varianter av, Feks tacosalat istedet for å bruke lefse, Blomkålmos istedet for potetstappe osv.

- iblant spiser jeg pasta, takeawaypizza e.l., men ikke oftere enn 2 ganger i måneden. Jeg er veldig glad i hjemmelagd og sunn mat til middag.

- Spiser mye fisk, kylling, karbonadedeig og rent kjøtt. Liker ikke koteletter, fete sauser, entrecote, pommes frittes eller kyllinglår med skinn så det styrer seg liksom selv. Tilbehør er grønnsaker bønner, erter, avocado o.l.

- Spiser også veldig mye frukt og bær og middels med grønnsaker. Kanskje 1 banan, 2 epler og 400 g bær hver dag i gjennomsnitt. Ofte mer! Jeg er ikke redd for bananer eller fruktsukker slik mange er ;)

- Meieriprodukter går det også veldig mye av (magre varianter og aldri sukker i yoghurt), men drikker aldri melk (eller juice) ved siden av mat.

- Når jeg spiser hos andre så spiser jeg alt som serveres, men sjelden mer enn en middels-stor porsjon middag og en liten porsjon dessert. Man trenger ikke forsyne seg 2 ganger dersom man ikke vil, jeg gir heller oppriktig ros til kokken om at jeg nøt maten :)

- godteri/ snacks spiser jeg kanskje i små mengder 2-3 ganger i uka, Feks en liten pinne-is eller et par konfektbiter og så spiser jeg større mengder (Feks 200g sjokolade eller en boks dream-is) kanskje 2-3 ganger i måneden, ikke vêr lørdag jeg har lyst på så mye, men jeg Nekter meg ikke!

- jeg lager ofte sunne desserter til kvelds, men dette blir da et av måltidene mine. Bruker aldri sukker når jeg lager til bare meg selv.

- ellers planlegger jeg og kompenserer. Vet jeg at jeg skal i bryllup på lørdag, dropper jeg snacks eller vin på fredagen Feks.

Anonymous poster hash: 73011...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvor mye man spiser, ikke hva man spiser, som betyr noe for vekta.
 
Men - hva man spiser vil påvirke hvor mye man ønsker å spise. Siden vi i dag kan spise akkurat det vi har lyst på, er det viktig å være klar over dette. Etter halvannet år på en en næringsrik diett klarer jeg nesten ikke å spise nok til å holde vekta, jeg er 161 cm høy og ligger nå på 55 kilo. Jeg veide 20-25 kilo mer høsten 2013. Jeg er tett bygget, så jeg ønsker ikke å gå mer ned. 
 
Vekt har mye med matvaner å gjøre. Smaken forandrer seg også etter hva man spiser. Søtsug kan dempes veldig eller forsvinne helt.
 
Man kan hjelpe seg selv til å få bedre impulskontroll. Det kan høres fryktelig kjedelig ut, men å slippe å sloss med en masete hjerne og rumlende mage gir så mye frihet: Planlegg hva du skal spise, skriv handleliste ut fra dette, ta med handlelista i butikken, og følg den, aldri handle på tom mage, unngå rushet og ikke ta med ungene. Ikke kjøp godteri som du ikke klarer å motstå. Lag maten selv fra enkle råvarer. Ta med matpakke. Spis måltider og ikke spis mellom måltidene. Sørg for å stresse ned og få nok mosjon og søvn. 
 
Hva jeg spiser... Jeg spiser egentlig ikke så veldig annerledes enn da jeg var overvektig, men mer strukturert og variert. Jeg får i meg mye mer næring. Mer fiber, fett og protein, mindre sukker og tilsetningsstoffer. Mer farger! Istedenfor sjokolade og potetgull hver dag - som jeg følte et intenst sug etter fordi jeg ellers levde på lettprodukter og ferdigmat - spiser jeg ekte, ordentlig, skikkelig mat. Jeg trodde at det var lurt å overlate matlagingen til "de som kan det", men det man får fra ferdigmatfabrikkene har en kvalitet langt under det man kan lage selv, både hva angår smak og næringsinnhold. Det verste er at man ikke sparer verken penger eller tid på ferdigmat.
 
