Gå til innhold

hvordan vaske klær riktig for og beholde fargene.


Gjest stian86

Anbefalte innlegg

Hei. Kordan vaske klær rett? Hvitt for seg, svart for seg, og grått for seg? Så resten av fargene i egen vask? Vasker alt av sengetøy, håndklær, undikker og labber for seg på 60 grader. Av den grunn at det programmet bruker 4 timer. Ellers hadde gikke gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sorterer hvitt og farger. Det er egentlig det eneste. Vasker det meste på 40° unntatt sengetøy, håndklær etc., og treningstøy som går på 60°.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hvitt for seg selv. Dette gjelder vanlige klær på 30 og 40 vask i tillegg til sengklær, håndklær, undikker og labber på 60. Du kan fint inkludere veldig lyse farger, også grått, så lenge du ikke har på flekkfjerning eller blekemiddel for hvitt tøy. Når tøy med lyse farger er helt nye så bør de ikke vaskes sammen med det hvite de første gangene. Hvis du har muligheten så kan du dele opp hvite og lyse farger men det er ikke krise.

Ellers kan alt farget kombineres, svart, rødt, blått osv. Dette deles også inn i 30/40 ( vanlige klær) og 60 (sengklær, håndklær, undikker og labber). Helt nye klær med sterk farge bør vaskes for seg selv noen ganger. Her kan du også hvis du har muligheten, skille mellom veldig mørke/fargerike og de litt lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rett" er jo veldig subjektivt, men jeg kan iallefall fortelle hva jeg gjør. :)

Jeg vasker hvitt og svart hver for seg. Grått kommer an på, er det veldig lys grå vasker jeg den med hvitt, er det veldig mørk grå går det med det svarte.. Og sånn midt på treet går det med blått og grønt. Rød og oransje er lurt å vaske separat fra andre farger da det veldig lett farger av. Alt dette vasker jeg på 60. Med mindre det er klær med veldig fint stoff/pynt som ikke tåler 60C, da havner det på 30 eller 40. Men disse er sjeldent så mye brukt og så skittent at det trenger 60C.

Sengklær vaskes også på 60, men bare et dynetrekk og et putetrekk om gangen. Ellers kan det lett bli for mye, og da blir det ikke vasket skikkelig.

Håndklær, kopptoger etc vasker jeg alltid på 90.

Endret av _Essx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt for seg, lyst for seg og mørkt for seg. Etter temperatur og bruksområder.

Joggekler, sokker og arbeidstøy på 60-90 grader

Kjøkkenkluter/handklede på 90 grader

Tjukkelabber på ullvask 40 grader

Ullkler på ullvask 30 grader

Truser, handklede og sengetøy 60-90 grader

Bh'er og sarte tekstiler på finvask, anten kaldvask eller på 30 grader. Det hender eg vasker bh'ane på opptil 60 grader og lar dei drypptørke. Tykkjer det er viktig å få dei skikkelig reine, ihvertfall ein gong iblant. 30 grader er jo egentlig ikkje nok for å drepe ulumskheter. Så får eg heller kjøpe nye litt oftare :)

Nye klede med sterke farger, spesielt billige kler legger eg i kaldt vatn med 2-3 ms salt i 1 time, for å så vaske utan vaskemiddel første gongen. Det er for å fiksere fargen, då billige klede ofte har ein god del overskuddsfarge eller ikkje er nok fiksert.

Er vaskemaskina di gamal? Kanskje det lønner seg å kjøpe seg ei ny? Trekker mindre straum, og du får vaska på den måten du foretrekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrenger fargesterke plagg for å bevare fargene.Og de henges opp isteden for å gå i tørketrommel.

Håndklær og sengetøy går på min.60grader.Hvitt koker jeg på 95 da det som oftest er håndklær ,kluter og kjøkkenhåndkler.

Resten av fargene tar jeg sammen (mørke) på 60grader.Pentøy osv ser jeg litt ann,lite møkkete kan gå på 40 som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...