Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!


Coxy

Anbefalte innlegg

Haha, så morsomt med akupunktøren din, Concertina! :fnise:

Hun kollegaen min så det også på meg. Mange dager før IKM sa hun, "jeg er helt sikker på at du er gravid nå." Og første gangen hun så meg etter jeg hadde testet positivt, så visste hun det, hun bare så det på meg. Helt sprøtt!

Hvilket studie går du? Hvorfor har du ikke rett på studielån...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, så morsomt med akupunktøren din, Concertina! :fnise:

Hun kollegaen min så det også på meg. Mange dager før IKM sa hun, "jeg er helt sikker på at du er gravid nå." Og første gangen hun så meg etter jeg hadde testet positivt, så visste hun det, hun bare så det på meg. Helt sprøtt!

Hvilket studie går du? Hvorfor har du ikke rett på studielån...?!

Kjempeskummelt med slike som kan se sånt :fnise: Men greit at hun får vite tidlig siden hun skal behandle meg framover (for andre ting) :)

Jeg tar en mastergrad i design. Jeg har ikke rett på studielån fordi jeg har studert for lenge :sjenert: Jeg begynte på feil studie etter vgs, endte opp med å jobbe mer enn jeg studerte i nesten 2 år, men hadde likevel fullt lån/stipend fordi jeg begynte jo med et håp om å fullføre (tok litt forskjellige fag på universitetet uten å helt vite hva jeg ville). Så jeg har allerede brukt opp kvoten min rett og slett.

Pga sykemelding så har jeg heller ikke jobbet allverdens (har hatt permisjon fra studiene siden oktober), men jeg begynner heldigvis å bli frisk nå. Skal begynne sånn forsiktig å jobbe med oppgaven min igjen på tirsdag. Har nok litt andre planer enn de fleste etter endt fødsel :sjenert:

Hvis ting går greit så går jeg tilbake i studier etter mine 6(9) uker i permisjon, jeg håper jeg skal klare å gjøre ferdig oppgaven min og levere i april/mai. Siden jeg skriver masteroppgave så kommer jeg til å ha hjemmekontor for det meste, har jo en og annen dag jeg må innom skolen men det går seg vel til. Jeg satser på det i hvertfall, kan jo ikke vite om jeg klarer det, men... Sambo gleder seg til å ta permisjon i hvertfall, blir vel 23 uker fram til jeg er ferdig i juni (vi har utstilling etc i midten av juni). Deretter kommer jeg til å være hjemme fram til etter jul, da starter jeg forhåpentligvis i jobb, min kjære kommer da til å ta ut de siste 6 ukene som gradert uttak (1-2 dager i uka)... Dette skal gå greit hvis jeg har forstått reglene korrekt :)

Dette passer oss i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel dele opp og styre som man vil med permisjonen, eneste som er fastsatt og som ikke kan endres, er at mor skal ha tre uker før og seks uker etter fødsel. Resten kan man fordele og gradere så mye man vil.

Er det fortsatt sånn at far får permisjonslønn etter morens inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel dele opp og styre som man vil med permisjonen, eneste som er fastsatt og som ikke kan endres, er at mor skal ha tre uker før og seks uker etter fødsel. Resten kan man fordele og gradere så mye man vil.

Er det fortsatt sånn at far får permisjonslønn etter morens inntekt?

Mor må ha 3 uker før termin og 6 uker etter ja, fedrekvoten er 6 uker, og de resterende 29/39 ukene (100/80%) kan deles som man vil.

Foreldrepengene har hver forelder egen opptjeningsrett, dvs at hvis kun far har rett til foreldrepenger (jobbet 6 av de siste 10 månedene) så har han rett til alle de 29/39 ukene med permisjon (mor må da tilbake i jobb/studier), dersom både mor og far har rett på foreldrepenger så kan disse ukene deles som en vil.

Men - dersom mor ikke har rett til foreldrepenger så faller fedrekvoten, de 6 ukene, fra... Fatter ikke hvorfor, men slik er det - synes det er så utrolig latterlig at vi mister disse ukene fordi jeg studerer (har et lite enmannsforetak på si, men tjener for lite til at det vil lønne seg i forhold til engangsstønad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...jeg visste jo selvfølgelig egentlig om de 6 ukene til far... :fnise: :gjeiper:

Men hvis jeg forstår deg rett, så har hvert fall far rett på permisjonspenger ut i fra sin egen inntekt de seks ukene han skal ha?

Jeg har pga studiene selvfølgelig mye lavere inntekt enn samboeren, og da er det kjedelig om han ikke får mer enn "min lønn" i permisjonspenger...Da blir det ikke mye å leve av da han skal ha permisjon.. :(

Endret av Monica85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har ikke helt satt meg inn i alle disse permisjonsreglene, og ikke regnet noe på hvor mye penger vi får, skjønner ikke helt hvordan det blir med min lønn heller... Tror vi har litt jobb foran oss her. Vet ikke hvordan vi deler det heller, jeg tjener i utgangspunktet mest, men klarer oss nok uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er KVALM!!! :spy: Dette er andre kvelden på rad at eg er kvalm, så då må det vel vera eit symptom? Skulle berre ønskja at kvalme ikkje var det første symptomet eg fekk. Men eg får vel vera glad for alle symptom eg får, eg som har gått rundt og engsta meg over for lite symptom så lenge.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du et symptom da, Mirabella! :ler: Er det ikke det du ville ha? :fnise:

Nei da... :gjeiper: Akkurat det å være kvalm er ikke noe å stå etter... Rett ubehagelig er det... Men da er nok spiren din fortsatt på plass da! :danse::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du et symptom da, Mirabella! :ler: Er det ikke det du ville ha? :fnise:

Nei da... :gjeiper: Akkurat det å være kvalm er ikke noe å stå etter... Rett ubehagelig er det... Men da er nok spiren din fortsatt på plass da! :danse::)

Hadde eg kunna velga meg ut eit graviditetssymptom, så var vel ikkje akkurat kvalme det som hadde stått øverst på ønskelista! :fnise: Men ja, såklart er eg glad for alle symptom som tyder på at den lille i magen min har det bra. :) For eg får jammen håpa at alt står bra til med spiren min!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...jeg visste jo selvfølgelig egentlig om de 6 ukene til far... :fnise: :gjeiper:

Men hvis jeg forstår deg rett, så har hvert fall far rett på permisjonspenger ut i fra sin egen inntekt de seks ukene han skal ha?