Jeg har en del prinsipper. Jeg spiser det jeg vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Beregner hvor mye jeg trenger av hver matvare, lager så mye, og spiser det opp. Da spiser jeg til jeg er mett, ikke overmett. Jeg spiser bare det jeg liker. Mat skal smake godt, men ikke altfor godt. Jeg spiser variert, noe fra hver matvaregruppe hver dag, "fem om dagen", nøtter, melk, frukt og grønnsaker, korn og annen stivelse, kjøtt og fisk. (Glemmer i lange perioder skalldyr, men elsker alt unntatt kamskjell og krabbe.) Kjøper det jeg har lyst på, det som er i sesong, det som er billig. Har mine favoritter, men er villig til å teste ut nye matvarer og gjør det fra tid til annen. 
 
Istedenfor ferdigmat (feks potetmos, fruktyoghurt og kakaodrikkposer) bruker jeg enkle råvarer (smoothie på melk, banan og frukt/bær eller nøttesmør+kakao, yoghurt med nøtter/nøttesmør og honning/lønnesirup, og lager mos av potet eller søtpotet). 
 
Istedenfor brus (lett og vanlig), posedrikker, te med sukker, kaffe med melk og sukker, saft - drikker jeg vann og usøtet kaffe og te, eller kakao på melk, kakaopulver og sukker.
 
Istedenfor pølser og kjøttpudding, spiser jeg koteletter av svin, okse og lam. Istedenfor marinert og vanninnsprøytet kylling kjøper jeg naturell og har på salt og pepper selv. Istedenfor posesupper, lager jeg suppe av grønnsaker og buljong. Istedenfor ferdige pastaretter, lager jeg av vanlig tørr spaghetti/pasta, kjøttdeig og grønnsaker. Istedenfor å tilberede enorme mengder stivelse som jeg forsøker å trykke i meg og likevel ender opp med å kaste halvparten, veier jeg opp en passelig porsjon. Istedenfor frossenpizza flere ganger i uka, spiser jeg pizza på Peppes to-tre ganger i året. Istedenfor sjokolade, potetgull og kake hjemme i sofaen hver dag, spiser jeg det borte, når jeg får det servert og jeg har lyst på.
 
Istedenfor lettversjoner av melk, leverpostei, ost osv, spiser jeg originalutgavene med fettet i behold. Istedenfor 2 dl melk, blir det 0,8 dl. Jeg fjerner ikke lenger fettrand og skinn, og jeg tar vare på avrent fett.
 
Jeg spiser noe protein og grønnsaker til hvert måltid - det går mye brokkoli, blomkål, gulrøtter, rødbeter, agurk, kålrot. Inntar alltid fett sammen med grønnsakene.
 
Jeg er veldig glad i frukt, og spiser gjerne tre porsjoner forskjellig frukt hver dag.
 
Jeg spiser fra før lite brød, men knekkebrød spiser jeg hver dag. Det går i Wasa, mest Husman, men også Rugsprø og Sesam Delikatess. Pålegg er gjerne Gildes vanlige ovnsbakte leverpostei, eller peppermakrell, bøkling (røkt sild), røkt laks eller ørret, . Jarlsbergost, brunost, kaviar. Og jeg lager tunfisksalat og skinkesalat (tunfisk i olje eller kokt skinke, finhakket løk, majones, salt og pepper, persille eller chili).
 
Jeg lager ofte grøt - havre, polenta, semule eller hirse, på melk og vann, og med smørøye. Tapioka som dessert med brunt sukker og lønnesirup.
 
Jeg spiser mye "dessertost" - brie, ridderost, blåskimmelost, sammen med frukt og evt nøtter.
 
Det går i perioder mye egg. De kan tilberedes på et utall måter, og jeg prøver å lære meg å posjere.
 
Middag er veldig enkelt å tenke i tre deler: Kjøtt/fisk, grønnsaker og stivelse. Enten "hver for seg": Jeg kombinerer fra en rotasjonsliste etter hva jeg har lyst på og hva som passer sammen: Koteletter (lam, svin, okse), kylling (lår eller vinger, sjelden brystfilet), and (sjelden), laks (140 grams filet uten skinn), kryddersild. 50 gram ris, pasta, byggryn (tørr vekt), eller 200-250 gram potet eller søtpotet - mos eller ovnsbakt, eller en maiskolbe. Grønne bønner eller erter (frysedisken, tiner og varmer i stekeovnen på ettervarmen), ovnsbakt pastinakk (med olje, honning og sesamfrø) eller grønn salat. Eller i form av suppe eller gryterett: Spaghetti (kjøttdeig av storfe) eller chili (kjøttdeig av lam, bløtlegger byggryn og bønner) eller suppe (surrer løk og andre grønnsaker i olje, koker mørt med buljong, kjører med stavmikser, tilsetter enten bacon eller smør). Sjeldnere (enten fordi det er dyrere, mer arbeid, vanskeligere å få tak i, eller jeg ikke blir så mett) blir det cheese on toast, eller skjell (liker hjerteskjell, blåskjell, østers), eller artisjokk, smeltet smør, kokt skinke og grillet maiskolbe.
 
Jeg var matlei og hatet å lage mat, fordi det ble så tørt og smakløst. Etter at jeg sluttet å tenke "sunt = grovt og magert", smaker maten vidunderlig, som på en topp restaurant, jeg blir god og mett av passe mengde kalorier, og jeg elsker både å spise og å "lage mat". (Jeg skriver "lage mat" i anførselstegn, fordi det er så enkelt at jeg nesten blir flau. Men det blir alltid delikat og veldig godt.)
Endret av Pringle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

*snip*

 

Dette. Dette så veldig mye.

Anonymous poster hash: 5060d...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168, 50kg, stort sett vegansk kosthold

Anonymous poster hash: 0ca17...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 brødskiver med ost+skinke+løk , 1 proteinshake , 1 banan til frokost. eller : stor bolle med havregryn med blåbær,banan,mandler og proteinshake.

 

lunsj: kyllingfilet med endel ris , brokkol og blomkål + 1 proteinshake

 

mellommåltid :  4 brødskiver med peanøttsmør, 2 egg, 1 pakke stjernebacon

 

middag : 400gram biff, fløtegratinerte poteter, peppersaus, grønnsaker

 

mellommåltid : nøttemix (400kcal) og en protein shake

 

kveldsmat : 4 brødskiver med salami, roastbeef og baconost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er 1.67 cm høy og veier 46 kg. 

 

Jeg spiser alt fra store, tunge middager til frukt og grønnsaker. Grunnen til at jeg er så tynn er fordi jeg kan spise 3-4000 kalorier den ene dagen, også spise knappe 500 neste dagen fordi jeg har lite matlyst.



Anonymous poster hash: eff91...62d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det jeg vil, når jeg vil og så mye jeg vil. Men er aktiv og er flink til å spise variert og ting kroppen vil ha. Bruker ikke meg selv som søplekasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke noe spesielt, trener et par ganger i uka og spiser "normalt". MEN: Jeg stopper å spise når jeg begynner å bli mett. Ser ikke vitsen i å spise opp, bare fordi det ligger på fatet, når jeg er mett.

 

Var ofte stappmett etter middag og sånn før, fordi jeg overspiste litt. Veide 5-6 kg mer på den tiden. 



Anonymous poster hash: f2c2a...867
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 154 og veier så vidt 43kg, men dessverre kan jeg ikke gi deg noe konkret svar, for jeg er utrolig usunn... (Sjokolade, potetgull og lignende hver dag, absolutt ingen grønnsaker/frukt om jeg ikke tvinges)



Anonymous poster hash: f90f5...86d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...