Jeg har pga studiene selvfølgelig mye lavere inntekt enn samboeren, og da er det kjedelig om han ikke får mer enn "min lønn" i permisjonspenger...Da blir det ikke mye å leve av da han skal ha permisjon.. :(

Stemmer det - fars lønn danner grunnlaget for fars permisjonspenger (det er endel av diskusjonen nå - det er oftere at far tjener mer enn 6G (litt over 400.000), 6G er den summen som staten dekker permisjonspenger opptil. Dersom far tjener mer enn 6G så får man ikke utbetalt hele lønnen (hvis ikke arbeidsgivver betaler mellomlegget), dermed taper familien penger på at far går ut i permisjon...)

Jeg har satt meg litt inn i dette for å sjekke ut hvordan vi kan gjøre ting, siden vi ikke skal gjøre det på den vanligste måten så måtte jeg nesten det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg kunna velga meg ut eit graviditetssymptom, så var vel ikkje akkurat kvalme det som hadde stått øverst på ønskelista! :fnise: Men ja, såklart er eg glad for alle symptom som tyder på at den lille i magen min har det bra. :) For eg får jammen håpa at alt står bra til med spiren min!

Jeg trøster meg med at det er verdt det til slutt! Har fått veldig mye luft i kroppen i det siste, ikke veldig snasent nei! Det og kvalme må jo være de mest fantastiske symtomene som finnes :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøster meg med at det er verdt det til slutt! Har fått veldig mye luft i kroppen i det siste, ikke veldig snasent nei! Det og kvalme må jo være de mest fantastiske symtomene som finnes :fnise:

Ja, klart at det er verdt det - det er det som er så bra. :) Eg er heldigvis lite plaga med kvalme enda, så får håpa at det ikkje blir så mykje verre. Luft i magen var eg plaga med i dagane rett før eg testa positivt, men har ikkje merka noko til det på ein stund no. Herlige symptom, ja! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan står det til med alle sammen? :)

Her går nå ting sin vante gang, 6 uker i dag, og jeg synes tiden går sååå sakte fram mot disse magiske 12 ukene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen dårlig i dag, og jeg har IKKE lyst til å jobbe i kveld... :( Men jeg må vel..

Har spydd for andre gang i dag, og nå føler jeg ikke at jeg får bort den "spysmaken" i munnen...æsj...!

Ellers er jeg potte tett igjen i dag... :forkjola:

Je har også hele tiden syntes det har gått fryktelig sakte, men nå har det plutselig gått litt fortere! :juhu: 9 uker på søndag, bare 3 uker igjen til de 12! Beynner å få litt hastverk med å fortelle det til mamma og pappa.. De bor 20 mil unna, så er ikke bare å ta seg en kveldstur, liksom..

Hvordan står det til med symptomer da?

Jeg har noen stikkinger av og til nederst i magen, er TRØTT og sulten.. I går la jeg meg litt før kl 22.00, og sto ikke opp før 10.20 i dag..... :sjenert: Helt vanvittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Hei alle sammen :blomst: Jeg melder meg inn her jeg, nå som jeg også har en bolle i ovnen ;) Litt om meg selv: 29 år, gift, mannen 28 år, bosatt i Asker. Begge i fast jobb. Har hund også, så vi er allerede litt "mamma" og "Pappa" :fnise: Første barnet vårt, og det ble klaff på 2. prøveperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare innom for å ønske lykke til og si at novemberbarn er fantastiske barn :) Gratulerer så mye alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Hei alle sammen!

Jeg har etter egen beregning termin 5. november. Er 36 år, mannen min 38, og dette er vårt femte barn. Det kom litt uventet på oss, men det skal bli koselig med en attpåklatt.

Har ikke vært hos lege ennå, men det er ingen tvil om hva som skjer. Jeg er kvalm fra jeg våkner til jeg legger meg, og er trøtt og ikke i så veldig godt humør... De eneste gangene jeg ikke er kvalm, er akkurat når jeg spiser. Etterpå er det minst like ille. :forvirret:

Er i full jobb, men vet ikke hvor lenge jeg orker det med denne kvalmen. Kaster heldigvis ikke så ofte opp, for jeg blir ikke bedre av det heller.

Hadde tenkt å gjøre alt riktig og spise sunt fra begynnelsen, men jeg har bare lyst på fett og salt. Håper det går over om noen uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg inn her hos dere!!! Jeg har termin 6 desember....syns det er VELDIG lenge å vente til 24 mai, da har jeg passert 12 ukers grensen! Veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka
Jeg melder meg inn her hos dere!!! Jeg har termin 6 desember....syns det er VELDIG lenge å vente til 24 mai, da har jeg passert 12 ukers grensen! Veldig spennende!

jeg har også ca. 6. desember :hoppe: 12 uker ja, føles som en hel evighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...